Gå til innhold

Sover kun på meg! Sliten...

Gjest Aimabel

Anbefalte innlegg

Nå er jeg såå sliten. Ikke nok med at han våkner hver time på natta, han sover nesten ikke om dagen. Jeg bysser han i søvn, og så legger han i bagen. Et par minutter etterpå er han våken igjen! holder gjerne på sånn i tre fire timer, så orker jeg ikke mer og lar han sove på meg. Da kan han ligge noen timer. Men jeg får ikke hvile. Hva skal jeg gjøre, og når skal det bli bedre? han er sju uker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøvd å legge han på lammeskinn. Du vet slikt hvitt "buskete" skinn. Det er mange babyer som faller til ro på disse. Varme og lune.

Du kan også prøve å legge ned en brukt t-shirt (din). Da vil babyen lukte deg.

Enkle tips, men vet at det har fungert for mange. Lykke til. Forstår godt at du er sliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer hvis du lar ham ligge i bagen og sovne der, mens du har en hånd på brystet hans? Han trenger kanskje å venne seg til å finne roen selv.

Men han er liten ennå. Kroppskontakt er godt og trygt. Kanskje du kan skaffe et bæresjal, så får du beveget deg og gjort noe samtidig som babyen får mye kroppskontakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å legge han på lammeskinn. Du vet slikt hvitt "buskete" skinn. Det er mange babyer som faller til ro på disse. Varme og lune.

Du kan også prøve å legge ned en brukt t-shirt (din). Da vil babyen lukte deg.

Enkle tips, men vet at det har fungert for mange. Lykke til. Forstår godt at du er sliten.

Takk for tips :-), men han ligger på lammeskinn og jeg har rullet en av genserene mine rundt kanten på bagen slik at det lukter meg, og det blir tettere rundt han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer hvis du lar ham ligge i bagen og sovne der, mens du har en hånd på brystet hans? Han trenger kanskje å venne seg til å finne roen selv.

Men han er liten ennå. Kroppskontakt er godt og trygt. Kanskje du kan skaffe et bæresjal, så får du beveget deg og gjort noe samtidig som babyen får mye kroppskontakt?

:-) Da spreller han og skriker. Har funka om natten en gang, da han var veldig trøtt. Når jeg tar han opp og legger han over skulderen sovner han med en gang, så legger jeg han ned og vips, sprellvåken! og sånn holder vi på omigjen og omigjen. Har bæresjal, men jeg synes det er slitsomt å ha han på meg hele tiden, får ikke lagt meg nedpå litt selv heller. Men takk for tips:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du sikker på at han får nok mat? Han kan være sulten og urolig av den grunn.

Han er god og rund, lagt på seg 70g om dagen siste dagene, og følger vekstkurven. Kjedelig at han nekter å ta smokk, ellers ville han kanskje lettere kunne finne roen i bagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Du må få litt hjelp aller først - så du får deg noen timer søvn selv. Få tak i bestemor eller tante eller faren eller noen andre og få dem til å ta junior noen timer for deg så du kan hvile deg.

Om ikke anet hjelper så får de gå rundt og bysse med småtten på armen mens du sover - det er lurt om de har ungen hos seg, ikke der du skal sove.

Deretter - når du har litt krefter igjen - så kan du begynne å jobbe med sovingen. Forsøk å la ham sovne inntil deg - ikke oppå. Så kan du fjerne deg når han har sovnet og han kanskje sove videre.

Det finnes barn som er avhengige av kroppskontakt med mamma for å sove, og som våkner uten - jeg har en sånn en. Nå er han riktignok syv år, men fremdeles liker han å sovne på fanget mitt, eller å komme og sove hos meg.

Da han var baby våknet han umiddelbart hvis kroppskontakten med meg ble brutt - det var _slitsomt_.

Men ettervert fant jeg ut at det ikke trengtes mer enn at jeg la hånden min på pannen hans feks, så roet han seg i søvnen igjen. Også passet jeg på å sove selv ved hver tenkelige anledning det var mulig for å ha overskudd nok til å klare å være mamma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-) Da spreller han og skriker. Har funka om natten en gang, da han var veldig trøtt. Når jeg tar han opp og legger han over skulderen sovner han med en gang, så legger jeg han ned og vips, sprellvåken! og sånn holder vi på omigjen og omigjen. Har bæresjal, men jeg synes det er slitsomt å ha han på meg hele tiden, får ikke lagt meg nedpå litt selv heller. Men takk for tips:-)

Det kan hende du må være litt "hard". Prøv å la være å ta ham opp, men la han vite at du er der for ham. Du må heller tåle 100 turer inn og ut til ham hvor du prater rolig, stryker på ham, holder på ham. Men prøv å være så tøff at du ikke tar ham opp. Det kan være hardt, kan ta mange dager, men det gjelder å holde ut.

Men som noen andre her sier, så er han jo liten enda, kanskje det går seg til av seg selv etter hvert. Sikkert en dårlig trøst, men... :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å legge han på magen...? Vet veldig godt at det ikke er anbefalt, men det var det eneste som roet vår gutt da han var liten. Han er 3,5 nå. Satt pal ved siden av han den første tiden, men han sov så godt da. På natten sov han godt på siden, støttet opp under han med et lite håndkle eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende du må være litt "hard". Prøv å la være å ta ham opp, men la han vite at du er der for ham. Du må heller tåle 100 turer inn og ut til ham hvor du prater rolig, stryker på ham, holder på ham. Men prøv å være så tøff at du ikke tar ham opp. Det kan være hardt, kan ta mange dager, men det gjelder å holde ut.

Men som noen andre her sier, så er han jo liten enda, kanskje det går seg til av seg selv etter hvert. Sikkert en dårlig trøst, men... :o)

Det var ikke noe problem i begynnelsen! Første tre uker sovnet han så lett som bare det. Lå i bare bleie i bagen siden det var så varmt. Og om natta er det ikke noe problem med å bli lagt over i bagen. Han er så liten enda, at jeg kan ikke la han ligge å skrike seg i søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en god ide det med hånd på brystet. han blir jo varm på brystet når han ligger på skulderen min så nå prøvde jeg å legge hånda oppå han til jeg så at han hadde roet seg i bagen. Så nå gjenstår det bare å se hvor lenge det varer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke noe problem i begynnelsen! Første tre uker sovnet han så lett som bare det. Lå i bare bleie i bagen siden det var så varmt. Og om natta er det ikke noe problem med å bli lagt over i bagen. Han er så liten enda, at jeg kan ikke la han ligge å skrike seg i søvn.

Nei, du skal aldri la ham skrike seg i søvn. Med å skrike seg i søvn forstår jeg at man lar ungen ligge alene på et rom, uten å gå inn, og ungen skriker alene til den sovner av utmattelse.

Det jeg mener er at du skal gå inn og ut til ham ofte, eller også gjerne sitte litt ved siden av ham. Han må vite at du er der, ellers blir han redd og ensom.

Men som Valnøtt sier; du må låne han bort litt nå først og fremst, og få deg litt søvn selv, før du "tar opp kampen". Lykke til! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres ut som vår eldste sønn... Det eneste som fikk roet han ned, var at han fikk ligge på magen nedi bagen. Når han endelig sovnet, snudde vi han, slik at han lå på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en god ide det med hånd på brystet. han blir jo varm på brystet når han ligger på skulderen min så nå prøvde jeg å legge hånda oppå han til jeg så at han hadde roet seg i bagen. Så nå gjenstår det bare å se hvor lenge det varer...

Det har virket godt hos oss i alle fall. Når babyen har blitt urolig har jeg ikke tatt den opp, bare lagt hånden tilbake på brystet og holdt den der til babyen er rolig igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har virket godt hos oss i alle fall. Når babyen har blitt urolig har jeg ikke tatt den opp, bare lagt hånden tilbake på brystet og holdt den der til babyen er rolig igjen.

Det var lurt! Han våknet til nå nettopp og da gjorde jeg det og han sovnet igjen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skaff deg mer søvn

Du blir fryktelig sliten og lett syk eller deprimert hvis du ikke får noe sammenhengende søvn og i tillegg er sammen med baby 24 timer i døgnet.

Første løsning er at du får mer sammenhengende søvn, får du til å pumpe (på morgenen) slik at pappaen kan gi flaske sent om kvelden, så kan du legge deg (kjempe-)tidlig om kvelden, baby kan sove og kose på pappas mage på sofaen / et annet rom enn deg, og så kan han få en flaske melk før han sover litt til. På den måten får du kanskje sove noen sammenhengende timer, før den slitsomme natten begynner.

Vi gjorde det slik, når baby våknet i sekstiden, tok pappaen han på badet og skiftet mens jeg pumpet det ene brystet. Så ble baby lagt til det andre brystet, tømte det og diset litt på det jeg hadde pumpet som begynte å fylles igjen (om morgenen hadde jeg mye melk).

Så sov baby og jeg en liten lur til, mens far gikk tidlig på jobb, slik at han kunne komme hjem tidlig på ettermiddagen.

Formiddagsluren var stort sett i vognen mens jeg gikk tur i skogen eller satt og leste ute på kaffebar. Han sov godt når vognen var i bevegelse.

Når han var litt større enn din, sørget jeg for at siste lur alltid var over før klokken 16, etter dette hadde pappaen hovedansvar for å underholde, bade og holde våken til han fikk kveldsmåltid(er, jeg ammet mye om kvelden) og la seg samtidig med meg, kjempetidlig. Første måltid (midnatt) ga pappaen med flaske, jeg sov igjennom alt sammen. Etterhvert fikk jeg sove mye tidlig om natten på denne måten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har barnet en far til stedet.

I så fall bør du overlate barnet til faren og forlate åstedet. Stapp sov i ro i ørene og sov.

Fedre har ofte den utmerkede egenskapen at de ikke lukter melk og er litt mindre manipulerbare enn mødre.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest babydillah

Nå anbefales samsoving igjen, kanskje du kan prøve å la han sove i sengen med deg ved siden? Etterhvert som han blir vant til å sove slik kan du prøve å ha han over i bagen eller sengen sin.

Det er første ukene som er verst, babyen min våknet flere ganger om natta i starten, jeg måtte bysse osv... og da hun endelig sovnet la jeg henne i vognen, men ti min etter våknet hun, og samme bøtteballetten igjen.

Så jeg begynte å la henne sove litt i sengen vår, etterhvert bar jeg henne over i sin seng. Våknet hun og gråt, puttet jeg i henne smokken, strøk henne på hodet og sa så så, så sovnet hun fort igjen.

Det var de 6-7 første ukene som var verst hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...