Anonym 82 Skrevet 7. september 2008 Forfatter Del Skrevet 7. september 2008 ...men vær også forsiktig med håndvask i kaldt vann! :-) Hmm, har jeg ikke tenkt på! Men er det så ofte man vasker hendene i kaldt vann da? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Hmm, har jeg ikke tenkt på! Men er det så ofte man vasker hendene i kaldt vann da? Det kommer vel an på hvor lang tid det tar før varmtvannet kommer i krana. I de kranene i huset vårt som ligger lengst unna varmtvannsberederen tar det lang nok tid før varmtvannet kommer til at man hadde rukket å bli litt kaldt på hendene. Ellers har jeg følgende inntrykk av dette med risikoen for brystbetennelse, ut i fra egen erfaring og det jeg har hørt venninner kan fortelle: Det virker på meg som om risikoen er størst for de minste barna (melkeproduksjonen ikke helt "på G" ennå? Mor mer erfaren og "kjenner lusa på gangen" og setter inn tiltak før det går for langt?) og at risikoen er ekstra stor om sommeren (mor mer tynnkledt, utsettes for trekk etc). Men det er lurt å ta sine forholdsregler selv om det ikke er sommer og babyen er større:-) Her er forresten et tips som funket veldig bra for meg for å løse opp harde klumper i brystet før det utviklet seg til brystbetennelse: Jeg la en varmeflaske på kulen en tid (husker ikke tidslengden lenger, men kanskje 20-30 minutter??) og deretter lot jeg babyen suge fra det brystet samtidig som jeg strøk over kulen i retning brystvorten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 7. september 2008 Forfatter Del Skrevet 7. september 2008 Det kommer vel an på hvor lang tid det tar før varmtvannet kommer i krana. I de kranene i huset vårt som ligger lengst unna varmtvannsberederen tar det lang nok tid før varmtvannet kommer til at man hadde rukket å bli litt kaldt på hendene. Ellers har jeg følgende inntrykk av dette med risikoen for brystbetennelse, ut i fra egen erfaring og det jeg har hørt venninner kan fortelle: Det virker på meg som om risikoen er størst for de minste barna (melkeproduksjonen ikke helt "på G" ennå? Mor mer erfaren og "kjenner lusa på gangen" og setter inn tiltak før det går for langt?) og at risikoen er ekstra stor om sommeren (mor mer tynnkledt, utsettes for trekk etc). Men det er lurt å ta sine forholdsregler selv om det ikke er sommer og babyen er større:-) Her er forresten et tips som funket veldig bra for meg for å løse opp harde klumper i brystet før det utviklet seg til brystbetennelse: Jeg la en varmeflaske på kulen en tid (husker ikke tidslengden lenger, men kanskje 20-30 minutter??) og deretter lot jeg babyen suge fra det brystet samtidig som jeg strøk over kulen i retning brystvorten. Har ikke tenkt over det med kraner langt unna varmtvannstanken jeg... Har ikke det vi! Men jeg skal huske på det...! Da frøet var 6 dager fikk jeg brystbetennelse, og den smalt inn iløpet av èn natt! Jeg våknet med vondt i puppen på natten. Tidlig på morgenen holdt jeg på å fryse bort, og tre timer seinere våknet jeg med 40 i feber! Denne gangen kjenner jeg at det er vondt og ømt inni der, men ingen feber, og ikke like vondt som sist! Så det er nok mulig det er noe i det du sier ja! Sist hadde jeg bare ammet i 5 dager, og var innmari sår. Dermed hadde jeg kanskje ikke kjent det komme nei! Uansett kom det innmari fort og hardt! Denne gangen har jeg kanskje oppdaget det tidligere, pluss at det uansett ikke kom like kjapt på og ikke sitter like hardt! Det er vondt enda, men jeg tror og håper at jeg slipper en antibiotikakur denne gangen! Det tipset du ga meg bruker jeg egentlig allerede:-) Jeg sitter stort sett med varmeflaske på puppen nå uansett, og når babyen skal ha mat passer jeg på å massere der det er vondt. Frøet blir innmari distrahert da men...! Jeg kjenner forresten ingen klar kul der, men masserer nå likevel! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Jeg har to tips til deg, som kanskje kan hjelpe: Gi pupp FØR hvert måltid, ikke etter. Det kan du gjøre lenge ennå, det letter også fordøyelsen. Jeg syns kanskje du har gått litt fort frem, både for babyens del og for din. Fra fullamming til to dugelige porsjoner med grøt i løpet av en uke, det var fort. Jeg ville i hvert fall ventet en god stund før jeg introduserte et måltid nr. 3 pr dag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 8. september 2008 Forfatter Del Skrevet 8. september 2008 Jeg har to tips til deg, som kanskje kan hjelpe: Gi pupp FØR hvert måltid, ikke etter. Det kan du gjøre lenge ennå, det letter også fordøyelsen. Jeg syns kanskje du har gått litt fort frem, både for babyens del og for din. Fra fullamming til to dugelige porsjoner med grøt i løpet av en uke, det var fort. Jeg ville i hvert fall ventet en god stund før jeg introduserte et måltid nr. 3 pr dag. Jeg fikk tipset om å amme før grøten av noen andre her også, og har gjort det siden! Men tror du hun spiser mindre grøt av den grunn da? Neida! Men det spiller jo ingen rolle... Poenget er at jeg får ammet litt, og brystbetennelsen ser ut til å trekke seg tilbake:-) Ja, det gikk fort med de måltidene! Jenta er helt vill etter grøten sin, og vi fikk liksom beskjed på helsestasjonen om å gi så mye som hun ville ha... Men vi utsetter middagen ja! Puppen trenger å få vennet seg til dette først, og magen hennes er litt opp og ned om dagen. Hun gulper en del mer enn før, og avføringen veksler mellom diiiiger flytende type hele-buksa-full, til en liten knallhard klump! Derfor utsetter vi nok middagen minst et par uker...! Takk for svar:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.