Gå til innhold

Prest på fylla....??


Gjest mora2

Anbefalte innlegg

AneM1365380603

Jeg synes fulle folk er lite sjarmerende om det er prester eller uansett hvem. Men du mente kanskje ikke sånn snydings? Om han nyter alkohol i festlig lag uten å bli snydings er vel det greit. Det gjelder for alle, at en skal være opplagt dagen etter til sine plikter.

Det å gå på fylla høres ikke pent ut ;) Ser for meg en prest som rangler i dagesvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 165
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Aliza1365380759

    19

  • Bookworm

    19

  • AneM1365380603

    7

  • hidi, the scorpion

    6

Mest aktive i denne tråden

Så prester går med masker...

Jeg så for meg at det var en livsstil å være kristlig..

Jeg vet det ikke er noe krav å være religiøs lenger, men de fleste er jo prest pga et kall...

Datt av litt i stad - men nå er jeg med igejn!

Jeg mente ikke at prester har mer masker enn andre - men det er klart at personer som har en jobb der de i mange sammenhenger skal stå foran en forsamling eller være til hjelp og støtte for mennesker i vanskelige situasjoner, av og til må legge sin private dagsform til siden, og være den støttepersonen de skal være. For de aller fleste faller dette sikkert naturlig, men av og til hvis en er sliten, er det sikkert vanskelig å være et overskuddsmenneske for andre.

Skjønner du hva jeg mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angela26

Hvis en prest gàr pà fester og drikker seg full, sà ville han i hvertfall mistet min tillit... Han bòr gà fram som et godt eksempel for kristne og fòlge bibelen mener jeg. Selvfòlgelig er de ogsà mennesker, og alle kristne kan synde, ogsà prester. Men gàr han ut titt og ofte og drikker seg full, sà handler det ikke lenger om à begà én feil, da han gjòr noe bevisst, som i fòlge bibelen er synd. Altsà "drikke seg drunken"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke helt det samme,men...

Jeg synes fulle folk er lite sjarmerende om det er prester eller uansett hvem. Men du mente kanskje ikke sånn snydings? Om han nyter alkohol i festlig lag uten å bli snydings er vel det greit. Det gjelder for alle, at en skal være opplagt dagen etter til sine plikter.

Det å gå på fylla høres ikke pent ut ;) Ser for meg en prest som rangler i dagesvis.

forutenom det religiøse i saken,vil jeg si det nesten er like merkelig å se legen sin dritings...han vet da utmerket godt om skadene det kan medføre.

denne legen her foreslo for meg en gang i tiden at jeg skulle bruke rødvin som sovemiddel.tullete å si til en avholdskvinne,men men...

for min del må prester og leger gjøre som de vil,men det er jo greit å ikke gjøre noe i fylle man ikke kan stå for dagen derpå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angela26

Ok. Takk for fyldig svar.

Synes begge de strofene var enige om at dman kunne drikke LITT... Vanskelige greier dette..

Man kan vel ta seg et glass vin eller en òl og kose seg, men det stàr i bibelen at man ikke skal drikke seg drunken :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forutenom det religiøse i saken,vil jeg si det nesten er like merkelig å se legen sin dritings...han vet da utmerket godt om skadene det kan medføre.

denne legen her foreslo for meg en gang i tiden at jeg skulle bruke rødvin som sovemiddel.tullete å si til en avholdskvinne,men men...

for min del må prester og leger gjøre som de vil,men det er jo greit å ikke gjøre noe i fylle man ikke kan stå for dagen derpå

Jeg er veldig i enig i det du sier - at en ikke bør gjøre noe en ikke kan stå for dagen etter - uansett om en er prest eller ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Datt av litt i stad - men nå er jeg med igejn!

Jeg mente ikke at prester har mer masker enn andre - men det er klart at personer som har en jobb der de i mange sammenhenger skal stå foran en forsamling eller være til hjelp og støtte for mennesker i vanskelige situasjoner, av og til må legge sin private dagsform til siden, og være den støttepersonen de skal være. For de aller fleste faller dette sikkert naturlig, men av og til hvis en er sliten, er det sikkert vanskelig å være et overskuddsmenneske for andre.

Skjønner du hva jeg mener?

Jepp, forstår hva du mener.

Hmm..Blir ikke enig med meg selv, jeg forstår jo at de er vanlige mennesker. Og jeg ser ingenting galt i å ta seg en fest.

(Jeg drikker selv)

Men en prest..Vet ikke..Tror jeg er i konflikt med min gammeldagse side ;=)

Takk for intresante svar :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en prest gàr pà fester og drikker seg full, sà ville han i hvertfall mistet min tillit... Han bòr gà fram som et godt eksempel for kristne og fòlge bibelen mener jeg. Selvfòlgelig er de ogsà mennesker, og alle kristne kan synde, ogsà prester. Men gàr han ut titt og ofte og drikker seg full, sà handler det ikke lenger om à begà én feil, da han gjòr noe bevisst, som i fòlge bibelen er synd. Altsà "drikke seg drunken"....

Der sier du det den "ene siden min" mener!...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes fulle folk er lite sjarmerende om det er prester eller uansett hvem. Men du mente kanskje ikke sånn snydings? Om han nyter alkohol i festlig lag uten å bli snydings er vel det greit. Det gjelder for alle, at en skal være opplagt dagen etter til sine plikter.

Det å gå på fylla høres ikke pent ut ;) Ser for meg en prest som rangler i dagesvis.

Hihi, jeg mente en FULL prest..Men ikke over mange dager ;0)

Har ingenting i mot fulle mennesker, men en prest..Får det ikke til å stemme..Selv om han er et vanlig menneske.

Har ikke i mot alkohol heller.. Blir bare ikke enig med meg selv her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliza1365380759

Lang historie som jeg ikke skal gjengi jeg av hensyn tilhan og hans familie.

Men diskusjonen var om prester generelt, ikke kun om han :0)

Ah, hehe, da misforsto jeg - beklager! Jeg trodde dette var en diskusjon du og venninna di hadde hatt om _hans_ oppførsel, ikke generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig i enig i det du sier - at en ikke bør gjøre noe en ikke kan stå for dagen etter - uansett om en er prest eller ikke!

Forresten, en som sa at "det er ikke synd det som går inn, det er det som kommer ut som er synd"

Det ligger jo mye der! :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, hehe, da misforsto jeg - beklager! Jeg trodde dette var en diskusjon du og venninna di hadde hatt om _hans_ oppførsel, ikke generelt.

Han var nok utløseren da ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

forutenom det religiøse i saken,vil jeg si det nesten er like merkelig å se legen sin dritings...han vet da utmerket godt om skadene det kan medføre.

denne legen her foreslo for meg en gang i tiden at jeg skulle bruke rødvin som sovemiddel.tullete å si til en avholdskvinne,men men...

for min del må prester og leger gjøre som de vil,men det er jo greit å ikke gjøre noe i fylle man ikke kan stå for dagen derpå

Mannen min fikk forresten en gang beskjed av legen sin om å gå hjem og ta seg en cognac, så det er visst ikke helt uvanlig å få sånne råd.

Det er jo ikke usannsynlig at en ubevisst stiller strengere krav til offentlige personer. De sees bedre i samfunnet, og de har jo et visst ansvar når det gjelder det å være forbilder for de unge.

En tidligere politimester blottet seg for meg og noen andre barn da jeg var lita. Det er også ille...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan vel ta seg et glass vin eller en òl og kose seg, men det stàr i bibelen at man ikke skal drikke seg drunken :-)

Ja, så da er det synd å drikke seg full?

Og det passer seg jo ikke for en prest! Han skal jo liksom hjelpe mennesker å leve "riktig" etter Bibelen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angela26

Ja, så da er det synd å drikke seg full?

Og det passer seg jo ikke for en prest! Han skal jo liksom hjelpe mennesker å leve "riktig" etter Bibelen!

Nettopp! Han har et ansvar, og skal gà frem som et godt eksempel :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, forstår hva du mener.

Hmm..Blir ikke enig med meg selv, jeg forstår jo at de er vanlige mennesker. Og jeg ser ingenting galt i å ta seg en fest.

(Jeg drikker selv)

Men en prest..Vet ikke..Tror jeg er i konflikt med min gammeldagse side ;=)

Takk for intresante svar :0)

OK - jeg skal fortelle litt mer om meg selv.

Jeg drakk meg full for første gang da jeg var 19 år - i Danmark. Så var det bare littegrann alkohol innimellom det påfølgende året. Sommeren etter var jeg ganske så full i byen, sammen med noen venner. Det var faktisk siste gang jeg var full "offentlig".

Hadde nemlig en samtale med en god venn om dette, og han snakket til meg om respekt og omtale, og det at folk så opp til en, at det var av stor verdi. Den "talen" gikk inn på meg, og traff meg midt i hjertet.

Jeg fant ut at jeg absolutt ikke var i mot alkohol, men jeg ville ikke drikke såpass ute at andre som så meg, skulle få negativt inntrykk. Kanskje det er hyklerisk, men jeg mener egentlig at dette ikke har noe med kristendom å gjøre, men mer med å oppføre seg respektfullt.

Så - ja, jeg kan gjerne ta en halvliter eller to ute, eller et par glass vin, men ikke mer - ute på byen, eller blant folk jeg ikke kjenner veldig godt. Skal jeg ha noe mer, tar jeg det hjemme, eller sammen med mine nære venner.

Og slik tenker jeg at en prest også kan ha det :-)

Hadde forøvrig store planer om å studere teologi i ungdomstida, men det ble noe helt annet på meg... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En prest bør være et forbilde for menigheten. Derfor skal han passe seg for hvem han fester med og når han fester.

Jeg ville synes det var ok at en prest tok noen glass f.eks. i et bryllup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke helt det samme,men

Mannen min fikk forresten en gang beskjed av legen sin om å gå hjem og ta seg en cognac, så det er visst ikke helt uvanlig å få sånne råd.

Det er jo ikke usannsynlig at en ubevisst stiller strengere krav til offentlige personer. De sees bedre i samfunnet, og de har jo et visst ansvar når det gjelder det å være forbilder for de unge.

En tidligere politimester blottet seg for meg og noen andre barn da jeg var lita. Det er også ille...

ja,vet det er flere som hra fått råd ift vin/cognac,t.o.m øl. synes bare det var rart der og da,siden jeg ikke hadde smakt alkohol før.

det med politiet håper jeg det ble tatt hånd om! havnet en gang i kamp med en politimann,og da merket jeg det at ikke alle likte "ta sine egne".men det var vitner nok til at jeg til syvende og sist fikk støtte.politimannen ble suspandert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Hihi, jeg mente en FULL prest..Men ikke over mange dager ;0)

Har ingenting i mot fulle mennesker, men en prest..Får det ikke til å stemme..Selv om han er et vanlig menneske.

Har ikke i mot alkohol heller.. Blir bare ikke enig med meg selv her..

Nei, en full prest ville jeg ikke likt, men kanskje fordi jeg ikke liker fulle mennesker generelt. Jeg synes det er stor forskjell på det å være full og det å være beruset.

Jeg ville ikke likt om barna mine i den rette alderen støtte på presten med litt for mye innabords.

Hva han gjør i helt private lag er en annen sak :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...