Gjest Lyst til å bli politiker Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Hva syns dere om dagens ordninger, ang. barnehager og SFO? Sånn det er i dag starter og slutter skolene senere enn vanlige folk begynner på jobb og slutter tidligere enn hva vanlige folk slutter i jobb. Ofte jobber folk et stykke unna, så det tar tid å komme seg hjem. 6-7 åringer bør ikke gå alene til og fra skolen - og helst ikke være hjemme alene i flere timer før foreldrene kommer hjem! Så vi er helt avhengige av SFO! Hvorfor er det så sabla dyrt da? Nå maser de om at kvinner bør jobbe osv, men sånn prisene er nå er det veldig fristende å gå ned til deltidsstilling eller å være hjemmeværende, det er jo så dyrt med pass av barna at det lønne seg faktisk like greit! Samme er det med barnehage og, nå er de fleste barnehager åpne fra 7-730 og frem til femtiden, dette passer jo for de fleste når de skal hente barna, men det er altfor dyrt! Det virker som svært få barnehager har søskenrabatt, og det bør det bli. Det sier seg jo selv at det blir nokså dyrt om en f.eks. har to barn i barnehage og en på skole som går på SFO. Prøver regne litt på det, så blir det sikkert rundt 7000,- i mnd, velstående familier som politikernes klarer sikkert ikke se at det er dyrt, men for den vanlige familie i Norges land, så er dette ganske dyrt! De har som oftest huslån på 1-2 mill - noen kanskje 3 mill, noen har kanskje billån - fordi de MÅ ha bil for å rekke å hente ungene til og fra barnehage/SFO, da bussforbindelsene ikke passer helt inn i skjemaet. Så hva i huleste tenker da politikerne på? Ikke har de råd til å drifte sykehusene heller. Vet du hva de har råd til? Å hjelpe alskens uland. Selvsagt er det synd på de, men vi må faktisk tenke litt på vårt eget folk og. Hvorfor skal Norge alltid være den barmhjertige samaritan? Hvis jeg ble politiker ville jeg kjempet for dette: Full barnehagedekning - og mulighet for å ta inn flere barn i løpet av året, da det ikke passer for alle å begynne akkurat i august. Slik fødselspermisjonen er lagt opp nå i dag... Og at man får 100 % fødselspermisjon med 100 % lønn i et helt år med mulighet for å begynne i jobb etter ca. 9 mnd om ønskelig da selvsagt. Og SFO som har åpent fra kl 0700 hver morgen - da enkelte foreldre faktisk må kjøre et stykke for å komme seg til jobb - og være oppe til kl 17 hver dag. Barnehage og SFO skal maks koste kr 2000,- for full plass. og har man flere barn skal det gis søskenrabatt både for barnehage og SFO, slik at man betaler 1500,- per barn utover det første. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 "Sånn det er i dag starter og slutter skolene senere enn vanlige folk begynner på jobb og slutter tidligere enn hva vanlige folk slutter i jobb" Det var da akkurat det samme da vi gikk på skolen (siste halvdel av 70-tallet for min del) og vi hadde ikke sfo engang og måtte komme oss avgårde selv om morran og være hjemme alene noen timer hver dag etter skolen. Du hadde kjempet for at bhg/sfo skulle kostet max. 2000,- sier du - her koster det 1820,- for fullplass på sfo + 170,- i kostpenger. Det er 3 år siden jeg hadde barnehageunger, men da var vel maxprisen like i overkant av 2000? Og har ikke den gått ned siden? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
calendula Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Vår SFO har åpen fra 0630 til 1645. Barnehagen gir søskenrabatt. Jeg hadde gjerne sett av det var søskenrabatt på tvers av barnehage/SFO - som det er nå betaler vi full pris i begge. Jeg betaler totalt akkurat i underkant av kr5000 for en unge i barnehage og en på SFO inkl kostpenger. Det er dyrt, ja, men ikke mer enn jeg føler vi må regne med. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Vår SFO har åpen fra 0630 til 1645. Barnehagen gir søskenrabatt. Jeg hadde gjerne sett av det var søskenrabatt på tvers av barnehage/SFO - som det er nå betaler vi full pris i begge. Jeg betaler totalt akkurat i underkant av kr5000 for en unge i barnehage og en på SFO inkl kostpenger. Det er dyrt, ja, men ikke mer enn jeg føler vi må regne med. ''Jeg hadde gjerne sett av det var søskenrabatt på tvers av barnehage/SFO - som det er nå betaler vi full pris i begge.'' Det er vanlig at det er søskenrabatt på tvers om både bhg og sfo er i kommunal regi i samme kommune. Trur eg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lyst til å bli politiker Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Vår SFO har åpen fra 0630 til 1645. Barnehagen gir søskenrabatt. Jeg hadde gjerne sett av det var søskenrabatt på tvers av barnehage/SFO - som det er nå betaler vi full pris i begge. Jeg betaler totalt akkurat i underkant av kr5000 for en unge i barnehage og en på SFO inkl kostpenger. Det er dyrt, ja, men ikke mer enn jeg føler vi må regne med. Hvilken kommune bor du i? Sånn er det ikke i min kommune i alle fall, der åpner SFO kl 0730 og verken de eller barnehage gir søskerabatt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lyst til å bli politiker Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 "Sånn det er i dag starter og slutter skolene senere enn vanlige folk begynner på jobb og slutter tidligere enn hva vanlige folk slutter i jobb" Det var da akkurat det samme da vi gikk på skolen (siste halvdel av 70-tallet for min del) og vi hadde ikke sfo engang og måtte komme oss avgårde selv om morran og være hjemme alene noen timer hver dag etter skolen. Du hadde kjempet for at bhg/sfo skulle kostet max. 2000,- sier du - her koster det 1820,- for fullplass på sfo + 170,- i kostpenger. Det er 3 år siden jeg hadde barnehageunger, men da var vel maxprisen like i overkant av 2000? Og har ikke den gått ned siden? 2300 og noe koster det her 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
calendula Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 ''Jeg hadde gjerne sett av det var søskenrabatt på tvers av barnehage/SFO - som det er nå betaler vi full pris i begge.'' Det er vanlig at det er søskenrabatt på tvers om både bhg og sfo er i kommunal regi i samme kommune. Trur eg. Vår kommune har ingen kommunale barnehager :-( Men full dekning har vi.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tror kanskje jeg vet hva som er partiet for deg Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Og jeg stemmer ikke på ditt parti! Ja, det koster å ha barn. Og vi som foreldre må være med på spleiselaget. Vi har faktisk visse valg i forhold til hva vi krever og hvordan vi innretter oss. Tror du kunne ha fått innfridd alle kravene dine om du hadde vært villig til å flytte. Her koster SFO og barnehage under 2000 kr, søskenrabatt i lange baner, full dekning med barnehager, åpent både bhg og sfo fra kl 7, sfo stenger kl 16, bhg 1630. Og det beste er: Skole/bhg/butikk/fritidsaktiviteter er alt innen maks 5 minutts rekkevidde om vi bruker bil. Og ikke mer enn 10 min unna til fots. Så ditt politiske budskap bærer preg av er at du vil ha alt lagt til rette der du bor akkurat nå... Litt navlesentrert, kanskje? Du kan faktisk velge å flytte til nesten alt du ønsker deg. Men da velger du sannsynligvis bort noe annet, og det går på bekostning av andre. Snudd litt på hodet: Jeg er 80 år og vil arbeide politisk sammen med alle mine jevnaldrende for å få på plass mye bedre pensjonsordninger og full dekning av eldreboliger som skal stå innflyttingsklar når det passer meg. Det skal være flust med pleiere, og kjernetiden deres skal utvides, slik at vi har full dekning fra kl 0700 til 1700, sånn at alle får badet, spist og får snakka litt med noen hver dag. Om det går på bekostning av noen barnehageplasser og skoletilbud får bare være. For nå har jeg bestemt meg for å arbeide politisk for det som betyr noe her i verden... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fyrlykt Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Jaha og hvordan ville du så fått det til? Kutte i eldreomsorgen? Øke skatten? Hvor vil du kutte eller øke for at pengene skal rekke til. Poltikere er jo ikke tryllekunstnere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Det er det som er budskapet! Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Jaha og hvordan ville du så fått det til? Kutte i eldreomsorgen? Øke skatten? Hvor vil du kutte eller øke for at pengene skal rekke til. Poltikere er jo ikke tryllekunstnere. Kutte u-landshjelpen! Legg merke til at jeg nevnte sykehusdriften og. Ikke rart vi ikke har råd til å drifte sykehusene skikkelig når "alle" pengene går til ulandshjelp! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fyrlykt Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Og jeg stemmer ikke på ditt parti! Ja, det koster å ha barn. Og vi som foreldre må være med på spleiselaget. Vi har faktisk visse valg i forhold til hva vi krever og hvordan vi innretter oss. Tror du kunne ha fått innfridd alle kravene dine om du hadde vært villig til å flytte. Her koster SFO og barnehage under 2000 kr, søskenrabatt i lange baner, full dekning med barnehager, åpent både bhg og sfo fra kl 7, sfo stenger kl 16, bhg 1630. Og det beste er: Skole/bhg/butikk/fritidsaktiviteter er alt innen maks 5 minutts rekkevidde om vi bruker bil. Og ikke mer enn 10 min unna til fots. Så ditt politiske budskap bærer preg av er at du vil ha alt lagt til rette der du bor akkurat nå... Litt navlesentrert, kanskje? Du kan faktisk velge å flytte til nesten alt du ønsker deg. Men da velger du sannsynligvis bort noe annet, og det går på bekostning av andre. Snudd litt på hodet: Jeg er 80 år og vil arbeide politisk sammen med alle mine jevnaldrende for å få på plass mye bedre pensjonsordninger og full dekning av eldreboliger som skal stå innflyttingsklar når det passer meg. Det skal være flust med pleiere, og kjernetiden deres skal utvides, slik at vi har full dekning fra kl 0700 til 1700, sånn at alle får badet, spist og får snakka litt med noen hver dag. Om det går på bekostning av noen barnehageplasser og skoletilbud får bare være. For nå har jeg bestemt meg for å arbeide politisk for det som betyr noe her i verden... Flytt til Black-sheeps hjemkommune, der er det gratis barnehage! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fyrlykt Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Kutte u-landshjelpen! Legg merke til at jeg nevnte sykehusdriften og. Ikke rart vi ikke har råd til å drifte sykehusene skikkelig når "alle" pengene går til ulandshjelp! Milde moses, så vi skal finansiere dette ved å la være å forsøke å hindre at barn i andre land sulter i hjel? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Så bli politiker, da vel. Det er jo åpent for alle. Det har jo faktisk skjedd mye de siste årene, de første årene vi hadde barn i barnehage betalte vi 4000 per barn og ingen søskenmoderasjon. Siste året vi hadde to barn der, var det søskenmoderasjon, og nå er vel maksprisen noe over 2000 kr. Det bygges også ut barnehager i stort tempo og vår kommune har nå full dekning. Når man får barn, må man jo være villig til å betale noe og legge litt til rette selv også. Men litt smidighet går jo det meste. Vi bor 4 mil fra arbeidsplassen, begge foreldre jobber fullt og tar bussen til og fra jobben. SFO har åpent 7.30 til 16.30 og selv om jeg vel kunne ønsket noe lengre åpningstid for fleksibelhetens skyld, har vi aldri hatt problemer med å klare oss med den tiden som er. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Kutte u-landshjelpen! Legg merke til at jeg nevnte sykehusdriften og. Ikke rart vi ikke har råd til å drifte sykehusene skikkelig når "alle" pengene går til ulandshjelp! Der mistet du min potensielle stemme med bravur, i hvert fall. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Kutte u-landshjelpen! Legg merke til at jeg nevnte sykehusdriften og. Ikke rart vi ikke har råd til å drifte sykehusene skikkelig når "alle" pengene går til ulandshjelp! Smart, du. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest helst ikke... Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Flytt til Black-sheeps hjemkommune, der er det gratis barnehage! Bor i nabokommunen, og det er ikke særlig aktuelt å bevege seg enda lenger ut i periferien, nei. Selv om det kan være fristende med gratisk bhg når man nå har havna her man har gjort ; 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest En fast bruker Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 ''Jeg hadde gjerne sett av det var søskenrabatt på tvers av barnehage/SFO - som det er nå betaler vi full pris i begge.'' Det er vanlig at det er søskenrabatt på tvers om både bhg og sfo er i kommunal regi i samme kommune. Trur eg. Nei det er ikke vanlig. Bor du i en kommune som gir moderasjon på tvers av skole/SFO så er du veldig heldig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Husk samfunnet ikke bare består av småbarnsfamilier. Skattebetalere uten barn (ja, de finnes - og de har svært få rabattordninger, subsidierte velferdsgoder og permisjonsrettigheter) skal også ha noe igjen for det de bidrar med til fellesskapet. Ikke minst når de blir gamle. Tidlig på 1990-tallet var boligrenten tosifret, den betalte fødselspermisjonen var et halvt år og de barnehageplassene som fantes for barn under tre år, kostet ca. kr. 4000. Ting har faktisk gått framover. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest barnetrygdreglene bør endres Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Jeg vil bare nevne noe om barnetrygden! Greit nok med rettferdighet, men hva skal en familie som tjener omtrent millionen i årslønn og mer med barnetrygd på 970 per barn? Og 970 kroner hjelper lite for en barnefamilie som kanskje tjener 600 tusen i året eller mindre - med tankte på at de kanskje har boliglån, billån osv... pga de ikke er så heldige som de med høy årslønn at de slipper å ta opp så mange lån for å kjøpe ting. Og småbarnsfamilier er ofte avhengig av bil da det blir upraktisk med bil når de skal levere ungene hit og dit. Og at de er helt avhengig av at begge foreldrene jobber for å fåhjulene til å gå rundt. Behovsprøv barnetrygden, ta fra de rike og gi til de fattige som det sies. Jo mindre en tjener, jo mer barnetrygd skal en få. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Jeg vil bare nevne noe om barnetrygden! Greit nok med rettferdighet, men hva skal en familie som tjener omtrent millionen i årslønn og mer med barnetrygd på 970 per barn? Og 970 kroner hjelper lite for en barnefamilie som kanskje tjener 600 tusen i året eller mindre - med tankte på at de kanskje har boliglån, billån osv... pga de ikke er så heldige som de med høy årslønn at de slipper å ta opp så mange lån for å kjøpe ting. Og småbarnsfamilier er ofte avhengig av bil da det blir upraktisk med bil når de skal levere ungene hit og dit. Og at de er helt avhengig av at begge foreldrene jobber for å fåhjulene til å gå rundt. Behovsprøv barnetrygden, ta fra de rike og gi til de fattige som det sies. Jo mindre en tjener, jo mer barnetrygd skal en få. Barnetrygden er et skattefradrag, ingen "trygd" til trengende. Årsaken til at den ikke er et vanlig skattefradrag på selvangivelsen, men en kontant utbetaling, er historisk. Det stammer fra den tiden da far jobbet, fikk lønn og disponerte den, mens mor fikk penger til hus og barn av ham hvis det var noe igjen (noe forenklet framstilt). Alle som f.eks. har lang vei til jobben eller har dokumenterte utgifter til barnepass, får skattefradrag, uansett hva de tjener. Dette har riktignok ulik betydning for dem med høy enn for dem med lav inntekt. Slik er det med barnetrygden også. Skal noe ved barnetrygden forandres, bør den legges inn i det skattesystemet vi allerede har. Behovsprøving er dyrt og det virker ikke - de aller rikeste ville fortsatt få trygden, fordi de har "nullskattesedler", mens jeg og svært mange andre middelklasseforeldre ville miste den. Det er ikke mer rettferdig enn dagens ordning. Dessuten viser erfaringer fra andre land at mange familier velger å tilpasse mors inntekt slik at de tjener "lite nok" til å få slike behovsprøvde ytelser. Oversatt til norske forhold ville altså enda flere kvinner holde seg til deltidsjobber for ikke å tjene så mye at familien ville miste tilskuddet. Dette er ikke gunstig verken for likestillingen, kvinnenes pensjonspoeng eller arbeidslivet - mange kvinner i deltidsjobber har utdannelse til bransjer som skriker etter arbeidskraft. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.