Gå til innhold

Hvor gammel for å sove i "egen" etasje...

Åsemor

Anbefalte innlegg

Vi har 2 soverom i første etasje, og 2 soverom i loftsetasjen... Og et par i kjellleren, men de er i bruk til andre ting.

Nå har 1-åringen eget rom, mens 3-åringen sover på vårt rom. Det har ikke funket i det hele tatt å ha begge på samme rom, av mange forskjellige grunner. Og jeg syns det er langt opp til andre etasje...

Er det noen her som har ungene i en annen etasje i huset enn der de selv ligger? Når kan man gjøre det? Har ikke lyst til å begynne å prate om farer som brann enda, jeg vil være i umiddelbar nærhet dersom det mot formodning skulle skje noe som helst, men kan jo ikke det for alltid heller.

Sånn det ser ut nå blir hun vel liggende på vårt rom til hun blir konfirmert, hehe... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AneM1365380603

Husets 5-åring flyttet i en annen etasje da hun var drøyt 3 år. Da var hun så stor at hun sto opp og ga beskjed om det var noe. Hun var utrolig glad for det nye rommet hun fikk. Kjempestolt!

Vi sjekker fremdeles rommet hennes når vi selv legger oss. Om hun har dyne på seg, og ellers om ting og tang er greit. Ja, det gjør vi med de store også som sover i samme etasje som henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husets 5-åring flyttet i en annen etasje da hun var drøyt 3 år. Da var hun så stor at hun sto opp og ga beskjed om det var noe. Hun var utrolig glad for det nye rommet hun fikk. Kjempestolt!

Vi sjekker fremdeles rommet hennes når vi selv legger oss. Om hun har dyne på seg, og ellers om ting og tang er greit. Ja, det gjør vi med de store også som sover i samme etasje som henne.

Men da sover hun ikke helt alene i en etasje?

Kanskje jeg også må flytte opp... Så kan gubben og babyen ligge her nede, hehe... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest babydillah

Har samme problemet selv, det er to soverom oppe,

så har vi et i hovedetasjen og to i kjelleren.

Vi sover nå i 1. etg med babyen vår, når hun blir litt større tenker vi å flytte opp, hun på eget rom og vi på det andre rommet. Så planlegger vi baby nr 2, tenker ha han på vårt rom til han er 1-2 år, så flytter vi ned igjen.

Tenker jo litt på bannsikkerhet og sånn da, grøss o gru....

men soverommet vårt er rett nedenfor trappen, vi får passe på gode røykvarslere og opplæring av ungene i hvordan de skal opptre i tilfelle brann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest babydillah

Tenkte kanskje det hadde vært en ide med babycall med videokamera...

og være nøye når en sier god natt, sjekke at ingenting brannfarlig står på osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Men da sover hun ikke helt alene i en etasje?

Kanskje jeg også må flytte opp... Så kan gubben og babyen ligge her nede, hehe... ;)

Nei, hun er ikke alene i etasjen. Det sover 2 stk til der. Vi har alltid lys på om natten i ruta til og fra toalettet, slik at hun ser hvis hun våkner.

Jeg tror det går veldig fint bare dere setter fokus på det positive, og aldri spør henne f eks om det blir skummelt å være der helt alene. Ideer får de nå uansett. Vi lot også datteren vår ha leselys så lenge hun ønsket. Hun ville ha det på om natten helt til i sommer. Da hun sluttet med nattlys ville lillesøster også slutte :)

Legg vekt på at hun er stor jente som skal få nytt og eget rom, så gleder hun seg masse på forhånd. Hun vil sikkert våkne litt om natta nå og da slik som nå, men det går seg til. Vår datter hadde mye for seg om natta, dramaqueen som hun alltid har vært. F eks kunne hun ikke gå på do stilt og rolig, men brøle så hele huset hørte henne "Jeg må på doooooooo!". Det er heldigvis historie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi bygget på/om huset for noen år siden, og måtte ofre et soverom i første etasje. Fikk da foreldresoverom i kjelleren mens våre to barn har rom på bakkeplan. Vi har sovet sånn siden barna var 3 og 6 år. Fungerer helt fint. Begge barn kan hoppe ut av vinduet ved evt brann, og vi foreldre har både kjellerutgangsdør og stort soveromsvindu. I tillegg har vi installert et stort antall røykvarslere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme problemstilling her, vi har to soverom oppe, stue og kjøkken i midten, og to soverom nede. Fryktelig langt mellom soverommene!! Heldigvis har det fungert godt å ha 3,5-åringen og 1,5-åringen på samme rom i samme etasje som oss, og vi ønsker å vente med at eldste flytter ned til han begynner på skolen tenkte vi....

Hadde hvertfall sikret meg godt med babycall o.l. før jeg flyttet han ned tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tenke nytt

Mens de er såpass små, ville jeg i såfall latt barna ha soverommene i første etasje, og dere sovet oppe.

Da er dere i samme etasje om kvelden (fra barnas leggetid til de voksne legger seg), og barna mer mer tilgjengelige for hjelp utenfra hvis det værste (brann) skulle skje.

Jeg synes også det er for tidlig å ta opp brannsikkerhet med barna. Men det er mye dere kan gjøre allikevel, seriekoblede røykvarslere, ha branntau/stige utenfor deres soverom i 2. etg, ha tyveri/brannalarm hvor alarmselskapet automatisk sender beskjed til brannvesenet hvis de ikke får kontakt med dere med kontrabeskjed osv. Via forsikringsselskap og brannvesen kan man få klistermerker som forteller hvor og hvor mange som sover i hver etasje osv.

Så kan dere heller bytte etasje når barna er litt større, og det er greit at de har sine ting og venner i annen etasje.

Og dere behøver ikke flytte alle garderobeskap osv selv om dere bytter etasje, vi har bare hatt kommode med undertøy og en knagg til morgenkåpe på vårt soverom de siste årene, og resten av klærne i en annen etasje, nettopp fordi vi ville ha en annen romfordeling mens barna var små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sover i etasjen over barna (5 og 7) og det fungerer utmerket. Alle soverommene er like ved trappen, så vi hører hverandre om det er noe. Ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår har ligget i egen etasje siden han flyttet ut fra vårt rom ca 7 mnd gammel.

Jeg synes det kommer an på hvordan rommene er plassert i forhold til trapp osv. Hos oss er det nærmest slik at vårt rom ligger diagonalt i forhold til barnets rom og trappa er "diagonalen". (Vi er i etasjen over)

Vi prøvde med babycall de første nettene, for jeg var redd for å ikke høre ham, men problemet var at den slo inn nesten bare ved at han snudde seg og sukket litt;-) Så da ble jeg unødig mye forstyrret.

Men med begge dørene på gløtt har det ikke vært noe problem å høre han.

Jeg ville nok vært adskillig mer betenkt dersom rommenes plassering var annerledes, slik at det ble en mer "markert avstand" mellom dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens de er såpass små, ville jeg i såfall latt barna ha soverommene i første etasje, og dere sovet oppe.

Da er dere i samme etasje om kvelden (fra barnas leggetid til de voksne legger seg), og barna mer mer tilgjengelige for hjelp utenfra hvis det værste (brann) skulle skje.

Jeg synes også det er for tidlig å ta opp brannsikkerhet med barna. Men det er mye dere kan gjøre allikevel, seriekoblede røykvarslere, ha branntau/stige utenfor deres soverom i 2. etg, ha tyveri/brannalarm hvor alarmselskapet automatisk sender beskjed til brannvesenet hvis de ikke får kontakt med dere med kontrabeskjed osv. Via forsikringsselskap og brannvesen kan man få klistermerker som forteller hvor og hvor mange som sover i hver etasje osv.

Så kan dere heller bytte etasje når barna er litt større, og det er greit at de har sine ting og venner i annen etasje.

Og dere behøver ikke flytte alle garderobeskap osv selv om dere bytter etasje, vi har bare hatt kommode med undertøy og en knagg til morgenkåpe på vårt soverom de siste årene, og resten av klærne i en annen etasje, nettopp fordi vi ville ha en annen romfordeling mens barna var små.

''Da er dere i samme etasje om kvelden (fra barnas leggetid til de voksne legger seg), og barna mer mer tilgjengelige for hjelp utenfra hvis det værste (brann) skulle skje.''

Det er jo ikke alle som har stua i første etasje da. I vårt hus er f.eks det ene soverommet i 1.etasje, mens stua og de 2 (3) andre soverommene er i 2.etasje. Guttungen ligger da heeelt alene i 1.etasje fra han legger seg til han står opp neste morgen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Jeg har latt være å ha mine i andre etasjer enn meg - jeg er for redd for å ikke få tak i dem hvis det brenner. Og de er syv og ellve år nå. Men nå slipper jeg jo å ha dem på samme rom som meg da - det gjør det jo enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenkte akkurat som deg,- derfor delte våre barn rom inntil den eldste var....tja, si det. 10 år kanskje? Aner ikke egentlig,- men ganske stor i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tenke nytt

''Da er dere i samme etasje om kvelden (fra barnas leggetid til de voksne legger seg), og barna mer mer tilgjengelige for hjelp utenfra hvis det værste (brann) skulle skje.''

Det er jo ikke alle som har stua i første etasje da. I vårt hus er f.eks det ene soverommet i 1.etasje, mens stua og de 2 (3) andre soverommene er i 2.etasje. Guttungen ligger da heeelt alene i 1.etasje fra han legger seg til han står opp neste morgen :-)

neida, det var sikkert Åsemors betegnelse "loftet" som gjorde at jeg ikke så for meg en stue-etasje øverst. Men loft brukes sikkert forskjellig avhengig av dialekt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi flyttet datteren vår opp i 2.etasje da hun var 2 år og nesten 6 mnd.

Det fungerer helt fint.

Vi har selvfølgelig i overkant mange røykvarslere mellom henne og oss (som egentlig ikke er langt, vi ser både veggen og døra hennes fra bunnen av trappa og kan ta på begge deler fra halvveis opp), stigen ligger konsekvent ved siden av garasjen (på utsiden av vinduet hennes - men brannstige skal monteres), og vi har et fast sted for "ruteknuser" (oppunder panelet på utsiden av garasjen). Vi bruker også babycall enda, rett og slett for å være på den helt sikre siden...

Eneste bekymringen min er brann... Alt annet er mindre viktig, liksom... Derfor har vi helgardert oss der...

Å ha en 3-åring permanent på rommet (vår kommer jo ned til oss nesten hver natt altså) høres ikke ut som en knall løsning det heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en løsning som kunne fungert, ja. De kunne hatt et rom hver i hovedetasjen, og vi oppe. Spørs om gubben synes ideen er fin, men jeg får lansere den når han kommer fra jobb.

Tusen takk for svar til alle sammen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentene våre fikk rom i kjelleren da de var 6 og 7 år gamle. Kunne kanskje ha ordnet det ca 1 år før det, men av praktiske grunner gikk ikke det.

Synes ikke de hadde vært store nok før den tid heller. Ville være nær dem, jeg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min syntes faktisk dette var en så god ide, at vi nok kommer til å gjøre det. Har målt og sett hvordan vi får plass til senga vår oppe. Rommet er forøvrig nyoppusset og fint, så det skal bli bra tror jeg. Men bittelite og med skråtak, da. Så vi får bare ha alt av klær her nede fortsatt, tror jeg. ;)

Tusen takk for ideen. Merkelig at jeg ikke så det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...