Gå til innhold

14-åring og røyking - hvordan ta det opp?

Gjest tenåringsmamma og amatør..

Anbefalte innlegg

Gjest tenåringsmamma og amatør..

Har ad omveier (sladrete småsøsken..) fått vite at min datter på snart 14 har beg å eksperimentere med røyk. Ble helt satt ut, dette er hun jeg alltid har sagt jeg slipper å bekymre meg for. Snill og pliktoppfyllende, har alltid tatt avstand fra slikt og vært av typen som heller går hjem enn å la seg lokke til å være med på ting hun ikke vil. Har de siste mnd fått ei ny venninne som jeg vet både røyker og drikker innimellom (sammen med eldre venner), og jeg er veldig skeptisk. Hjelp - hva gjør jeg?? Har mest lyst å låse inne jenta og forby henne å være sammen med denne nye venninna, men det er vel noe av det dummeste jeg kan gjøre. Vet at det er en del av det å bli tenåring, har selv vært av den utagerende typen som både drakk og røykte da jeg selv var der, nettopp derfor vil jeg at hun skal slippe noe av de erfaringene jeg selv gjorde!! Vil så gjerne formidle at jeg vet at det er en naturlig del av det å bli tenåring, men samtidig få henne til å skjønne hvor dumt det er!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aliza1365380759

Hmm.. Nå er ikke jeg mamma overhodet, men var selv en tenåring som røyket og drakk, så jeg tror jeg ville trukket fram det økonomiske aspektet. Røyk er jo kjempedyrt, og DU har jo ikke tenkt å finansiere det, så jeg tror jeg ville krevd kvitteringer på ting hun kjøper selv framover, slik at du ser at penger hun får fra deg ikke går til røyk. I tillegg ville jeg trukket fram det faktum at har man først begynt, så kommer man svært ofte til det punktet at man vil slutte igjen også (f.eks hvis man blir gravid..) og det er betydelig vanskeligere å slutte å røyke enn å begynne. I tillegg får hun jo uren hud, det hvite i øynene blir gult, tennene blir gule, hun får dårlig ånde og og hun stinker generelt! Pluss at gutter som ikke røyker neppe vil være interessert i å kline med henne, siden hun smaker stygt. Blir litt som å dytte tunga i et askebeger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aliza1365380759

Hmm.. Nå er ikke jeg mamma overhodet, men var selv en tenåring som røyket og drakk, så jeg tror jeg ville trukket fram det økonomiske aspektet. Røyk er jo kjempedyrt, og DU har jo ikke tenkt å finansiere det, så jeg tror jeg ville krevd kvitteringer på ting hun kjøper selv framover, slik at du ser at penger hun får fra deg ikke går til røyk. I tillegg ville jeg trukket fram det faktum at har man først begynt, så kommer man svært ofte til det punktet at man vil slutte igjen også (f.eks hvis man blir gravid..) og det er betydelig vanskeligere å slutte å røyke enn å begynne. I tillegg får hun jo uren hud, det hvite i øynene blir gult, tennene blir gule, hun får dårlig ånde og og hun stinker generelt! Pluss at gutter som ikke røyker neppe vil være interessert i å kline med henne, siden hun smaker stygt. Blir litt som å dytte tunga i et askebeger.

Disse argumentene forsvinner selvsagt i stor grad hvis du røyker selv da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tenåringsmamma og amatør

Disse argumentene forsvinner selvsagt i stor grad hvis du røyker selv da...

Har heldigvis klart å slutte for noen år siden, noe både jeg og barna er veldig glade for. Hun har selv sett at det ikke er bare bare å slutte, og jeg har bevisst høylydt gitt uttrykk for hvor deilig det er å være kvitt røyken. Hvor mye bedre huden er, hvor mye bedre kondisen er osv osv. Har tenkt å fokusere på alle negative ting, både utseende og helse, hva de koster osv, men husker selv fra da jeg var på den alderen.. Når man er 14 klarer man ikke å ta inn over seg faren ved at man som 60åring kan være lenket til pustemaskin pga kols...

Håper at det bare er utprøving, og at det blir med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Har heldigvis klart å slutte for noen år siden, noe både jeg og barna er veldig glade for. Hun har selv sett at det ikke er bare bare å slutte, og jeg har bevisst høylydt gitt uttrykk for hvor deilig det er å være kvitt røyken. Hvor mye bedre huden er, hvor mye bedre kondisen er osv osv. Har tenkt å fokusere på alle negative ting, både utseende og helse, hva de koster osv, men husker selv fra da jeg var på den alderen.. Når man er 14 klarer man ikke å ta inn over seg faren ved at man som 60åring kan være lenket til pustemaskin pga kols...

Håper at det bare er utprøving, og at det blir med det.

Tror kanskje man må snakke om nuet om det skal gå inn?

Tenåringen lukter som askebeger. Askebegre er lite attraktive. Håret lukter røyk og ikke rent. Tennene blir gule. Ånden ubehagelig. Huden læraktig.

Ellers så går det ann å lage en anti-røyke-kontrakt? Om hun ikke har startet å røyke når hun fyller 16 år (eller annet) så får hun....en premie (noen tusen kroner).

Mine barn har premie at jeg betaler for at de tar sertifikatet om de er røykfri da. Ja- de er fremdeles røykfrie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tenåringsmamma og amatør

Tror kanskje man må snakke om nuet om det skal gå inn?

Tenåringen lukter som askebeger. Askebegre er lite attraktive. Håret lukter røyk og ikke rent. Tennene blir gule. Ånden ubehagelig. Huden læraktig.

Ellers så går det ann å lage en anti-røyke-kontrakt? Om hun ikke har startet å røyke når hun fyller 16 år (eller annet) så får hun....en premie (noen tusen kroner).

Mine barn har premie at jeg betaler for at de tar sertifikatet om de er røykfri da. Ja- de er fremdeles røykfrie.

Har igrunnen inngått en avtale med både henne og yngre søster om at dersom de venter med røyk og alkohol til de er 18 så skal vi spandere lappen. Men - er litt skeptisk, for hvis de først blir knepet i noe av dette hva da??? Og, ærligheten er viktigst for meg.

Tror nok det blir en prat med fokus på de tingene som betyr noe nå, og at det er greit at hun har prøvd så lenge det blir med det. Sier jeg at nå røk jammen lappen, så har hun ihvertfall ikke det å strebe etter lengre og da tror nå jeg terskelen er lavere for at hun fortesetter å prøve og kanskje utvider spekteret også.

Får vel spille litt på forfengeligheten hennes, og stole på at hun er så fornuftig som hun har vært hittil. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lat som at du ikke vet noe om dette du har hørt. Ha en vanlig samtale med henne, kall det voksen-samtale siden hun har blitt "så stor". Spør om hun har sett hvordan folk kan forandre seg i denne tiden, og hva hun synes om de forskjellige forandringene til venner/bekjente. Hvordan hun ser seg selv om ett år og slike ting. Det kan få henne til å tenke klart uten at du har pålagt henne noe, og kanskje hun kan komme med noen innrømmelser.

Jeg tror heller ikke det skader å fortelle om deg selv (du sier du var utagerende) om det du angrer på og at du håper hun klarer seg bedre. Si at du synes hun virker fornuftig. Det kan føre til at hun vil vise den fornuftige siden sin mere fremover.

Kan hende dette virker naivt, men jeg ville begynt på denne måten, så får du heller utbrodere om ikke det fungerer.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Har igrunnen inngått en avtale med både henne og yngre søster om at dersom de venter med røyk og alkohol til de er 18 så skal vi spandere lappen. Men - er litt skeptisk, for hvis de først blir knepet i noe av dette hva da??? Og, ærligheten er viktigst for meg.

Tror nok det blir en prat med fokus på de tingene som betyr noe nå, og at det er greit at hun har prøvd så lenge det blir med det. Sier jeg at nå røk jammen lappen, så har hun ihvertfall ikke det å strebe etter lengre og da tror nå jeg terskelen er lavere for at hun fortesetter å prøve og kanskje utvider spekteret også.

Får vel spille litt på forfengeligheten hennes, og stole på at hun er så fornuftig som hun har vært hittil. :-)

Jeg blåser i om de prøver litt. Dette sier jeg ikke høyt selvsagt.

De har avtale- og de er motivert om å holde den. De har enorm respekt- og gjør sitt ytterste for å ikke bryte løftet/eller at jeg skal få vite at de har gjort det.

Hva er sjansen for vanerøyking da? Heller liten tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok tatt en samtale med henne. Ikke legg fram beskyldninger. Finn fram fakta. Gjerne både skriftelig og på video. (Har sett noen småfilmer om hvordan et foster reagerer når mora røyker. Fosteret fikk kramper hver gang mora trakk inn røyken. Har også sett noen småfilmer om Kols som hadde rammet relativt unge mennesker)

Bedre å ta det alvorlig nå. Det kan hende at ho bare har prøvd litt (og hvem gjør vel ikke det i den alderen) Men det kan også hende ho virkelig har begynt å røyke, og da kan jo dette være en liten mulighet for å få opp øynene hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spinnville bråkebøtte

Dette tror jeg har mye med miljøet hun er i og hvor trygg hun er der. Tørr hun å si nei når de andre ber henne røyke? En 14-åring skal ha en stor indre trygghet for å kunne tørre dette.

Kanskje er veien å gå gjennom skolen, info. om skadevirkninger, hvor vanskelig det er å slutte, hvor dyrt det er. Snakk om sosialisering, det å tørre å være seg selv, at det finnes mange å være sammen med.

Ungdommer er veldig sårbare, viktig at de får en trygghet i det å tørre å stå for egne meninger. Dette kan dere snakke mye om!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Du setter deg ned, sier at nå er hun stor. Snart kommer hun til å vurdere å smake alkohol, kysse med gutter, kanskje ha sex etterhvert osv. Så sier du at det betyr at hun blir voksen og bestemmer over seg selv i større grad. Da er det mange valg hun skal ta over hva hun ønsker å gjøre med livet sitt. Du sier at du ikke kan nekte henne ting, men at du håper hun viser at hun er i stand til å tenke fornuftig så hun ikke kommer hjem gravid når hun er femten.

Så sier du at du vet at hun har begynt å røyke, og at du håper hun slutter med det igjen, men det er hennes valg. Du vil imidlertid ikke finansiere hennes dårlige helsevalg, så velger hun å røyke så får hun finansiere sigarettene selv.

I samme slengen kan du gi henne en pakke kondomer - så har du gjort det også.

Hun er så liten enda at hun nok kanskje faller litt tilbake i folden som barn hvis hun får en sånn prat.

Men pass på å ikke være anklagende, og pass for guds skyld på å få sagt til henne til slutt at hun skal vite at om det skulle skje noe, og ting blir vanskelig, hun har problemer, venner av henne har problemer etc etc, så kan hun ALLTID si det hjemme - for så lenge hun sier sannheten så skjer det ikke annet enn at hun får støtte fra deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lettet tenåringsmamma

Takk for alle gode råd!

Hadde en lang og etterhvert fin prat. Jenta ble hysterisk da jeg spurte henne - og det kom etterhvert fram at det hele er løse rykter fordi hun vanker sammen med ei som har røyka litt. Jeg velger å tro henne - hun er ærlig og var veldig fortvilet over at jeg trodde hun røykte. Som eksrøyker (og i følge enkelte ekstremt anti...) ville jeg nok kjent lukt dersom hun hadde røyka - ihvertfall mer enn å prøve. Det som var verst for henne var at andre også gikk rundt og trodde det når det ikke var sant. Hun har tidligere vært veldig ærlig - også på ubehagelige ting.

Jeg har alltid fokusert på at alt man gjør er valg man tar, og at når man velger noe så får det konsekvenser. Og - fokusert på at uansett må hun være ærlig og ikke redd for å komme hjem og si fra. Fikk ihvertfall en fin prat og formidlet at vi vet at dette er en periode hvor både røyk, alkohol og sex etterhvert skal prøves ut, men at hun bør vite hva hun gjør og hvilke konsekvenser det kan få. Og at både hun og vi vet at vi kan formane til vi blir blå - men ikke hindre henne dersom hun bestemmer seg! Til syvende og sist er det hennes valg, men at vi håper hun kan vente så lenge som mulig. Og bruke hodet! Og - at vi aldri i livet kommer til å finansiere verken røyk eller alkohol før hun har lov etter norsk lov.

Så selv om jeg har lyst til å flytte til en øde holme og holde henne der til hun runder 20 må jeg bare stole på at vi har gitt henne riktige verdier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Takk for alle gode råd!

Hadde en lang og etterhvert fin prat. Jenta ble hysterisk da jeg spurte henne - og det kom etterhvert fram at det hele er løse rykter fordi hun vanker sammen med ei som har røyka litt. Jeg velger å tro henne - hun er ærlig og var veldig fortvilet over at jeg trodde hun røykte. Som eksrøyker (og i følge enkelte ekstremt anti...) ville jeg nok kjent lukt dersom hun hadde røyka - ihvertfall mer enn å prøve. Det som var verst for henne var at andre også gikk rundt og trodde det når det ikke var sant. Hun har tidligere vært veldig ærlig - også på ubehagelige ting.

Jeg har alltid fokusert på at alt man gjør er valg man tar, og at når man velger noe så får det konsekvenser. Og - fokusert på at uansett må hun være ærlig og ikke redd for å komme hjem og si fra. Fikk ihvertfall en fin prat og formidlet at vi vet at dette er en periode hvor både røyk, alkohol og sex etterhvert skal prøves ut, men at hun bør vite hva hun gjør og hvilke konsekvenser det kan få. Og at både hun og vi vet at vi kan formane til vi blir blå - men ikke hindre henne dersom hun bestemmer seg! Til syvende og sist er det hennes valg, men at vi håper hun kan vente så lenge som mulig. Og bruke hodet! Og - at vi aldri i livet kommer til å finansiere verken røyk eller alkohol før hun har lov etter norsk lov.

Så selv om jeg har lyst til å flytte til en øde holme og holde henne der til hun runder 20 må jeg bare stole på at vi har gitt henne riktige verdier.

Høres bra ut- den samtalen deres.

Slitsom tid- den tenåringstiden. Utrolig vanskelig. Vi kan formane men de tar etter hvert valgene selv. Noen valg vil være som våre valg- andre valg kan bli motsatt. Og den kamelen kan være vanskelig å svelge..

Men det går nok bra skal du se. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for alle gode råd!

Det høres ut som om hun har vært meget heldig i valg av mamma :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle gode råd!

Så fint at dere fikk pratet! En bra samtale det, som forhåpentligvis styrket tilliten til hverandre igjen også :) Lykke til videre. En øy er vi nok mange som kunne ønske oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...