Gå til innhold

Unger som vil leke to og to

pusi

Anbefalte innlegg

Våre to største er jevnaldrende med sine søskenbarn. Vi tilbringer en del tid sammen.

Men jeg er litt lei av at søskenbarna alltid må dele opp leken.

De klarer ikke å leke sammen alle fire. Det er alltid VI og DEM. Det blir mye klangling av dette.

Feks. Vi tegnet med kritt, og så kom de og begynte å tegne også, og da tok de det blå krittet som vi akkurat skulle ha.

Slik er det alltid. Vi leker en lek, og så kommer de og ødelegger for oss.

Jeg prøver å oppfordre til at de skal leke sammen, og inkludere hverandre i leken. Jeg påstår også standhaftig at det ikke heter vi og de, men jeg og h*n.

Våre barn har ikke dette problemet når de leker med andre barn. Da er de alltid en gjeng. Dette er uansett om det er storebror eller lillebror som har venner der.

Lillemor holder seg som regel litt på siden, og unngår konflikt.

Hva synes dere om slik adferd?

Skal jeg la dem holde på (litt synd for storebror vil av og til være med gutta)?

De er 7-11 år. Tre gutter og en jente, der jenta er eldst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å tvinge unger til at alle skal leke sammen synes jeg blir litt dumt. Men du kan jo stoppe dem og si at: Nå leker de to med kritt. Dere får vente til denne leken er ledig.

Det beste er ofte å la ungene ordne opp seg i mellom i størst mulig grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tvinge unger til at alle skal leke sammen synes jeg blir litt dumt. Men du kan jo stoppe dem og si at: Nå leker de to med kritt. Dere får vente til denne leken er ledig.

Det beste er ofte å la ungene ordne opp seg i mellom i størst mulig grad.

Så du mener altså at selv om alle vil leke med kritt og det egentlig er nok kritt til alle, skal to av dem utestenges fordi de andre to fant på denne leken først?

Det er slik jeg føler det.

Jeg mener at om det kommer flere til og vil leke den samme leken, må de få lov til det.

Søskenbarnas mor er enig med deg, og synes Vi og DEM er greit. Er det fordi hun har gutt og jente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener altså at selv om alle vil leke med kritt og det egentlig er nok kritt til alle, skal to av dem utestenges fordi de andre to fant på denne leken først?

Det er slik jeg føler det.

Jeg mener at om det kommer flere til og vil leke den samme leken, må de få lov til det.

Søskenbarnas mor er enig med deg, og synes Vi og DEM er greit. Er det fordi hun har gutt og jente?

Ja, jeg synes faktisk at det er helt greit å stoppe de siste ungene. To unger leker sammen, og leker godt. Det er ikke sikkert at det blir like bra om alle 4 skal leke sammen. (Du sier jo selv at det er et problem). Kanskje du kan tips de siste 2 om en annen lek?

De siste to bør i hvertfall spørre om det er OK at de også blir med i leken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn er ulike i forhold til hvor store grupper de ønsker å være i. Det må de få lov til å være.

Kan hende det er litt kulturkollisjon i måten man nærmer seg grupper og lek på?

Om det er slik at søskenene rotter seg sammen og ikke vil være med søskenbarna, er det jo liten vits i å besøke dem. Det er ikke urimelig å forlange at barn er inkluderende og generøse overfor sine gjester.

Noen aktiviteter blir lettere forstyrret om noen bryter inn. Andre ting, som å tegne er en aktivitet der det alltid er plass til flere så lenge det finnes ark og kritt. I en tegnesituasjon ville jeg misstenkt at det ikke var krittet som var det viktige, men å ekskludere. Da ville jeg sagt at her får man dele.

Om dere tilbringer mye tid sammen, er det kanskje en idé å forsøke å bli enige om noen felles kjøreregler dere voksne imellom. Blir det bar tjafs, konkuranse og ekskludering og ingen reell kontakt og fellesskap mellom søskenbarna, ville jeg vurdert å skjære litt ned på kontakten.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn er ulike i forhold til hvor store grupper de ønsker å være i. Det må de få lov til å være.

Kan hende det er litt kulturkollisjon i måten man nærmer seg grupper og lek på?

Om det er slik at søskenene rotter seg sammen og ikke vil være med søskenbarna, er det jo liten vits i å besøke dem. Det er ikke urimelig å forlange at barn er inkluderende og generøse overfor sine gjester.

Noen aktiviteter blir lettere forstyrret om noen bryter inn. Andre ting, som å tegne er en aktivitet der det alltid er plass til flere så lenge det finnes ark og kritt. I en tegnesituasjon ville jeg misstenkt at det ikke var krittet som var det viktige, men å ekskludere. Da ville jeg sagt at her får man dele.

Om dere tilbringer mye tid sammen, er det kanskje en idé å forsøke å bli enige om noen felles kjøreregler dere voksne imellom. Blir det bar tjafs, konkuranse og ekskludering og ingen reell kontakt og fellesskap mellom søskenbarna, ville jeg vurdert å skjære litt ned på kontakten.

mvh

Når jeg tenker på det er vel problemet at de to søskenene (fetter og kusine til våre barn) ikke klarer å være sammen.

Jeg føler at våre barn blir dratt mellom dem, den ene er med gutten og den andre er med jenta. De to guttene våre liker å være sammen, men når vi er med disse leker de aldri sammen. Da er det oss og dem, og det er alltid fetteren eller kusinen som er ivrigst på å ikke slippe de andre inn i leken.

Tante synes dette er greit. I ferien lot hun sin sønn invitere bare den ene av våre på overnatting. Det var han som hadde SFO som ble invitert, mens storebror som satt hjemme hele dagen ikke ble invitert. Begrunnelsen var at han hadde ikke lyst sist det var snakk om overnatting...

Vi lot ingen av barna dra.

Vi mente at dette er å tillate å stenge ut storebror fra leken. Tante skjønte ikke bæra...

Vi synes slekt skal behandles anderledes enn venner, når det gjelder å ta med alle.

Er vi rare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg tenker på det er vel problemet at de to søskenene (fetter og kusine til våre barn) ikke klarer å være sammen.

Jeg føler at våre barn blir dratt mellom dem, den ene er med gutten og den andre er med jenta. De to guttene våre liker å være sammen, men når vi er med disse leker de aldri sammen. Da er det oss og dem, og det er alltid fetteren eller kusinen som er ivrigst på å ikke slippe de andre inn i leken.

Tante synes dette er greit. I ferien lot hun sin sønn invitere bare den ene av våre på overnatting. Det var han som hadde SFO som ble invitert, mens storebror som satt hjemme hele dagen ikke ble invitert. Begrunnelsen var at han hadde ikke lyst sist det var snakk om overnatting...

Vi lot ingen av barna dra.

Vi mente at dette er å tillate å stenge ut storebror fra leken. Tante skjønte ikke bæra...

Vi synes slekt skal behandles anderledes enn venner, når det gjelder å ta med alle.

Er vi rare?

Det hørtes en smule slitsomt ut.

Jeg heller nok mer til dine verdivalg enn tantens.

Om det er slik at det jevner seg ut over tid, er det greit å invitere bare en. Hvis ikke, må det bli begge eller ingen. Om en var alene hjemme og den andre på SFO, ville det kanskje vært mest naturlig å invitere den som var alene.

Enten har tanta en ganske annen oppfatning av hva som er viktig og riktig enn deg. Eller så er hun helt resignert og utslitt i forhold til unger som er som hund og katt det meste av tiden.

Om man har barn som kommer svært dårlig overens, vil man naturlig nok ha lav terskel for å splitte dem opp også når man har besøk.

Vet ikke helt hva jeg ville gjort. Kanskje hatt søskenbarna på besøk hos dere slik at du setter dagsorden.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...