Åsemor Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 3-åringen vil gjerne prøve å sove uten bleie, så jeg lar henne prøve av og til. Stort sett har det gått galt allerede i 22-23-tiden, og så har vi tatt på bleie. Men natt til i går ble hun helt fra seg og nektet å ta på bleie selv om hun hadde tisset seg ut en gang, for hun mente det skulle gå bedre. Jeg var oppe i 3-tiden og kjente at senga hennes ikke var våt, men da vi våknet 7.30 var senga kjempeklissklass og ungen kald og våt, men hadde ikke våknet av det. Mannen sa han hadde sett det var vått da han dro på jobb 7.00, men hadde ikke vekket oss. Men så sier han at han har hørt det kan være _farlig_ å sove i uttissa seng. Jeg tenker det kanskje kan være muligheter for UVI eller noe, men han hadde hørt noe om at man kunne få noe lungegreier pga innånding av urin som ble omdanne til ammoniak i madrassen, eller noe i den duren. Er det noe i det han sier, eller? Kilder? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Direkte farlig er det vel helt sikkert ikke, men all den tid barnet ikke er moden for å slutte med bleie natterstid ville jeg latt bleien være på. Selv har jeg vært sengevæter å har sovet mange netter i tissevåt seng..tror ikke jeg har tatt skade. Men jeg hadde nok ikke sovet godt om barnet mitt hadde sovet i våt seng. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Etter min erfaring er treåringer flinke til å skjønne ting, om man forklarer det for dem. Jeg ville forklart at det ikke er bra å sove i en våt seng, for da sover man ikke så godt. Jeg ville snakket om hvor sliten mamma og pappa blir av å vaske sengetøy, dyne og pute hver dag. Jeg ville anbefalt ungen å bruke bleie til h*n ser at det ikke er tiss i bleien i feks 5 dager på rad, så kan man prøve å slutte med nattbleia igjen. På toppen av det hele ville jeg kanskje også fortalt at det er mange som bruker bleier om natta, selv om de har sluttet med bleie om dagen. Lillemor sluttet med dag og nattbleie da hun var tre år. Mellombror sluttet da han var 3 1/2. Jeg måtte da overtale ham til å beholde bleia på til vi hadde vært på ferie, og det var greit for ham. Eldstemann sluttet med nattbleie da han var 9 1/2. Da etter eget ønske. Vi har selvsagt ptøvd tidligere, men det nyttet ikke, så da har vi tatt den praten med ham. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest spinnville bråkebøtte Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Husker vi hadde et laken som "suger" til seg urin da min datter var liten. Husker dessverre ikke hvor jeg kjøpte dette. Mener det var helsesøster som foreslo det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 7. september 2008 Forfatter Del Skrevet 7. september 2008 Etter min erfaring er treåringer flinke til å skjønne ting, om man forklarer det for dem. Jeg ville forklart at det ikke er bra å sove i en våt seng, for da sover man ikke så godt. Jeg ville snakket om hvor sliten mamma og pappa blir av å vaske sengetøy, dyne og pute hver dag. Jeg ville anbefalt ungen å bruke bleie til h*n ser at det ikke er tiss i bleien i feks 5 dager på rad, så kan man prøve å slutte med nattbleia igjen. På toppen av det hele ville jeg kanskje også fortalt at det er mange som bruker bleier om natta, selv om de har sluttet med bleie om dagen. Lillemor sluttet med dag og nattbleie da hun var tre år. Mellombror sluttet da han var 3 1/2. Jeg måtte da overtale ham til å beholde bleia på til vi hadde vært på ferie, og det var greit for ham. Eldstemann sluttet med nattbleie da han var 9 1/2. Da etter eget ønske. Vi har selvsagt ptøvd tidligere, men det nyttet ikke, så da har vi tatt den praten med ham. Jada, hun skjønner det meste som blir forklart, og dagen etter var hun helt enig i at det var best å beholde bleia på. Men jeg tror også at en 3-åring skal få lov til å prøve seg og feile, når hun har veldig lyst. Og når hun trygler om å få slippe bleie en gang annenhver mnd så er ikke det noe stort problem. Men jeg lovte gubben å sjekke ut dette med å sove i tisset, siden det var noen som hadde sagt det til han. Og dol er jo verdens beste kilde, you know. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 7. september 2008 Forfatter Del Skrevet 7. september 2008 Direkte farlig er det vel helt sikkert ikke, men all den tid barnet ikke er moden for å slutte med bleie natterstid ville jeg latt bleien være på. Selv har jeg vært sengevæter å har sovet mange netter i tissevåt seng..tror ikke jeg har tatt skade. Men jeg hadde nok ikke sovet godt om barnet mitt hadde sovet i våt seng. Det var bare et engangstilfelle. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Du kan kjøpe noen slags "pads" på apoteket, ca 80x80 cm stort, som har plast på undersiden og "sugedel" på oversiden. Dette kan du legge mellom laken og madrass for å beskytte madrassen og gjøre det enklere å skifte etterpå. Mener å huske at det den gang jeg benyttet slikt i barnesenga at det var dyrere enn å bruke nattbleie, men hvis uhellet bare skjer en gang i blant og ikke hver natt er det veldig kjekt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Du kan kjøpe noen slags "pads" på apoteket, ca 80x80 cm stort, som har plast på undersiden og "sugedel" på oversiden. Dette kan du legge mellom laken og madrass for å beskytte madrassen og gjøre det enklere å skifte etterpå. Mener å huske at det den gang jeg benyttet slikt i barnesenga at det var dyrere enn å bruke nattbleie, men hvis uhellet bare skjer en gang i blant og ikke hver natt er det veldig kjekt. Sånn har vi i senga til 3-åringen som nylig slutta med nattbleie. Jeg har en under lakenet og en over. Den over er bare nå til å begynne med, for da jeg slipper å bytte laken om det er uhell. Nå har hun ikke hatt uhell på lenge, så da tipper jeg vi fjerner den på lakenet. Den under er jo i tilfelle den over sklir av hvis hun sover urolig Jeg tror forresten lakenet er 100 cm X 80 cm. Det er 30 stk i en pakke, og kosta nå ikke så mye mer en hundrelappen. Så absolutt verdt pengene! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Sånn har vi i senga til 3-åringen som nylig slutta med nattbleie. Jeg har en under lakenet og en over. Den over er bare nå til å begynne med, for da jeg slipper å bytte laken om det er uhell. Nå har hun ikke hatt uhell på lenge, så da tipper jeg vi fjerner den på lakenet. Den under er jo i tilfelle den over sklir av hvis hun sover urolig Jeg tror forresten lakenet er 100 cm X 80 cm. Det er 30 stk i en pakke, og kosta nå ikke så mye mer en hundrelappen. Så absolutt verdt pengene! Ja, det var veldig kjekt. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Dette er vel en dose-effektsak. En natt i ny og ned er nok ikke så farlig. Men et absorberende laken høres uansett ut som en glimrende idé. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Jada, hun skjønner det meste som blir forklart, og dagen etter var hun helt enig i at det var best å beholde bleia på. Men jeg tror også at en 3-åring skal få lov til å prøve seg og feile, når hun har veldig lyst. Og når hun trygler om å få slippe bleie en gang annenhver mnd så er ikke det noe stort problem. Men jeg lovte gubben å sjekke ut dette med å sove i tisset, siden det var noen som hadde sagt det til han. Og dol er jo verdens beste kilde, you know. Jeg er enig med deg i at hun godt kan få prøve hvis det er viktig for henne. Lillemor ville prøve uten bleie før hun hadde hatt tørre netter, og med henne gikk det helt fint. De få gangene hun har hatt et lite uhell er hun helt fortvilet, så det er bra at det er sjeldent. Eldstemann kan gjerne sove i våt seng, og ikke kjenne det. Så lenge han ikke fryser tror jeg ikke det er så farlig. Men det blir mye vask av våt seng, selv om madrassen klarer seg. Er det uhell er til og med puta våt... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Ja, det var veldig kjekt. :-) Glemte å skrive det viktigste, og det er at tipset om engangs tisselaken fikk jeg på dol 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Når hun tisser på seg flere ganger på en natt, og ikke engang våkner av det, så høres det ikke ut som hun er moden for å slutte med bleie om natta. Hvis du ikke er veldig glad i å vaske sengetøy, så ville jeg nektet barnet å sove uten bleie til hun var tørr MED bleie på.. Forøvrig tror jeg nok ikke det er skadelig for barnet å sove i våt seng av og til. Amoniakken utvikles først etter litt tid. Det er forskjell på ny og gammel urin... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 8. september 2008 Forfatter Del Skrevet 8. september 2008 Når hun tisser på seg flere ganger på en natt, og ikke engang våkner av det, så høres det ikke ut som hun er moden for å slutte med bleie om natta. Hvis du ikke er veldig glad i å vaske sengetøy, så ville jeg nektet barnet å sove uten bleie til hun var tørr MED bleie på.. Forøvrig tror jeg nok ikke det er skadelig for barnet å sove i våt seng av og til. Amoniakken utvikles først etter litt tid. Det er forskjell på ny og gammel urin... Neida, hun er ikke klar for å slutte med nattbleie, men når hun så gjerne vil, får hun prøve seg en gang i ny og ne. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.