Gjest mora2 Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Og hva ville du gjort for oss som har valgt å være hjemme med ungene da? Når jeg leser dette blir jeg rett og slett litt...Tja, oppgitt kanskje. Det virker ikke som ungene passer inn lengre, de må liksom lempes her og der, mor og far må rekke jobb... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geir Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Ja, du sier noe der Geir! Hvorfor kan ikke de aller rikeste bidra mer? ''Hvorfor kan ikke de aller rikeste bidra mer?'' Det har de ikkje "tid til", da de bruker all sin energi på å bli like rike som disse. http://www.dn.no/forsiden/utenriks/article461043.ece?WT.svl=article_title&jgo= 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Jeg vil bare nevne noe om barnetrygden! Greit nok med rettferdighet, men hva skal en familie som tjener omtrent millionen i årslønn og mer med barnetrygd på 970 per barn? Og 970 kroner hjelper lite for en barnefamilie som kanskje tjener 600 tusen i året eller mindre - med tankte på at de kanskje har boliglån, billån osv... pga de ikke er så heldige som de med høy årslønn at de slipper å ta opp så mange lån for å kjøpe ting. Og småbarnsfamilier er ofte avhengig av bil da det blir upraktisk med bil når de skal levere ungene hit og dit. Og at de er helt avhengig av at begge foreldrene jobber for å fåhjulene til å gå rundt. Behovsprøv barnetrygden, ta fra de rike og gi til de fattige som det sies. Jo mindre en tjener, jo mer barnetrygd skal en få. Ja til økt barnetrygd :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Jeg tenker at skolen skal være et utdanningstilbud, ikke en oppbevaringsplass. Jeg synes det er trist at vi har et samfunn som i stadig større grad forsøker å rydde barna ut av foreldrenes vei. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Det der var gode forslag GA Jeg skulle gjerne jobbet mindre, men da måtte jeg hatt høyere lønn enn jeg har i dag. Jeg MÅ jobbe 100 % for å få kabalen til å gå opp, og det er før ungen har begynt på barnehage og sfo, og tenke seg jeg kanskje vi ha en eller to til... Kvinneyrker i dag er lavtlønte og ikke alle er så heldige at de gifter seg med en ingeniør f.eks som tjener en halv mill og mer i året. Man kan da være kvinne og tjene bra også? Man MÅ ikke få husholdningspenger av ingeniørmannen sin? (her i byen er det faktisk opptil flere kvinnelige ingeniører også, tenk det) Her har vi begge høy utdanning og ok lønn (selv om min er kommunal og alt for lav *hehe) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliza1365380759 Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Man kan da være kvinne og tjene bra også? Man MÅ ikke få husholdningspenger av ingeniørmannen sin? (her i byen er det faktisk opptil flere kvinnelige ingeniører også, tenk det) Her har vi begge høy utdanning og ok lønn (selv om min er kommunal og alt for lav *hehe) Nei fysj og fy, man kan da ikke _jobbe_ for pengene sine som kvinne! Holder da i massevis at man får lommepenger fra mannen sin! ;-) (sier hun som har høyere utdannelse enn han hun bor sammen med, og allerede har avtalt at det er _han_ som skal være hjemme så mye som mulig med eventuelle barn, mens jeg er ute for å tjene penger og forsørge familien...) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shova Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Man kan da være kvinne og tjene bra også? Man MÅ ikke få husholdningspenger av ingeniørmannen sin? (her i byen er det faktisk opptil flere kvinnelige ingeniører også, tenk det) Her har vi begge høy utdanning og ok lønn (selv om min er kommunal og alt for lav *hehe) Personlig synes jeg det er gammeldags, hva menn og kvinner tjener, men det er ikke noe noe gammeldags med hvem som tar seg av barna! NOEN bør ta seg av BARNA! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trådstarter Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Og hva ville du gjort for oss som har valgt å være hjemme med ungene da? Når jeg leser dette blir jeg rett og slett litt...Tja, oppgitt kanskje. Det virker ikke som ungene passer inn lengre, de må liksom lempes her og der, mor og far må rekke jobb... Du er heldig som har sjans til å være hjemme med ungene, vi har ikke råd til å leve på bare en inntekt sånn samfunnet er i dag. Da burde barnetrygden vært høyere f.eks. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trådstarter Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Man kan da være kvinne og tjene bra også? Man MÅ ikke få husholdningspenger av ingeniørmannen sin? (her i byen er det faktisk opptil flere kvinnelige ingeniører også, tenk det) Her har vi begge høy utdanning og ok lønn (selv om min er kommunal og alt for lav *hehe) Men du er heldig som har høy utdanning, dessverre er det ikke alle som har hatt muligheten til det. De fleste "kvinneyrker" hvor man kun har krav til vgs eller ingenting av utdanning er lavtlønnede yrker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shova Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Du er heldig som har sjans til å være hjemme med ungene, vi har ikke råd til å leve på bare en inntekt sånn samfunnet er i dag. Da burde barnetrygden vært høyere f.eks. Det er snakk om valg, ikke om penger! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliza1365380759 Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Personlig synes jeg det er gammeldags, hva menn og kvinner tjener, men det er ikke noe noe gammeldags med hvem som tar seg av barna! NOEN bør ta seg av BARNA! Der er jeg helt enig med deg! Hvem som måtte tjene hva i "familien AS" er egentlig likegyldig, så lenge pengene kommer inn (og går ut igjen gjør de jommen også.. *sukke*). Og uansett hvordan jobben legges opp, så må barna følges opp og tas vare på - det er jo de som er det viktigste i hele kabalen! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shova Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Der er jeg helt enig med deg! Hvem som måtte tjene hva i "familien AS" er egentlig likegyldig, så lenge pengene kommer inn (og går ut igjen gjør de jommen også.. *sukke*). Og uansett hvordan jobben legges opp, så må barna følges opp og tas vare på - det er jo de som er det viktigste i hele kabalen! :-) Ja, ikke sant;) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Du er heldig som har sjans til å være hjemme med ungene, vi har ikke råd til å leve på bare en inntekt sånn samfunnet er i dag. Da burde barnetrygden vært høyere f.eks. Nå har jeg jo valgt å gå hjemme. Og med valget følger endel andre valg. Jeg tror alle har et valg...Men det er ikke alltid like lett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Jeg tenker at skolen skal være et utdanningstilbud, ikke en oppbevaringsplass. Jeg synes det er trist at vi har et samfunn som i stadig større grad forsøker å rydde barna ut av foreldrenes vei. mvh ''Jeg synes det er trist at vi har et samfunn som i stadig større grad forsøker å rydde barna ut av foreldrenes vei.'' Det er jeg helt enig i. Grusom utvikling. Det kommer til å bli et enormt sprik på hvordan barn har det bare på tiden fra våre foreldre hadde småbarn og til våre barn blir foreldre/besteforeldre. Forhåpentligvis så er det ikke noe som heter 08 til 16 jobb da, slik at en av partene er til stede for barna daglig eller nesten daglig.. Så sånn sett så er det ikke barnehage og sfo som bør utvide, men foreldre som bør innskrenke. Eller som jeg skrev tidligere i svaret mitt, folk bør stille opp for hverandre og ikke bare tenke på sitt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 ''Jeg synes det er trist at vi har et samfunn som i stadig større grad forsøker å rydde barna ut av foreldrenes vei.'' Det er jeg helt enig i. Grusom utvikling. Det kommer til å bli et enormt sprik på hvordan barn har det bare på tiden fra våre foreldre hadde småbarn og til våre barn blir foreldre/besteforeldre. Forhåpentligvis så er det ikke noe som heter 08 til 16 jobb da, slik at en av partene er til stede for barna daglig eller nesten daglig.. Så sånn sett så er det ikke barnehage og sfo som bør utvide, men foreldre som bør innskrenke. Eller som jeg skrev tidligere i svaret mitt, folk bør stille opp for hverandre og ikke bare tenke på sitt. ''Så sånn sett så er det ikke barnehage og sfo som bør utvide, men foreldre som bør innskrenke. Eller som jeg skrev tidligere i svaret mitt, folk bør stille opp for hverandre og ikke bare tenke på sitt'' Helt enig!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliza1365380759 Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Nå har jeg jo valgt å gå hjemme. Og med valget følger endel andre valg. Jeg tror alle har et valg...Men det er ikke alltid like lett. Ja, nå har ikke jeg barn (ennå), men for meg handler det om prioriteringer, på samme måte som det sikkert gjorde det for mine foreldre da mamma valgte å være hjemme med meg og mine søsken da vi var små. For vår familie innebar det at jeg f.eks aldri har vært i dette mystiske "landet" man kaller "Syden". Til gjengjeld har jeg vært mye på besøk hos slekt og venner i Norge, og har tilbrakt _mye_ tid på familiens hytte og ute i naturen. Foreldrene mine har aldri hatt ny bil (de hadde en bil fra midten av 70-tallet da jeg vokste opp, dvs at den var ca 10 år eldre enn jeg var, og denne bilen ble ikke byttet ut før jeg var nærmere 18 år), ny båt, campingvogn eller andre "nye og dyre ting" som tilsynelatende er noe man MÅ ha nå har aldri vært noe tema hjemme hos mamma og pappa. Oppussing har ikke vært noe man gjorde ofte hjemme hos oss, og var det noe som skulle gjøres måtte alle bidra slik at det gikk fort og greit, og ikke minst billig for seg. Vi hadde egen potetåker, fisket mye, jeg spiste mitt første biffmåltid som 20-åring (kjøtt var noe vi stortsett hadde på søndager, for det var dyrt det!), jeg har aldri hatt en helt ny sykkel (jeg er yngst av alle barna), og gikk ikke til frisør før jeg begynte å jobbe i frisørsalong som 15-åring (og da var det jo gratis.. ), og likevel har jeg hatt det jeg vil karakterisere som en helt fantastisk oppvekst! Forstå det den som kan ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geir Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Ja, nå har ikke jeg barn (ennå), men for meg handler det om prioriteringer, på samme måte som det sikkert gjorde det for mine foreldre da mamma valgte å være hjemme med meg og mine søsken da vi var små. For vår familie innebar det at jeg f.eks aldri har vært i dette mystiske "landet" man kaller "Syden". Til gjengjeld har jeg vært mye på besøk hos slekt og venner i Norge, og har tilbrakt _mye_ tid på familiens hytte og ute i naturen. Foreldrene mine har aldri hatt ny bil (de hadde en bil fra midten av 70-tallet da jeg vokste opp, dvs at den var ca 10 år eldre enn jeg var, og denne bilen ble ikke byttet ut før jeg var nærmere 18 år), ny båt, campingvogn eller andre "nye og dyre ting" som tilsynelatende er noe man MÅ ha nå har aldri vært noe tema hjemme hos mamma og pappa. Oppussing har ikke vært noe man gjorde ofte hjemme hos oss, og var det noe som skulle gjøres måtte alle bidra slik at det gikk fort og greit, og ikke minst billig for seg. Vi hadde egen potetåker, fisket mye, jeg spiste mitt første biffmåltid som 20-åring (kjøtt var noe vi stortsett hadde på søndager, for det var dyrt det!), jeg har aldri hatt en helt ny sykkel (jeg er yngst av alle barna), og gikk ikke til frisør før jeg begynte å jobbe i frisørsalong som 15-åring (og da var det jo gratis.. ), og likevel har jeg hatt det jeg vil karakterisere som en helt fantastisk oppvekst! Forstå det den som kan ;-) ''Forstå det den som kan ;-)'' Høres helt normalt ut, spør du meg, bortsett fra det med potetåkeren da... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Ja, nå har ikke jeg barn (ennå), men for meg handler det om prioriteringer, på samme måte som det sikkert gjorde det for mine foreldre da mamma valgte å være hjemme med meg og mine søsken da vi var små. For vår familie innebar det at jeg f.eks aldri har vært i dette mystiske "landet" man kaller "Syden". Til gjengjeld har jeg vært mye på besøk hos slekt og venner i Norge, og har tilbrakt _mye_ tid på familiens hytte og ute i naturen. Foreldrene mine har aldri hatt ny bil (de hadde en bil fra midten av 70-tallet da jeg vokste opp, dvs at den var ca 10 år eldre enn jeg var, og denne bilen ble ikke byttet ut før jeg var nærmere 18 år), ny båt, campingvogn eller andre "nye og dyre ting" som tilsynelatende er noe man MÅ ha nå har aldri vært noe tema hjemme hos mamma og pappa. Oppussing har ikke vært noe man gjorde ofte hjemme hos oss, og var det noe som skulle gjøres måtte alle bidra slik at det gikk fort og greit, og ikke minst billig for seg. Vi hadde egen potetåker, fisket mye, jeg spiste mitt første biffmåltid som 20-åring (kjøtt var noe vi stortsett hadde på søndager, for det var dyrt det!), jeg har aldri hatt en helt ny sykkel (jeg er yngst av alle barna), og gikk ikke til frisør før jeg begynte å jobbe i frisørsalong som 15-åring (og da var det jo gratis.. ), og likevel har jeg hatt det jeg vil karakterisere som en helt fantastisk oppvekst! Forstå det den som kan ;-) Flott innlegg! Og heldigvis er økonomien bedre i dag, enn den var i den tiden! Så vi slipper hvertfall dyrke mat ;0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliza1365380759 Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 ''Forstå det den som kan ;-)'' Høres helt normalt ut, spør du meg, bortsett fra det med potetåkeren da... Hehe, så du er fullstendig ukjent med begrepet "potetferie"? ;-) (jeg er forresten ikke så gammel som det kan høres ut som i det innlegget der tror jeg.. :-)) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliza1365380759 Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Flott innlegg! Og heldigvis er økonomien bedre i dag, enn den var i den tiden! Så vi slipper hvertfall dyrke mat ;0) Ja, det er lite potetåkermuligheter der jeg bor nå, for å si det sånn.. *ler litt* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.