Gjest lei av tisseklær! Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Nå er jeg rimelig fortvilet.... Jenta mi som er 5 år nå har omtrent tisset seg ut daglig de siste to uker. En ting er at hun kan glemme seg ut når hun leker, men som i dag har vi vært sammen hele dagen og jeg har jevnlig spurt henne om hun skulle på toalettet. Som før vi gikk til butikken, eller før hun skulle ut i hagen å leke... Men, neida hun skulle absolutt ikke tisse....før det gikk i trusa i dag også! Jeg er så lei av lokking/luring/premiering og straffing at jeg nå ikke aner råd for hvordan jeg skal forholde meg til det lenger. Jeg mener at hun i det hele tatt er for stor til i det hele tatt å bli minnet på å tisse også. I perioder har hun faktisk vært der at hun helt av seg selv går på toalettet, men at vi i andre perioder har måttet minne henne på det. Men, nå altså de siste to uker er det bare konstant et problem uansett om vi minner henne på toalettet..... Er så lei av å vaske på tisse-våte klær....gr..... Noen som har gode råd??? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rith Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Jeg hang meg litt opp i straff jeg. Straff for å tisse på seg? Det har ikke blitt for mye mas rundt det da? Jenta mi er på jenta di sin alder og vi har aldri mast på henne om hun må tisse. Hun sluttet med bleien før hun ble tre og det har hele tiden gått veldig bra, bortsett fra at hun i starten selvrfølgelig glemte seg under lek osv. Jeg ser mange tilfeller av foreldre som presser barna sine på do for at de skal ha ut noen dråper, det har jeg aldri gjort. Da stopper jeg heller i veikanten eller hvor det nå måtte være. Å ha et avslappet forhold til det tror jeg er viktig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lei av tisseklær! Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Jeg hang meg litt opp i straff jeg. Straff for å tisse på seg? Det har ikke blitt for mye mas rundt det da? Jenta mi er på jenta di sin alder og vi har aldri mast på henne om hun må tisse. Hun sluttet med bleien før hun ble tre og det har hele tiden gått veldig bra, bortsett fra at hun i starten selvrfølgelig glemte seg under lek osv. Jeg ser mange tilfeller av foreldre som presser barna sine på do for at de skal ha ut noen dråper, det har jeg aldri gjort. Da stopper jeg heller i veikanten eller hvor det nå måtte være. Å ha et avslappet forhold til det tror jeg er viktig. Det er jo enkelt å si at man skal ha et normalt forhold til det dersom det fungerer. Vi har da andre barn som har klart seg helt fint så jeg vet jo også hvordan det KAN være. Straff kan jo være så mangt: som å måtte vaske seg selv og ordne opp etter et "uhell" til ikke å få klistremerker.... jeg synes jo det er merkelig at man skal velge å henge seg opp i ordet "straff"! Jeg skrev jo også at vi hadde prøvd alt annet også så litt nyansering kan det jo oppfordres til..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gumman Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Kan det være hun har urinveisinfeksjon? Jenta mi hadde det, og tisset seg ut hver dag. Hadde ikke vondt, men jeg merket etter hvert at det luktet sterkere av urinen enn tidligere. Da dro vi til legen med tisseprøve. Og det ble antibiotikakur..... Har også hørt om flere som har oppdaget infeksjon ved at barnet begynner å tisse seg ut på dagen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lei av tisseklær! Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Kan det være hun har urinveisinfeksjon? Jenta mi hadde det, og tisset seg ut hver dag. Hadde ikke vondt, men jeg merket etter hvert at det luktet sterkere av urinen enn tidligere. Da dro vi til legen med tisseprøve. Og det ble antibiotikakur..... Har også hørt om flere som har oppdaget infeksjon ved at barnet begynner å tisse seg ut på dagen Takk for godt tips:-) Skal jammen meg sjekke det ut til uken. Nektet også jenta di for at hun måtte tisse? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gumman Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Takk for godt tips:-) Skal jammen meg sjekke det ut til uken. Nektet også jenta di for at hun måtte tisse? Ja. Og jeg var potte sur når hun et kvarter senere tisset seg ut likevel. ... (dårlig samvittighet...)Tror ikke de kjenner at de er tissetrengt hvis de har en viss type infeksjon. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rith Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Det er jo enkelt å si at man skal ha et normalt forhold til det dersom det fungerer. Vi har da andre barn som har klart seg helt fint så jeg vet jo også hvordan det KAN være. Straff kan jo være så mangt: som å måtte vaske seg selv og ordne opp etter et "uhell" til ikke å få klistremerker.... jeg synes jo det er merkelig at man skal velge å henge seg opp i ordet "straff"! Jeg skrev jo også at vi hadde prøvd alt annet også så litt nyansering kan det jo oppfordres til..... Det var jo du som skrev straff, jeg vet jo ikke hva du legger i det og hvordan du bruker ordene. Men det er jo ikke umulig som det står over her at det kan være en infeksjon. Da er det såfall ikke rart hun nekter for at hun må tisse, for det er jo kjempevondt! Håper du finner ut av det! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mumitrollet Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Akkurat som jeg skulle ha beskrevet åtteåringen min for noen år siden! Ta en titt på denne siden: www.torrhelenatten.no og se om noe av dette stemmer for din datter. Skulle problemet vedvare kan kanskje manuell terapeut hjelpe. Det er gratis og ufarlig. Hilsen meg, med maaaange års erfaring med å vaske tisseklær... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miia Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 Kan det være hun har urinveisinfeksjon? Jenta mi hadde det, og tisset seg ut hver dag. Hadde ikke vondt, men jeg merket etter hvert at det luktet sterkere av urinen enn tidligere. Da dro vi til legen med tisseprøve. Og det ble antibiotikakur..... Har også hørt om flere som har oppdaget infeksjon ved at barnet begynner å tisse seg ut på dagen Dersom det er UVI, så går det an å kjenne det ved at urinen får en veldig spesiell lukt; jeg synes det lukter "røkt"...! (Altså røyket mat... Lett å kjenne igjen...) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puppola Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Sjekk om hun har urinveisinfeksjon. Det er typisk at de da begynner å tisse på seg...vet ikke hvorfor! Hvis hun har vært tørr helt til nå ville jeg prøvd å finne ut hva som gjør at hun begynner å tisse på seg nå? Forandringer som har skjedd? Begynt i ny bhg? fått noen nye erfaringer? Det hjelper iallefall ikke å straffe/kjefte/true og en helsesøster sa til meg engang i tiden at man ikke skal rose så mye heller for man er hverken flink eller ikke flink til å gå på do...det handler om modning i hjernen! Lykke til...kanskje ikke ha så mye fokus på det , bare si at nå går vi på do selv om hun sier hun ikke skal! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lei av tisseklær! Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Sjekk om hun har urinveisinfeksjon. Det er typisk at de da begynner å tisse på seg...vet ikke hvorfor! Hvis hun har vært tørr helt til nå ville jeg prøvd å finne ut hva som gjør at hun begynner å tisse på seg nå? Forandringer som har skjedd? Begynt i ny bhg? fått noen nye erfaringer? Det hjelper iallefall ikke å straffe/kjefte/true og en helsesøster sa til meg engang i tiden at man ikke skal rose så mye heller for man er hverken flink eller ikke flink til å gå på do...det handler om modning i hjernen! Lykke til...kanskje ikke ha så mye fokus på det , bare si at nå går vi på do selv om hun sier hun ikke skal! tusen takk for svar. Hun har vært "tørr" men har alltid hatt en del uhell, dvs i gjennomsnitt 1 per uke. Har prøvd å ha et normalt forhold til det og heller bar nevne at nå er det på tide å gå på do, sånn før mat eller annen aktivitet. Noen ganger svarer hun med et smil "ja, mamma" mens andre ganger er det skikkelig hyling og skriking om at hun absolutt ikke skal tisse. Jeg tenker da at hun må få slippe, men så kommer det altså i buksa likevel....det er da jeg blir skikkelig frustert! Men, skal absolutt sjekke om det kan være urinveisinfeksjon. Hvordan får man best tatt en tisseprøve av henne? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lei av tisseklær! Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Akkurat som jeg skulle ha beskrevet åtteåringen min for noen år siden! Ta en titt på denne siden: www.torrhelenatten.no og se om noe av dette stemmer for din datter. Skulle problemet vedvare kan kanskje manuell terapeut hjelpe. Det er gratis og ufarlig. Hilsen meg, med maaaange års erfaring med å vaske tisseklær... tusen takk for svar. Dette var noe å tenke på og skal nevne det for legen når jeg nå går for å sjekke om det kan være urinveisinfeksjon. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Jeg hang meg litt opp i straff jeg. Straff for å tisse på seg? Det har ikke blitt for mye mas rundt det da? Jenta mi er på jenta di sin alder og vi har aldri mast på henne om hun må tisse. Hun sluttet med bleien før hun ble tre og det har hele tiden gått veldig bra, bortsett fra at hun i starten selvrfølgelig glemte seg under lek osv. Jeg ser mange tilfeller av foreldre som presser barna sine på do for at de skal ha ut noen dråper, det har jeg aldri gjort. Da stopper jeg heller i veikanten eller hvor det nå måtte være. Å ha et avslappet forhold til det tror jeg er viktig. Jeg synes ikke du skal mene så mye om dette, når du ikke har kjent problemet på kroppen. Vi har slitt med dette i årevis, og det er veldig frustrerende når ungen virkelig protesterer mot å gå på do, når du faktisk ser på ham at h*n må tisse. Da synes jeg faktisk man må få barnet til å forstå at det er bedre å gå på do når de voksne sier det, enn å ikke gjøre det. Jeg har også hørt om unger som går på do, står der en stund før de tapper og går ut. De later altså som om de er på do, og tisser seg ut like etterpå. Slik oppførsel er uakseptabelt og krever straff. Når det gjelder denne jenta ville jeg først sjekket om det var en infeksjon. Hvis det ikke er det, må man få henne til å skjønne at det er lettere å gå på do, selv om man ikke må, enn å tisse seg ut. Vi voksne gjør også det. Jeg går alltid på do med en gang jeg står opp, før jeg går ut, når jeg kommer hjem og før jeg legger meg. Hvis man kan få barnet til å tisse hver gang det er opphold i leken går det kanskje lettere. Det anbefaler også uroterapeuter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 La henne selv ordne opp i de tissevåte klærne og dusje selv. La henne gjerne måtte skylle de skitne klærne før de går i vaskemaskinen. Søl på gulv, tepper og møbler får hun også tørke opp. Altså spar kjeftinga, man la henne selv ta de ubehagelige praktiske konsekvensene. Ikke spør om hun må på do. Kommander henne på do og krev å få se resultatet. Man går på do etter at man har spist, før man går ut å leker, før man stikker på rommet med en kompis, før man drar avgårde, rett etter at man har stått opp om morgenen og før man legger seg om kvelden. Annen aktivitet får ikke fortsette før dobesøket er unnagjort og noe lagt igjen i doen. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Sjekk om hun har urinveisinfeksjon. Det er typisk at de da begynner å tisse på seg...vet ikke hvorfor! Hvis hun har vært tørr helt til nå ville jeg prøvd å finne ut hva som gjør at hun begynner å tisse på seg nå? Forandringer som har skjedd? Begynt i ny bhg? fått noen nye erfaringer? Det hjelper iallefall ikke å straffe/kjefte/true og en helsesøster sa til meg engang i tiden at man ikke skal rose så mye heller for man er hverken flink eller ikke flink til å gå på do...det handler om modning i hjernen! Lykke til...kanskje ikke ha så mye fokus på det , bare si at nå går vi på do selv om hun sier hun ikke skal! Jeg forstår godt at man kan tisse på seg om man har en urinveisinfeksjon... Å holde seg tørr er ikke bare snakk om modning for en 5-åring. Det handler også om å gidde å gå på do før det er for sent og akseptere en påminnelse. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Ja. Og jeg var potte sur når hun et kvarter senere tisset seg ut likevel. ... (dårlig samvittighet...)Tror ikke de kjenner at de er tissetrengt hvis de har en viss type infeksjon. Med urinveisinfeksjon kan man føle seg tissetrengt hele tiden. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Jeg hang meg litt opp i straff jeg. Straff for å tisse på seg? Det har ikke blitt for mye mas rundt det da? Jenta mi er på jenta di sin alder og vi har aldri mast på henne om hun må tisse. Hun sluttet med bleien før hun ble tre og det har hele tiden gått veldig bra, bortsett fra at hun i starten selvrfølgelig glemte seg under lek osv. Jeg ser mange tilfeller av foreldre som presser barna sine på do for at de skal ha ut noen dråper, det har jeg aldri gjort. Da stopper jeg heller i veikanten eller hvor det nå måtte være. Å ha et avslappet forhold til det tror jeg er viktig. Grunnen til at du ikke har mast på jenta di om å gå på do er vel at det ikke har vært nødvendig. Noen barn tar poenget og gjør noe med saken før det er for sent. Andre barn utsetter det til det er for sent. Livet er for kort til slike trivialiteter som dobesøk. Da må man nødvendigvis ha en annen innfallsvinkel enn om barnet er selvgående på området. Å sende barn som har mange uhell på do med jevne mellomrom er til stor hjelp. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 La henne selv ordne opp i de tissevåte klærne og dusje selv. La henne gjerne måtte skylle de skitne klærne før de går i vaskemaskinen. Søl på gulv, tepper og møbler får hun også tørke opp. Altså spar kjeftinga, man la henne selv ta de ubehagelige praktiske konsekvensene. Ikke spør om hun må på do. Kommander henne på do og krev å få se resultatet. Man går på do etter at man har spist, før man går ut å leker, før man stikker på rommet med en kompis, før man drar avgårde, rett etter at man har stått opp om morgenen og før man legger seg om kvelden. Annen aktivitet får ikke fortsette før dobesøket er unnagjort og noe lagt igjen i doen. mvh Amen. Når barnert er så stort og det ikke har uvi eller en annen fysisk grunn til at det tisser seg ut så er det bare å sette foten strengt ned og slutte å dille. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Med urinveisinfeksjon kan man føle seg tissetrengt hele tiden. mvh ''Med urinveisinfeksjon kan man føle seg tissetrengt hele tiden.'' Med Snuppa mi var det omvendt. Hun klarte ikke å presse ut en enste dråpe, først da hun sovnet om kvelden og blæra slappet av kom alt i sengen... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også lei av tisseklær og bleier Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Datteren min er snart 7 år og tisser på seg både dag og natt. Vi ble henvist til barnelege med dette som spesialfelt, samt uroterapeut. I vårt tilfelle er det liten blærekapasitet kombinert med overaktiv blære som er problemet. Hun har fått et treningsprogram for å trene opp signalene mellom hjerne og blære. Dette fordi det ikke er helt utviklet enda. Foreløpig ser det ut som det har effekt, hun var på sykehuset 20 mai og fikk treningsprogrammet, og vi har hatt flere tørre dager nå i høst. Enda er det sånn at ved ekstra lek/herjing så går det galt, men det går rett vei nå :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.