morsan Skrevet 5. september 2008 Skrevet 5. september 2008 Test deg selv i svensk: http://tjenester.aftenposten.no/quiz/quiz.htm?id=649 Jeg fikk 11 rett;-) 0 Siter
pekkaline Skrevet 5. september 2008 Skrevet 5. september 2008 '' ''Du fikk 10 rette av 11 mulige, Supert! Er du svensk selv?'' '' Bommet på hjorton...Tippet bare der, men tippet bringebær. 0 Siter
erin Skrevet 5. september 2008 Skrevet 5. september 2008 Jeg fikk også 11 rette! Må innrømme at jeg gjettet på 2-3 uttrykk... ) 0 Siter
erin Skrevet 5. september 2008 Skrevet 5. september 2008 '' ''Du fikk 10 rette av 11 mulige, Supert! Er du svensk selv?'' '' Bommet på hjorton...Tippet bare der, men tippet bringebær. Hallon! Bringebær på svensk, altså.. ) 0 Siter
pekkaline Skrevet 5. september 2008 Skrevet 5. september 2008 Hallon! Bringebær på svensk, altså.. ) jajamensan Der var det rette ordet, husker nå 0 Siter
Lillemus Skrevet 5. september 2008 Skrevet 5. september 2008 Hallon! Bringebær på svensk, altså.. ) Da er det markjordbær som er smultron? Jeg blader litt de der -onene til svenskene. ) Hjorton og Hallon og Smultron... 0 Siter
erin Skrevet 5. september 2008 Skrevet 5. september 2008 Da er det markjordbær som er smultron? Jeg blader litt de der -onene til svenskene. ) Hjorton og Hallon og Smultron... Nei, det vet jeg ikke! Men for all del; ikke glem lingon! 0 Siter
Lillemus Skrevet 5. september 2008 Skrevet 5. september 2008 Nei, det vet jeg ikke! Men for all del; ikke glem lingon! Lingon = tyttebær? 0 Siter
erin Skrevet 5. september 2008 Skrevet 5. september 2008 Da er det markjordbær som er smultron? Jeg blader litt de der -onene til svenskene. ) Hjorton og Hallon og Smultron... Og ja, smultron er markjordbær! 0 Siter
Babette Skrevet 5. september 2008 Skrevet 5. september 2008 Jeg også. Men dette er den letteste quizen du har hostet opp noensinne, fru Finn! 0 Siter
morsan Skrevet 5. september 2008 Forfatter Skrevet 5. september 2008 '' ''Du fikk 10 rette av 11 mulige, Supert! Er du svensk selv?'' '' Bommet på hjorton...Tippet bare der, men tippet bringebær. Akkurat det ordet har jeg kunnet siden jeg var temmelig liten! :-) Det skyldes følgende historie som min mor har fortalt meg: Som pur ung hadde hun jobb i en kolonialforretning. En gang på høsten kom to svensker innom og lurte på om de hadde hjortron. Moren min hadde aldri hørt dette svenske ordet før, men antok at de mente hortetakksalt! - Joda, de hadde da det, svarte hun. Da ville e vite hvor mye det var for kiloen. Kilo???-tenkte min mor sjokkert - hvem i all verden kjøper hjortetakksalt i sådanne mengder?? Men det var jo selvsagt lett å regne om hektoprisen til kilospris (og i hine hårde dager solgte man selvsagt hjortetakksalt i løs vekt!*S*) Svenske ble overbegeistret for dne utrolig billige kilosprisen, og sa at de skulle ha så og så mange kilo. Min mors hake falt om mulig enda lenger ned mot brystet, før hun fant fram boksen med pulveret. Vel, misforståelsen ble oppklart, og det ble ingen hjortetakkhandel! ;-) 0 Siter
morsan Skrevet 5. september 2008 Forfatter Skrevet 5. september 2008 Jeg også. Men dette er den letteste quizen du har hostet opp noensinne, fru Finn! Ja, den var veldig lett, jeg innrømmer det. Nesten litt skuffende! 0 Siter
frk.s Skrevet 5. september 2008 Skrevet 5. september 2008 Akkurat det ordet har jeg kunnet siden jeg var temmelig liten! :-) Det skyldes følgende historie som min mor har fortalt meg: Som pur ung hadde hun jobb i en kolonialforretning. En gang på høsten kom to svensker innom og lurte på om de hadde hjortron. Moren min hadde aldri hørt dette svenske ordet før, men antok at de mente hortetakksalt! - Joda, de hadde da det, svarte hun. Da ville e vite hvor mye det var for kiloen. Kilo???-tenkte min mor sjokkert - hvem i all verden kjøper hjortetakksalt i sådanne mengder?? Men det var jo selvsagt lett å regne om hektoprisen til kilospris (og i hine hårde dager solgte man selvsagt hjortetakksalt i løs vekt!*S*) Svenske ble overbegeistret for dne utrolig billige kilosprisen, og sa at de skulle ha så og så mange kilo. Min mors hake falt om mulig enda lenger ned mot brystet, før hun fant fram boksen med pulveret. Vel, misforståelsen ble oppklart, og det ble ingen hjortetakkhandel! ;-) hahaha 0 Siter
Babette Skrevet 5. september 2008 Skrevet 5. september 2008 Mitt favorittord er for øvrig fnask. Vet du hva en torsk er da, bortsett fra en fisk? 0 Siter
pekkaline Skrevet 5. september 2008 Skrevet 5. september 2008 Akkurat det ordet har jeg kunnet siden jeg var temmelig liten! :-) Det skyldes følgende historie som min mor har fortalt meg: Som pur ung hadde hun jobb i en kolonialforretning. En gang på høsten kom to svensker innom og lurte på om de hadde hjortron. Moren min hadde aldri hørt dette svenske ordet før, men antok at de mente hortetakksalt! - Joda, de hadde da det, svarte hun. Da ville e vite hvor mye det var for kiloen. Kilo???-tenkte min mor sjokkert - hvem i all verden kjøper hjortetakksalt i sådanne mengder?? Men det var jo selvsagt lett å regne om hektoprisen til kilospris (og i hine hårde dager solgte man selvsagt hjortetakksalt i løs vekt!*S*) Svenske ble overbegeistret for dne utrolig billige kilosprisen, og sa at de skulle ha så og så mange kilo. Min mors hake falt om mulig enda lenger ned mot brystet, før hun fant fram boksen med pulveret. Vel, misforståelsen ble oppklart, og det ble ingen hjortetakkhandel! ;-) *lol* Morsom historie. Dere kaller vel nesten hjortetakksalt for hjortron nå da 0 Siter
Aliza1365380759 Skrevet 5. september 2008 Skrevet 5. september 2008 11 rette her også, men jeg snakker svensk flytende så det er vel ikke så imponerende egentlig.. ;-) 0 Siter
morsan Skrevet 5. september 2008 Forfatter Skrevet 5. september 2008 Jeg også. Men dette er den letteste quizen du har hostet opp noensinne, fru Finn! Jeg skulle prøve å finne en som var litt vanskeligere, men jaggu meg fikk jeg ikke 14 av 20 her;-) Må ha vært flaks med en del av gjettingene. http://tjenester.aftenposten.no/quiz/quiz.htm?id=4736 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 5. september 2008 Skrevet 5. september 2008 ''Du fikk 11 rette av 11 mulige, Supert! Er du svensk selv?'' :B 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.