Gå til innhold

Kjøres eller gå?

Lillemus

Anbefalte innlegg

Poden (10 år) har en kompis som ofte blir med hjem til oss. Kompisen er like gammel og bor ca. 2-2,5 km unna. Jeg pleier å kjøre ham hjem (foreldrene har ikke bil), ikke noe problem.

I dag skal vi imidlertid bort ganske fort når jeg kommer hjem så jeg orker faktisk ikke kjøre halve bydelen rundt når vi allerede har knapt med tid. Poden ble litt snurt, men jeg sa at om kompisen ble med hjem i dag så måtte han gå hjem, han ble ikke kjørt.

Hva pleier dere å gjøre? Været er fint her i dag, nydelig spaservær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

12

• morsan

9

• Lotte :o)

4

• Bookworm

2

Mest aktive i denne tråden

Jeg synes det normale er at foreldrene til barnet må sørge for å få han hjem, og det at de ikke har bil er ingen unnskyldning - de kunne jo ha syklet og hentet han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Jeg henter mine unger der de er, så får andre hente sine når de er her. (Har en som mora aldri henter - og det er tyve minutter for meg å kjøre tur-retur...)

Det hender jeg kjører andres barn hjem, men som regel er jeg ganske kjip på akkurat det siden litt mosjon sjelden er skadelig når de er 10 år. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Jeg synes det normale er at foreldrene til barnet må sørge for å få han hjem, og det at de ikke har bil er ingen unnskyldning - de kunne jo ha syklet og hentet han.

Eller gitt han penger til bussen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke noe problem for en 10-åring å gå 2-2,5 km hjem, i dagslys og solskinn!? Selv yngre barn kan da gjøre det. Og han blir jo forberedt på det, hvis sønnen din sier fra på forhånd. Helt greit, syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører som regel små gjester hjem etter besøk jeg, er ikke det vanlig altså? Henter mine egne gjør jeg også, om de er såpass langt unna at de ikke kan gå på kort tid.

Når gjestene bor veldig nære så kan de følges til fots også da. En liten gjest for noen dager siden ble fulgt av meg og Snuppa et stykke og så møtte vi gjestens mor omtrent på halvveien, praktisk! :o) Jeg synes nemlig ikke at småjenter på 8 år skal gå ute alene om kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det kutyme at den som er med hjem blir hentet av foreldrene. Det gjøres en del unntak, men om intet er avtalt regner man bestandig med at barnet blir hentet.

Det blir jo litt spesielt når du har pleid å kjøre ham hjem, da regner kanskje både foreldre og gutten med at det skjer også denne gangen. Ser imidlertid ingen ting i veien for at det gjøres et unntak, bare du sier fra på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører som regel små gjester hjem etter besøk jeg, er ikke det vanlig altså? Henter mine egne gjør jeg også, om de er såpass langt unna at de ikke kan gå på kort tid.

Når gjestene bor veldig nære så kan de følges til fots også da. En liten gjest for noen dager siden ble fulgt av meg og Snuppa et stykke og så møtte vi gjestens mor omtrent på halvveien, praktisk! :o) Jeg synes nemlig ikke at småjenter på 8 år skal gå ute alene om kvelden.

Nei, det har ikke vært vanlig her. Da har foreldrene hentet barna der de er, dersom de er for små til å gå selv.

I en mellomfase drev vi med sms-varsling til foreldrene slik at de kunne følge med på at hjemturen gikk bra, altså at jeg sende sms til barnets mor om at "nå går han" og vice versa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke noe problem for en 10-åring å gå 2-2,5 km hjem, i dagslys og solskinn!? Selv yngre barn kan da gjøre det. Og han blir jo forberedt på det, hvis sønnen din sier fra på forhånd. Helt greit, syns jeg.

*Puh* Man er redd for å bli sett på som den kjipe mora vet du. :o) Mulig det er bortimot 3 km, men jeg vet guttungen kan en del snarveier så han korter sikkert ned veien en del. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen har vondt av å gå!

Kjære tid..ALdri om jeg hadde verken kjørt eller hentet ungene den korte biten..Om ikke det var motorvei, snøstorm eller storm..

;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det kutyme at den som er med hjem blir hentet av foreldrene. Det gjøres en del unntak, men om intet er avtalt regner man bestandig med at barnet blir hentet.

Det blir jo litt spesielt når du har pleid å kjøre ham hjem, da regner kanskje både foreldre og gutten med at det skjer også denne gangen. Ser imidlertid ingen ting i veien for at det gjøres et unntak, bare du sier fra på forhånd.

''bare du sier fra på forhånd.''

Enig! Når man har lagt opp til en bestemt type praksis bør man si fra til de andre foreldrene på forhånd ved avvik slik at de kan innrette seg deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du gidder den extraservicen. Jeg hadde aldri gjort det til en vane å kjøre hjem andres unger.

Hvorfor drar ikke kameraten hjem til seg selv etter skolen? Da kan han sette fra seg sakene, og evt sykle en tur til dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen har vondt av å gå!

Kjære tid..ALdri om jeg hadde verken kjørt eller hentet ungene den korte biten..Om ikke det var motorvei, snøstorm eller storm..

;0)

''ALdri om jeg hadde verken kjørt eller hentet ungene den korte biten..Om ikke det var motorvei, snøstorm eller storm..''

Nei, da bør du vel få lappen først.

;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1220615978' post='3950127]

At du gidder den extraservicen. Jeg hadde aldri gjort det til en vane å kjøre hjem andres unger.

Hvorfor drar ikke kameraten hjem til seg selv etter skolen? Da kan han sette fra seg sakene, og evt sykle en tur til dere?

Jeg synes det er ganske praktisk at barn blir med rett hjem til hverandre etter skole/sfo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss henter man sine egne unger hos kompiser hvis ikke annet er avtalt med foreldrene (at de er forhindret, skal ut allikevel el.l.)

De sykler også til hverandre endel, evt sykler ned til oss og blir hentet så de slipper å trille opp alle bakkene.

-de er jo vant til å gå til og fra skolen, så å gå litt fikser de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ganske praktisk at barn blir med rett hjem til hverandre etter skole/sfo.

Jepp, det er jo bare koselig! Men det er ikke alltid jeg kan kjøre besøket hjem og nå skjønner jeg jo at det ikke er så vanlig heller. Kanskje det bare er jeg som synes det er så langt ned dit? Skal høre litt med mora hans jeg. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har ikke vært vanlig her. Da har foreldrene hentet barna der de er, dersom de er for små til å gå selv.

I en mellomfase drev vi med sms-varsling til foreldrene slik at de kunne følge med på at hjemturen gikk bra, altså at jeg sende sms til barnets mor om at "nå går han" og vice versa.

sånn sms'ing har vi også drevet med "Nå dro han, kan du si ifra når han kommer fram"

Så iverksettes tiltak hvis det går mer tid enn rimelig er.

Jeg har også tredd på unger refleksvest og refleksbånd ved avreise fra oss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1220615978' post='3950127]

''Hvorfor drar ikke kameraten hjem til seg selv etter skolen?''

Ettermiddagen/kvelden er kort når barna er små, og det er dessuten koselig å gå sammen hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...