Gå til innhold

Hvordan trappe ned ammingen?

Anonym 82

Anbefalte innlegg

Lille frø er 6 mnd nå, og vi har begynt å gi henne grøt. Etter èn uke med aktiv tilvenning, spiser hun nå to fulle porsjoner med grøt om dagen. En på morgenen (formiddagen) og en på kvelden.

I går var vi avgårde, og i mangel på rutiner rundt dette med mating, endte det opp med at hun fikk grøt rett før hun skulle legge seg. Dermed orket hun bare èn pupp, den andre fikk vente.

Rundt tolv i natt hørte jeg henne hoste, og brukte det som unnskyldning for å dra henne opp og gi henne den andre puppen, som holdt på å eksplodere!

Klokken tre i natt våknet jeg med vondt i den ene puppen, og fikk litt panikk...

Da hun var 6 dager gammel våknet jeg nemlig med 40 i feber og full brystbetennelse. Det blei en 10 dagers hestekur på antibiotika, og masse pumping og styr!

Derfor dro jeg henne sovende opp av senga igjen, og gav henne enda en pupp.

På morgenen i dag var den samme puppen knallfull igjen, og fortsatt vond! Det er tydelig at hun ikke tømmer dem skikkelig for tiden. I tillegg vil hun nå helst bare ha èn av gangen, og gjerne sjeldnere enn før...!

I dag har hun ikke fått grøt, for jeg var så opptatt av at hun skulle tømme puppene skikkelig. Men det ødelegger jo gode måtidrutiner for henne...

I går kjøpte vi noen middagsglass, og tenkte å prøve litt i helga siden hun synes det er så moro. Men nå tenker jeg at vi venter litt. Det er tydelig at puppen ikke helt henger med på forandringene... Det er jo klart at jeg kan pumpe, men for det første synes jeg det er et sabla klin, og for det andre er jo poenget å redusere melkemengden etterhvert!

Så, dere som har barn som brukte kort tid på tilvenning med mat - hvordan trappet dere ned ammingen uten å få brystbetennelse? Mulig jeg får det veldig lett alstå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om brystene begynner å bli fulle og det er en stund til hun skal ha mat så håndmelker du bare av det verste presset.Prøv ellers å holde en rytme på når hun får pupp så innstiller puppene seg etter det hun vil ha etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noen tips

Jeg vil bare si at når du føler du får overfull pupp, pump deg bare litt for å få ut verste trykket. Pumper du deg helt tom stimulerer du bare puppene til å produsere mer melk. Jeg tror det jevner seg ut etterhvert ang. melkeproduksjonen når etterspørselen minker. Så eneste rådet jeg har er at om babyen ikke vil ha melk og du har skikkelig melkespreng, pump ut det verste trykket.

De sier man skal gi grøt først, så pupp. Da er vel babyen mett på grøt og vil ikke ha så mye pupp som før.

Ellers ang. brystbetennelse - hold puppene varme og bruk ullinnlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare si at når du føler du får overfull pupp, pump deg bare litt for å få ut verste trykket. Pumper du deg helt tom stimulerer du bare puppene til å produsere mer melk. Jeg tror det jevner seg ut etterhvert ang. melkeproduksjonen når etterspørselen minker. Så eneste rådet jeg har er at om babyen ikke vil ha melk og du har skikkelig melkespreng, pump ut det verste trykket.

De sier man skal gi grøt først, så pupp. Da er vel babyen mett på grøt og vil ikke ha så mye pupp som før.

...og unngå å fryse på hender og føtter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om brystene begynner å bli fulle og det er en stund til hun skal ha mat så håndmelker du bare av det verste presset.Prøv ellers å holde en rytme på når hun får pupp så innstiller puppene seg etter det hun vil ha etterhvert.

Så du mener at det som skal til for ikke å få brystbetennelse bare er å ikke la dem bli sprekkeferdige...? Det gjør ikke noe om de ikke tømmes skikkelig? Har fått helt skrekken for det der med brystbetennelse se:-/

Hmm, rytme ja... Hadde jo egentlig det helt frem til dette grøtstyret! Men vi finner vel snart en rutine igjen...

P.S: Samboeren gikk tur aleine med babyen om mandagen:-) Og mamma tittet kun i vinduet en eneste gang! Flink se...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullinnlegg har jeg ikke, men jeg sitter med varmeflaske oppå puppene nå:-) (godt man har store mekepupper) Har dratt frem ulljakke som jeg skal ha på meg hvis jeg skal ut i dag, og jeg har ulltøfler på føttene:-)

Lillemus sa også at jeg kun trengte å pumpe bort sprengen... Har vel tenkt at "gammel" melk kan skape brystbetennelse jeg, men det innser jeg at egentlig er ulogisk! Det var vel bare det jeg fikk høre da jeg hadde brystbetennelse sist, at for å BLI KVITT det, så burde jeg tømme brystene skikkelig!

Takk for svar:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...og unngå å fryse på hender og føtter!

Hmm, polvottene har jeg ikke dratt frem enda, men jeg holder fingrene varme ved å taste her da:-) På føttene har jeg ulltøfler! Husker disse rådene fra sist jeg hadde brystbetennelse.

Stod en stund og "gravde" i kjøledisken i butikken i går, det var vel kanskje heller ikke helt heldig... :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, polvottene har jeg ikke dratt frem enda, men jeg holder fingrene varme ved å taste her da:-) På føttene har jeg ulltøfler! Husker disse rådene fra sist jeg hadde brystbetennelse.

Stod en stund og "gravde" i kjøledisken i butikken i går, det var vel kanskje heller ikke helt heldig... :-/

Nei - du må ikke stå og grave ned i frysen eller kjøledisken - det er fy-fy!

Å holde seg varm på hender, føtter og pupper er knallviktig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - du må ikke stå og grave ned i frysen eller kjøledisken - det er fy-fy!

Å holde seg varm på hender, føtter og pupper er knallviktig :-)

Frysedisken var det faktisk...! Skamme seg! Også jeg som bare hadde singlet og åpen jakke også...

Nei, i dag skal de pakkes godt inn ja:-) Hele meg faktisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Tilvenning ei uke- og alleredet to grøtmåltider?

Dette er fort! Ikke rart du merker det i brystene.

Om det haster med rask avvenning så bare pump ut sprengen- men tøm aldri brystene helt.

Om du ønsker amme fremover og vil ha en del melk fremdeles, så amm helst før grøtmåltidet og fyll på med grøt. Samme med middag. Amm først og gi middag.

Når du bestemmer deg for å ville avslutte amming, så begynner du motsatt. Gi fast føde og så melk. Gjør dette ved et måltid om gangen- og gjør det ei uke før du tar fatt på neste måltid. Da går melkemendgden gradvis ned og du vil slippe melkespreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilvenning ei uke- og alleredet to grøtmåltider?

Dette er fort! Ikke rart du merker det i brystene.

Om det haster med rask avvenning så bare pump ut sprengen- men tøm aldri brystene helt.

Om du ønsker amme fremover og vil ha en del melk fremdeles, så amm helst før grøtmåltidet og fyll på med grøt. Samme med middag. Amm først og gi middag.

Når du bestemmer deg for å ville avslutte amming, så begynner du motsatt. Gi fast føde og så melk. Gjør dette ved et måltid om gangen- og gjør det ei uke før du tar fatt på neste måltid. Da går melkemendgden gradvis ned og du vil slippe melkespreng.

Ok, takk for tips:-) Jeg skal ikke slutte å amme på lenge enda håper jeg! Men jeg er jo nødt til å redusere produksjonen litt, siden hun spiser mat også...

Ja, det gikk innmari fort, vi har visst et lite matmonster:-) Hun er helt sikkert klar for middag også hun, men som sagt så tør jeg ikke mer før puppen har fått justert seg!

Pupp før grøt ja... Skal gjøre det jeg! Jeg har gjerne gitt henne grøt, og så pupp når hun skal legge seg neste gang. Ofte blir dette bare 30 min etter grøten. Hun drikker, men ikke veldig mye da. Kanskje ikke rart... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frysedisken var det faktisk...! Skamme seg! Også jeg som bare hadde singlet og åpen jakke også...

Nei, i dag skal de pakkes godt inn ja:-) Hele meg faktisk!

Jeg vil virkelig anbefale ullinnlegg - jeg brukte dem mye. Fikk brystbetennelse da minstejenta var 4 mnd, midt på sommeren. Da hadde vi vært på båttur, og jeg hadde for lite klær på meg, og satt og småfrøys i flere timer. Fryktelig vondt :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil virkelig anbefale ullinnlegg - jeg brukte dem mye. Fikk brystbetennelse da minstejenta var 4 mnd, midt på sommeren. Da hadde vi vært på båttur, og jeg hadde for lite klær på meg, og satt og småfrøys i flere timer. Fryktelig vondt :-(

Jeg husker at det var vondt ja, men seks dager etter en fødsel er smerte ganske relativt kan du si...! Men det verste var dog feberen! Samboeren måtte komme hjem fra jobb, for jeg turte ikke å bære jenta vår ned trappa med 40 i feber!

Så nei, jeg ønsker absolutt ikke dette igjen! Og ja, jeg skal ta meg en tur innom apoteket i dag:-) Hmm, selger de ullinnlegg på denne tiden av året da tro? Det finner jeg jo fort ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sjøstjerna

Ok, takk for tips:-) Jeg skal ikke slutte å amme på lenge enda håper jeg! Men jeg er jo nødt til å redusere produksjonen litt, siden hun spiser mat også...

Ja, det gikk innmari fort, vi har visst et lite matmonster:-) Hun er helt sikkert klar for middag også hun, men som sagt så tør jeg ikke mer før puppen har fått justert seg!

Pupp før grøt ja... Skal gjøre det jeg! Jeg har gjerne gitt henne grøt, og så pupp når hun skal legge seg neste gang. Ofte blir dette bare 30 min etter grøten. Hun drikker, men ikke veldig mye da. Kanskje ikke rart... :-)

Pupp før grøt dersom du har intensjon om å amme lenge. Melkemengden reduseres gradvis likevel. Når du ønsker redusere amming eller nærmer deg avvening så begynner du motsatt.

Brystbetennelse er meget vondt. Har hatt det noen ganger. Unngikk melkespreng. det var eneste som fungerte for meg.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pupp før grøt dersom du har intensjon om å amme lenge. Melkemengden reduseres gradvis likevel. Når du ønsker redusere amming eller nærmer deg avvening så begynner du motsatt.

Brystbetennelse er meget vondt. Har hatt det noen ganger. Unngikk melkespreng. det var eneste som fungerte for meg.

.

Ja jeg har jo hatt brystbetennelse en gang selv. 6 dager etter en fødsel er jo ikke smerten ved en brystbetennelse så enorm som den ville føles ellers, men feberen var ikke hyggelig! Ikke likte jeg å pumpe meg full av antibiotika mens jeg ammet en nyfødt heller!

Jeg er ikke vant til å ha melkespreng lenger, men må jo begynne å tenke på slikt igjen nå som jeg trapper ned litt på ammingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Ja jeg har jo hatt brystbetennelse en gang selv. 6 dager etter en fødsel er jo ikke smerten ved en brystbetennelse så enorm som den ville føles ellers, men feberen var ikke hyggelig! Ikke likte jeg å pumpe meg full av antibiotika mens jeg ammet en nyfødt heller!

Jeg er ikke vant til å ha melkespreng lenger, men må jo begynne å tenke på slikt igjen nå som jeg trapper ned litt på ammingen!

Jeg har trappet rolig ned alle ganger, og sluppet det verste melkesprenget. :-)

Fikk også brystbetennelse da babyen var noen uker. Tror det var pga melkespreng og en tilstoppet kjertel. En annen gang da et barn var 1 år, men tror det var pga trekk. Var faktisk ikke spesielt sprengt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kjølerom på kjøkkenet og det var noe dritt når jeg amma, så hold deg unna slike steder ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kjølerom på kjøkkenet og det var noe dritt når jeg amma, så hold deg unna slike steder ;-)

Den er grei! Skal vise svaret ditt til gubben jeg, så veit han hvem som må i butikken neste gang:-)

Vi har "heldigvis" ikke kjølerom, og fryseren her skal man jobbe for i det hele tatt å få en pupp nedi, så det problemet har jeg ikke;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er grei! Skal vise svaret ditt til gubben jeg, så veit han hvem som må i butikken neste gang:-)

Vi har "heldigvis" ikke kjølerom, og fryseren her skal man jobbe for i det hele tatt å få en pupp nedi, så det problemet har jeg ikke;-)

*fnis* :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men vær også forsiktig med håndvask i kaldt vann! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...