Gå til innhold

"Livets døtre" - Hvor gammel for å lese?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg ikke engang har hørt om Livets døtre før... men jeg antar at det er samme forfatter som Isfolket? ;-) (Som jeg heller ikke har lest...*S*)

May Grethe Lerum har skrevet Livet døtre og Margit Sandemo Isfolket :)

Hva du har gått glipp av! ;-)

• Svar 109
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariaflyfly

9

• morsan

8

• Lillemus

7

• Mrs. Wallace

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hun har neppe lest alt. Selv lånte jeg 30 bøker i måneden da jeg var på den alderen og klarte aldri å komme meg fullstending gjennom biblioteket. Du får bli med henne og foreslå bøker, mange bøker ser litt kjedelige ut på forsiden og frister derfor ikke så mye.

Du vet hvordan jenter i den alderen er ;-)

Jeg er alltid med henne på biblioteket fordi jeg må kjøre henne dit. Blir nok en ny tur snart ;)

Skrevet

May Grethe Lerum har skrevet Livet døtre og Margit Sandemo Isfolket :)

Hva du har gått glipp av! ;-)

Fatter det ikke;-)

Skrevet

Du vet hvordan jenter i den alderen er ;-)

Jeg er alltid med henne på biblioteket fordi jeg må kjøre henne dit. Blir nok en ny tur snart ;)

Lån med deg en haug selv om hun nekter, når hun er tom for annet lesestoff så går hun nok løs på dem alikevel. :o)

Skrevet

Idag tidlig kom datteren min med boka og sa at den nok ikke var noe for henne allikevel. Hun hadde nemlig kommet over ordet "horehus" og skjønte at boka nok var beregnet for litt eldre lesere ;-)

Takker ellers alle for gode tips. Wassmo, Bjørg Vik og Lavransdatter-bøkene må iallefall prøves :)

Har hun lest Narnia-bøkene? Eller Tolkien? Jeg likte også godt bøkene til Toril Thorstad Hauger fra vikingtiden da jeg var på den alderen. Liker hun historiske bøker, kan jeg også anbefale bøkene til Vera Henriksen.

Skrevet

Har hun lest Narnia-bøkene? Eller Tolkien? Jeg likte også godt bøkene til Toril Thorstad Hauger fra vikingtiden da jeg var på den alderen. Liker hun historiske bøker, kan jeg også anbefale bøkene til Vera Henriksen.

Takk for tips:) Tror hun har lest Narnia iallefall. De andre er jeg ikke helt sikker på.

Skrevet

Men da har hun jo nynorsk som hovedmål, jeg synes det blir annerledes. Sidemålsundervisninga burde vært en saga blott for lenge sida i mine øyne...

Selv om hun har nynorsk som hovedmål betyr det ikke at hun leser nynorsk med lystig hjerte. I følge henne er nynorsk noe av det verste som er oppfunnet :-D

Skrevet

Da må jo "Tusen strålende soler" være en god fortsettelse. (Drageløperen var "verre".) Hva med biografier om kjente politikere eller andre samfunnsengasjerte personer?

Tusen strålende soler var verre enn Drageløperen!!

Skrevet

Takk for tips:) Tror hun har lest Narnia iallefall. De andre er jeg ikke helt sikker på.

Jeg har ikke fulgt med på tråden, så beklager om jeg gjentar ting som allerede har blitt sagt.

"Skygge-serien" av Maria Gripe er flott, den leste jeg da jeg var ni-ti år gammel. Andre bøker av henne kan også være aktuelle. Jeg anbefaler Tolkien, men kanskje Hobbiten (ikke Ringenes Herre ennå, den kan være litt tung).

Tormod Hauge har skrevet en flott barne- og voksenbok kalt "Slottet det hvite".

Beatles-serien er fin, siden hun er såpass avansert.

Interessant datter du har, forresten :) Jeg håper jeg får et slikt barn en gang, jeg også. Så vi kan diskutere bøker sammen ;)

Skrevet

Idag tidlig kom datteren min med boka og sa at den nok ikke var noe for henne allikevel. Hun hadde nemlig kommet over ordet "horehus" og skjønte at boka nok var beregnet for litt eldre lesere ;-)

Takker ellers alle for gode tips. Wassmo, Bjørg Vik og Lavransdatter-bøkene må iallefall prøves :)

Pst, som foreslått annet sted i tråden: Prøv Bjørneboes Jonas også! :-)

Skrevet

Jeg har ikke fulgt med på tråden, så beklager om jeg gjentar ting som allerede har blitt sagt.

"Skygge-serien" av Maria Gripe er flott, den leste jeg da jeg var ni-ti år gammel. Andre bøker av henne kan også være aktuelle. Jeg anbefaler Tolkien, men kanskje Hobbiten (ikke Ringenes Herre ennå, den kan være litt tung).

Tormod Hauge har skrevet en flott barne- og voksenbok kalt "Slottet det hvite".

Beatles-serien er fin, siden hun er såpass avansert.

Interessant datter du har, forresten :) Jeg håper jeg får et slikt barn en gang, jeg også. Så vi kan diskutere bøker sammen ;)

Takk for tips:)

Ja, hun er ei flott jente, men heldigvis ikke noen nerd (selv om det kanskje høres sånn ut her) ;-)

Stort sett leser hun bøker kun ved leggetid, med mindre boka er kjempespennende ;-) Hun leser imidlertid superkjapt, så jeg har prøvd henne på innholdet noen ganger - og det sitter som bare det :)

Skrevet

Pst, som foreslått annet sted i tråden: Prøv Bjørneboes Jonas også! :-)

Det skal jeg gjøre:)

Skrevet

Den "skygge-serien" av Maria Gripe som Glimtipper nevner, er kjempefin! Jeg leste den først som voksen, men den kan helt sikkert passe for en 10-12 åring som liker å lese!

Du har fått mange gode tips her - og jeg skal plukke med meg noen til gutten min på 9 - han leser og leser nå, men ligger på nivået "akkurat sluttet med leseløvebøkene- og klar for noe mer" - og vi er litt usiker på hva han nå skal lese.

Han har forøvrig fått med seg at jeg har lest noen veldig spennende bøker for voksne - bl.a. Snømannen (Jo Nesbø) og "Parfymen" av en eller annen - og har spurt om hvor lenge han må vente for å få lese dem....

Jeg sa 15 år. Da kom det kjapt tilbake: "Det er jo bare 6 år til det, mamma!"

Og det stemmer jo.... Huff, som tida flyr!!!!

Skrevet

Ja, hun er ei flott jente, men heldigvis ikke noen nerd (selv om det kanskje høres sånn ut her) ;-)

Stort sett leser hun bøker kun ved leggetid, med mindre boka er kjempespennende ;-) Hun leser imidlertid superkjapt, så jeg har prøvd henne på innholdet noen ganger - og det sitter som bare det :)

Så flott :) Akkurat slik var jeg også, selv om jeg brukte en del tid på dagen til lesing også, siden jeg hadde en kronisk sykdom.

Jeg er kanskje bittelitt nerdete nå, men ikke sånn veldig ;)

Skrevet

Gutten min har begynt å sette vekkerklokka på halv syv, for å rekke å lese en halvtime om morgenen...

I går halv åtte spurte jeg om han hadde gjort alle leksene, også lesingen (han gjøre som oftest lesingen om kvelden) - og da svarte han;

"Ja, jeg har lest i 1 time og 53 minutter, så det holder nok for i dag!"

*s*

Skrevet

Gutten min har begynt å sette vekkerklokka på halv syv, for å rekke å lese en halvtime om morgenen...

I går halv åtte spurte jeg om han hadde gjort alle leksene, også lesingen (han gjøre som oftest lesingen om kvelden) - og da svarte han;

"Ja, jeg har lest i 1 time og 53 minutter, så det holder nok for i dag!"

*s*

Det er så flott når barn har leselyst! :)

Skrevet

Det er så flott når barn har leselyst! :)

Ja, det er veldig flott!

Jeg var akkurat slik som barn selv !

Skrevet

Selv om hun har nynorsk som hovedmål betyr det ikke at hun leser nynorsk med lystig hjerte. I følge henne er nynorsk noe av det verste som er oppfunnet :-D

Jeg kunne ikke vært mer enig. :)

Skrevet

Jeg møter veggen med Brødrene Karamazov og med Ringenes herre. Har satt meg ned med bøkene flere ganger og bestemt meg for at NÅ skal det gjøres. Men det går bare ikke. Til og med Olav Duun er lettlest i forhold til de bøkene der. Andre bøker av samme forfattere går greit, men jeg tror jeg har ei mental sperre et eller annet sted for de bøkene.

Prøv igjen! :-)

Men, Ringenes Herre kan du godt droppe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...