Gå til innhold

Prest på fylla....??


Gjest mora2

Anbefalte innlegg

Nei, en full prest ville jeg ikke likt, men kanskje fordi jeg ikke liker fulle mennesker generelt. Jeg synes det er stor forskjell på det å være full og det å være beruset.

Jeg ville ikke likt om barna mine i den rette alderen støtte på presten med litt for mye innabords.

Hva han gjør i helt private lag er en annen sak :o)

Jeg mener også at det er forskjell på en privat fest og hva en gjør "i det offentlige rom".

En kamerat av oss er lærer. Han sa en gang at han ikke vil drikke mye ute, fordi sjansen for å treffe foreldre han kjenner er stor, og han ønsker ikke å vise drikke-siden sin utad (han drikker veldig lite og sjelden altså) til personer han kun har å gjøre gjennom skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 165
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Aliza1365380759

    19

  • Bookworm

    19

  • AneM1365380603

    7

  • hidi, the scorpion

    6

Mest aktive i denne tråden

OK - jeg skal fortelle litt mer om meg selv.

Jeg drakk meg full for første gang da jeg var 19 år - i Danmark. Så var det bare littegrann alkohol innimellom det påfølgende året. Sommeren etter var jeg ganske så full i byen, sammen med noen venner. Det var faktisk siste gang jeg var full "offentlig".

Hadde nemlig en samtale med en god venn om dette, og han snakket til meg om respekt og omtale, og det at folk så opp til en, at det var av stor verdi. Den "talen" gikk inn på meg, og traff meg midt i hjertet.

Jeg fant ut at jeg absolutt ikke var i mot alkohol, men jeg ville ikke drikke såpass ute at andre som så meg, skulle få negativt inntrykk. Kanskje det er hyklerisk, men jeg mener egentlig at dette ikke har noe med kristendom å gjøre, men mer med å oppføre seg respektfullt.

Så - ja, jeg kan gjerne ta en halvliter eller to ute, eller et par glass vin, men ikke mer - ute på byen, eller blant folk jeg ikke kjenner veldig godt. Skal jeg ha noe mer, tar jeg det hjemme, eller sammen med mine nære venner.

Og slik tenker jeg at en prest også kan ha det :-)

Hadde forøvrig store planer om å studere teologi i ungdomstida, men det ble noe helt annet på meg... ;-)

Hmmm...Koslig du forteller om deg selv :0)

Men som Angela sier, at det er synd å drikke seg full.

Det står visst i Bibelen. Bør man da, som en god kristen drikke seg full? Uansett om det er synlig eller ikke, for Herren ser vel alt..

Mener ikke være fordømmende, for jeg er i full strid med meg selv. Og LANGT fra en god kristen ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også at det er forskjell på en privat fest og hva en gjør "i det offentlige rom".

En kamerat av oss er lærer. Han sa en gang at han ikke vil drikke mye ute, fordi sjansen for å treffe foreldre han kjenner er stor, og han ønsker ikke å vise drikke-siden sin utad (han drikker veldig lite og sjelden altså) til personer han kun har å gjøre gjennom skolen.

''En kamerat av oss er lærer. Han sa en gang at han ikke vil drikke mye ute, fordi sjansen for å treffe foreldre han kjenner er stor, og han ønsker ikke å vise drikke-siden sin utad (han drikker veldig lite og sjelden altså) til personer han kun har å gjøre gjennom skolen.

''

Det synes jeg faktisk er et ganske ok poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Jeg mener også at det er forskjell på en privat fest og hva en gjør "i det offentlige rom".

En kamerat av oss er lærer. Han sa en gang at han ikke vil drikke mye ute, fordi sjansen for å treffe foreldre han kjenner er stor, og han ønsker ikke å vise drikke-siden sin utad (han drikker veldig lite og sjelden altså) til personer han kun har å gjøre gjennom skolen.

Det høres ut som en fornuftig lærer! Med enkelte yrker følger mer ansvar enn andre. En lærer skal jo være forbilde for elevene sine.

Da jeg gikk på videregående var det ville tilstander blant noen lærere. Ute på byen slapp de alle hemningene. En gang strippet to av dem. To ble også sammen med elever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...Koslig du forteller om deg selv :0)

Men som Angela sier, at det er synd å drikke seg full.

Det står visst i Bibelen. Bør man da, som en god kristen drikke seg full? Uansett om det er synlig eller ikke, for Herren ser vel alt..

Mener ikke være fordømmende, for jeg er i full strid med meg selv. Og LANGT fra en god kristen ;0)

Vi har nå pratet om dette i denne gjengen vår - men vi leser nå Bibelen slik at å drikke seg full ikke er noen synd.

Jesus oppsummerte de 10 bud slik:

''Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand. Og du skal elske din neste som deg selv.''

Det å drikke seg full har ingenting med dette å gjøre, mener vi da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke religiøs, og mener presten må få lov til å ta seg en fest, noen glass vin eller halvlitere som alle andre. Men jeg tror nok både prester (og sikker noen andre yrkesgrupper) bør tenke litt over at folk i menigheta kan føle seg støtt over å treffe dem påseila ute på gata.

Å se drita fulle mennesker rave rundt er usjarmerende uansett tittel eller yrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres ut som en fornuftig lærer! Med enkelte yrker følger mer ansvar enn andre. En lærer skal jo være forbilde for elevene sine.

Da jeg gikk på videregående var det ville tilstander blant noen lærere. Ute på byen slapp de alle hemningene. En gang strippet to av dem. To ble også sammen med elever.

''Da jeg gikk på videregående var det ville tilstander blant noen lærere. Ute på byen slapp de alle hemningene. En gang strippet to av dem. To ble også sammen med elever.

''

Sjarmerende...

Tror jeg hadde reagert både som elev / student og forelder, hadde jeg møtt dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nå pratet om dette i denne gjengen vår - men vi leser nå Bibelen slik at å drikke seg full ikke er noen synd.

Jesus oppsummerte de 10 bud slik:

''Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand. Og du skal elske din neste som deg selv.''

Det å drikke seg full har ingenting med dette å gjøre, mener vi da....

Hmm...Men i følge Angela står det ordrett at det er synd å drikke seg full.

Eller er det dlik at man tolke Bibelen som man vil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...Men i følge Angela står det ordrett at det er synd å drikke seg full.

Eller er det dlik at man tolke Bibelen som man vil?

Skrivefeil...

Eller er det slik at man kan tolke Bibelen som man vil?

Og jeg tilføyer et spørsmål til: Kan man velge ut enkelte setninger i Bibelen, leve etter dem, og forsatt være en god kristen?

:0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke religiøs, og mener presten må få lov til å ta seg en fest, noen glass vin eller halvlitere som alle andre. Men jeg tror nok både prester (og sikker noen andre yrkesgrupper) bør tenke litt over at folk i menigheta kan føle seg støtt over å treffe dem påseila ute på gata.

Å se drita fulle mennesker rave rundt er usjarmerende uansett tittel eller yrke.

Men hvorfor kan folk i menigheten føle det ille?

Foddi det egentlig er synd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Men hvorfor kan folk i menigheten føle det ille?

Foddi det egentlig er synd?

Hvis jeg skal si hva jeg mener, så har jeg utrolig liten respekt for fulle mennesker etter å ha levd sammen med en som ble på apestadiet hver gang han drakk.

Jeg kan drikke litt selv også, men har vett til å legge meg før jeg når det nivået.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliza1365380759

Skrivefeil...

Eller er det slik at man kan tolke Bibelen som man vil?

Og jeg tilføyer et spørsmål til: Kan man velge ut enkelte setninger i Bibelen, leve etter dem, og forsatt være en god kristen?

:0)

Slik jeg ser det er all religion et spørsmål om tolkning, så lenge mennesket ikke er statisk. Man finner det man leter etter hvis man leser Bibelen nøye nok, på samme måte som andre hellige skrifter, alt avhengig av "hvilke briller" man leser med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiihi, vi har en veldig folkelig prest her også. Derfor diskusjonen ;=)

Jeg liker han kjempe godt, men blir ikke enig med meg selv om det passer seg at han drikker...

Haha, når du sier "folkelig prest", tenker jeg på han joviale presten til Espen Eckbo, Esten Skarnes. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvorfor kan folk i menigheten føle det ille?

Foddi det egentlig er synd?

Det må du ikke spørre meg om, jeg har da ikke lest Bibelen! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal si hva jeg mener, så har jeg utrolig liten respekt for fulle mennesker etter å ha levd sammen med en som ble på apestadiet hver gang han drakk.

Jeg kan drikke litt selv også, men har vett til å legge meg før jeg når det nivået.

Jeg har vokst opp med alkohol fra morra til kveld, men har forsatt respekt for de. Men saken er ikke om man liker fulle mennesker, men om en prest kan drikke uten at der er synd..

Vanskelig dette, hehe, blir ikke enig med meg selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Jeg har vokst opp med alkohol fra morra til kveld, men har forsatt respekt for de. Men saken er ikke om man liker fulle mennesker, men om en prest kan drikke uten at der er synd..

Vanskelig dette, hehe, blir ikke enig med meg selv..

Respekten er der når de er edru, men jeg har lite respekt for fulle mennesker som ikke gjør annet enn å være til irritasjon.

For å komme tilbake til presten, så må han da få ta seg noen glass så lenge han oppfører seg sivilisert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det er all religion et spørsmål om tolkning, så lenge mennesket ikke er statisk. Man finner det man leter etter hvis man leser Bibelen nøye nok, på samme måte som andre hellige skrifter, alt avhengig av "hvilke briller" man leser med.

Kanskje det... Nesten så jeg må begynne å lese her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like lite som en fotballspiller som sniffer kokain. I begge tilfeller representerer de en rolle, og om de ønsker å beholde sin troverdighet bør de la være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...