løvinne71 Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Det er ikke samfunnet eller politikerne som tvinger folk til å overetablere seg for tidlig. Det er et moderne fenomen at man skal gå omtrent rett fra hjemmetilværelsen hos mor og far, til en stor, lånefinansiert leilighet med kule møbler og flatskjerm. Tanken på at man MÅ ha det ene og det andre på rekordtid, sitter inne i folks hoder, ikke i lovverk eller "samfunnet". Har man ikke penger til å finansiere alt på en gang, finnes det et bruktmarked hvor ting er omtrent gratis. Det er utrolig historieløst å tro at renter, priser og betalingssatser for kommunale tilbud ikke forandrer seg. Det er ubalanse i hva folk krever. På den ene siden skal de ha full frihet til å beholde inntekten sin selv og bruke den som de selv vil, på den annen side skal samfunnet holde dem med gratis velferdsgoder, spesielt når det passer dem å få barn. Vil vi ha barnehager til alle, får vi også finne oss i at samfunnet forventer at vi jobber. Løsningene er der for at vi skal kunne kombinere jobb og barn. Kombinasjonen jobb, barn, et plettfritt hjem, et utstrakt venne- og kaféliv, trening og bruk av kulturtilbudene er opptil hver enkelts overskudd og kan utsettes uten at verden går under. Nå høres jeg vel ut som den gamle kjerringa jeg er, men det får være. Vel... "samfunnet" må jo ta litt av skylden for at folk idag er mere materialistiske og har større krav enn f.eks. vår foreldregenerasjon! Unge idag, (og mange andre også, forresten) utsettes for et mye større press mht hva man MÅ ha og "trenger" Ikke minst fordi at TILGANGEN på varer er så uendelig mye større nå, enn for "bare" 20-30 år siden. Innføringen av butikksentere, og ikke minst, lange åpningstider, har gitt folk større tilgang på å BRUKE penger, og vareutvalget har eksplodert tilsvarende. I tillegg finnes det nå et mye større tilbud innen reiser, aktiviteter og uteliv. Kort sagt lever vi et helt annet samfunn enn våre foreldre og besteforeldre gjorde. Og det stilles helt andre krav til hva man må ha og gjøre for "å henge med" De (vi) som er "gamle nok" til å ha opplevd en annen tid, vil jo kunne se dette litt i perspektiv ved å sammenligne før og nå. Mens de som er svært unge og nyetablerte idag, vil vurdere sitt behov utifra det tilbudet de har vokst opp med ,og som de oppfatter som vanlig og normalt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Debra-irl Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 ''Hva syns dere om dagens ordninger, ang. barnehager og SFO? Sånn det er i dag starter og slutter skolene senere enn vanlige folk begynner på jobb og slutter tidligere enn hva vanlige folk slutter i jobb.'' Herligland for en lang tråd du har her da Det jeg synes er at det er trist at folk ikke har tid til å hjelpe hverandre lengre. Folk flest tenker bare seg selv og seg selv. Men det er nå så. At kvinner også skal være i arbeid har nok gjort noe med dette. Også sliter noen kommunr med å legge tilrette fremdeles kanskje?? Har dere kjempet for endringer der du bor, for det tror jeg er veldig forskjellig fra kommune til kommune? Jeg har kun brukt korttidsbarnehage til mine barn, og ikke sfo. Jeg har vært heldig, eller hva skal vi kalle det? Jeg jobbet kvelder da de var små, og da gikk kabalen opp. Jeg bet meg merke i setningen din om at ''det er trist at folk ikke har tid til å hjelpe hverandre lenger.'' Vel, jeg gjør i hvertfall mitt beste, handler for de rndt meg som ikke så lett kommer seg i butikken, baker for de som trenger ei kake til selskap/ sammenkomst, kjører venner og venners unger hit og dit, altså jeg gjør det jeg kan. MEN, mitt store men, er jo at jeg blir lei. Ikke av å hjelpe vennene mine. Men f.eks naboer. Naboen her sin sønn og min går i samme klasse. Jeg har både blitt spurt, og tilbudt meg å ta med nabosønnen hvis de skal i bursdag. Ingen vits i at to biler fra samme gate kjører en unge hver tenker jeg da. Men min sønn kjører aldri med dem. Den ene gangen jeg spurte om skyss passet det ikke- greit nok det altså. Og det er jo ikke sånn at jeg burde forvente noe tilbake, men så merker jeg at, jo- jeg gjør det. Og da føler jeg meg smålig. Så da har jeg sluttet å tilby meg. Men han får jo sitte på når de spør selvfølgelig. Så, jo, jeg bruker min sofa/ slappe av/ tid til meg selv-tiden på å hjelpe andre. Stort sett med glede. Men jeg liker ikke å bli utnyttet. Det var litt på siden altså, bare så en mulighet til å blåse litt ut :-) God helg :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Da må vi i så fall selge huset Hvorfor det? Jeg skriver jo at man bør kunne beholde sin lønn, selvom arbeidstiden reduseres. Angående å jobbe redusert, så er det mange som ikke har anledning til dette pga jobbsituasjonen - ikke pga økonomien. Hvis argumentet er å få mere tid med barna, så hjelper det jo ikke med mere penger... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Vel... "samfunnet" må jo ta litt av skylden for at folk idag er mere materialistiske og har større krav enn f.eks. vår foreldregenerasjon! Unge idag, (og mange andre også, forresten) utsettes for et mye større press mht hva man MÅ ha og "trenger" Ikke minst fordi at TILGANGEN på varer er så uendelig mye større nå, enn for "bare" 20-30 år siden. Innføringen av butikksentere, og ikke minst, lange åpningstider, har gitt folk større tilgang på å BRUKE penger, og vareutvalget har eksplodert tilsvarende. I tillegg finnes det nå et mye større tilbud innen reiser, aktiviteter og uteliv. Kort sagt lever vi et helt annet samfunn enn våre foreldre og besteforeldre gjorde. Og det stilles helt andre krav til hva man må ha og gjøre for "å henge med" De (vi) som er "gamle nok" til å ha opplevd en annen tid, vil jo kunne se dette litt i perspektiv ved å sammenligne før og nå. Mens de som er svært unge og nyetablerte idag, vil vurdere sitt behov utifra det tilbudet de har vokst opp med ,og som de oppfatter som vanlig og normalt. Alt er økt. Folk har mer penger og det er mer å bruke dem til. Det er ikke uvanlig fra en generasjon til en annen. Men balansen / prioriteringen og tidsskjemaet er vi fremdeles ansvarlige for selv. Muligheten for å leve over evne har også vært tilstede i generasjoner. Jeg tror at bl.a. hvilket miljø og hvilke betingelser man har rundt seg som ungdom (en fase som varer utrolig mye lenger nå enn for noen generasjoner siden) har en del å si. Jeg tror ikke det er alle som tåler like godt å ha høye inntektersom bare går til eget forbruk, i årevis. Mange får en ubehagelig oppvåkning den dagen de må forholde seg til dagligvarepriser og strømregninger. Men det er en annen diskusjon. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sånn er samfunnet i dag Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Alt er økt. Folk har mer penger og det er mer å bruke dem til. Det er ikke uvanlig fra en generasjon til en annen. Men balansen / prioriteringen og tidsskjemaet er vi fremdeles ansvarlige for selv. Muligheten for å leve over evne har også vært tilstede i generasjoner. Jeg tror at bl.a. hvilket miljø og hvilke betingelser man har rundt seg som ungdom (en fase som varer utrolig mye lenger nå enn for noen generasjoner siden) har en del å si. Jeg tror ikke det er alle som tåler like godt å ha høye inntektersom bare går til eget forbruk, i årevis. Mange får en ubehagelig oppvåkning den dagen de må forholde seg til dagligvarepriser og strømregninger. Men det er en annen diskusjon. Det er blitt større og større klasseskille i samfunnet, og man føler et press på seg å ha det samme som naboen, ellers blir man en outsider. Og man må ha råd til å sende ungen til ulike fritidsaktiviteter, ellers blir ungen din en outsider... og du må ha bredbånd og parabol/digital-tv. og minst 42 tommer flatskjerm-TV. Du bør også eie bolig, tomannsbolig går til nød, men helst enebolig. Og du bør ha en nyere bil, har du en bil som er eldre enn 2005-modell blir du sett ned på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Slowhand Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Det er blitt større og større klasseskille i samfunnet, og man føler et press på seg å ha det samme som naboen, ellers blir man en outsider. Og man må ha råd til å sende ungen til ulike fritidsaktiviteter, ellers blir ungen din en outsider... og du må ha bredbånd og parabol/digital-tv. og minst 42 tommer flatskjerm-TV. Du bør også eie bolig, tomannsbolig går til nød, men helst enebolig. Og du bør ha en nyere bil, har du en bil som er eldre enn 2005-modell blir du sett ned på. Da tror jeg du mer er et offer for egne forestillinger. Det er ikke slik at folk blir sett ned på av de grunnene du nevner, men hvis du tror at det er slik, kan du fort komme til å forkjøpe deg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest arbeidsgiveravgift Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Hvorfor det? Jeg skriver jo at man bør kunne beholde sin lønn, selvom arbeidstiden reduseres. Angående å jobbe redusert, så er det mange som ikke har anledning til dette pga jobbsituasjonen - ikke pga økonomien. Hvis argumentet er å få mere tid med barna, så hjelper det jo ikke med mere penger... Da er det opptil arbeidsgiverne da om de kan gi samme lønnen, men at arbeidstakerne jobbet mindre. Kanskje løsningen hadde vært at staten innførte mindre arbeidsgiveravgift? Det sies jo nå at en del bedrifter flytter utenlands pga det er for dyrt å ansette folk i Norge. Hvis man kuttet arbeidgiveravgiften hadde arbeidgiverne hatt råd til å ansette flere og dermed kunnet gi muligheten for ansatte å jobbe mindre, men til samme lønn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest helt absurd Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Da tror jeg du mer er et offer for egne forestillinger. Det er ikke slik at folk blir sett ned på av de grunnene du nevner, men hvis du tror at det er slik, kan du fort komme til å forkjøpe deg. Jeg vet om folk som ser ned på andre fordi de ikke har disse tingene. Selv driter jeg i hva folk mener. Jeg har alle disse tingene, men jeg driter i hva andre syns. Og jeg ser ikke ned på folk som ikke har de. Men jeg vet om folk som føler seg presset til å kjøpe disse tingene pga alle andre har. Folk som til og med tar opp kredittlån for å få råd til disse tingene. Helt absurd... men sånn er det altså blitt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dominoeffekten Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Det er slik at de som har tatt høyere utdannelse og tjener bedre enn gjennomsnittet, er avhengige av at det er mange som ikke tar slik utdannelse. Det fins en gjensidig avhengighet som innebærer at samfunnet må tilgodese alle grupper arbeidstakere. Hvis alle tok høyere utdannelser, så hadde ikke vi hatt noen til å passe barna våre i barnehage, vi hadde ikke hatt noen som jobbet på bensinstasjoner, vi hadde ikke hatt noen i gatekjøkkener, vi hadde ikke hatt noen i restauranter, ingen kokker - for kokkeskolen er videregående og ikke høyere utdannelse, ingen hadde jobbet i butikker, ingen hadde jobbet med vasking... hvordan skulle vi da klart oss? Hvis det var meningen at alle skulle bli leger, astronauter, ingeniører og gud bedre meg.. Jeg tror ikke vi hadde klart oss da.. Vi måtte laget og dyrket vår egen mat, slaktet selv, passet unger selv, vasket selv, osv.... Så de med høyere utdannelse bør ikke se ned på de som har valgt mer eller mindre frivillig lavere utdannelser, for samfunnet slik vi kjenner det i dag hadde ikke bestått om alle hadde fine jobber. Vi er som i en maurtue der alle har sine oppgaver i livet, og mangler et ledd kollapser hele samfunnet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Det er blitt større og større klasseskille i samfunnet, og man føler et press på seg å ha det samme som naboen, ellers blir man en outsider. Og man må ha råd til å sende ungen til ulike fritidsaktiviteter, ellers blir ungen din en outsider... og du må ha bredbånd og parabol/digital-tv. og minst 42 tommer flatskjerm-TV. Du bør også eie bolig, tomannsbolig går til nød, men helst enebolig. Og du bør ha en nyere bil, har du en bil som er eldre enn 2005-modell blir du sett ned på. Mesteparten av det du skriver der synes jeg faktisk er noe tull. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trådstarter Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Mesteparten av det du skriver der synes jeg faktisk er noe tull. Forklar hvorfor det er tull da laban. Du kjenner ikke alle i Norge. Kanskje er det ikke slik der du bor, men flere steder er det faktisk sånn! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trådstarter Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Føler et lite kick her jeg, har klart å starte den diskusjonen på DOL Virker som folk tar alt jeg sier veldig seriøst, egentlig mente jeg å ta ting litt på kanten, overdrive litt. Jeg snakket egentlig kun om et drømmesamfunn... Da hadde vi ikke hatt noe å klaget på liksom. Vi skal være takknemlige for at vi får mat på bordet hver dag og har noen å være glade i. Høy utdannelse eller lav utdannelse spiller ingen rolle. Min far sa en gang at en god utdannelse er den beste bankbok. Det er nok noe sant i det, men det er samtidig viktig å ha en jobb man trives med. Frisøryrket f.eks. - et veldig kreativt og spennende yrke, det er ikke noen lønnsvinner i samfunnet, men det er viktig å gjøre noe en trives med. Advokat er et høyt betalt yrke stort sett, men om man kjeder seg hver dag på jobb fordi man ikke liker seg i det yrket, da spiller det ingen rolle at en tjener millionen i året. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Forklar hvorfor det er tull da laban. Du kjenner ikke alle i Norge. Kanskje er det ikke slik der du bor, men flere steder er det faktisk sånn! Nå er det ikke så lett å forklare / bevise noe som helst når argumentet er at "man føler". Det er jo nettopp uttrykk for at dette ikke er noen sannhet, men sitter inne i folks hoder. Det er lettere å forandre sin egen tankegang enn andres. Man kan f.eks. bli voksen nok til å selv definere hva man "bør". Jeg bor forøvrig i det mange vil betegne som et bra strøk i hovedstaden. Bebyggelsen består av alt fra små blokkleiligheter til digre villaer. Jeg aner ikke hvor stor TV-skjerm naboene mine har, og det tror jeg er gjensidig. Hvis naboene ser ned på oss pga. bilmodellen eller andre materielle ting, skjuler de det svært godt. I motsetning til svært mange av naboene våre har vi "bare" én bil, og det er en bevisst prioritering fra vår side. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Det er blitt større og større klasseskille i samfunnet, og man føler et press på seg å ha det samme som naboen, ellers blir man en outsider. Og man må ha råd til å sende ungen til ulike fritidsaktiviteter, ellers blir ungen din en outsider... og du må ha bredbånd og parabol/digital-tv. og minst 42 tommer flatskjerm-TV. Du bør også eie bolig, tomannsbolig går til nød, men helst enebolig. Og du bør ha en nyere bil, har du en bil som er eldre enn 2005-modell blir du sett ned på. ''og du må ha bredbånd og parabol/digital-tv. og minst 42 tommer flatskjerm-TV. Du bør også eie bolig, tomannsbolig går til nød, men helst enebolig. Og du bør ha en nyere bil, har du en bil som er eldre enn 2005-modell blir du sett ned på.'' Tøys og tull. Om en føler slik underlegenhet overfor andre og/eller ser ned på andre på den måten er det en selv en må gjøre noe med. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Det er blitt større og større klasseskille i samfunnet, og man føler et press på seg å ha det samme som naboen, ellers blir man en outsider. Og man må ha råd til å sende ungen til ulike fritidsaktiviteter, ellers blir ungen din en outsider... og du må ha bredbånd og parabol/digital-tv. og minst 42 tommer flatskjerm-TV. Du bør også eie bolig, tomannsbolig går til nød, men helst enebolig. Og du bør ha en nyere bil, har du en bil som er eldre enn 2005-modell blir du sett ned på. Jeg vil nå påstå at det var større klasseskille på f.eks 1920-tallet når ungene i den ene familien ikke fikk nok mat og måtte dele på ett par støvler, mens ungene på storgården i bygda fikk omtrent alt de pekte på (etter datidens standard) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Jeg vet om folk som ser ned på andre fordi de ikke har disse tingene. Selv driter jeg i hva folk mener. Jeg har alle disse tingene, men jeg driter i hva andre syns. Og jeg ser ikke ned på folk som ikke har de. Men jeg vet om folk som føler seg presset til å kjøpe disse tingene pga alle andre har. Folk som til og med tar opp kredittlån for å få råd til disse tingene. Helt absurd... men sånn er det altså blitt. ''Folk som til og med tar opp kredittlån for å få råd til disse tingene. Helt absurd... men sånn er det altså blitt.'' Dette heter å leve over evne og har bestandig vært fristende for noen. Men "samfunnet" stiller ikke slike krav, og i den grad en føler en må hevde seg ved å skaffe ting som er like bra som/bedre enn naboens, er det ens eget problem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Det er blitt større og større klasseskille i samfunnet, og man føler et press på seg å ha det samme som naboen, ellers blir man en outsider. Og man må ha råd til å sende ungen til ulike fritidsaktiviteter, ellers blir ungen din en outsider... og du må ha bredbånd og parabol/digital-tv. og minst 42 tommer flatskjerm-TV. Du bør også eie bolig, tomannsbolig går til nød, men helst enebolig. Og du bør ha en nyere bil, har du en bil som er eldre enn 2005-modell blir du sett ned på. ''og du må ha bredbånd og parabol/digital-tv. og minst 42 tommer flatskjerm-TV. Du bør også eie bolig, tomannsbolig går til nød, men helst enebolig. Og du bør ha en nyere bil, har du en bil som er eldre enn 2005-modell blir du sett ned på.'' Si meg - bor vi på samme planet?! Jeg har riktignok bredbånd og kabel-tv, men det er fordi det er inkludert i husleia i borettslaget... Jeg bor i leilighet og har en bil fra 1999. Ingen som ser ned på meg av den grunn?! Ikke da jeg kjørte rundt i golfen fra 1985 i fjor heller.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Det er blitt større og større klasseskille i samfunnet, og man føler et press på seg å ha det samme som naboen, ellers blir man en outsider. Og man må ha råd til å sende ungen til ulike fritidsaktiviteter, ellers blir ungen din en outsider... og du må ha bredbånd og parabol/digital-tv. og minst 42 tommer flatskjerm-TV. Du bør også eie bolig, tomannsbolig går til nød, men helst enebolig. Og du bør ha en nyere bil, har du en bil som er eldre enn 2005-modell blir du sett ned på. Høres slitsomt ut,- sånn er det ikke her omkring. Vi har vel en del av det du ramser opp her,- men veldig mange av ungenes venner har ikke det...uten at de blir sett på som outsidere! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trådstarter Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 ''og du må ha bredbånd og parabol/digital-tv. og minst 42 tommer flatskjerm-TV. Du bør også eie bolig, tomannsbolig går til nød, men helst enebolig. Og du bør ha en nyere bil, har du en bil som er eldre enn 2005-modell blir du sett ned på.'' Si meg - bor vi på samme planet?! Jeg har riktignok bredbånd og kabel-tv, men det er fordi det er inkludert i husleia i borettslaget... Jeg bor i leilighet og har en bil fra 1999. Ingen som ser ned på meg av den grunn?! Ikke da jeg kjørte rundt i golfen fra 1985 i fjor heller.... De sier jo ikke til den det gjelder at de ser ned på deg da. Jeg har hørt folk snakke nedlatende om folk som ikke har det så fint som dem. Derfor denne oppfatningen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trådstarter Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Føler et lite kick her jeg, har klart å starte den diskusjonen på DOL Virker som folk tar alt jeg sier veldig seriøst, egentlig mente jeg å ta ting litt på kanten, overdrive litt. Jeg snakket egentlig kun om et drømmesamfunn... Da hadde vi ikke hatt noe å klaget på liksom. Vi skal være takknemlige for at vi får mat på bordet hver dag og har noen å være glade i. Høy utdannelse eller lav utdannelse spiller ingen rolle. Min far sa en gang at en god utdannelse er den beste bankbok. Det er nok noe sant i det, men det er samtidig viktig å ha en jobb man trives med. Frisøryrket f.eks. - et veldig kreativt og spennende yrke, det er ikke noen lønnsvinner i samfunnet, men det er viktig å gjøre noe en trives med. Advokat er et høyt betalt yrke stort sett, men om man kjeder seg hver dag på jobb fordi man ikke liker seg i det yrket, da spiller det ingen rolle at en tjener millionen i året. Får prøve å finne på flere provoserende argumenter, så kanskje vi slår rekord her det har jo blitt litt avsporing her, det dreide seg først om hvordan man får til et "drømmesamfunn" for alle, men nå har tråden gått over til først å dreie seg om utdannelse og hvilke valg man har, og så over til om det er klasseskille eller ikke i Norge. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.