Gå til innhold

Hvordan feire 7 årsdag?

Snikkersen

Anbefalte innlegg

Jeg har det samme problemet hver gang det nærmer seg fødselsdagen til en av barna. Sist gang vi hadde 9 årsdag ble fullstending kaotisk; og jentene kranglet og gråt og tok over styringa på bursdagen.....

Det virker som om "vanlig" bursdag ikke lenger er bra nok. Man må finne på temaer, eller leie dyre lekesentre el.l.

Nå er det minstemann som snart er 7, og vi vil gjerne gi han en hyggelig feiring. Men vi er ikke særlig kreative, og har ikke mye overskudd til å planlegge dette. Vi er veldig aktive på mange fronter og jobber fullt begge foreldre. Kveldene er fyllt opp med korps og lekser.

Jeg trenger altså en oppskrift på en vellykket 7 årsdag! Alt fra hvor mange gjester (vi har liten plass) til mat og aktiviteter.

Jeg trenger også tips til mat jeg kan lage til voksenbursdagen. Det må være noe enkelt og godt, gjerne alt i en gryte. Til 20 personer!!!

Hjelp....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med tanke på syvårs bursdag så kom jeg på tanken om å feire ute. Har dere en skog i nærheten? Da kan dere ha lek og morro der også ha en grill klar til en pølse eller to. Dere kan ha refleksløype, i skogen med lommelykt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du får svar jeg kan dra nytte av også... Vi skal ha 6-årsdag med gutta i klassen om en ukes tid. Har mest erfaring med jentebursdager, og jeg tror ikke "hale på grisen", kle-seg-ut-stafett osv fungerer på samme måte med denne gjengen som det har gjort i eldre søstres bursdag. Vi må ha noen organiserte leker/aktiviteter, ellers har det lett for å skli ut (har jeg erfart). Men hva?

Vi skal servere enkel variant av pizzaboller; horn med ost&skinke, samt pølse med pizzadeig rundt. Ellers blir det sikkert litt oppskjært frukt/grønt sammen med maten. To-tre typer kaker/muffins, gele og boller. Vi dropper godteskåler/godteposter, men kanskje litt godter som premie dersom vi finner en egnet konkurranse/lek.

Når det gjelder voksenbursdag og servering, synes jeg det er enkelt, greit og godt med innherredssodd, poteter og godt flatbrød. Jeg vet at ikke alle deler mitt syn på sodd, men det er nå ihvertfall et forslag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha 6 årsdag med opptil 25 små gjester. Vi har god plass, så det er ikke noe problem for oss å ha hele gjengen inne.

Jeg tenkte å servere de obligatoriske pølsene med brød, så blir det brownies (Toros er veldig populære). Hvis jeg får tid har lillemor bestillt snurringser (kanelboller), hvis ikke blir det muffins.

Å åpne pakker er litt av en seremoni. Hun snakket om flasketuten peker på, men jeg foreslo at vi kan putte alle navnene i en hatt, så kan vi trekke navn. Jeg blir nemlig litt oppgitt når flaska peker på den samme ungen fire ganger etterhverandre...

Lillemor var i en bursdag der en av lekene hadde vært at alle ungene la seg ned på gulvet. Bursdagsbarnet sto på en stol og skulle få alle barna til å prøve å le. Den som ikke lo vant. Det ble visst litt tiss og bærsj-prat for å få de andre til å le. Det var visst ingen premie til vinneren, men det var ikke viktig heller.

Dansing er populært blant jentene. De hadde lekt at man skulle stå rolig når musikken stanset, jeg regner med at mor eller far stanset musikken.

Lego er morsomt for mange gutter.

Jeg liker ikke dataspill på bursdager. Alle har ikke lik erfaring. Da er film (dvd) bedre.

Ellers har jeg god erfaring med frilek. Jeg synes ikke man skal avbryte fin frilek.

Vi skal også "merke" ungene når de kommer. Det blir lapp med navnet på brystet, slik at vi foreldre har sjanse til å lære litt flere navn. (Dette er en førsteklasse, der de fleste er ukjente for oss).

Slapp av. To timer går fort :o))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å feire på mc donalds, lekeland eller lignende?

Hos oss har så mange hatt bursdagen sin på Lekeland at flere unger ikke synes det er noe morsomt lenger, de har vært der for mange ganger (mine har ikke vært der utenom bursdager!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss har så mange hatt bursdagen sin på Lekeland at flere unger ikke synes det er noe morsomt lenger, de har vært der for mange ganger (mine har ikke vært der utenom bursdager!).

Jeg må innrømme at jeg som forelder i allefall er lykkelig de gangene barna mine skal i "vanlige" bursdager som ikke har tema, utkledning, karneval e.l. Vi har også hverdagen fylt opp av aktiviteter, og alle disse temabursdagene krever ekstra planlegging fra vår side. Karneval krever kostyme, ny nylig var det discobursdag, og vi hadde ikke noe egnet å ha på seg til det. Da måtte vi ut på låne/handlerunde - dyrt ble det også. Vi har alltid bare hatt vanlig bursdag - og det virker som barna er fornøyd med det.

Jeg skjønner ikke helt når du sier at du har plassbegrensninger, men likevel vil ha matforslag for voksenfeiring - til 20 personer!! Er det plass til 20 voksne er det vel plass til 20 barn også? Eller er det noen jeg ikke har skjønt her?

Vi har ofte hatt pølser e.l når vi har voksenfeiring også - ellers er hjemmelaget lapskaus populært. Mye forberedelser, men lettvint å varme opp når gjestene kommer.

Et år hadde vi forresten fått låne en heliumflaske, og hadde et stort antall heliumbalonger både ute og inne. DET var stas det! Fikk ikke gjennomført noen leker i det hele tatt - ungene var bare opptatt av ballongene!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg som forelder i allefall er lykkelig de gangene barna mine skal i "vanlige" bursdager som ikke har tema, utkledning, karneval e.l. Vi har også hverdagen fylt opp av aktiviteter, og alle disse temabursdagene krever ekstra planlegging fra vår side. Karneval krever kostyme, ny nylig var det discobursdag, og vi hadde ikke noe egnet å ha på seg til det. Da måtte vi ut på låne/handlerunde - dyrt ble det også. Vi har alltid bare hatt vanlig bursdag - og det virker som barna er fornøyd med det.

Jeg skjønner ikke helt når du sier at du har plassbegrensninger, men likevel vil ha matforslag for voksenfeiring - til 20 personer!! Er det plass til 20 voksne er det vel plass til 20 barn også? Eller er det noen jeg ikke har skjønt her?

Vi har ofte hatt pølser e.l når vi har voksenfeiring også - ellers er hjemmelaget lapskaus populært. Mye forberedelser, men lettvint å varme opp når gjestene kommer.

Et år hadde vi forresten fått låne en heliumflaske, og hadde et stort antall heliumbalonger både ute og inne. DET var stas det! Fikk ikke gjennomført noen leker i det hele tatt - ungene var bare opptatt av ballongene!

Lykke til!

''Er det plass til 20 voksne er det vel plass til 20 barn også? Eller er det noen jeg ikke har skjønt her?''

Selvfølgelgi er det stooor forskjell på å ha 20 voksne og 20 barn! De voksne sitter jo i sofaen, rundt salongbordet og drikker kaffe og spiser kake og prater - 20 unger løper etterhvert rundt, herjer, leker og styrer og krever adskillig større plass! Jeg har gjerne familieselskap for mine i heimen med 15 gjester, men barneselskap med 15 unger hjemme?! Aldri i verden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Er det plass til 20 voksne er det vel plass til 20 barn også? Eller er det noen jeg ikke har skjønt her?''

Selvfølgelgi er det stooor forskjell på å ha 20 voksne og 20 barn! De voksne sitter jo i sofaen, rundt salongbordet og drikker kaffe og spiser kake og prater - 20 unger løper etterhvert rundt, herjer, leker og styrer og krever adskillig større plass! Jeg har gjerne familieselskap for mine i heimen med 15 gjester, men barneselskap med 15 unger hjemme?! Aldri i verden!

Men både barn og voksne i selskap må ha stol å sitte på, samt plass rundt et bord? Selvom jeg har plass til 15 barn ønsker jeg helst ikke å ha så mange barn - men det har mest med støynivå, og at jeg blir huggærn av all løpingen å gjøre. (Derfor har jeg barn som er født i mai og juni - stor sjanse for utebursdag vettu!) Naboen - som har stor plass - hadde utebursdag i midten av oktober. Ikke f**** om hun skulle ha 15 gutter inn i huset samtidig... De hadde tykke klær, grilling, hinderløype og poster. Så riktig hyggelig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at "vanlige" (ikke så vanlige?) bursdager hjemme er vel så morsomt som alskens lekeland- og temabursdager. Det trengs ikke så veldig stor plass til 7-åringer - barna bryr seg ikke om det er litt trangt. Yngstemann hos oss var nylig i en femårsbursdag med 15 4-6 åringer i en overmøblert toromsleilighet! Gikk bra det også :-).

Har definitivt ikke særlig sans for McDonald's-bursdag (som vel også er litt ut nå?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men både barn og voksne i selskap må ha stol å sitte på, samt plass rundt et bord? Selvom jeg har plass til 15 barn ønsker jeg helst ikke å ha så mange barn - men det har mest med støynivå, og at jeg blir huggærn av all løpingen å gjøre. (Derfor har jeg barn som er født i mai og juni - stor sjanse for utebursdag vettu!) Naboen - som har stor plass - hadde utebursdag i midten av oktober. Ikke f**** om hun skulle ha 15 gutter inn i huset samtidig... De hadde tykke klær, grilling, hinderløype og poster. Så riktig hyggelig ut.

Jo, men 20 voksne trenger ikke mer plass enn den plassen rundt bordet. 20 unger sitter rundt bordet i kanskje 20 min så trenger de lekeplass! Og jeg bor sånn til at jeg ikke kan ha uteselskap i hagen, 3. etg i blokk egner seg dårlig til det. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...