Gjest praktisk talt? Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Hvordan ordner dere det når 6 åringene skal på skole? Det er enda noen år til her, men har jo begynt alt å bekymre meg... Det er ikke så langt å gå til skolen herfra, tar sikkert bare 7 minutter eller så. Men veien herfra har ikke gangvei eller overgangsfelt. MÅ man gå på venstre side av veien hele tiden? Da må hun i så fall krysse veien fra eiendommen vår og på andre siden av veien... Tenker at 6 åringer ikke er så flinke å se seg for. Hadde vært greiere om hun kunne gå på høyresiden av veien helt til der man svinger av, for der er overgangsfelt til et gangfelt, fem min. unna, da går hun over der og over en bro, rett ved der er skolen. Så det er første delen av veien som bekymrer meg da. Når hun skal tilbake går hun over det overgangsfeltet og følger bare veien hjem.. Lar dere 6 åringene gå alene til skolen? Når kan de i så fall begynne å gå alene? Og hvordan lar det seg praktisk ordne å følge dem til skolen? Tenker på når skolen begynner osv. Jeg begynner på jobb kl 8 og det er et stykke unna herfra, så må kjøre en stund før, evnt. ta buss kvart over 7! Har SFO åpent før skolene åpner? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 SFO har åpent før skolene åpner, og det er lenge åpent. Skolen din har sikkert en nettside der du kan se hva som gjelder for din skole. Ellers må jeg si at jeg kjenner meg igjen i det å bekymre meg over ting som skjer langt frem i tid, og som jeg ikke kan gjøre noe med. Jeg anbefaler at du når den tid kommer hører hva de andre gjør. Hvis hun skal gå er det en fordel at hun går sammen med noen. Jeg har inntrykk av at de fleste førsteklassinger blir levert og hentet, men at foreldrene slipper taket etterhvert... De som har større søsken slippes mye raskere enn eldstemann i flokken ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 ''Lar dere 6 åringene gå alene til skolen? Når kan de i så fall begynne å gå alene? Og hvordan lar det seg praktisk ordne å følge dem til skolen?'' Her er det utrolig mye variasjon fra en familie til en annen - det kommer jo an på om barnet har lyst til å gå alene, avstan til skola mm. Selv om vi har både svært kort og svært trygg skolevei, var sønnen min absolutt ikke interessert i å skulle gå alene til og fra skole/sfo, så han ble fulgt om morgenen og hentet om ettermiddagen. Jeg syntes også det var praktisk - fikk da fulgt opp bedre i forhold til garderobesituasjonen, fikk evt snakket med de ansatte på sfo, traff andre foreldre og ble bedre kjent, samt at lekebesøk ofte ble avtalt, slik at det var en sosial side ved det også. Jeg vet om flere som bor lenger fra skolen enn oss som har organisert "gå-grupper" for barna, der man møtes på bestemte steder/tidspunkter, og så følges de av en av foreldrene (går på rundgang). Vi har ikke hatt et slikt opplegg da vår sønn etterhvert begynte å gå selv, først og fremst fordi veien er så kort at det var deiligere å ha fleksibilitet mht tidpunkt for oppmøte på sfo om morgenen enn å ha følgesvenner på den korte biten. ''Har SFO åpent før skolene åpner?'' Jeg vil tro at de har det i de fleste kommuner, men det kan være lurt å sjekke på hjemmesiden til skolen eventuelt spørre andre. Det kommer jo an på når skolen begynner også, men de fleste førsteklassinger begynner kanskje ikke så grytidlig. Hos oss åpnet sfo kl 0730. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Som regel åpner sfo klokken syv om morgenen. Jeg ville ikke latt min seksåring gått alene langs noen bilvei til skolen når det ikke var skikkelig gangvei eller hvis han måtte krysse veien. Min blir åtte i vinter og da begynner han så smått å gå litt selv, men da er det gangvei hele veien og det står skolepatrulje der de krysser bilveien. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hos oss Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 På vår skole blir foreldrene (på førskoledagen og første skoledag) plassert sammen mens barna er alene med læreren i klasserommet, med beskjed om å danne følgegrupper. Det er svært uønsket at barna kjøres til skolen (det blir trafikkaos og farlige situasjoner med mange barn og biler samtidig foran skolen), og det er ikke forventet at 5- og 6-åringene går alene til skolen (de som bor nesten vegg-i vegg med skolen gjør sikkert det, da). Er man fem familier som deler på, følger man en dag hver, er man fire følger man en dag pluss feks hver fjerde mandag osv osv. Noen steder bor det kanskje to-tre barn i samme retning, andre steder bor det 20.. Fungerer veldig bra. her er sfo åpen fra halv åtte (underviningen begynner halv ni), men pga følgegruppene tror jeg de fleste barna bare benytter sfo om ettermiddagen. Jeg kommer tre kvarter senere på jobb den dagen jeg følger (mannen min og jegg bytter på annenhver onsdag), men så lenge det er avklart med leder i god tid på forhånd, fungerer det helt greit. Det er halvannen time i måneden, som jeg tar igjen en ettermiddag eller ved å få med meg en oppgave hjem. Til neste år må vi bare følge fra huset og bort til gang- og sykkelstien, det er to minutter (langs en traffikert vei). Så da kan barna møtes ved gangveien klokken fem over åtte, og ta følge derfra. Da klarer de resten selv, antar jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Hos oss åpner SFO 7:15 (tror jeg) og stenger 16:45. Jeg hadde nok ikke latt en 6-åring gå alene på en trafikkert vei uten fortau og jeg hadde heller ikke lært henne å gå på feil side av veien! Jeg syntes det var veldig koselig å følge ungene på skolen de første par årene for da traff jeg gjerne de andre foreldrene i garederoben, hadde litt oppsyn med tilstanden på garderobeplassen og sånt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Her jeg bor er det ingen seksåringer/førsteklassinger som går alene til skolen. Skolen har også direkte frarådet det. Bor i Oslo, men ikke i veldig trafikkert strøk. Også andreklassinger følges i stor grad til skolen, og både første- og andreklassinger er gjerne organiskert i følgegrupper (organisert av foreldre). Mange fortsetter med følgegrupper også i tredje klasse, men da gjerne langt mer uformelt - man tar følge om det passer slik. SFO er oppe fra 07.00 (tror jeg - men vi har få erfaringer med å komme før 8). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Her er SFO åpent en stur før skolen starter (usikker på om det er kl. 7:30 eller 8) Jeg har kjørt henne til skolen ettersom skolen ligger på vei til jobben. Ho har imidlertid valgt å gå selv en del ganger. Helt fra slutten av 1. klasse. Men vi har gangvei nesten hele veien. Jeg synes ikke det er så OK å gå på feil side av veien. Da har ikke barna mulighet til å se om noen kjører mot dem. (Om det ikke er fortau da. For da spiller det jo ingen rolle) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest praktisk talt? Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Her er SFO åpent en stur før skolen starter (usikker på om det er kl. 7:30 eller 8) Jeg har kjørt henne til skolen ettersom skolen ligger på vei til jobben. Ho har imidlertid valgt å gå selv en del ganger. Helt fra slutten av 1. klasse. Men vi har gangvei nesten hele veien. Jeg synes ikke det er så OK å gå på feil side av veien. Da har ikke barna mulighet til å se om noen kjører mot dem. (Om det ikke er fortau da. For da spiller det jo ingen rolle) Men det er stor gresskant på begge sider, så jeg kan jo evnt. be henne gå på gresset da... Om hun skal over på venstre side av veien må hun over veien her, og her er ikke overgangsfelt... veldig dumt syns jeg! Det er flere barnefamilier som bor her, så rart at de ikke lager gangfelt. Det er ikke en veldig trafikkert vei da, tror det er 30 fartsgrense her, litt bredere enn vanlige tettbebygde veier, er mest når folk skal til og fra jobb at det går biler her, og bussen går hver halvtime forbi. Det er jo ikke lange veien å gå til skolen da, det blir litt omvei for meg om jeg skal kjøre henne til skolen på vei til jobb, for den veien hun går til skolen der stopper veien opp, slik at jeg må kjøre rundt hit og dit før jeg kommer til skolen, broren over til skolen er en gangbro. Så da er det mest praktisk for meg å følge henne til skolen - gående, og så enten gå hjem igjen eller ta bussen. Tar jeg bussen kommer jeg 5 minutter for sent til jobb hver dag. Og kjører jeg så får jeg håpe jeg kommer tidsnok, er rushtid da, og jeg hater å kjøre da... tar jo hundre år å komme frem, og ikke minst å finne parkering! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Men det er stor gresskant på begge sider, så jeg kan jo evnt. be henne gå på gresset da... Om hun skal over på venstre side av veien må hun over veien her, og her er ikke overgangsfelt... veldig dumt syns jeg! Det er flere barnefamilier som bor her, så rart at de ikke lager gangfelt. Det er ikke en veldig trafikkert vei da, tror det er 30 fartsgrense her, litt bredere enn vanlige tettbebygde veier, er mest når folk skal til og fra jobb at det går biler her, og bussen går hver halvtime forbi. Det er jo ikke lange veien å gå til skolen da, det blir litt omvei for meg om jeg skal kjøre henne til skolen på vei til jobb, for den veien hun går til skolen der stopper veien opp, slik at jeg må kjøre rundt hit og dit før jeg kommer til skolen, broren over til skolen er en gangbro. Så da er det mest praktisk for meg å følge henne til skolen - gående, og så enten gå hjem igjen eller ta bussen. Tar jeg bussen kommer jeg 5 minutter for sent til jobb hver dag. Og kjører jeg så får jeg håpe jeg kommer tidsnok, er rushtid da, og jeg hater å kjøre da... tar jo hundre år å komme frem, og ikke minst å finne parkering! 5 min for sent til jobb hver dag er typisk sånt som mange arbeidsgivere gjerne yter til deg som en service hvis det er alt som skal til for å få kabalen din til å gå opp. Så kan du jo samarbeide med andre foreldre og bytte på å gå med ungene også - det gjør mange her jeg bor. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sitter gjerne ekstra og da Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 5 min for sent til jobb hver dag er typisk sånt som mange arbeidsgivere gjerne yter til deg som en service hvis det er alt som skal til for å få kabalen din til å gå opp. Så kan du jo samarbeide med andre foreldre og bytte på å gå med ungene også - det gjør mange her jeg bor. Jeg kan godt sitte fem minutter ekstra for å tjene inn igjen de 5 minuttene jeg kommer for sent 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.