vici Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Gutten min har begynt i 1.klasse og vi bor slik til at vi har krav på buss til skoleveien, et par meter over 2 km til skolen. Naboene som bor 5-6 min somlegåtur unna har ikke krav og vi har da valgt at gutten vår skal gå til skolen med disse. Vi følger han de 5 min til møtestedet (nybygd plass så ikke andre barn her foreløig) og så går de en gjeng på 8 stykker sammen til skolen. Blanding av 1. 2. og 3. klassinger. De bruker ca 25 minutter på skoleveien. Nå vil han begynne å gå hjem fra SFO alene. Han vil ikke hentes som " et barnehagebarn". Regner med at han får følge av noen av de andre av og til men som regel må han da gå hjem helt alene. Ville dere gjort det? Han har veldig lyst på nøkkel og har vært hjemme alene ca 30 minutter før. Vi lurer litt på å time det slik at han får ca 15 minutter hjemme alene før jeg kommer fra jobb. (jobber like ved) Han er en fornuftig gutt. Samtidig så synes jeg jo at det er bedre at han leker med kompisene på sfo enn at han bruker tiden på å gå hjem? (han stortrives på sfo) MEN så er det skoleveien. Den er egentlig grei nok den, Byggefeltvei eller sykkelsti hele veien. Må gjennom en undergang og krysse et oversiktlig fotgjengerfelt på en lite/middels trafikkert vei. Fra møteplassen der de andre barna bor og til huset vårt så må han gå forbi et vann (dreneringsbasseng) og det er bare gjerde på dette på to av sidene, altså ikke på den siden der han skal gå. Dette bekymrer meg og lurer på om jeg kan kreve gjerde rundt hele? Men altså ville du latt 1. klassingen din gå hjem alene? SFO vil da at vi har faste dager feks mandag, onsdag, fredag gå hjem alene kl 15.00 mens hentes resten (eller lignende) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Jeg tror ikke jeg ville latt min 1.klassing gå alene. Jeg ville latt han gå hjem fra sfo de dagene det er andre han kan slå følge med. Så vurdere neste skoleår hva som kan gå an. Det vannet kan du forhøre deg om ja, mulig de kan sikre det bedre? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Jeg ventet med å la datteren gå hjem til hun var over halvveis i 2. klasse. Det er i alle fall viktig å at han vet hva han skal gjøre hvis noe skjer. At han kan ringe foreldre eller andre, osv. Jeg ville ventet til det begynner å bli lyst igjen utpå nyåret, i hvert fall. Når det gjelder det bassenget, er jeg litt usikker på hva du mener. Er skoleveien veldig nær, så du er redd han skal dette oppi? Og er det dypt hele veien til land? I så fall syns jeg det burde være gjerde rundt. Hvs det er flere barn som går der, kan kanskje FAU eller et annet "skoleforum" gjøre noe? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Min datter som nå har begynt i 3. klasse har akkurat begynt å gå hjem alene. Vi har 5 min å gå til skolen, og vi må over et lysregulert kryss, med fotjengerfelt og "fotgjenger knapp" på trafikklyset. Hun er vel passe fornuftig, men hun hadde aldri fått gå alene i første klasse. Det skal veldig lite til for å distrahere disse smårollingene - er min erfaring.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pepan Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 La nå guten få gå hjem selv! Her har tulla og lillguten gått til og fra barnehagen siden dag 1. Dem har av og til med seg walkie-talkie så jeg kan sjekke hvor dem er, men nå finner jeg den ikke i kaoset her i heimen. Si han ta en kopp kaffe/cappucioni/mortado/et glass vin/pils på en cafe/pub mens han venter på at dere skal komme hjem, da slipper du å slipe opp ekstra nøkkel også. P EP AAAAAAAAAN 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luska Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Det hadde jeg aldri latt en 1. klassing gjøre. En ting er at skoleveien er trygg trafikkmessig, men et så lite barn klarer ikke å takle "fremmede som byr på godteri eller vil vise frem kattunger"... Hadde ikke tatt sjansen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Så lenge skoleveien er sikker (noen jeg synes denne virker som den er) så synes jeg det er helt OK. Dette blir jo en myk overgang til å kunne være lenger alene hjemme + etter hvert da han ikke har SFO. Snuppa begynte å gå hjem selv i slutten av 1. klasse. Da gikk ho kl. 15, og jeg kom hjem ca. kl. 16:15. I år går ho i 4. og har sluttet på SFO. Det blir noen timer alene noen ganger, og ho nyter det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Når mine skolebarn gikk i første, så gikk de hjem alene tidvis. Det er ca 1 km å gå. Må krysse en noe trafikert vei, så er det gangsti, og så gå langsmed en ikke så veldig trafikert vei et stykke. Så lenge han vil selv, så ser jeg ingen grunn til at han ikke skal kunne få lov til det. Men det er du som kjenner ham best og kan anslå om det er greit. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Min førstklassing har litt under 2 km å gå til skolen (kanskje nærmere 1,5) Han går sammen med nabogutten som er et halvt år eldre (men i klassen over) hver dag til skolen. De bruker 15 min på turen når de går strake veien. De går også hjem to dager alene. Den ene dagen er jeg hjemme og venter på han. Den andre dagen låser de seg inn her alene, spiser og koser seg før vi andre kommer hjem. Dette er kjempestas. Denne dagen bruker de bare 20 min på hjemturen. De andre dagene bruker de gjerne 1,5 time. Skjønner at jeg har litt andre meninger om dette enn en del andre her. Gutten vår synest det er slik passe på sfo. Har det greitt nok men ikke noe mer enn det. Men å gå hjem og leke seg på turen (småskog med en liten bekk) er helt topp. Gutta storkoser seg og får lekt seg skikkelig . Det er selvsagt også viktig at han har fullstendig trygg vei, gangsti hele veien. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.