Gå til innhold

Prest på fylla....??


Gjest mora2

Anbefalte innlegg

vel, såvidt jeg kan se, er dette hentet fra ett av brevene. Disse er jo skrev et av de første kristne, og er selvsagt farget av både individet som skrev brevet, av datidens kultur og sedvaner. Jeg ser ingen steder i bibelen at jesus skal ha sagt at man ikke skal drikke etc.

Bibelen kan tolkes på mange måter, og er jo i seg selv en bok som er sammensatt av mange bøker. Bøkene som ble nutvalgt til å være med i bibelen, var de bøkene som mest sammenfalt med datidens kirkelederes tro.

Så hva er synd og hva er ikke synd?

Selv bibelen er uenig med seg selv. Det er mange selvmotsigelser i bibelen - spesielt om du holder det gamle og det nye testamentet mot hverandre.

Man kan finne belegg for omtrent hva som helst i Bibelen, ved å velge sitater og fortolke dem i "sin retning".

Jeg har ikke lest Bibelen, så jeg kan ikke motsi eller si meg enig. Men du har sikkert rett i noe :0)

Hva er synd og ikke synd, ja det lurer jeg også på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 165
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Aliza1365380759

    19

  • Bookworm

    19

  • AneM1365380603

    7

  • hidi, the scorpion

    6

Mest aktive i denne tråden

Det er sant! Man må gjøre så godt man kan, men til nå er det faktisk bare Jesus som har klart det fullt ut ;)

Ja...Og vi hørte jo hvordan det endte med han ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

vel, såvidt jeg kan se, er dette hentet fra ett av brevene. Disse er jo skrev et av de første kristne, og er selvsagt farget av både individet som skrev brevet, av datidens kultur og sedvaner. Jeg ser ingen steder i bibelen at jesus skal ha sagt at man ikke skal drikke etc.

Bibelen kan tolkes på mange måter, og er jo i seg selv en bok som er sammensatt av mange bøker. Bøkene som ble nutvalgt til å være med i bibelen, var de bøkene som mest sammenfalt med datidens kirkelederes tro.

Så hva er synd og hva er ikke synd?

Selv bibelen er uenig med seg selv. Det er mange selvmotsigelser i bibelen - spesielt om du holder det gamle og det nye testamentet mot hverandre.

Man kan finne belegg for omtrent hva som helst i Bibelen, ved å velge sitater og fortolke dem i "sin retning".

GT er gjeldende for jøder, ikke for kristne, i mine øyne. Alt ble forandret da Jesus døde på korset. De ti bud ble oppfylt i kjærlighetsbudene, og alle lovene fra GT ble oppfylt i Jesusm komme og død.

En prest er en hyrde for sin flokk og bør stå frem som et godt eksempel. Det samme gjelder ikke for oss uten lederbyrde. Men vi har selvsagt samme plikt til å følge kjærlighetsbudene. Jeg ville ikke drukket i selskap med en eks-alkoholiker f.eks. Derfor er de fleste prester også avholdsmenn fordi det letter det daglige arbeidet, slik at vi ikke sier, kan presten kan jeg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GT er gjeldende for jøder, ikke for kristne, i mine øyne. Alt ble forandret da Jesus døde på korset. De ti bud ble oppfylt i kjærlighetsbudene, og alle lovene fra GT ble oppfylt i Jesusm komme og død.

En prest er en hyrde for sin flokk og bør stå frem som et godt eksempel. Det samme gjelder ikke for oss uten lederbyrde. Men vi har selvsagt samme plikt til å følge kjærlighetsbudene. Jeg ville ikke drukket i selskap med en eks-alkoholiker f.eks. Derfor er de fleste prester også avholdsmenn fordi det letter det daglige arbeidet, slik at vi ikke sier, kan presten kan jeg;)

Jeg er enig i deg ang det etiske aspektet - en prest bør oppføre seg eksemplarisk - h*n skal være et forbilde for sin menighet, og bør dermed ikke rave gatelangs i fylla.

Men rent bibelsk - vil det være en synd om han gjorde det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jeg er enig i deg ang det etiske aspektet - en prest bør oppføre seg eksemplarisk - h*n skal være et forbilde for sin menighet, og bør dermed ikke rave gatelangs i fylla.

Men rent bibelsk - vil det være en synd om han gjorde det?

Veldig vanskelig å svare på. Jeg ville ikke dømt han. Jeg vil kanskje si at det er mer syndig å røyke eller å spise seg svært overvektig... Det som til daglig kan ødelegge kroppen, for den skal være som et tempel.

Så jeg kan dessverre ikke gi noen svar på det;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest -----150908-----

Ikke sant...

Men er utroskap mer synd en fyll i følge Bibelen?

..nei, det tror jeg ikke..

MEN, de fleste kristne vil nok ha et "forfinet" ytre, selv om jeg vet at det neimen ikke er så fantastisk likevel, selv om man tror på Gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...