Sepe Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Det er ingen som nekter på at vi skal hjelpe andre. Det er morsomt at noen mener vi har vårt på det tørre og er gavmilde samaritaner hvis vi gir 0,98% av BNP til bistand, mens de som mener vi skal gi 0,6% fremstilles som hensynsløse egoister. Kanskje burde vi gi 30%? Ja, kanskje det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Slowhand Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Har ikke tid og ork til å diskutere med noen med den tonen - konstaterer bare at vi har veldig ulike oppfatninger. Ok. Veldig ulikt? 0,98% kontra 0,7% for eksempel? For verdens fattige tror jeg ikke det spiller så stor rolle, men du får i alle fall kost deg med den gode samvittigheten. Og så får du solt deg litt i glansen, og kan kritisere dem som har en mening som avviker en promille eller to fra din egen, og kalle dem egoister. Så patetisk :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Slowhand Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Ja, kanskje det? Mener du noe som helst om noe? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Det er helt riktig som du sier. Bistandsbudsjettet er på nesten 23 milliarder kroner, nesten 20.000 kroner for en familie på fire. I tillegg kommer direkte utgifter på nesten 10 milliarder til strømmen av asylsøkere. Det blir mye fy i ansiktet fra de som har nok fra før og som liksom har omsorgsansvaret for alle fattige i verden, men faktum er at bistandspenger og asylpenger går på bekostning av tiltak her i landet. Det blir stadig flere som syns at myndighetene først må ta seg av sine egne, før de redder verden. Du kan dessverre ikke regne på den måten. Dersom disse pengene brukes innenlands i stedet for utenlands vil inflasjonen og temperaturen i økonomien øke, rentene likeså, og man ender ikke nødvendigvis opp i en situasjon som er så mye bedre enn der vi er nå. For å unngå en slik situasjon må man omfordele på midler som allerede brukes innenlands. Økonomi er mye mer komplisert enn fordeling av kroner pr. person. Personlig spanderer jeg mer enn gjerne den skarve prosenten på barn som sulter i andre land. Mine egne barn har faktisk ikke vondt av å gå med arvede klær for å spare penger (og miljø...). Jeg synes det blir vel gnient å legge for mye vekt på landegrenser når man setter barns velferd opp mot hverandre. Hvorfor skulle mine barn ha rett på f.eks gratis skolefrukt når barn i andre land ikke får mat nok til å overleve engang? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Slowhand Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Du kan dessverre ikke regne på den måten. Dersom disse pengene brukes innenlands i stedet for utenlands vil inflasjonen og temperaturen i økonomien øke, rentene likeså, og man ender ikke nødvendigvis opp i en situasjon som er så mye bedre enn der vi er nå. For å unngå en slik situasjon må man omfordele på midler som allerede brukes innenlands. Økonomi er mye mer komplisert enn fordeling av kroner pr. person. Personlig spanderer jeg mer enn gjerne den skarve prosenten på barn som sulter i andre land. Mine egne barn har faktisk ikke vondt av å gå med arvede klær for å spare penger (og miljø...). Jeg synes det blir vel gnient å legge for mye vekt på landegrenser når man setter barns velferd opp mot hverandre. Hvorfor skulle mine barn ha rett på f.eks gratis skolefrukt når barn i andre land ikke får mat nok til å overleve engang? Den skarve prosenten er det heller ikke så veldig stor uenighet om. Prosenten kan brukes på mange måter, og det kan også hende man kunne få mer hjelp ut av hver krone ved å la mer gå til de som trenger det, i stedet for norske byråkrater på "utenlandsferie", alle mulige diktatorer og håpløse prosjekter. Penger kan godt brukes innenlands hvis de passer på at pengene sendes ut av landet, ved for eksempel å bygge veier med utenlandske firma, kjøpe medisinsk utstyr osv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sepe Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Mener du noe som helst om noe? Jeg stilte jo spørsmålet. HVOR godt skal vi ha det selv før vi begynner å hjelpe andre? Hvor skal vi legge listen på kvalitetet på sykehus, aldershjem, barnehager, skoler, veier osv. Vi må innse at dersom vi skal ha ALLER beste kvalitet på ALLE offtentlige tilbud før vi vil gi noe fra oss, er det sannelig ikke mye igjen å dele på! Skal alle som har plass på aldershjem ha enerom f.eks.? Skal alle ha stående tilbud om barnehage, sykehjemsplass? Dersom vi skal få til det, må vi til enhver tid ha ledige plasser, skal vi det? Først når vi har ledige eneromsplasser i hele landet skal vi begynne å dele med resten av verden? Hvor skal vi legge listen for våre egne krav? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Ok. Veldig ulikt? 0,98% kontra 0,7% for eksempel? For verdens fattige tror jeg ikke det spiller så stor rolle, men du får i alle fall kost deg med den gode samvittigheten. Og så får du solt deg litt i glansen, og kan kritisere dem som har en mening som avviker en promille eller to fra din egen, og kalle dem egoister. Så patetisk :-) ''Ok. Veldig ulikt? 0,98% kontra 0,7% for eksempel? For verdens fattige tror jeg ikke det spiller så stor rolle'' For de barna som ikke får gå på skole eller ikke får mat, spiller det jo en enorm rolle! Verdens fattige er ikke en stor gruppe ubestemmelig mørk masse, det er enkeltpersoner med like stor verdi som deg. Det utsagnet der tror jeg må være noe av det mest arrogante og ufølsomme jeg har hørt på en god stund. For deg og meg, derimot, spiller det nesten ingen rolle om vi øker bistandsbudsjettet med noen promille. Kanskje SFO-prisen øker noe slik at vi må vente noen måneder ekstra før vi kjøper det speilreflekskameraet eller flatskjermen vi har så lyst på, men det tror jeg nok vi tåler. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Slowhand Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 ''Ok. Veldig ulikt? 0,98% kontra 0,7% for eksempel? For verdens fattige tror jeg ikke det spiller så stor rolle'' For de barna som ikke får gå på skole eller ikke får mat, spiller det jo en enorm rolle! Verdens fattige er ikke en stor gruppe ubestemmelig mørk masse, det er enkeltpersoner med like stor verdi som deg. Det utsagnet der tror jeg må være noe av det mest arrogante og ufølsomme jeg har hørt på en god stund. For deg og meg, derimot, spiller det nesten ingen rolle om vi øker bistandsbudsjettet med noen promille. Kanskje SFO-prisen øker noe slik at vi må vente noen måneder ekstra før vi kjøper det speilreflekskameraet eller flatskjermen vi har så lyst på, men det tror jeg nok vi tåler. Skjønner du ikke at verdens fattige hadde vært bedre tjent med at vi ga 10%? Vi kunne forsake litt av vår velstand og hjelpe 10 ganger så mange som det vi gjør i dag? Du er en stygg egoist hvis du ikke støtter et slikt forslag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Slowhand Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Jeg stilte jo spørsmålet. HVOR godt skal vi ha det selv før vi begynner å hjelpe andre? Hvor skal vi legge listen på kvalitetet på sykehus, aldershjem, barnehager, skoler, veier osv. Vi må innse at dersom vi skal ha ALLER beste kvalitet på ALLE offtentlige tilbud før vi vil gi noe fra oss, er det sannelig ikke mye igjen å dele på! Skal alle som har plass på aldershjem ha enerom f.eks.? Skal alle ha stående tilbud om barnehage, sykehjemsplass? Dersom vi skal få til det, må vi til enhver tid ha ledige plasser, skal vi det? Først når vi har ledige eneromsplasser i hele landet skal vi begynne å dele med resten av verden? Hvor skal vi legge listen for våre egne krav? Ja du er flink til å stille spørsmål, men i politikken må de prøve å finne noen svar også. Jeg syns det er rart at noen fortsatt i dag spør om det er nødvendig at folk på aldershjem og sykehjem skal få bo på enerom. Husk at det er hjemmet til disse menneskene, og som litt "bistand" til deg, kan du forestille deg at det flyttet inn et vilt fremmed menneske på soverommet ditt. Det avslører manglende innsikt og respekt for medmennesker, men du er kanskje veldig ung. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sepe Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Ja du er flink til å stille spørsmål, men i politikken må de prøve å finne noen svar også. Jeg syns det er rart at noen fortsatt i dag spør om det er nødvendig at folk på aldershjem og sykehjem skal få bo på enerom. Husk at det er hjemmet til disse menneskene, og som litt "bistand" til deg, kan du forestille deg at det flyttet inn et vilt fremmed menneske på soverommet ditt. Det avslører manglende innsikt og respekt for medmennesker, men du er kanskje veldig ung. Ja, jeg er kjempeung! :-) jeg vet at jeg stiller spørsmål uten å svare, men disse tingene er veldig lite diskutert, synes jeg! Kan godt være at enerom er en selvfølge, men vi må kunne diskutere når nok er nok, og vi sier at NÅ har vi det bra nok! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Skjønner du ikke at verdens fattige hadde vært bedre tjent med at vi ga 10%? Vi kunne forsake litt av vår velstand og hjelpe 10 ganger så mange som det vi gjør i dag? Du er en stygg egoist hvis du ikke støtter et slikt forslag. Ja, jeg synes godt vi kan gi avkall på litt av vår velstand og gi mer bistand. Men jeg skjønner at du ikke synes det, så da er det du som er "en stygg egoist". Det er godt du er klar over det selv i hvertfall. Jeg klarte ikke å la være å kommentere en såpass urimelig påstand som du kom med over her, men jeg har ikke tenkt å fortsette å diskutere med folk som kommer med slike karakteristikker av andre mennesker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Slowhand Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Ja, jeg er kjempeung! :-) jeg vet at jeg stiller spørsmål uten å svare, men disse tingene er veldig lite diskutert, synes jeg! Kan godt være at enerom er en selvfølge, men vi må kunne diskutere når nok er nok, og vi sier at NÅ har vi det bra nok! Ok, det er hver sin gang å være ung :-) Jeg tror ikke at vi noengang kommer dit at vi sier at nå, nå har vi det bra nok, nå kan vi slappe av, eller sende alt som er til overs ut av landet. Det er i mot vår natur, vi streber alltid etter å være kreative, finne nye løsninger, bli mer effektive, smartere, klokere, rikere. Så lenge denne naturlige drivkraften gir økt materiell velstand, vil denne diskusjonen aldri ta slutt, heldigvis. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Slowhand Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Ja, jeg synes godt vi kan gi avkall på litt av vår velstand og gi mer bistand. Men jeg skjønner at du ikke synes det, så da er det du som er "en stygg egoist". Det er godt du er klar over det selv i hvertfall. Jeg klarte ikke å la være å kommentere en såpass urimelig påstand som du kom med over her, men jeg har ikke tenkt å fortsette å diskutere med folk som kommer med slike karakteristikker av andre mennesker. Du er uklart hva du prøver å si, så det er like bra å avslutte diskusjonen ja. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvitre Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Jeg vil bare nevne noe om barnetrygden! Greit nok med rettferdighet, men hva skal en familie som tjener omtrent millionen i årslønn og mer med barnetrygd på 970 per barn? Og 970 kroner hjelper lite for en barnefamilie som kanskje tjener 600 tusen i året eller mindre - med tankte på at de kanskje har boliglån, billån osv... pga de ikke er så heldige som de med høy årslønn at de slipper å ta opp så mange lån for å kjøpe ting. Og småbarnsfamilier er ofte avhengig av bil da det blir upraktisk med bil når de skal levere ungene hit og dit. Og at de er helt avhengig av at begge foreldrene jobber for å fåhjulene til å gå rundt. Behovsprøv barnetrygden, ta fra de rike og gi til de fattige som det sies. Jo mindre en tjener, jo mer barnetrygd skal en få. Barnetrygd er en omfordeling i samfunnet fra de som ikke har barn til de som har barn og er en billig ordning å administrere. Det er mulig de fleste foreldre her til lands ville klare seg uten barnetrygden, men den er et mer treffsikkert virkemiddel enn andre, som symbolvirkemidlene kontantstøtte og makspris i barnehage. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Lurte bare på hvordan du har tenkt å få til å ta inn barn i barnehagen i løpet av året? Skal det stå ledige plasser til disse barna hele året? Skal noen kastes ut for å få plass til nye unger? kanskje ungene skal få begynne på skolen med en gang de fyller 6 år (da trenger du flere lærere, og et stort opplegg rundt skolen (se Ranheim skole)) Eller kanskje du åpner nye avdelinger hver måned? Husk da at disse må være der ungene bor... Du må gjerne bli politiker, men du må være forberedt på å måtte forsvare deg. Du må vite hvor pengene skal finnes, og hva som skal prioriteres. Jeg er glad noen andre har lyst til å drive med dette, så kan jeg sitte hjemme og synse i stedet ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvitre Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Et godt råd hvis du virkelig ønsker å engasere deg politisk: Det er fint med hjertesaker, men ikke så lurt å nevne hvor du skal hente midlene fra. Som du ser av trådinnleggene nedenfor, så blir fokuset på u-hjelp, som du vil ta pengene fra, istedet for "lave priser i SFO og barnehage og lange åpningstider slik at foreldre har tid til å jobbe og finansiere huslånet", som er det du brenner for. Selv ved direkte spørsmål bør du ikke nevne hvor pengene skal hentes fra. Hvis du skal engasjere deg politisk, så må du samarbeide med andre, og de brenner gjerne for andre saker enn deg. Kanskje finner du en samarbeidspartner i noen som engasjerer seg for u-hjelp. Da kan dere begge få gjennomslag på bekostning av de som står utenfor samarbeidskoalisjonen, for eksempel noen som brenner for gode veier og lave bensinpriser. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fattig land vi? Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Det er helt riktig som du sier. Bistandsbudsjettet er på nesten 23 milliarder kroner, nesten 20.000 kroner for en familie på fire. I tillegg kommer direkte utgifter på nesten 10 milliarder til strømmen av asylsøkere. Det blir mye fy i ansiktet fra de som har nok fra før og som liksom har omsorgsansvaret for alle fattige i verden, men faktum er at bistandspenger og asylpenger går på bekostning av tiltak her i landet. Det blir stadig flere som syns at myndighetene først må ta seg av sine egne, før de redder verden. jeg syns det er merkelig at staten ikke har råd til å gi sykehusene, eldreomsorgen osv så mye penger som trengs, men økt uhjelp, økt inntak av asylsøkere osv har de råd til. Greit nok, jeg syns synd på de i fattige land og vi har det faktisk ganske bra her i Norge, men prioriteringene syns jeg er merkelige. Dårlige veier har vi og... Det var en jeg snakket med på nettet fra et land i Saudiarabia (der de er så rike), han mente Norge var et fattig land pga vi hadde så dårlige veier (han hadde vært her en gang). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Du vokste kanskje opp med sølvskje i munnen Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 ? Gjentar: Det var trådstarter som satte prisen på SFO opp mot u-hjelp. Vi er tydeligvis helt uenige når det gjelder vårt ansvar i verden; jeg vet Norge gir en del u-hjelp, men det skulle etter mitt syn bare mangle. Vi har det godt. Du har det godt ja, jeg kjenner mange småbarnsfamilier som SLITER VELDIG! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ikke alle har det bra i Norge heller skal du vite Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 ''Ok. Veldig ulikt? 0,98% kontra 0,7% for eksempel? For verdens fattige tror jeg ikke det spiller så stor rolle'' For de barna som ikke får gå på skole eller ikke får mat, spiller det jo en enorm rolle! Verdens fattige er ikke en stor gruppe ubestemmelig mørk masse, det er enkeltpersoner med like stor verdi som deg. Det utsagnet der tror jeg må være noe av det mest arrogante og ufølsomme jeg har hørt på en god stund. For deg og meg, derimot, spiller det nesten ingen rolle om vi øker bistandsbudsjettet med noen promille. Kanskje SFO-prisen øker noe slik at vi må vente noen måneder ekstra før vi kjøper det speilreflekskameraet eller flatskjermen vi har så lyst på, men det tror jeg nok vi tåler. Her har vi sølvskjeen en gang til. Det er ikke alle familier som har det så godt som deg. Jeg kjenner småbarnsfamilier som må vri og vende på hver en krone for å få råd til mat og klær! Klærne de har er arvet eller kjøpt brukte, og lekene er sånt de får av slekt til jul. Selv har jeg det veldig godt egentlig, jeg må selvsagt tenke på hva jeg bruker, men jeg har råd til mat og klær... Vet jeg kommer til å slite litt mer når barnet begynner i barnehage og etterhvert SFO, men vi får bare tilpasse oss etter det da, og gjøre som du nevner - vente litt lenger før vi tar oss råd til duppeditter osv. Vit bare at ikke alle i Norge har det like bra! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Verdens snilleste Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Skjønner du ikke at verdens fattige hadde vært bedre tjent med at vi ga 10%? Vi kunne forsake litt av vår velstand og hjelpe 10 ganger så mange som det vi gjør i dag? Du er en stygg egoist hvis du ikke støtter et slikt forslag. Jeg syns vi burde gitt hele oljeformuen til U-landene jeg 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.