Gjest Konkurranse mellom barn Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Viser til innlegget under her, og ja jeg overreagerte. Men jeg er lei av at jeg og mitt skal bli brukt til å tråkkes på, jeg tolererer ikke at mitt barn skal føle seg mindreverdig fordi at moren til venninnen hennes skaper konkurranseinnstinkt i barnet sitt og mellom våre barn! Jeg kjenner jo denne moren, dere får et inntrykk gjennom et innlegg hvor jeg blåser ut all min frustrasjon fordi nok er nok. Jeg hadde aldri reagert som jeg gjorde hvis det var noen andre som hadde gjort dette! Jeg kjenner henne såpass godt at når hun sier at det er bare tull at datteren hennes er sjenert, så mener hun at å være sjenert er bare tull! Hun ga ikke datteren sin en sjanse en gang, hun sa bare at hvis du skal drive sånn så får du ikke være her. Da går vi! Da tar jeg det innover meg fordi det er nettopp det jeg sliter med med min datter, hun er som sagt veldig sjenert! Jaja det er en grunn til at jeg trives best i sosial omgang med menn, man slipper disse "intrigene" og kokurransen som noen kvinner skaper. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Det har bygget seg opp over lang tid - så kommer den lille tua som velter hele lasset, også er skjæringen et faktum. For de som bare har sett tua så ser det ut som en bagatell - sånn er det ganske ofte tror jeg. Det er på tide å snakke med denne andre mora og si fra at du ikke godtar at hun dytter sin konkurransedyrkende oppdragelse inn i deres familie. Men ta det ved en anledning hvor hun fremhever sitt barn som bedre enn ditt. Neste gang dere er på turninga og de kommer så sier du fra at nå må du gå og leke med noen andre, for nå var vi opptatt. Eller du snakker med treneren og forklarer at du er der fordi du prøver å gjøre datteren din uavhengig av den andre. Det beste ville nok være å finne en aktivitet til ditt barn som venninnen ikke går på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Og ellers har du det bra;) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Konkurranse mellom barn Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Det har bygget seg opp over lang tid - så kommer den lille tua som velter hele lasset, også er skjæringen et faktum. For de som bare har sett tua så ser det ut som en bagatell - sånn er det ganske ofte tror jeg. Det er på tide å snakke med denne andre mora og si fra at du ikke godtar at hun dytter sin konkurransedyrkende oppdragelse inn i deres familie. Men ta det ved en anledning hvor hun fremhever sitt barn som bedre enn ditt. Neste gang dere er på turninga og de kommer så sier du fra at nå må du gå og leke med noen andre, for nå var vi opptatt. Eller du snakker med treneren og forklarer at du er der fordi du prøver å gjøre datteren din uavhengig av den andre. Det beste ville nok være å finne en aktivitet til ditt barn som venninnen ikke går på. Ja det er slik det gjerne er, alt blir ille til slutt. Og det er nettopp slik jeg ikke vil ha det. Jeg liker ikke hva det gjør med meg, for jeg er egentlig ikke slik. Det beste da er bare å kutte, men ja det er vanskelig fordi barnet mitt føler seg avhengig av denne bestevenninnen. Jeg vil jo ikke ta fra dem det som er bra heller. Ja men når man bor på et lite sted så er det begrenset med aktiviteter her, alternativet er vel fotball. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Konkurranse mellom barn Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Og ellers har du det bra;) Ellers står det veldig bra til ja 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Du får være flink til å framheve datteren din der hun er god, så får hun selvtillit der. Jeg mener ikke bare på områder der hun presterer, men på andre kvaliteter også. F eks at hun er en god venn, flink til å holde orden på rommet sitt, til å rydde etter seg, er omtenksom, er flink til å ta seg av de som er mindre enn henne, hun gjør besteforeldrene så glad, gjør deg glad når hun plukker blomster til deg, deler alltid når hun har noe osv 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Konkurranse mellom barn Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Du får være flink til å framheve datteren din der hun er god, så får hun selvtillit der. Jeg mener ikke bare på områder der hun presterer, men på andre kvaliteter også. F eks at hun er en god venn, flink til å holde orden på rommet sitt, til å rydde etter seg, er omtenksom, er flink til å ta seg av de som er mindre enn henne, hun gjør besteforeldrene så glad, gjør deg glad når hun plukker blomster til deg, deler alltid når hun har noe osv Ja hun får mye ros, men takk for fine eksempler. Det var noen der jeg ikke har tenkt på, de tingene som går mer på hennes personlighet. Jeg har nok roset mest det hun gjør ser jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Har lest litt i den forrige tråden. Slikt kan man jo sprekke på. Venninnen din høres ut som en person det kan være greit å ha lite kontakt med, og for all del holde kontakten på et overfladisk nivå. - Snakke minst mulig om ting som er viktige for en selv. Ikke fortelle hva man har tenkt å gjøre osv. Men det har du sikkert tenkt på allerede. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 4. september 2008 Del Skrevet 4. september 2008 Jeg tenker at hvis du ikke kommer utenom hadde jeg forsøkt å prate med moren, hvordan skal man ha sjanse til å forandre seg hvis man ikke vet at man har et problem? Jeg hadde ihvertfall satt pris på om noen sa dette til meg, og jeg hadde lyttet hvis det kom frem på en god måte, at man skjønner at det kommer fra noen som vil en vel. Men dersom dette er en person du absolutt ikke liker, så er det kanskje best å prøve å fjerne seg fra personen. Kan det være at du kan lære barnet ditt noen gode måter å takle oppførselen til konkurransevenninne? Noe lurt hun kan si. Når det gjelder det med selvfølelse så leste jeg nettopp at en måte å forsøke å heve den er å være nysgjerrig på hvem barnet er, og bli kjent med hvem barnet er på en måte. Av og til tar vi kanskje personer for gitt, men kanskje man skal være litt mer nysgjerrige på barna sine. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Ja det er slik det gjerne er, alt blir ille til slutt. Og det er nettopp slik jeg ikke vil ha det. Jeg liker ikke hva det gjør med meg, for jeg er egentlig ikke slik. Det beste da er bare å kutte, men ja det er vanskelig fordi barnet mitt føler seg avhengig av denne bestevenninnen. Jeg vil jo ikke ta fra dem det som er bra heller. Ja men når man bor på et lite sted så er det begrenset med aktiviteter her, alternativet er vel fotball. Du kan jo også lære datteren din at når noen trår over grensene våre, så setter vi grensene på plass igjen. Dermed snakker du med den andre mora og ber henne ta seg sammen og dempe konkurransegreia si hvis hun ønsker å fortsette å være velkommen i ditt hjem. Er det få aktiviteter der så er kanskje motivasjonen større for mamma-først-i-køen til å samarbeide også :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Konkurranse mellom barn Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Du kan jo også lære datteren din at når noen trår over grensene våre, så setter vi grensene på plass igjen. Dermed snakker du med den andre mora og ber henne ta seg sammen og dempe konkurransegreia si hvis hun ønsker å fortsette å være velkommen i ditt hjem. Er det få aktiviteter der så er kanskje motivasjonen større for mamma-først-i-køen til å samarbeide også :-) Takk Valnøtt! Din støtte her har hjulpet meg mye! Jeg skal lese gjennom svarene dine og prøve å bruke dem, men jeg må nok terpe, jeg er ikke flink til å sette grenser for meg selv og mitt. Jeg har tenkt en del på dette nå, og er ganske sikker på at det ikke vil hjelpe å godprate med denne mora, for hun vil føle det som en seier. I tillegg til alt det andre er hun veldig flink til å skulle belære meg med altmulig å på den måten få meg til å føle meg som en komplett idiot. Det jeg står for og holder på med er ikke et tema en gang, det er ikke interessant. Men det er slik hun prøver å hevde seg over sin dårlige selvtillit, nettopp ved å tråkke på andre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Takk Valnøtt! Din støtte her har hjulpet meg mye! Jeg skal lese gjennom svarene dine og prøve å bruke dem, men jeg må nok terpe, jeg er ikke flink til å sette grenser for meg selv og mitt. Jeg har tenkt en del på dette nå, og er ganske sikker på at det ikke vil hjelpe å godprate med denne mora, for hun vil føle det som en seier. I tillegg til alt det andre er hun veldig flink til å skulle belære meg med altmulig å på den måten få meg til å føle meg som en komplett idiot. Det jeg står for og holder på med er ikke et tema en gang, det er ikke interessant. Men det er slik hun prøver å hevde seg over sin dårlige selvtillit, nettopp ved å tråkke på andre. Det høres ikke ut som hun har så dårlig selvtillit akkurat, kanskje hun bare liker å tro at andre tror det? Slik at de skal synes hun er ekstra flink som gjør alt det hun gjør til tross for dårlig selvtillit? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Takk Valnøtt! Din støtte her har hjulpet meg mye! Jeg skal lese gjennom svarene dine og prøve å bruke dem, men jeg må nok terpe, jeg er ikke flink til å sette grenser for meg selv og mitt. Jeg har tenkt en del på dette nå, og er ganske sikker på at det ikke vil hjelpe å godprate med denne mora, for hun vil føle det som en seier. I tillegg til alt det andre er hun veldig flink til å skulle belære meg med altmulig å på den måten få meg til å føle meg som en komplett idiot. Det jeg står for og holder på med er ikke et tema en gang, det er ikke interessant. Men det er slik hun prøver å hevde seg over sin dårlige selvtillit, nettopp ved å tråkke på andre. Takk for pene ord :-) Du kan sette grenser for henne likevel vettu. Bare å si at det er greit at hun protesterer og ikke er enig, men dette er din avgjørelse og slik vil du ha det. Det er utrolig ekkelt å sette grenser første gangen man skal ta opp noe med andre - men det blir lettere etterhvert. Også slipper datteren din å vokse opp med den samme skrekken for det som du har - du hjelper henne også ved å bli flinkere til å ta opp ting selv :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Konkurranse mellom barn Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Det høres ikke ut som hun har så dårlig selvtillit akkurat, kanskje hun bare liker å tro at andre tror det? Slik at de skal synes hun er ekstra flink som gjør alt det hun gjør til tross for dårlig selvtillit? Nei hun har veldig dårlig selvtillit, men prøver å heve seg over det ved å belære og tråkke på andre for å føle seg bedre selv. Det er slik hun "overlever". Jeg har kjent henne i flere år nå og vet dessverre altfor godt hva hun tenker i blandt! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Konkurranse mellom barn Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Takk for pene ord :-) Du kan sette grenser for henne likevel vettu. Bare å si at det er greit at hun protesterer og ikke er enig, men dette er din avgjørelse og slik vil du ha det. Det er utrolig ekkelt å sette grenser første gangen man skal ta opp noe med andre - men det blir lettere etterhvert. Også slipper datteren din å vokse opp med den samme skrekken for det som du har - du hjelper henne også ved å bli flinkere til å ta opp ting selv :-) Ja det er slik jeg må se på det for å klare å sette de grensene, at det hjelper barnet mitt. Jeg hater å sette grenser, jeg får dårlig samvittighet for at jeg sier fra om ting. Og den samvittigheten bærer jeg på i flere år etter å ha tatt et "oppgjør" med folk. Særlig kanskje i dette tilfelle, der jeg bare innerst inne synes synd på henne fordi hun har så lav selvtillit. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Ja det er slik jeg må se på det for å klare å sette de grensene, at det hjelper barnet mitt. Jeg hater å sette grenser, jeg får dårlig samvittighet for at jeg sier fra om ting. Og den samvittigheten bærer jeg på i flere år etter å ha tatt et "oppgjør" med folk. Særlig kanskje i dette tilfelle, der jeg bare innerst inne synes synd på henne fordi hun har så lav selvtillit. Dette greier du fint likevel :-) Du kan forsøke i en hyggelig tone først vettu - men med et bestemt ordvalg. Og hvis det ikke går inn så får du heller kjøre hardere skyts. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Konkurranse mellom barn Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Dette greier du fint likevel :-) Du kan forsøke i en hyggelig tone først vettu - men med et bestemt ordvalg. Og hvis det ikke går inn så får du heller kjøre hardere skyts. Ja jeg skal prøve. Takk ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Ja det er slik jeg må se på det for å klare å sette de grensene, at det hjelper barnet mitt. Jeg hater å sette grenser, jeg får dårlig samvittighet for at jeg sier fra om ting. Og den samvittigheten bærer jeg på i flere år etter å ha tatt et "oppgjør" med folk. Særlig kanskje i dette tilfelle, der jeg bare innerst inne synes synd på henne fordi hun har så lav selvtillit. Det behøver jo ikke være dårlig selvtillit. Kan hende er hun for full av egen fortreffelighet... ;-) Når folk belærer går man ofte i den fellen at man enten ikke sier noe eller at man begynner å forklare og forsvare seg. Da setter man seg selv i en underlegen posisjon, særlig om den andre er verbalt sterkere. I stedet kan man ganske enkelt avbryte det hele med å si at "Jeg foretrekker å xxx." "Jeg velger å gjøre det slik." "For meg fungerer xxx best." "Her i huset gjør vi..." "Jeg prioriterer å..." Altså korte utsagn som understreker din rett til å gjøre dine valg og prioriteringer. Som viser at du ikke er interessert i å diskutere det videre. Skal man krangle videre da må man gå til et mer direkte frontalangrep på din integritet og beslutningsrett. De fleste vil avstå fra et slikt angrep. Skulle 'angrepet' likevel komme, er urimeligheten i det langt tydeligere og det blir lettere å forsvare seg. Kan hende er det ikke et stort oppgjør som skal til, men mange små reetableringer av grenser. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.