Gå til innhold

noen politiske tema for oss foreldre

Gjest Lyst til å bli politiker

Anbefalte innlegg

Gjest En fast bruker

Jeg vil bare nevne noe om barnetrygden! Greit nok med rettferdighet, men hva skal en familie som tjener omtrent millionen i årslønn og mer med barnetrygd på 970 per barn?

Og 970 kroner hjelper lite for en barnefamilie som kanskje tjener 600 tusen i året eller mindre - med tankte på at de kanskje har boliglån, billån osv... pga de ikke er så heldige som de med høy årslønn at de slipper å ta opp så mange lån for å kjøpe ting.

Og småbarnsfamilier er ofte avhengig av bil da det blir upraktisk med bil når de skal levere ungene hit og dit. Og at de er helt avhengig av at begge foreldrene jobber for å fåhjulene til å gå rundt.

Behovsprøv barnetrygden, ta fra de rike og gi til de fattige som det sies. Jo mindre en tjener, jo mer barnetrygd skal en få.

Tja.... hva skal en med penger i banken med alderspensjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 220
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laban

11

• mariaflyfly

11

• Aliza1365380759

11

• ....AV

7

Kutte u-landshjelpen! Legg merke til at jeg nevnte sykehusdriften og.

Ikke rart vi ikke har råd til å drifte sykehusene skikkelig når "alle" pengene går til ulandshjelp!

''Ikke rart vi ikke har råd til å drifte sykehusene skikkelig når "alle" pengene går til ulandshjelp!''

*himler med øynene* - skulle bare mangle at vi deler en ørliten del av vår overflod med folk i land som er dårligere stilt!

Hva tror du mennesker som sulter og ikke får gå på skole ville tenke om våre bekymringer over dyr SFO?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ikke rart vi ikke har råd til å drifte sykehusene skikkelig når "alle" pengene går til ulandshjelp!''

*himler med øynene* - skulle bare mangle at vi deler en ørliten del av vår overflod med folk i land som er dårligere stilt!

Hva tror du mennesker som sulter og ikke får gå på skole ville tenke om våre bekymringer over dyr SFO?

''Hva tror du mennesker som sulter og ikke får gå på skole ville tenke om våre bekymringer over dyr SFO?

''

Det er noen mennesker man ikke en gang orker å prøve å forklare en slik ting for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk samfunnet ikke bare består av småbarnsfamilier.

Skattebetalere uten barn (ja, de finnes - og de har svært få rabattordninger, subsidierte velferdsgoder og permisjonsrettigheter) skal også ha noe igjen for det de bidrar med til fellesskapet. Ikke minst når de blir gamle.

Tidlig på 1990-tallet var boligrenten tosifret, den betalte fødselspermisjonen var et halvt år og de barnehageplassene som fantes for barn under tre år, kostet ca. kr. 4000. Ting har faktisk gått framover.

''Tidlig på 1990-tallet var boligrenten tosifret, den betalte fødselspermisjonen var et halvt år og de barnehageplassene som fantes for barn under tre år, kostet ca. kr. 4000. Ting har faktisk gått framover.

''

Godt poeng. Husker vi betalte 4.200,- pr mnd for barnehageplassen til guttungen. Det må ha vært rundt 2001, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutte u-landshjelpen! Legg merke til at jeg nevnte sykehusdriften og.

Ikke rart vi ikke har råd til å drifte sykehusene skikkelig når "alle" pengene går til ulandshjelp!

Det er helt riktig som du sier. Bistandsbudsjettet er på nesten 23 milliarder kroner, nesten 20.000 kroner for en familie på fire. I tillegg kommer direkte utgifter på nesten 10 milliarder til strømmen av asylsøkere.

Det blir mye fy i ansiktet fra de som har nok fra før og som liksom har omsorgsansvaret for alle fattige i verden, men faktum er at bistandspenger og asylpenger går på bekostning av tiltak her i landet.

Det blir stadig flere som syns at myndighetene først må ta seg av sine egne, før de redder verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk samfunnet ikke bare består av småbarnsfamilier.

Skattebetalere uten barn (ja, de finnes - og de har svært få rabattordninger, subsidierte velferdsgoder og permisjonsrettigheter) skal også ha noe igjen for det de bidrar med til fellesskapet. Ikke minst når de blir gamle.

Tidlig på 1990-tallet var boligrenten tosifret, den betalte fødselspermisjonen var et halvt år og de barnehageplassene som fantes for barn under tre år, kostet ca. kr. 4000. Ting har faktisk gått framover.

''og de barnehageplassene som fantes for barn under tre år, kostet ca. kr. 4000. Ting har faktisk gått framover.''

Jepp. Da vi hadde småttiser i småbarnsavdeling rundt år 2000 kostet bhg-plassen 3800,- tror jeg. Med søskenmoderasjon kom vi vel på ca. 6500,- for to unger på det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt riktig som du sier. Bistandsbudsjettet er på nesten 23 milliarder kroner, nesten 20.000 kroner for en familie på fire. I tillegg kommer direkte utgifter på nesten 10 milliarder til strømmen av asylsøkere.

Det blir mye fy i ansiktet fra de som har nok fra før og som liksom har omsorgsansvaret for alle fattige i verden, men faktum er at bistandspenger og asylpenger går på bekostning av tiltak her i landet.

Det blir stadig flere som syns at myndighetene først må ta seg av sine egne, før de redder verden.

Bistandsbudsjettet er på 0,98 % av brutto nasjonalprodukt.

Beklager, jeg synes det er skikkelig smålig holdning at du mener at under 1% av statsbudsjettet går med til å hjelpe folk som er pokker så langt dårligere stilt enn oss i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig at noen kan argumentere slik. Hvor dum og naiv er det lov å være? Med din "logikk" er det ingen grense for hvor dyr SFO kan være, siden prisen hele tiden må vurderes opp mot fattige barn som sulter. Hvor dyr synes du SFO bør være? 15000 i måneden? Ser du ikke det latterlige i det du skriver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig at noen kan argumentere slik. Hvor dum og naiv er det lov å være? Med din "logikk" er det ingen grense for hvor dyr SFO kan være, siden prisen hele tiden må vurderes opp mot fattige barn som sulter. Hvor dyr synes du SFO bør være? 15000 i måneden? Ser du ikke det latterlige i det du skriver?

Det var ikke jeg som begynte å sette SFO og sultne barn opp mot hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her presenteres de vanlige, lettvinte løsningene ja: ta fra u-hjelpen og flyktningene! Beklager, men dette alternativet finnes allerede i politikken, og verken de eller du får min stemme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bistandsbudsjettet er på 0,98 % av brutto nasjonalprodukt.

Beklager, jeg synes det er skikkelig smålig holdning at du mener at under 1% av statsbudsjettet går med til å hjelpe folk som er pokker så langt dårligere stilt enn oss i Norge.

Det er like fullt 22 milliarder kroner og du må selvsagt få mene at det er akkurat passe, men du kan ikke late som det ikke er penger som går utover andre formål i samfunnet. De 22 milliardene er ikke en annen type penger enn det som går til sykehjem, SFO og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke jeg som begynte å sette SFO og sultne barn opp mot hverandre.

Jovisst var det du som gjorde det. Det er en haug med penger som skal fordeles til gode formål og da må man alltid sette det ene opp mot det andre. Det er bare i noens drømmeverden at det ikke skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stemmer ikke FRP!

Dette lukter det Frp av..

Jeg skjønner hvor du vil, men selv om jeg er småbarnsmor så treffer det ikke meg altså.

Tror det er veldig forrskjellig fra kommune til kommune barnehage og SFO koster, her koster barnehage rundt 2000 og SFO knapt 1000 kroner, vi er vel heldige når jeg ser hva andre betaler.

Og jeg hadde aldri gått med på å kutte ut U-hjelp, heller hadde jeg betalt mer av både det ene og det andre, jeg hadde ikke kunnet leve med meg selv om jeg hadde vært så egoistisk at jeg indirekte hadde blitt med på å la litt flere sulte og lide for at jeg skulle spare litt penger i måneden, så dårlig har vi det ikke i Norge, tross alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jovisst var det du som gjorde det. Det er en haug med penger som skal fordeles til gode formål og da må man alltid sette det ene opp mot det andre. Det er bare i noens drømmeverden at det ikke skjer.

?

Gjentar: Det var trådstarter som satte prisen på SFO opp mot u-hjelp. Vi er tydeligvis helt uenige når det gjelder vårt ansvar i verden; jeg vet Norge gir en del u-hjelp, men det skulle etter mitt syn bare mangle. Vi har det godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?

Gjentar: Det var trådstarter som satte prisen på SFO opp mot u-hjelp. Vi er tydeligvis helt uenige når det gjelder vårt ansvar i verden; jeg vet Norge gir en del u-hjelp, men det skulle etter mitt syn bare mangle. Vi har det godt.

Du himlet så søtt med øynene over at noen påpekte at bistandspenger kan benyttes til gode formål innenlands. Tror du det er en annen type penger? Hva er så dumt med å mene at bistandsbudsjett kan reduseres fra 23 til 15 milliarder for eksempel, og at disse pengene skal gå til sykehjemsplasser i Norge? Hvorfor mener du ikke at bistandsbusjettet bør være på 50 milliarder?

Det er ikke innhold i det du skriver, det mangler logikk og du mener bare at det til enhver tid gjeldende bistandsbudsjett er akkurat passe, og at alle som mener noe annet er dumme og egoistiske. Gluping du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er like fullt 22 milliarder kroner og du må selvsagt få mene at det er akkurat passe, men du kan ikke late som det ikke er penger som går utover andre formål i samfunnet. De 22 milliardene er ikke en annen type penger enn det som går til sykehjem, SFO og slikt.

Hehe, det blir meningsløst å sammenligne prisen på sfo kontra de som ikke har mat å leve av. Sorry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du himlet så søtt med øynene over at noen påpekte at bistandspenger kan benyttes til gode formål innenlands. Tror du det er en annen type penger? Hva er så dumt med å mene at bistandsbudsjett kan reduseres fra 23 til 15 milliarder for eksempel, og at disse pengene skal gå til sykehjemsplasser i Norge? Hvorfor mener du ikke at bistandsbusjettet bør være på 50 milliarder?

Det er ikke innhold i det du skriver, det mangler logikk og du mener bare at det til enhver tid gjeldende bistandsbudsjett er akkurat passe, og at alle som mener noe annet er dumme og egoistiske. Gluping du.

Saken er vel at i takt med økende velstand, øker kravene! Det vi må spørre oss selv om, er HVOR godt vi skal ha det selv før vi begynner å hjelpe andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?

''jeg vet Norge gir en del u-hjelp, men det skulle etter mitt syn bare mangle. Vi har det godt''

Amen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tid og ork til å diskutere med noen med den tonen - konstaterer bare at vi har veldig ulike oppfatninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er vel at i takt med økende velstand, øker kravene! Det vi må spørre oss selv om, er HVOR godt vi skal ha det selv før vi begynner å hjelpe andre!

Det er ingen som nekter på at vi skal hjelpe andre. Det er morsomt at noen mener vi har vårt på det tørre og er gavmilde samaritaner hvis vi gir 0,98% av BNP til bistand, mens de som mener vi skal gi 0,6% fremstilles som hensynsløse egoister.

Kanskje burde vi gi 30%?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...