Gjest leimamma Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Jeg blir snart sprø av toåringen her i huset, men det er jo min skyld at han holder på slik. Han liker ikke vann eller melk. Han pleier å få eplejuice eller iste i drikkekoppen sin når vi skal spise. Dette drikker han opp med en gang. Så begynner han å mase om mere drikke. Sier vi nei sitter han bare og gråter og hele middagen er spolert. Vet jeg må prøve å bli mer konsekvent, men det er ikke lett. Sitter jeg alene med ham for å spise venter jeg med å ta meg drikke til han har spist litt. Det er verre når hele familien er samlet og han ser vi andre drikker juice eller brus til maten, men han nøyer seg jo ikke med bare en kopp. Til middagen nå drakk han to kopper med biola og litt eplejuice, maten spiste han ikke. Jeg blir snart sprø! Hvordan håndterer jeg dette? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shova Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Må dere drikke til maten da? Om dere kanskje lot være i en liten periode til poden, til han lærer å spise først, så drikke senere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Her er jo svaret åpenbart. Hele familien går over til vann til maten. Det er sunnere for dere alle. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest leimamma Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Må dere drikke til maten da? Om dere kanskje lot være i en liten periode til poden, til han lærer å spise først, så drikke senere. Han går selv i kjøleskapet og tar ut eplejuicen. Det blir sikkert skikkelig leven om han ikke får drikke i koppen sin da. Håper det går over etter et par dager da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shova Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Han går selv i kjøleskapet og tar ut eplejuicen. Det blir sikkert skikkelig leven om han ikke får drikke i koppen sin da. Håper det går over etter et par dager da. Så gjemmer du drikke han liker til perioden er over! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Løvemamma Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Svaret er enkelt; vær bestemte og konsekvente. Bær over med skriking noen dager. Stå kampen ut. Overse negativ atferd, men ikke gi dere i forhold til målsettingen. Det er voksne som styrer slike ting, det må han bare lære seg. Hver gang dere prøver og gir dere har han seiret og forsøker samme taktikken igjen. At barn skriker når de blir satt grenser for er ikke det samme som at det ikke burde settes grenser. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Bare ha vann til maten, det gjelder alle, store som små. Jeg er striks på dette, guttungen her har alltid villet ha juice, og da må jeg gå inn og rett og slett si nei. Han får juice, det er ikke det, men vann til middag, og generelt vann som tørstedrikk. Biola metter også, så det ville jeg ikke gitt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Enig med flere her: Gå over til vann til maten for alle sammen - både sunnere og billigere! :-) Unngå samtidig i e periode å kjøpe juice etc, slik at han ikke bare kan hente ut juicekartong fra kjøleskapet. Hvis det er fullstendig uaktuelt med noe av dette, så gjem i det minste juiceboksen og la de andre drikke av krus eller fargede plastkopper el lign, slik at det ikke synes (så godt) hva de drikker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snikkersen Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Enkelt. Han får ikke NOE å drikke før han har spist litt. Vær streng en god stund (noen uker?) til denne trassen er over. For jeg regner med at det er det det er: trass. Alderen tatt i betraktning Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Nå må du slutte - han trenger næring, og det vet du. Heretter drikker hele familien vann til mat. Han også. Juice er masse sukker og det ødelegger tennene hans - dessuten trenger han jo næring. Også må du lære ham at lurveleven ikke bringer en eneste liten belønning - aldri. Dess flere ganger du gir etter for bråket, dess mer kan du forvente av denslags. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Nå må du slutte - han trenger næring, og det vet du. Heretter drikker hele familien vann til mat. Han også. Juice er masse sukker og det ødelegger tennene hans - dessuten trenger han jo næring. Også må du lære ham at lurveleven ikke bringer en eneste liten belønning - aldri. Dess flere ganger du gir etter for bråket, dess mer kan du forvente av denslags. Gi han litt å drikke en halvtimes tid før maten. Vann vel og merke. Da er han ikke så forferdelig tørst når dere setter dere til bords så da fyller han kanskje ikke magen med drikke - og spes ikke når det bare er vann. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Faure Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Dette må du sette en stopper for med en gang. Man kan drikke inntil man skal spise, men man må ikke drikke mens man spiser eller inntil 3. timer etterpå. Det er fordi maten skal fordøyes. Hvis man drikke når man spiser eller rett etterpå vil magesyren bli svakere slik at maten ikke fordøyes ordentlig. Færre næringsstoffer vil bli tatt opp, og mer ufordøyd mat vil komme ut bak. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Dette må du sette en stopper for med en gang. Man kan drikke inntil man skal spise, men man må ikke drikke mens man spiser eller inntil 3. timer etterpå. Det er fordi maten skal fordøyes. Hvis man drikke når man spiser eller rett etterpå vil magesyren bli svakere slik at maten ikke fordøyes ordentlig. Færre næringsstoffer vil bli tatt opp, og mer ufordøyd mat vil komme ut bak. Jeg synes det var mye å vente tre timer med å drikke.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 1. Jeg hadde ikke tillatt annen drikke enn vann til middagen (noen middager egner det seg best med saft da, men generellt) 2. Han hadde fått 1/2 kopp før maten og deretter ikke mer. Etter noen måltider uten mat / med lite mat skjønner han tegninga. 2-åringer er ikke dumme! Han vet han får eplejuice som er veldig godt om han bare maser nok. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Han går selv i kjøleskapet og tar ut eplejuicen. Det blir sikkert skikkelig leven om han ikke får drikke i koppen sin da. Håper det går over etter et par dager da. Unnskyld meg, men hvis du er redd for det levenet en 2-åring lager om han ikke får viljen sin så er jeg redd du har mange harde kamper foran deg når han kommer i tenårene og aldri har møtt motbør hjemme.... Ta opp kampen i morra! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Jeg synes det var mye å vente tre timer med å drikke.... Hvis en to-åring, som forøvrig trenger mye væske, skal legge seg kl 19 må han jo slutte å drikke kl 16? Og sover han til halv 7-7 neste morgen betyr dette 15 timer uten væske. Dette er ikke jeg helt med på, nei.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Du kan prøve å tynne ut den søte drikken litt etter litt. Til slutt er det bare vannet igjen Søte drikker ødelegger matlysten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Han går selv i kjøleskapet og tar ut eplejuicen. Det blir sikkert skikkelig leven om han ikke får drikke i koppen sin da. Håper det går over etter et par dager da. Da lar du være å kjøpe eplejuice, slik at det ikke finnes i kjøleskapet i det hele tatt. Noen kamper må man ta, og leven blir det ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Jeg synes det var mye å vente tre timer med å drikke.... Her leste jeg Faures innlegg temmelig skeivt, dessuten svarte jeg feil person.. På tide å få seg noen Zzzz, tror jeg. ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BMS! Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Om du vil han skal drikke mindre søtt, så ikke drikk saft eller brus selv heller til middag. Klart han vil ha mer i koppen, når dere har det. Vi har fast regel om vann til middag, om ikke så er det unntaket og ikke regelen. Ta overgangen gradvis evnt. dere begynner å drikke vann umiddelbart (så frister dere han ikke så mye, når han har drukket opp sin drikke, han får utvannet sin jucie/iste, og til slutt drikker alle vann til middagen. Ikke lett sikkert, men til vanlig hverdagsmiddag hos oss får verken små eller store drikke noe annet enn vann. Og vist dere ikke vil drikke vann, nei, så vil jo ikke han det heller ;-D Ha en flott natt 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.