Gå til innhold

Hva innebærer det å være referanse for noen?

Anbefalte innlegg

Gjest bipjente27
Skrevet

Jeg har blitt spurt om å være referanse for noen som jeg har jobbet sammen med. Hva kan jeg bli spurt om?

Gjest litt sort
Skrevet

Du blir vel på en måte "et vitne" for denne personen, at det er sant det hun skriver i evt. jobbsøknad. Du kan sikkert bli spurt en del ang. hvordan denne personen er å jobbe sammen med osv.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Jeg har fått følgende forespørsle av potensiell ny arbeidsgiver til person jeg er referanse for:

a) Si noe om vedkommende.

B) Alle har ei negativ side, kan du si noe om vedkommende? (har skjedd bare en gang)

c) Hvilket forhold er det mellom en du er referanse for og deg (er h*n en underordnet, overordnet, student hos deg, eller likeverdig kollega?)

Jeg stiller som referanse for de jeg mener jeg kan gå god for. Ikke folk jeg mener er udugelige.

Skrevet

Jeg har fått følgende forespørsle av potensiell ny arbeidsgiver til person jeg er referanse for:

a) Si noe om vedkommende.

B) Alle har ei negativ side, kan du si noe om vedkommende? (har skjedd bare en gang)

c) Hvilket forhold er det mellom en du er referanse for og deg (er h*n en underordnet, overordnet, student hos deg, eller likeverdig kollega?)

Jeg stiller som referanse for de jeg mener jeg kan gå god for. Ikke folk jeg mener er udugelige.

''Jeg stiller som referanse for de jeg mener jeg kan gå god for. Ikke folk jeg mener er udugelige.''

Blander meg litt inn her. Sier du bare tvert nei til de du ikke går god for, eller finnes det en smidig måte å vri seg ut av det? Jeg fikk en slik forespørsel her om dagen. Litt ubehagelig.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

''Jeg stiller som referanse for de jeg mener jeg kan gå god for. Ikke folk jeg mener er udugelige.''

Blander meg litt inn her. Sier du bare tvert nei til de du ikke går god for, eller finnes det en smidig måte å vri seg ut av det? Jeg fikk en slik forespørsel her om dagen. Litt ubehagelig.

De som har spurt meg om å være referanse har _visst_ jeg ville gå god for dem. Er faktisk aldri spurt av de jeg ikke kan gå god for.

Hva gjøre om man blir spurt av en "udugelig"? Jeg vet virkelig ikke. Det mest ærlige er å si at man neppe vil være den best valgte referansen og evt grunngi det. Men dette er neppe lett i RL.

Skrevet

Min mann stilte som referanse for noen og fikk følgende spørsmål: Ville du ha ansatt NN? hvorfor/ hvorfor ikke?

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Min mann stilte som referanse for noen og fikk følgende spørsmål: Ville du ha ansatt NN? hvorfor/ hvorfor ikke?

En gang ringte telefonen og vedkommende spurte::"jeg ser du er oppgitt som referanse?"

Og så ble det helt stille. Han ventet på svar.

Jeg tok over og bare snakket om hvordan vedkommende fungerer på alle plan i jobbsammenheng. Personen som ringte spurte ingenting. Det ble monolog fra min side. Og ja- personen fikk stillingen! :-)

Skrevet

En gang ringte telefonen og vedkommende spurte::"jeg ser du er oppgitt som referanse?"

Og så ble det helt stille. Han ventet på svar.

Jeg tok over og bare snakket om hvordan vedkommende fungerer på alle plan i jobbsammenheng. Personen som ringte spurte ingenting. Det ble monolog fra min side. Og ja- personen fikk stillingen! :-)

Oi - da hadde jeg blitt temmelig satt ut ja! Ikke et spørsmål? Hm, men tydelig at du taklet det glimrende likevel :-).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...