Gå til innhold

Hva ville du gjort derson du fikk vite at din 16

Anbefalte innlegg

Gjest fortvilet jaa
Skrevet

åring omgikk menn rundt 30 år? dette dreier seg om besøk, festing, overnatting (uten lov) ovs. Datteren min er nettopp blitt 16 år. Hun og flere andre (mindreårige) har vi nå oppdaget at er mye i ett hus der det bor 2 voksne "menn". Dattern min har sagt at disse bare er 18 og 19 år. Men etter nærmere innsyn er det nå klart at disse er voksne menn som har småjenter i sin forvaring på en eller annen måte.

Hva skal vi foreldr gjøre i denne sammenheng? synes dette er svært uaksebtabelt. I tilleg har de jentene som har vært der løyet om alder ovs. Hva er det med slike menn egentlig? Den ene av dem er til og med ungdomsarbeider. Fy flate.

Min datter har alltid traktet etter eldre gutter og har vært i en aldeles forferdelig opposisjon. Har ikke kunnet stole på henne, da hun har tatt seg lov til ting hun ikke får lov til.

Persille1365381127
Skrevet

Om den ene er ungdomsarbeider kan du vel kontakte kommunen? Slik jeg ser det er dette ikke helt i tråd med hva en som skal gå foran med et godt eksempel kan gjøre - så jeg ville kanskje ha startet der.

Og iom at datteren din ikke hører kan du vel kanskje ikke snakke med henne...

Men hva med de andre foreldrene? Hva sier de?

Skrevet

Jeg ville gått å snakket med disse mennene. Sagt at oppføslen deres er uakseptabel. Og om det ikke opphører vil du gå videre med saken.

Deretter ville jeg tatt en rolig, men bestemt prat med datteren din. Laget klare grenser, og konsekvenser om ikke grensene blir holdt. Så hadde jeg voktet henne som en hauk, litt i smug..

Begynt å kjøre & hente henne dit hun sier hun skal.

Gjerne troppet opp litt før tiden noen ganger. Finne ut hvem hun henger sammen med, og kontaktet deres foreldre for et samarbeid.

Tillit er noe man må gjøre seg fortjent til...

Skrevet

Jeg hadde reist og snakket med de mennene. Nå vil jeg prøve å se det fra mennenes side. Hva om de tenker at din datter får lov å gjøre som hun vil (fri oppdragelse), at de ikke gir henne alkohol og de ikke tar henne til sengs? Har du fått vite noe om dette? Hva om din datter sier usanne ting om dere foreldre for at de ikke skal ta kontakt. (Beklager dette, men du sier selv at hun er i en forferdelig opposisjon.)

Jeg ville snakket med mennene i første omgang for å få en avklaring. Kanskje det hele ender med vellvillighet, at de hjelper deg? Han ene er ungdomsarbeider......

Men før man vet noe om dette så forstår jeg veldig godt at dette virker skremmende. Høres forferdelig ut, men det _kan_ altså være annerledes enn det ser ut til. Snakk også med foreldrene til de andre unge som vanker der.

Når du har sjekket ut dette, så kan du ta samtalen med jenta di. Prøve å finne løsning dere begge kan leve med.

Hører gjerne fra deg om hva som kommer ut av dette. Eller kontakt noen, helsestasjonen har helt sikkert gode råd til videre vei å gå. Lykke til.

Gjest fortvilet jaa
Skrevet

Jeg hadde reist og snakket med de mennene. Nå vil jeg prøve å se det fra mennenes side. Hva om de tenker at din datter får lov å gjøre som hun vil (fri oppdragelse), at de ikke gir henne alkohol og de ikke tar henne til sengs? Har du fått vite noe om dette? Hva om din datter sier usanne ting om dere foreldre for at de ikke skal ta kontakt. (Beklager dette, men du sier selv at hun er i en forferdelig opposisjon.)

Jeg ville snakket med mennene i første omgang for å få en avklaring. Kanskje det hele ender med vellvillighet, at de hjelper deg? Han ene er ungdomsarbeider......

Men før man vet noe om dette så forstår jeg veldig godt at dette virker skremmende. Høres forferdelig ut, men det _kan_ altså være annerledes enn det ser ut til. Snakk også med foreldrene til de andre unge som vanker der.

Når du har sjekket ut dette, så kan du ta samtalen med jenta di. Prøve å finne løsning dere begge kan leve med.

Hører gjerne fra deg om hva som kommer ut av dette. Eller kontakt noen, helsestasjonen har helt sikkert gode råd til videre vei å gå. Lykke til.

Dette gjelder ikke bare min datter, men flere andre yngre jenter. Vi har tilfeldigvis sett bilder fra fester med både alkohol, stripping og klining med disse mennene dessverre. Har kontakt med andre foreldre nå som er like fortvilet. De er jo liksom 16 år og seksuelt lovlig, noen av dem ihvertfall. Tror nok det er enda yngre jenter der ettersom andre foreldre har observert.

Skrevet

Dette gjelder ikke bare min datter, men flere andre yngre jenter. Vi har tilfeldigvis sett bilder fra fester med både alkohol, stripping og klining med disse mennene dessverre. Har kontakt med andre foreldre nå som er like fortvilet. De er jo liksom 16 år og seksuelt lovlig, noen av dem ihvertfall. Tror nok det er enda yngre jenter der ettersom andre foreldre har observert.

Så ille! Da er det vel best om dere foreldre tropper opp i samlet flokk og henter deres barn. Igjen og igjen om dere må. Og ser dere småjenter fulle så er vel det noe politiet kan snuse i? Ta vare på bildene. Prøv å finn ut hvem som kjøper og skjenker barna deres.

Gjest mamma til lita jente
Skrevet

Jeg har en datter, men hun er lita enda.

Jeg tror jeg ikke hadde tillatt at hun var der sent. Jeg ville tippet at det var alkohol og fester som fikk småjentene dit, eventuelt røyk og bilkjøring.. Ville vært obs på om dattera mi sneik seg ut om natta eller løy om at hun overnattet andre steder og dro dit istedet.

Jeg hadde IKKE gitt dattera mi alkohol hjemmefra for "å vite hva hun drikker" - for som regel drikker de dette i tilllegg til det andre de får tak i. Jeg ville også insistert på å kjøre og hente henne dit hun skulle. Kanskje lurt å samkjøre regler og avtaler med foreldrene til de andre venninnene. Sjekke litt når de påstår de skal overnatte her og der, generelt være litt involvert.

Hadde definitivt tatt en prat med de gutta for å høre litt hva det er som gjør det spennende å være der. Hadde sagt at de ikke skulle servere henne alkohol, tobakk eller annet - kanskje true litt med anmeldelse om de var kjipe. Sikkert flaut for dattera at jeg hadde snakket slik med dem, men kan jo hende det ikke er nødvendig å true om de er noenlunde oppegående.

Ville prøvd å ta en prat med dattera om hvilke farer det er med alkohol og rus og hva som kan skje om en er for full. Ville fortalt om voldtekter, utnytting, fysiske skader, risikoatferd osv. Ville prøvd å få henne til å forstå at hun er det mest dyrebare vi har og at vi elsker henne over alt og er redd for henne. Ville fortalt om den unge gutten som ringte hjem og fortalte at han ikke visste hvor han var og at han frøs.. de fant han ihjelfrosset...

Ville prøvd å få henne til å tenke over at hun måtte ta vare på seg selv.... Sikkert ikke lett å få slike ord til å trenge inn når en har en tenåring i opposisjon. Kanskje må en kommunisere på en måte som gjør at de må tenke seg om litt. Stille dem spørsmål der de må sette seg litt i andres sted og forestille seg hva som kan skje.

Gjest hadde blitt engstelig
Skrevet

Jobber i fengsel og har lest endel dommer om hva som kan foregå i slike hjem med eldre mannfolk og yngre jenter.

Hadde blitt kjempenervøs om mi jente var sammen med såpass mye eldre gutter. Vet ikke helt hvordan jeg ville gripet det fatt, men at det ble sluutt på besøkene er helt sikkert, hadde kanskje ringt arbeidsgiveren til den ungdomsarbeideren også. Og snakket med de andre foreldrene.

Skrevet

Jeg hadde rett og slett gått på døra der og henta dattera mi, uansett om hun hadde hata meg i en evighet. hadde sagt hva jeg mener til disse mannfolka.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...