Gå til innhold

Prest på fylla....??


Gjest mora2

Anbefalte innlegg

Hehe, til mitt forsvar studerer jeg religion, så jeg er nok "over middels interessert", er derfor jeg kan "strø om meg" med et bibelsitat eller to ved passende anledninger, det er ikke fordi "alle" har lest Bibelen, bare ikke du mora2 ;-) *le litt* Du kan jo begynne litt forsiktig, og bare kikke litt i den? Bla opp på litt vilkårlige sider og lese litt, uten at du får overdose fordi du starter for fort? :-)

Så spennende at du studerer religion!

Det er faktisk veldig sjelden jeg leser Bibelen. Får jo med meg en del gjennom gudstjenester og søndagsskole, men det er ikke så ofte jeg leser selv, nei....

Har min gamle Bibel som jeg fikk til 10 års dagen av min mormor, med alle mine understrekinger og farger og notater i, fra en ivrig og entusiastisk ungdomstid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 165
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Aliza1365380759

    19

  • Bookworm

    19

  • AneM1365380603

    7

  • hidi, the scorpion

    6

Mest aktive i denne tråden

Her fant jeg noe:

Galaterne 5.19-26 Les spesielt vers 21.

Jeg sier dere: Lev et liv i Ånden! Da følger dere ikke begjæret i menneskets kjøtt og blod. 17 For det kjøttet vil, står imot Ånden, og det Ånden vil, står imot det kjøttet vil. Disse ligger i strid med hverandre, så dere ikke er i stand til å gjøre det dere vil.

18 Men blir dere drevet av Ånden, er dere ikke under loven. 19 Det er klart hva som kommer fra vårt kjøtt og blod: hor, umoral, utskeielser, 20 avgudsdyrkelse, trolldom, fiendskap, strid, sjalusi, sinne, selvhevdelse, stridigheter, splittelser, 21 misunnelse,__ fyll, festing _og mer av samme slag. Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: De som driver med slikt, skal ikke arve Guds rike.

22 Men Åndens frukt er kjærlighet, glede, fred, overbærenhet, vennlighet, godhet, trofasthet, 23 ydmykhet og selvbeherskelse. Slike ting rammes ikke av loven! 24 De som hører Kristus til, har korsfestet sitt kjøtt og blod sammen med lidenskapene og lystene. 25 Lever vi ved Ånden, så la oss også vandre i Ånden. 26 La oss ikke være drevet av tom ærgjerrighet, så vi utfordrer og misunner hverandre.

Takk Angela!

Da heller jeg mot at prester ikke skal drikke seg fulle.

Eller andre godr kristne for den del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller syngeglede ender som oftest med hos meg da....problemet er bare at jo mer jeg drikker, jo styggere synger jeg:-(

Hihi, stemmer nok det!

Men gud så flinke man tror man er ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fant jeg noe:

Galaterne 5.19-26 Les spesielt vers 21.

Jeg sier dere: Lev et liv i Ånden! Da følger dere ikke begjæret i menneskets kjøtt og blod. 17 For det kjøttet vil, står imot Ånden, og det Ånden vil, står imot det kjøttet vil. Disse ligger i strid med hverandre, så dere ikke er i stand til å gjøre det dere vil.

18 Men blir dere drevet av Ånden, er dere ikke under loven. 19 Det er klart hva som kommer fra vårt kjøtt og blod: hor, umoral, utskeielser, 20 avgudsdyrkelse, trolldom, fiendskap, strid, sjalusi, sinne, selvhevdelse, stridigheter, splittelser, 21 misunnelse,__ fyll, festing _og mer av samme slag. Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: De som driver med slikt, skal ikke arve Guds rike.

22 Men Åndens frukt er kjærlighet, glede, fred, overbærenhet, vennlighet, godhet, trofasthet, 23 ydmykhet og selvbeherskelse. Slike ting rammes ikke av loven! 24 De som hører Kristus til, har korsfestet sitt kjøtt og blod sammen med lidenskapene og lystene. 25 Lever vi ved Ånden, så la oss også vandre i Ånden. 26 La oss ikke være drevet av tom ærgjerrighet, så vi utfordrer og misunner hverandre.

Ja - der var det noe ja....

Skal grunne litt på det - og jeg vet at det har blitt tatt opp i slike diskusjoner før.

Kommer tilbake, Angela :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg snakker NT hovedsakelig om respekt og nestekjærlighet for sine medmennesker, ja. Slik jeg ser det kan den kristne Bibelen oppsummeres kort med Den gyldne regel (Matt 7, 12) og Det dobbelte kjærlighetsbud (Matt. 22, 36-40). Dette er ikke ment å fornærme noen på noen måte altså, jeg mener ikke at "alt annet er uvesentlig", men for meg er det disse to delene som "sier det som MÅ sies" på en måte :-)

Det er akkurat slik jeg også leser Bibelen og opplever kristendommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Godt du synes det var spennende, og ikke støtende!

Men er det slik at jo lenger man har vært kristen, jo mer liberal blir man? Slakke litt på tøylene liksom?''

Nei - jeg blir ikke støtt av sånne ting - er mer hardhudet enn det... Men på ungdomsskolen derimot, kunne det være noen tøffe diskusjoner av og til....

Men det du spør om her, er faktisk veldig interessant. Ja, jeg opplever at de fleste jeg har kjent hele livet som har vært kristne hele tiden, er blitt mer liberale som voksen enn de var som ungdommer. Jeg hadde vanvittig mange prinsipper i ungdomstida, og de fleste av dem har jeg sluppet taket på....

Men noen holder fast på det synet de hadde som ungdommer - jeg kjenner mange mer konservative kristne, og de holder seg vel i stor grad borte fra alkohol.

Men står det i Bibelen, at man kan slakke på reglene etterhvert som årene går?

Er det en slags belønning, at jo lenger man er flink, og en god kristen, jo mer liberale kan man bli?

Det hele ender nok i en stor fyllefest innenfor perleporten! ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aliza1365380759

http://no.wikipedia.org/wiki/Alkohol_i_Bibelen

Står veldig mye om nettopp oversettelsesproblematikken her...

Blant annet brukes det er ord som oversettes med "most", som er druesaft, men det sies ingenting om hvor langt i gjæringsprosessen det drikkes...

Ah, ja, nettopp! Er ikke stødig nok i hebraisk til at jeg kunne trekke fram noen eksempler, men der var det jo listet opp masse! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, til mitt forsvar studerer jeg religion, så jeg er nok "over middels interessert", er derfor jeg kan "strø om meg" med et bibelsitat eller to ved passende anledninger, det er ikke fordi "alle" har lest Bibelen, bare ikke du mora2 ;-) *le litt* Du kan jo begynne litt forsiktig, og bare kikke litt i den? Bla opp på litt vilkårlige sider og lese litt, uten at du får overdose fordi du starter for fort? :-)

Husker jeg begynte en gang, men var jo bare "sønn av X-som var sønn av xx, som vigjen var sønn av xxx"

Tungt stoff..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angela26

Ja - der var det noe ja....

Skal grunne litt på det - og jeg vet at det har blitt tatt opp i slike diskusjoner før.

Kommer tilbake, Angela :-)

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angela26

Takk Angela!

Da heller jeg mot at prester ikke skal drikke seg fulle.

Eller andre godr kristne for den del.

Min erfaring er at man mister rett og slett lysten pà festing og drikke seg full etter at man er blitt kristen. Det trenger ikke à skje over natta, men gradvis :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men står det i Bibelen, at man kan slakke på reglene etterhvert som årene går?

Er det en slags belønning, at jo lenger man er flink, og en god kristen, jo mer liberale kan man bli?

Det hele ender nok i en stor fyllefest innenfor perleporten! ;0)

Ja - der har vi det :-DDDD - en stor fyllefest innenfor perleporten!!!

Nei - uff....

Nei, jeg mener absolutt ikke at det er noen belønning for å være "flink" eller "snill" eller langvarig kristen - absolutt ikke.

Jeg opplever vel verden mindre som svart/hvitt nå enn jeg gjorde i tenårene - inkludert kristendommen, og jeg vet at mange teologer mener det samme.

Jesus var jo egentlig ganske radikal - han var mer opptatt at menneskene skulle være gode mot hverandre i stedet for å følge alle mulige regler og forordninger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliza1365380759

Så spennende at du studerer religion!

Det er faktisk veldig sjelden jeg leser Bibelen. Får jo med meg en del gjennom gudstjenester og søndagsskole, men det er ikke så ofte jeg leser selv, nei....

Har min gamle Bibel som jeg fikk til 10 års dagen av min mormor, med alle mine understrekinger og farger og notater i, fra en ivrig og entusiastisk ungdomstid!

Nei, er ikke så ofte jeg heller leser den nå, men det er fordi jeg ikke har kristendom som studiefelt nå. Men jeg har kommentert/streket mye i min også ja! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - der har vi det :-DDDD - en stor fyllefest innenfor perleporten!!!

Nei - uff....

Nei, jeg mener absolutt ikke at det er noen belønning for å være "flink" eller "snill" eller langvarig kristen - absolutt ikke.

Jeg opplever vel verden mindre som svart/hvitt nå enn jeg gjorde i tenårene - inkludert kristendommen, og jeg vet at mange teologer mener det samme.

Jesus var jo egentlig ganske radikal - han var mer opptatt at menneskene skulle være gode mot hverandre i stedet for å følge alle mulige regler og forordninger....

Men er ikke Bibelen litt sort/hvit da..?

Himmel eller helvete, er jo ingen mellomting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, til mitt forsvar studerer jeg religion, så jeg er nok "over middels interessert", er derfor jeg kan "strø om meg" med et bibelsitat eller to ved passende anledninger, det er ikke fordi "alle" har lest Bibelen, bare ikke du mora2 ;-) *le litt* Du kan jo begynne litt forsiktig, og bare kikke litt i den? Bla opp på litt vilkårlige sider og lese litt, uten at du får overdose fordi du starter for fort? :-)

Ååå, det har jeg planer om å begynne med snart også, hvis bare helsa holder... *krysser fingrene*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliza1365380759

Husker jeg begynte en gang, men var jo bare "sønn av X-som var sønn av xx, som vigjen var sønn av xxx"

Tungt stoff..

Ja, det krever litt konsentrasjon å lese Bibelen, og de fleste andre bøkene som er kanon innen ulike religioner også. Det er sjeldent ting sies rett fram og i kortform der :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg begynte en gang, men var jo bare "sønn av X-som var sønn av xx, som vigjen var sønn av xxx"

Tungt stoff..

Ikke begynn i Gamle testamentet!

Les heller fortellingene om Jesus, i Ny testamentet - f.eks. i Markus eller i Lukas :-)

Eller fortellingene om hva dispilene og apostlene gjorde etter at Jesus var dratt opp til himmelen (i Apostlenes gjerninger).

Det er lettere å begynne med det!

Og så står det mye fin erotisk poesi i Høysangen (i Gamle testamentet) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliza1365380759

Ååå, det har jeg planer om å begynne med snart også, hvis bare helsa holder... *krysser fingrene*

Det er svært interessant, håper helsa di holder så du får begynt! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er ikke Bibelen litt sort/hvit da..?

Himmel eller helvete, er jo ingen mellomting..

Akkurat det er sabla vanskelig - hadde en lang diskusjon om det med ei venninne i sommer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...