Gå til innhold

Han drikker mer enn han spiser!

Gjest leimamma

Anbefalte innlegg

Hvis en to-åring, som forøvrig trenger mye væske, skal legge seg kl 19 må han jo slutte å drikke kl 16? Og sover han til halv 7-7 neste morgen betyr dette 15 timer uten væske. Dette er ikke jeg helt med på, nei..

'signeres av meg også'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

5

• BMS!

4

• Lillemus

3

• Speak

2

Mest aktive i denne tråden

Dette må du sette en stopper for med en gang. Man kan drikke inntil man skal spise, men man må ikke drikke mens man spiser eller inntil 3. timer etterpå. Det er fordi maten skal fordøyes. Hvis man drikke når man spiser eller rett etterpå vil magesyren bli svakere slik at maten ikke fordøyes ordentlig. Færre næringsstoffer vil bli tatt opp, og mer ufordøyd mat vil komme ut bak.

Dette harmonrer ikke heeelt med anbefalingene om å spise hver 3.-4. time og å drikke 2-3 liter vann om dagen du...

Jeg tror på å drikke når kroppen sier fra at den er tørst. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var mye å vente tre timer med å drikke....

I følge boken Optimal Nutrition til Thomas E. Levy, M.D, J.D. så kan man drikke vann 2-3 timer etter et moderat inntak av protein. Etter inntak av en stek, eller lignende stort inntak av protein så må man vente 4-6 timer med å drikke særlig med vann.

I begge eksemplene kan man drikke en munnfull eller to under måltidet og også så etter måltidet, av og til, men det må holdes på et minimum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må du sette en stopper for med en gang. Man kan drikke inntil man skal spise, men man må ikke drikke mens man spiser eller inntil 3. timer etterpå. Det er fordi maten skal fordøyes. Hvis man drikke når man spiser eller rett etterpå vil magesyren bli svakere slik at maten ikke fordøyes ordentlig. Færre næringsstoffer vil bli tatt opp, og mer ufordøyd mat vil komme ut bak.

Selv om du har lest det i en bok ville jeg definitivt ikke brukt det på barn. Ikke på meg selv heller, for den saks skyld. Kun hvis jeg hadde hatt problemer med magen og det var et forsøk på å løse det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg fått biola og eplejuice til middag hadde jeg nok spist mindre jeg og. ;)

Her er det kun vann hele døgnet, til alle som ikke drikker melk til brødskivene sine. Å servere biola til middag synes jeg er veldig veldig snodig, men at han da velger det fremfor mat syns jeg ikke er snodig.

Egentlig tror jeg du har løsningen selv, du sier at du må bli mer konsekvent.

Jeg ville gitt vann, vann, vann. Evt et glass utvannet juice i tillegg ETTER et par brødskiver. De få gangene vi har juice her hjemme er regelen kun 1 glass per måltid, og absolutt ikke noe mellom måltidene, så hvis hun vil ha mer etter glasset med juice får hun vann, og det får begge mellom måltidene og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på anbefalingene her om at hele familien går over til å drikke vann til måltidene.

Dette er jo bare tøys, og du får slutt på juice- og/eller Bioladrikkingen etter en dag eller to dersom du er konsekvent. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere spiser nok ikke så mye spekemat hjemme hos dere da? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke selvsagt at dere alle går over til vann, da?

Hos oss har vi bare vann til maten (av og til har vi voksne øl eller vin, da..) om det ikke er bursdag eller annet selskap. Og selv da forsøker vi å vente med søt drikke til etter maten - vi vet jo at eplejuice og annen søt drikke går utover apetitten! Sunt er det heller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge boken Optimal Nutrition til Thomas E. Levy, M.D, J.D. så kan man drikke vann 2-3 timer etter et moderat inntak av protein. Etter inntak av en stek, eller lignende stort inntak av protein så må man vente 4-6 timer med å drikke særlig med vann.

I begge eksemplene kan man drikke en munnfull eller to under måltidet og også så etter måltidet, av og til, men det må holdes på et minimum.

Følger du dette selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med flere her: Gå over til vann til maten for alle sammen - både sunnere og billigere! :-)

Unngå samtidig i e periode å kjøpe juice etc, slik at han ikke bare kan hente ut juicekartong fra kjøleskapet.

Hvis det er fullstendig uaktuelt med noe av dette, så gjem i det minste juiceboksen og la de andre drikke av krus eller fargede plastkopper el lign, slik at det ikke synes (så godt) hva de drikker.

''Hvis det er fullstendig uaktuelt med noe av dette, så gjem i det minste juiceboksen og la de andre drikke av krus eller fargede plastkopper el lign, slik at det ikke synes (så godt) hva de drikker.''

Haha, så dum er ikke en toåring - som har lyst på juice.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvis det er fullstendig uaktuelt med noe av dette, så gjem i det minste juiceboksen og la de andre drikke av krus eller fargede plastkopper el lign, slik at det ikke synes (så godt) hva de drikker.''

Haha, så dum er ikke en toåring - som har lyst på juice.

Vel, så "dum" var ihvertfall min niese da vi var på påskehytte med henne like før hun ble 2 år, og moren min hadde noen gamle dyprøde glass. Ungen fikk vann og vi voksne drakk vin, og barnets mor sa at det var fint at glassenes farge skjulte innholdet.

Men nå var ikke hun fra før bortskjemt på juice eller gikk selv i kjøleskapet og forsynte seg (hvem gjør egentlig det i den alderen??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, så "dum" var ihvertfall min niese da vi var på påskehytte med henne like før hun ble 2 år, og moren min hadde noen gamle dyprøde glass. Ungen fikk vann og vi voksne drakk vin, og barnets mor sa at det var fint at glassenes farge skjulte innholdet.

Men nå var ikke hun fra før bortskjemt på juice eller gikk selv i kjøleskapet og forsynte seg (hvem gjør egentlig det i den alderen??)

Nei, saken er jo at trådstarters barn er vant til juice, og jeg synes jeg ser for meg at h*n en dag bare får vann mens resten av familien plutselig har fargede glass :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, saken er jo at trådstarters barn er vant til juice, og jeg synes jeg ser for meg at h*n en dag bare får vann mens resten av familien plutselig har fargede glass :).

Ja, enig at det kan bli baluba. Særlig ettersom han er såpass fremmelig mht å hente ut fra kjøleskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En fyr i klassen til sønnen min tror fortsatt at mora hans drikker "kaffe" til middag... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fyr i klassen til sønnen min tror fortsatt at mora hans drikker "kaffe" til middag... ;)

*ha ha ha*

Hun burde heller ha satset på druejuice, for det kjøpte jeg forleden for første gang på flere år, og etter å helt det opp i et skikkelig stort glass så det ut som om jeg skulle sette til livs en halvflaske rødvin! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ha ha ha*

Hun burde heller ha satset på druejuice, for det kjøpte jeg forleden for første gang på flere år, og etter å helt det opp i et skikkelig stort glass så det ut som om jeg skulle sette til livs en halvflaske rødvin! :-)

Det fikk jeg på nyttårsaften! Vi var hos et vennepar, og alle drakk vin til maten. Men jeg var gravid, og fikk druejuice i rødvinsglass så jeg ikke skulle føle meg så "utafor"... Følte meg ikke utenfor nei, men mer som et barn:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

INGEN trenger drikke med en gang man begynner å spiser. Og hvordan tror du at han skal lære å drikke vann så lenge ikke dere gjør det? Drikke til middag er kun vann hos oss. (Med unntak av pizza og tacos. Da drikker vi brus)

Så server maten. Alle må spise litt. Så serverer du VANN. Og det gjelder da til alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres helt sprøtt ut. De fleste sier jo at man skal spise først. Og tygge ordentlig (uten å drikke mens man tygger). Så drikker man etter måltidet. (Gjerne før også altså.)

Og i tillegg bør jo alle drikke en del vann. Hadde jeg gjort som du antyder så hadde jeg hatt hodepine hver eneste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med flere her: Gå over til vann til maten for alle sammen - både sunnere og billigere! :-)

Unngå samtidig i e periode å kjøpe juice etc, slik at han ikke bare kan hente ut juicekartong fra kjøleskapet.

Hvis det er fullstendig uaktuelt med noe av dette, så gjem i det minste juiceboksen og la de andre drikke av krus eller fargede plastkopper el lign, slik at det ikke synes (så godt) hva de drikker.

Snakk om dobbeltmoral! Hvorfor skal 2-åringer drikke vann til middag hvis 30-åringer får jus? Kan ikke alle gå over til å drikke vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om dobbeltmoral! Hvorfor skal 2-åringer drikke vann til middag hvis 30-åringer får jus? Kan ikke alle gå over til å drikke vann?

Det hender vi voksne har et glass vin til maten, og det kunne ikke falle oss inn å synes det er urettferdig at barna ikke får det de vil ha å drikke likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...