Glimtipper Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Squishy er tre år gammel. Hver natt våkner han like før eller rett etter jeg har lagt meg og skriker. Vi deler soverom. Han holder det deretter gående de neste tre-fire timene. Han skal ha drikke, han skal ha den og den leken, han vil jeg skal ordne dyna hans ørten ganger. Jeg prøver trøsting, godsnakking, kjeft, time out (!), sende han ut i stua så han kan se at alle sover, synging... Det er like før jeg mister besinnelsen fullstendig, så jeg håper dere har noen tips. Jeg går rundt med konstant søvnmangel og fungerer knapt i det hele tatt for øyeblikket. Det er som tortur, hver gang jeg nesten sovner begynner han. Det er ikke en mulighet å legge meg samtidig med han en eneste dag (for å ta igjen søvn), da jeg er fullstendig avhengig av å jobbe på kveldene. Jeg kan heller ikke gå på et annet rom og la han skrike. Det er andre som bor i denne leiligheten og det er svært lytt. Jeg hører han forøvrig like godt på stua som på soverommet. I går snakket jeg med han på dagen og før leggetid. Jeg fortalte han at han måtte slutte med skrikingen på natten og at om man våknet mens det var mørkt, så la man seg bare til å sove igjen. Han var helt enig, inntil klokka ble 11 på kvelden... Hva i all verden skal jeg gjøre? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Du gir ham ikke drikke? Leker? Synger? Ordner dyna? La ham ha en drikkeflaske på nattbordet. Leker er utenfor synsvidde om natten. Sang hører dagen til. Dyna kan ordnes en gang. Du må rett og slett overhøre ham så godt du kan. Snuppa mi hadde noen perioder med den typen uttesting ved leggetid og jeg måtte rett og slett sette foten skikkelig ned og nekte å komme inn og snu dyna / gi drikke / gi klem og hva det nå var alt hun fant på for å drøye leggetiden. Etter noen kvelder med knallhard mamma gikk det seg til. Hun var 3-4 år da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Jeg har forstått at dere bor sammen med noen andre og vil gjøre det en stund til, så alternativet med å ignorere han, putte sov-i-ro i øra og snu ryggen til er selvfølgelig utelukket...? Jeg tror du bare må forsøke å forklare igjen og igjen at når det er mørkt og natta, så sover man. Man leker ikke, man kan til nød få et glass vann (tutekopp som han selv kan forsyne seg av i eller ved siden av senga? Datra mi har det fotsatt i en alder av 4,5. Tutefunksjonen er rett og slett fordi hun ikke skal søle i senga.), men så skal man sove videre. Sørg for at han har alle kosedyr han skal ha og slikt, unngå i størst grad alt ekstra dill og vær bestemt. (Egentlig regner jeg vel med at du i stor grad gjør alle disse tingene, og at rådene er "brukt opp" allerede...) Kan det være at han legger seg for tidlig på kvelden eller sover for lenge på dagtid, siden han åpenbart ikke er særlig trøtt når han kan holde det gående såpass lenge? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Det må være tortur ja. Jeg ville sagt at det er slutt på leker i sengen, kun en bamse. Sett en kopp med vann slik at han får tak iden greit. Så må du ikke hjelpe han med noe når han våkner og forstyrrer i natten. Ha på han nattøy slik at han ikke er helt bar om dyna sklir bort.Vær konsekvent og ikke stå opp. Hvis du kan klare dette så vil jeg tro at det ordner seg litt innen ett par tre netter når han ser at han ikke får oppmerksomheten han prøver å få. Evt, få satt opp en slags skillevegg/gardin slik at han ikke ser deg? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Huff, dette hørtes slitsomt ut! ''Jeg prøver trøsting, godsnakking, kjeft, time out (!), sende han ut i stua så han kan se at alle sover, synging... '' Jeg skjønner jo at han fortsetter når han får så mye oppmerksomhet! ;-) Jeg har all mulig sympati for at det er vanskelig å venne han av med alt dette - også fordi du bekymrer deg for de andre du bor sammen med. Men det er slik at hver gang du gjør en handling eller en unnlatelse, så styrker du motivasjonen bak handlingen/unnlatelsen. Dette gjelder squishy også. Det blir bare verre av å utsette det - hans forventning om "full show-pakke" om natta blir større for hver natt som går. Jeg er ikke noen tilhenger av å la barn ligge og skrike, så jeg sier ikke at du bare skal la han ligge der. Men snakk med han om "det nye regimet" på senga om kvelden, spør han hva han vil ha innen rekkevidde, evt plassere drikkeflaske osv i nærheten. Men ikke bruk tid på godsnakking, synging, forklaringer, tur opp i stua osv osv om natta. Gå gjerne inn til han ofte og si vennlig men bestemt at nå er det natta og han må sove og gå raskt ut igjen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Huff, dette hørtes slitsomt ut! ''Jeg prøver trøsting, godsnakking, kjeft, time out (!), sende han ut i stua så han kan se at alle sover, synging... '' Jeg skjønner jo at han fortsetter når han får så mye oppmerksomhet! ;-) Jeg har all mulig sympati for at det er vanskelig å venne han av med alt dette - også fordi du bekymrer deg for de andre du bor sammen med. Men det er slik at hver gang du gjør en handling eller en unnlatelse, så styrker du motivasjonen bak handlingen/unnlatelsen. Dette gjelder squishy også. Det blir bare verre av å utsette det - hans forventning om "full show-pakke" om natta blir større for hver natt som går. Jeg er ikke noen tilhenger av å la barn ligge og skrike, så jeg sier ikke at du bare skal la han ligge der. Men snakk med han om "det nye regimet" på senga om kvelden, spør han hva han vil ha innen rekkevidde, evt plassere drikkeflaske osv i nærheten. Men ikke bruk tid på godsnakking, synging, forklaringer, tur opp i stua osv osv om natta. Gå gjerne inn til han ofte og si vennlig men bestemt at nå er det natta og han må sove og gå raskt ut igjen. ''Gå gjerne inn til han ofte og si vennlig men bestemt at nå er det natta og han må sove og gå raskt ut igjen.'' Ikke så lett når de sover på samme rom. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 8. september 2008 Forfatter Del Skrevet 8. september 2008 Huff, dette hørtes slitsomt ut! ''Jeg prøver trøsting, godsnakking, kjeft, time out (!), sende han ut i stua så han kan se at alle sover, synging... '' Jeg skjønner jo at han fortsetter når han får så mye oppmerksomhet! ;-) Jeg har all mulig sympati for at det er vanskelig å venne han av med alt dette - også fordi du bekymrer deg for de andre du bor sammen med. Men det er slik at hver gang du gjør en handling eller en unnlatelse, så styrker du motivasjonen bak handlingen/unnlatelsen. Dette gjelder squishy også. Det blir bare verre av å utsette det - hans forventning om "full show-pakke" om natta blir større for hver natt som går. Jeg er ikke noen tilhenger av å la barn ligge og skrike, så jeg sier ikke at du bare skal la han ligge der. Men snakk med han om "det nye regimet" på senga om kvelden, spør han hva han vil ha innen rekkevidde, evt plassere drikkeflaske osv i nærheten. Men ikke bruk tid på godsnakking, synging, forklaringer, tur opp i stua osv osv om natta. Gå gjerne inn til han ofte og si vennlig men bestemt at nå er det natta og han må sove og gå raskt ut igjen. La meg forklare turen ut i stua... Han lå i senga og ropte "OPP!", "OPP!". Til slutt orket jeg ikke mer og sa: "Greit, du vil stå opp. Så stå opp, da. JEG skal sove." Deretter sendte jeg han ut på stua og la meg selv. Han kom naturligvis tilbake igjen snart, for han liker ikke være alene. Men det var altså en desperat handling for å ikke gjøre noe jeg kom til å angre på. Drikke har han ved senga, så han skriker bare etter det for å ha noe å skrike etter. Dyna kan han fint ordne selv. Jeg henter heller ikke leker. Syngingen er når de andre som bor her kommer og sier at nå må han være stille. De skal opp klokka fem om morgenen, så du kan jo tenke deg selv hvor blide de er på oss nå... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 8. september 2008 Forfatter Del Skrevet 8. september 2008 Det må være tortur ja. Jeg ville sagt at det er slutt på leker i sengen, kun en bamse. Sett en kopp med vann slik at han får tak iden greit. Så må du ikke hjelpe han med noe når han våkner og forstyrrer i natten. Ha på han nattøy slik at han ikke er helt bar om dyna sklir bort.Vær konsekvent og ikke stå opp. Hvis du kan klare dette så vil jeg tro at det ordner seg litt innen ett par tre netter når han ser at han ikke får oppmerksomheten han prøver å få. Evt, få satt opp en slags skillevegg/gardin slik at han ikke ser deg? Han får verken leker eller dyneordning på natten. Drikke har han ved senga og kan fint ta selv. Det er bare ting han kommer på. Jeg kan ikke skille oss på noe vis. Rommet er bittelite og vi må ligge rett ved siden av hverandre. Dermed våkner jeg jo også hver gang han åpner munnen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 8. september 2008 Forfatter Del Skrevet 8. september 2008 Jeg har forstått at dere bor sammen med noen andre og vil gjøre det en stund til, så alternativet med å ignorere han, putte sov-i-ro i øra og snu ryggen til er selvfølgelig utelukket...? Jeg tror du bare må forsøke å forklare igjen og igjen at når det er mørkt og natta, så sover man. Man leker ikke, man kan til nød få et glass vann (tutekopp som han selv kan forsyne seg av i eller ved siden av senga? Datra mi har det fotsatt i en alder av 4,5. Tutefunksjonen er rett og slett fordi hun ikke skal søle i senga.), men så skal man sove videre. Sørg for at han har alle kosedyr han skal ha og slikt, unngå i størst grad alt ekstra dill og vær bestemt. (Egentlig regner jeg vel med at du i stor grad gjør alle disse tingene, og at rådene er "brukt opp" allerede...) Kan det være at han legger seg for tidlig på kvelden eller sover for lenge på dagtid, siden han åpenbart ikke er særlig trøtt når han kan holde det gående såpass lenge? Han er nok trøtt. Han fikk være våken sent et par kvelder og de kveldene våknet han fremdeles, men var bare enda mer urimelig enn tidligere. Overtrøtt og hysterisk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 La meg forklare turen ut i stua... Han lå i senga og ropte "OPP!", "OPP!". Til slutt orket jeg ikke mer og sa: "Greit, du vil stå opp. Så stå opp, da. JEG skal sove." Deretter sendte jeg han ut på stua og la meg selv. Han kom naturligvis tilbake igjen snart, for han liker ikke være alene. Men det var altså en desperat handling for å ikke gjøre noe jeg kom til å angre på. Drikke har han ved senga, så han skriker bare etter det for å ha noe å skrike etter. Dyna kan han fint ordne selv. Jeg henter heller ikke leker. Syngingen er når de andre som bor her kommer og sier at nå må han være stille. De skal opp klokka fem om morgenen, så du kan jo tenke deg selv hvor blide de er på oss nå... ''Syngingen er når de andre som bor her kommer og sier at nå må han være stille. De skal opp klokka fem om morgenen, så du kan jo tenke deg selv hvor blide de er på oss nå...'' Åh huff. Dere må finne dere et eget sted å bo... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Han er nok trøtt. Han fikk være våken sent et par kvelder og de kveldene våknet han fremdeles, men var bare enda mer urimelig enn tidligere. Overtrøtt og hysterisk. For å være helt ærlig, synes jeg ikke det høres ut som dere kommer noen vei utenom "the hard way". Dere kan ikke legge dere i stua slik at han har rommet for seg sjøl et par netter? Få de dere deler hus med til å skjønne at det mest sansynlig er gjort på et par netter dersom dere bare er konsekvente? Få dem til å reise bort en helg mens dere tar avvenningen? Det høres ut som dere er inne i en kjempedårlig spiral... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Han får verken leker eller dyneordning på natten. Drikke har han ved senga og kan fint ta selv. Det er bare ting han kommer på. Jeg kan ikke skille oss på noe vis. Rommet er bittelite og vi må ligge rett ved siden av hverandre. Dermed våkner jeg jo også hver gang han åpner munnen Sover han på dagtid? Kutt ut eller kutt ned _kraftig_ på dagsøvnen! Poden min begynte plutselig å være våken 1-2 timer midt på natta så da kuttet vi ned dagsøvnen til max. 1 time (han kunne sove i både 2 og 3 timer) og etter noen få dager sov han hele natten igjen. Etterhvert tror jeg vi kuttet ned til max. 30 min også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Han får verken leker eller dyneordning på natten. Drikke har han ved senga og kan fint ta selv. Det er bare ting han kommer på. Jeg kan ikke skille oss på noe vis. Rommet er bittelite og vi må ligge rett ved siden av hverandre. Dermed våkner jeg jo også hver gang han åpner munnen Har du noen mulighet til å sove på sofa i et annet rom for en periode? Regner med at huset blir forstyrret uansett likevel... Kan han sove hos noen andre ei natt innimellom, så får du sovet litt, og så kan det være alt endrer seg med det nye stedet å sove? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
soleil Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Hvis han kan forstå et belønningssystem så kan du jo prøve det. Klistremerke hver morgen om det ikke har vært noe mas. Etter 3 klistremerker kan han få en liten belønning, feks at du steker vafler, at han får en femmer på sparegrisen eller at dere gjør noe hyggelig sammen. I tillegg masse ros hver gang han har vært flink på natta. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Uff, så slitsomt... Henger meg på de andre her, ikke gi han noen form for oppmerksomhet. Når han våkner hadde jeg sagt rolig og bestemt : "det er natta, nå må du sove!", lagt han ned igjen. 2 gangen sier du bare "natta", og legger han ned igjen. Etter dette sier du ingenting. Bare legger han bestemt ned. Etter hvert vil han nok gi seg...Men det er en slitsom prosess ja.. Har du ikke en stue, bad eller kjøkken? Ta med deg madrassen ut der slik at du får sove noe. Lykke til, jeg forstår godt du er sliten... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 8. september 2008 Forfatter Del Skrevet 8. september 2008 Sover han på dagtid? Kutt ut eller kutt ned _kraftig_ på dagsøvnen! Poden min begynte plutselig å være våken 1-2 timer midt på natta så da kuttet vi ned dagsøvnen til max. 1 time (han kunne sove i både 2 og 3 timer) og etter noen få dager sov han hele natten igjen. Etterhvert tror jeg vi kuttet ned til max. 30 min også. Neida, han sover ikke på dagtid. Det har han ikke gjort på over ett år. I tillegg har jeg forskjøvet leggetiden hans med vel en time den siste måneden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 8. september 2008 Forfatter Del Skrevet 8. september 2008 Hvis han kan forstå et belønningssystem så kan du jo prøve det. Klistremerke hver morgen om det ikke har vært noe mas. Etter 3 klistremerker kan han få en liten belønning, feks at du steker vafler, at han får en femmer på sparegrisen eller at dere gjør noe hyggelig sammen. I tillegg masse ros hver gang han har vært flink på natta. Jeg har prøvd, men han ser dessverre ikke sammenhengen :/ 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 8. september 2008 Forfatter Del Skrevet 8. september 2008 Uff, så slitsomt... Henger meg på de andre her, ikke gi han noen form for oppmerksomhet. Når han våkner hadde jeg sagt rolig og bestemt : "det er natta, nå må du sove!", lagt han ned igjen. 2 gangen sier du bare "natta", og legger han ned igjen. Etter dette sier du ingenting. Bare legger han bestemt ned. Etter hvert vil han nok gi seg...Men det er en slitsom prosess ja.. Har du ikke en stue, bad eller kjøkken? Ta med deg madrassen ut der slik at du får sove noe. Lykke til, jeg forstår godt du er sliten... Han blir hysterisk om jeg går fra han og da vekker han -garantert- de andre som bor her. Jeg gjør det i korte perioder, men mest for at jeg skal roe meg ned og ikke skrike eller noe annet dumt 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Han blir hysterisk om jeg går fra han og da vekker han -garantert- de andre som bor her. Jeg gjør det i korte perioder, men mest for at jeg skal roe meg ned og ikke skrike eller noe annet dumt Kjøp mange "sov i ro", og del ut til naboer. De har sikkert forståelse for at dette må du igjennom. :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 ''Gå gjerne inn til han ofte og si vennlig men bestemt at nå er det natta og han må sove og gå raskt ut igjen.'' Ikke så lett når de sover på samme rom. Nei det er sant, så dette må "transformeres" til den rette sitiasjonen. Jeg hadde mer i ttankene dette at hun ikke kunne legge seg samtidig med ham pga kveldsjobbing. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.