Gå til innhold

Trassalder

j83!

Anbefalte innlegg

3 åringen i huset e komt skikkelig i trassalder.. Alt e gale og alt e hennes osv.. Så no trenger jeg virkelig at noen sier det snart vil gå over !! Hvor lenge pleier sånn trassalder vanligvis å vare? Hun gjør meg sprø, fra hun hentes i bhg til hun legger seg er et eneste mareritt og jeg får skikkelig dårlig samvittighet av å tenke at det e det..

Og det går skikkelig ut over lillesøster på snart 1,5år.. Hun får ikke låne noe, ødelegger alltid for henne og tar fra henne alt hun har..

Feks når storesøster sitter å leker og lillesøster kommer får hun aldri være m på noe, finner jeg noe annet til lillesøster skal selvsagt storesøster ha det også.. Så usikker på hvordan jeg ska gjøre det, forklare lillesøster at no leker storesøster eller si til storesøster at lillesøster må få være med å leke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Valnøtt

Eksmannen min er midt i sin enda....

Men stort sett så gir det seg etterhvert. Noen trasser et år - andre trasser hele livet. Men de fleste har en raptus som varer sånn ca til språket blir godt nok til å tas i bruk som verktøy til å formidle det man ønsker, det er ihvertfall det inntrykket jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal vise henne at det er du som setter grenser, om og om og om og om igjen. :o)

Og noen ganger kan lillesøster få være med å leke, andre ganger kan storesøster få være i fred. Og husk å skryte av dem når de leker fint sammen!!! Ikke bare gi dem oppmerksomhet når de braker sammen i krangel, men skryt masse når de leker fint også. Skryt av storesøster når hun låner bort noe til lillesøster f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går aldri over! dagens lille trøst.....joda det blir jo bedre etterhvert men "trass" er jo utvikling med klare selv og oppdage nye ting og det er viktig for barn å ha dette men de må jo begrenses hvis det går ut over andre eller dem selv.

Dessuten når man har søsken har man jo noen å bryne seg på resten av livet...Tror man må velge sine kamper med de små....prøve å rose masse hvis de en eller annen gang låner bort noe frivillig, gi lillesøster en ting og da får storesøster ikke lov å ta den og bare la de hyle....etterhvert begynner de jo å snakke og skrike istedenfor...hver alder sin sjarm...men det er slitsomt...jeg har tredjemann i snart treårs alder nå og det er en tålmodighetsprøve.....men det er det jo å ha barn i seg selv synes jeg men og så fantastisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at alle får mye oppmerksomhet for den personen de er. Litt alenetid med foreldrene er viktig. Den eldste må få velge å leke uten lillesøster dersom hun vil det. Å tvinge lillesøster på henne kan føre til søskensjalusi. Ros mye når hun er snill mot søskenen. Trassalderen går over, det stemmer ikke som de andre sier. Heldigvis! Mine på 9 og 7 er i hvert fall over det for lengst, selv om de krangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Trassalder er en prøvelse. Det kan jeg skrive under på. Spesielt er de trøtte og sure etter en lang dag i barnehagen. Jeg synes det funker veldig bra å spørre min 3-åring om hun er sliten, og om hun trenger å hvile seg litt på sofaen. Istedet for at jeg blir irritert og bygger videre på den elendige stemningen gir jeg henne omsorg, noe som hun liker veldig godt.

Gi henne skryt alle gangene lillesøster leker med hennes leker. Si at hun er så flink til å dele. Gi henne masse positiv oppmerksomhet de gangene hun er kjekk. Fortell henne at hun er en god storesøster.

Prøv å bevare roen og humøret når hun er trassig, for jeg synes mine har blitt enda sintere om de har klart å få meg gretten, og da blir det enda verre ;) Noe sutring kan en overse.

Kjærlig og bestemt grensesetting tror jeg er den beste måten å få dem gjennom denne alderen på. 2 av mine har vært skikkelig ille, så jeg vet hvor slitsomt det er.

Datteren på 5,5 år har vært gjennom to økter, og nå er hun vel den mest harmoniske her i hjemmet, så det går over :o)

Hold ut :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest vanskelig ja..,

Trassalder varer hele barne og ungdomstiden. Men når barnet blir i skolealder så kalles det plutselig vanskelige hormoner..

Nok om det. Trass går opp og ned. Noen perioder er større og varer lenger enn andre.

Storesøster må få leke alene når hun har lyst til det. Kanskje best å gå på rommet sitt og lukke døren i de tilfellene. Ellers så kan barna ha noen leker som kalles felles slik at de kan leke sammen med disse lekene. Det er ikke alle barn som vil dele alle lekene sine med småsøsken i så tidlig alder. Men dette kan dere prøve dere frem på.

Alle er trøtte etter barnehagen og det gjelder voksne etter jobb også. Da bør man ha rolige ettermiddager og godta at det kan bli litt gruff. Er sikker på at det ikke er så ille når dere er hjemme en dag uten barnehagen først.

Trass er sunt og skal få barnet til å hevde seg og kjenne på sine følelser og deretter lære å takle dem! Men fortsatt må dere som foreldre holde dere konsekvent på hva som er lov og ikke slik at ikke barnet blir sjefen deres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...