Gå til innhold

Låne til skatt

Anbefalte innlegg

Gjest Fattige Larsine
Skrevet

Jeg vet (pga svært uheldige sammentreff i fjor, økonomisk sett)

at jeg får baksmell på skatten. Det vil si mellom 60 000 og 80 000. Jeg har et yrke som gjør at jeg må betale forskuddsskatt. På grunn av de ovenfor forklarte forholdene, så skraper jeg alle hjørner og tar ut alt jeg kan av forskuddsbetalinger for å klare de kvartalsvise innbetalingene jeg må ut med.

Dette vil si at jeg ikke har noe å betale den store baksmellen med. Jeg vet at jeg til neste år vi få det mye romsligere økonomisk. Vurderer derfor å gå til banken og søke om lån til baksmellen, dvs øke huslånet j eg har.

Det jeg lurer på er følgende: kan jeg si det rett ut til banken hva jeg trenger det til, eller må jeg ljuge og snakke om oppussing på huset eller noe?

Skrevet

Så lenge du har god sikkerhet i huset, og ellers grei betalingsevne så bryr ikke banken seg med hva pengene går til.

Skrevet

Jeg lånte opp 30.000,- på boliglånet en gang for å dekke div. småting som tilsammen ble mye (briller og noe oppussing tror jeg), men kan virkelig ikke huske at banken ville vite hva jeg skulle bruke pengene til?!

Gjest Fattige Larsine
Skrevet

Så lenge du har god sikkerhet i huset, og ellers grei betalingsevne så bryr ikke banken seg med hva pengene går til.

Tusen takk for svar.

Skrevet

Du bør ikke fortelle banken om hva du skal bruke pengene til i det hele tatt. Dersom du har sikkerhet nok og betalingsevne til å øke lånet, så får du lån uten å fortelle om grunnen.

Gjest mandolina
Skrevet

Ta opp et korttidslån med pant i huset, betal gjerne ned på lånet i løpet av ett år.

Jeg kjenner en som har fotalt banken at lånet er til restskatt, og har fått det innvilget med ett års nedbetalingstid, h*n banken fikk pant i huset, og det var greit.

Hvis du tar opp nytt langtids pantelån i huset, så må du betale renter av restskatten i de neste 20 - 30 år. Det er ikke god økonomi.

Hilsen

Skrevet

Jeg ville søkt det kommunale skatteutvalget om rentefri utsettelse for betaling av skatten. Det kan jo bli billigere enn et banklån. Eventuelt kan du be om en gunstig nedbetalingsordning. Skriv i søknaden at du regner med å få høyer inntekt framover.

Da jeg var i skatteutvalet for en del år siden, hjalp vi mange som hadde problemer med å betale skatten. Men vi godtok ikke at søkerne f.eks hadde en veterabil med skatteverdi på 250.000,- og stor formue ellers også.

Gjest mandolina
Skrevet

Jeg ville søkt det kommunale skatteutvalget om rentefri utsettelse for betaling av skatten. Det kan jo bli billigere enn et banklån. Eventuelt kan du be om en gunstig nedbetalingsordning. Skriv i søknaden at du regner med å få høyer inntekt framover.

Da jeg var i skatteutvalet for en del år siden, hjalp vi mange som hadde problemer med å betale skatten. Men vi godtok ikke at søkerne f.eks hadde en veterabil med skatteverdi på 250.000,- og stor formue ellers også.

Her i kommunen har de skjerpet på kravene om at restskatten skal betales til tiden, ellers kommer utpantingen ganske fort.

De gir ikke noen mulighet til avdragsordninger.

Hilsen

Skrevet

Her i kommunen har de skjerpet på kravene om at restskatten skal betales til tiden, ellers kommer utpantingen ganske fort.

De gir ikke noen mulighet til avdragsordninger.

Hilsen

Det kan jo tenkes de har skjerpet på kravene her også i det siste. I "min tid" fikk f.eks. alle skoleelever utsettelse med skatten til de var ferdig med skolen og kom i arbeid. Disse ble ikke engang behandlet i noe utvalg.

Mange fikk også ettergitt hele eller deler av restskatten, så vi var kanskje litt snillle.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...