Gå til innhold

Prest på fylla....??


Gjest mora2

Anbefalte innlegg

Husker jeg begynte en gang, men var jo bare "sønn av X-som var sønn av xx, som vigjen var sønn av xxx"

Tungt stoff..

Den har jeg startet med mange ganger også, og kommer ikke forbi den... dropp den, du husker jo ingenting av det likevel. Begynn etter at navneoppramsingen er ferdig, det er faktisk ganske spennende - og jeg er ikke spesielt kristen altså:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 165
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Aliza1365380759

    19

  • Bookworm

    19

  • AneM1365380603

    7

  • hidi, the scorpion

    6

Mest aktive i denne tråden

Aliza1365380759

Mellomtingen er vel jordelivet da?

Nå er du plutselig inne i noe som likner verdensbildet i norrøn mytologi, der man tenker at Midtgard er der menneskene bor, og det er "den miderste" ringen. Innerst ligger Åsgard, hvor gudene bor, og ytterst ligger Utgard og Jotunheimen, som er der mørket og "uhyggen" regjerer ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke begynn i Gamle testamentet!

Les heller fortellingene om Jesus, i Ny testamentet - f.eks. i Markus eller i Lukas :-)

Eller fortellingene om hva dispilene og apostlene gjorde etter at Jesus var dratt opp til himmelen (i Apostlenes gjerninger).

Det er lettere å begynne med det!

Og så står det mye fin erotisk poesi i Høysangen (i Gamle testamentet) :-)

Den navneoppramsingen er da NT... fram til Jesu fødsel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er du plutselig inne i noe som likner verdensbildet i norrøn mytologi, der man tenker at Midtgard er der menneskene bor, og det er "den miderste" ringen. Innerst ligger Åsgard, hvor gudene bor, og ytterst ligger Utgard og Jotunheimen, som er der mørket og "uhyggen" regjerer ;-)

Aha, det tenkte jeg ikke på engang - var egentlig bare en spøk:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliza1365380759

Aha, det tenkte jeg ikke på engang - var egentlig bare en spøk:-)

Hehe, klokka er så mye nå at jeg sier visst bare akkurat det jeg tenker.. Beklager at jeg avsporet så fullstendig! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke begynn i Gamle testamentet!

Les heller fortellingene om Jesus, i Ny testamentet - f.eks. i Markus eller i Lukas :-)

Eller fortellingene om hva dispilene og apostlene gjorde etter at Jesus var dratt opp til himmelen (i Apostlenes gjerninger).

Det er lettere å begynne med det!

Og så står det mye fin erotisk poesi i Høysangen (i Gamle testamentet) :-)

Ok, får se om jeg finner motet når høstmøket senker seg :0)

Men da skal jeg prøve begynne et annet sted ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, klokka er så mye nå at jeg sier visst bare akkurat det jeg tenker.. Beklager at jeg avsporet så fullstendig! :-)

Ikke beklag - dette synes jeg er veldig spennende...

Dette er en type tråd jeg henger meg så opp i, at det første jeg kommer til å gjør ei morgen tidlig er å logge på DOL:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke svar til deg men.. Dette med prest og den væremåten vi er vant med, henger nok litt igjen.Jeg ser nå at konfirmantpresten er en ung mann som oppfører seg likeverdig med andre dødelige. Han går kledd i dongry og t-skjorte på møter. (Ikke i kirken da! )

Jeg kunne lettere se for meg at han tok et par glass alkohol, enn den presten jeg hadde i min tid. Han var fryktelig høyrøstet og streng. Hadde han drukket så hadde han kanskje blitt blidere ;) Han hadde vi stooor respekt for. Hadde jeg sett han drikke så hadde jeg blitt veldig sjokkert faktisk.

Det snakkes jo om vin i bibelen, så helt forbudt er det nok ikke. Kanskje de følte for å slippe seg løs i den tiden også? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange venner og bekjente som er prester, og har vært på fest med dem flere ganger. De drikker normalt - altså sånn at de koser seg med det og kanskje kan bli litt påvirket og fnisete, men slett ikke apedritings (heldigvis, får man vel si - og det gjelder forsåvidt uansett yrkesgruppe).

Det er ikke noe i Den norske kirkes teologi som tilsier at prester skal være helt avholdne fra alkohol, men her til lands har avholdsbevegelsen og kristenbevegelsen en lang historisk allianse, særlig i visse deler av landet. Dessuten handler det litt om hva alkoholbruk kan føre med seg av andre ting - altså at dersom man er full, kan det kanskje lettere føre til ting som ikke er etter boka. Det har også noe med gjensidig respekt mellom prest og menighet å gjøre. Dermed vil nok presters forhold til alkohol avhenge mye av hvilken bakgrunn de har og hvor de har sitt virke. Noen steder i landet reagerer menigheten sterkt på at presten nyter alkohol, andre steder finnes det ikke noen sterke følelser rundt slikt.

Men altså: En prest bryter ikke noen "stillingsinstruks" ved å drikke alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ---050908

..har ingen ting imot at prester tar seg en fest... Verre er det når proster og prester driver utroskap. Kjenner nemlig til noe der (kvinnelig), og DET strider mot alle mine etiske syn.

-Og når de da i tillegg preker om synd og skam, ja da får jeg noia...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..har ingen ting imot at prester tar seg en fest... Verre er det når proster og prester driver utroskap. Kjenner nemlig til noe der (kvinnelig), og DET strider mot alle mine etiske syn.

-Og når de da i tillegg preker om synd og skam, ja da får jeg noia...

Ikke sant...

Men er utroskap mer synd en fyll i følge Bibelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange venner og bekjente som er prester, og har vært på fest med dem flere ganger. De drikker normalt - altså sånn at de koser seg med det og kanskje kan bli litt påvirket og fnisete, men slett ikke apedritings (heldigvis, får man vel si - og det gjelder forsåvidt uansett yrkesgruppe).

Det er ikke noe i Den norske kirkes teologi som tilsier at prester skal være helt avholdne fra alkohol, men her til lands har avholdsbevegelsen og kristenbevegelsen en lang historisk allianse, særlig i visse deler av landet. Dessuten handler det litt om hva alkoholbruk kan føre med seg av andre ting - altså at dersom man er full, kan det kanskje lettere føre til ting som ikke er etter boka. Det har også noe med gjensidig respekt mellom prest og menighet å gjøre. Dermed vil nok presters forhold til alkohol avhenge mye av hvilken bakgrunn de har og hvor de har sitt virke. Noen steder i landet reagerer menigheten sterkt på at presten nyter alkohol, andre steder finnes det ikke noen sterke følelser rundt slikt.

Men altså: En prest bryter ikke noen "stillingsinstruks" ved å drikke alkohol.

Nei, den ser jeg også.

Men her er det ikke snakk om et par øl, men om en prest kan drikke seg FULL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...