Gå til innhold

noen politiske tema for oss foreldre

Gjest Lyst til å bli politiker

Anbefalte innlegg

Det der var gode forslag GA :)

Jeg skulle gjerne jobbet mindre, men da måtte jeg hatt høyere lønn enn jeg har i dag.

Jeg MÅ jobbe 100 % for å få kabalen til å gå opp, og det er før ungen har begynt på barnehage og sfo, og tenke seg jeg kanskje vi ha en eller to til...

Kvinneyrker i dag er lavtlønte og ikke alle er så heldige at de gifter seg med en ingeniør f.eks som tjener en halv mill og mer i året.

''Kvinneyrker i dag er lavtlønte og ikke alle er så heldige at de gifter seg med en ingeniør f.eks som tjener en halv mill og mer i året.''

For noe tull, vi kvinner velger utdannelse og yrke selv, og mange av oss velger annet enn de typisk lavtlønnede "kvinneyrkene". Den tid da du måtte gifte deg med en ambisiøs og høytlønnet mann for å få rimelig god råd er heldigvis forlengst forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 220
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laban

11

• mariaflyfly

11

• Aliza1365380759

11

• ....AV

7

Jeg skulle gjerne jobbet mindre, men da måtte jeg hatt høyere lønn enn jeg har i dag.

Jeg MÅ jobbe 100 % for å få kabalen til å gå opp, og det er før ungen har begynt på barnehage og sfo, og tenke seg jeg kanskje vi ha en eller to til...

Kvinneyrker i dag er lavtlønte og ikke alle er så heldige at de gifter seg med en ingeniør f.eks som tjener en halv mill og mer i året.

''Kvinneyrker i dag er lavtlønte''

Mulig det, men det er full anledning til å velge noe annet. Ofte er det mange andre fordeler forbundet med å velge en kjønnsnøytral eller mannsdominert bransje også, ikke bare høyere lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Kvinneyrker i dag er lavtlønte og ikke alle er så heldige at de gifter seg med en ingeniør f.eks som tjener en halv mill og mer i året.

''

Men hvem sier at du må velge et typisk kvinneyrke? Eller ikke ta ingeniørutdanninga sjøl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trådstarter

Har ikke lest et eneste av svarene her, men jeg har lyst til å si min mening.

Helt enig i at det blir dyrt med både sfo og barnehageplasser for mange og at vi sender for mye penger ut av landet vårt er dårlig gjort overfor de svake her.

Jeg lurer på hva det gjør med barn å være på farten fra tidlig morgen til kveld og kanskje se sine foreldre bare noen skarve travle timer på kvelden dag ut og dag inn.

I 3 halv 4 tiden er det mange som spør om når de blir hentet på vår sfo for da er de kjempeslitne for de har vært der siden 7.

Jeg er også bekymret over at stadig flere barn får diagnoser, spesielt angående konsentrasjon,-har det en sammenheng?

Det er slik samfunnet er lagt opp i dag... Og rente på lån stiger, matvarepriser osv... og ikke i takt med lønnsveksten, de med høy utdannelse og gode jobber merker nok ikke dette så godt, men i familier hvor far og mor har vanlige jobber merker en dette svært godt, og er derfor avhengig av at begge jobber fullt, ja ofte må kanskje far eller mor jobbe en del overtid og for å få hjulene til å gå rundt. Det er ikke lett i dag.

Det handler selvsagt om valg, en kunne valgt å bo i en liten rønne og ikke ha råd til klær til barna og knapt smør på skiva - for å sette det på spissen, mens en av foreldrene var hjemme... så ille har det faktisk begynt å bli i dag.

Politikerne må tenke på sine prioriteringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trådstarter

Det er jo ikke akkurat _flaks_ at jeg har høyere utdanning, det er et valg jeg har tatt. Jeg har jobbet hard for utdanningen min, og jeg betaler ned på studielån fremdeles nå 15 år etter jeg var ferdig.

Det var ikke _fleks_ at mannen min tok høyere utdanning heller, det var et valg han tok.

Ingen av oss har arvet eller fått noen penger, vi har jobbet siden vi var 15 år begge to ved siden av skole og studie.

Et valg ja.. men ikke alle har muligheten. Det kan være ting som står i veien for utdannelse. F.eks. meg selv, jeg har aldri vært flink i matte, naturfag osv... teoretiske fag var jeg en racer på... Men jeg kunne ikke begynne å studere med mine snittkarakterer, matte og naturfag trakk meg veldig ned, dessuten var det ofte nødvendig å være flink i matte osv. for å studere disse fagene.

Jeg fikk også tidlig samboer og han hadde jobb her, han var kanskje litt manipulerende og jeg litt avhengig av han, så jeg tørte liksom ikke ta sjansen på å reise vekk og studere. Her jeg bor er det få studiemuligheter. Så da ble valget å ta en yrkesfaglig utdannelse. Jobben jeg har nå stortrives jeg med. Lønna er vel grei nok, men jeg er ikke "rik"... Og vi er avhengige av at begge jobber. Jeg har nå ny mann, og han har også yrkesfaglig utdannelse. Han tjener ikke dårlig sånn sett, over 400 000 i året, og vi har ikke så dyrt huslån heller da vi har veldig god styring på økonomien, og billån har vi heller ikke, bilen kjøpte vi kontant. Så sånn sett sliter vi jo ikke. Men vi vet det kommer til å bli trangere tider når barna vi evnt. får skal begynne på barnehage og sfo, og det blir et slit å få dem fram og tilbake dit før og etter jobb.

Hadde jeg hatt valget hadde jeg blitt hjemme de første årene, kanskje jobbet deltid.

Da jeg var liten var mor hjemmeværende, det var godt å ha mor å komme hjem til. Mange i klassen var såkalte nøkkelbarn. Merket faktisk på oppførselen deres, de var mye mer urolig og rampete enn vi som hadde hjemmeværende mødre - noen sammenheng?

Det rare var jo at den gang gikk de alene til skolen! Barnehagen var ikke så langt unna heller, så det gikk greit å levere dem dit.

Det var jo litt kjedelig for meg å være hjemme når alle jeg kjente var i barnehage, og da jeg begynte på skolen kjente jeg jo noen, men de ville heller leke med de de hadde gått i barnehage med.

Så jeg syns at barn fra 3 og oppover bør få gå i barnehage, ikke nødvendigvis full tid, men det er noe de har godt av i alle fall, ikke bare pedagogisk sett eller for å ha et sted å oppbevare de, men rett og slett for sosial trening - og de får den fordelen at de kjenner noen av sine medelever når de begynner på skolen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Åpne øya dine mor!

''Kvinneyrker i dag er lavtlønte og ikke alle er så heldige at de gifter seg med en ingeniør f.eks som tjener en halv mill og mer i året.''

For noe tull, vi kvinner velger utdannelse og yrke selv, og mange av oss velger annet enn de typisk lavtlønnede "kvinneyrkene". Den tid da du måtte gifte deg med en ambisiøs og høytlønnet mann for å få rimelig god råd er heldigvis forlengst forbi.

Greit nok vi kan velge utdannelse selv, men det går jo på muligheter likevel.

Skal jeg studere er det langt å reise, og jeg kunne ikke det på den tiden.

Ikke alle har toppkarakterer og kommer inn på det studiet de vil, og det har litt med interesser å gjøre. En kan selvsagt ta en utdannelse til noe en egentlig ikke er interessert i bare for å tjene penger... om en kommer inn da. Det virker som de fleste utdannelser krever gode ferdigheter i matematikk og fysikk, og det er det ikke alle som har evner til. Og vi har mange som har lærevansker, som ikke klarer å lære seg teori! De har ikke det samme valget til å studere som de som er skoleflinke!

Noen får kanskje barn tidlig og, ikke et valg alltid.. vi ser jo stadig 14-18 åringer som blir gravide... noen klarer kanskje å studere når ungen blir litt større, mens andre syns det blir for travelt, og de kan liksom ikke bare flytte fra ungen, skal de ta med ungen og skille den fra vennene der de bor for at mor skal få utdannelse? Og hva med far, kanskje han har fast jobb han trives med, skal han og måtte flytte? Eller skal de flytte fra stakkars far?

Noen har det enkelt, de går ut av skolen med toppkarakterer og kan velge og vrake i utdannelser, kanskje er de så heldige at de alt bor i hovedstaden, Bergen og andre studentbyer - og derfor slipper å flytte så langt for å få utdannelsen de ønsker,

og unger har de vært så heldige å slippe å få så tidlig... de vil kanskje ikke ha unger før passert 30-35 - altså når de har fått en karriere. Karrierekvinner blir det stadig flere av, og kvinner får senere og senere barn... og vi vet jo følgende av det, noen klarer ikke få barn etter 35... og noen får misdannede barn osv. Forskerne anbefaler jo å få barn før fylte 25, men samfunnsmessig passer det ikke inn, for vi må jo gjøre karriere, og da må vi først studere 3-6 år eller mer, så må vi jobbe noen år for å få erfaring og bli attraktiv i arbeidsmarkedet, og vi kan ikke bli på tjukken da for ingen vil jo ansette noen som har planer om å bli gravid og bli borte fra jobben et år!

Veldig synd at samfunnet har blitt sånn.

Jeg er for at kvinner skal ha like mye rett til å jobbe som en mann, både i lavere og høyere stillinger, men det er helt feil å si at det er et valg man har, det er ikke alltid man har muligheten til å gjøre det valget.

De som er født med sølvskje i munnen klarer sikkert ikke se dette....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trådstarter

''Kvinneyrker i dag er lavtlønte''

Mulig det, men det er full anledning til å velge noe annet. Ofte er det mange andre fordeler forbundet med å velge en kjønnsnøytral eller mannsdominert bransje også, ikke bare høyere lønn.

Kvinne bør ta snekkerutdannelse, de tjener fett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trådstarter

''Kvinneyrker i dag er lavtlønte og ikke alle er så heldige at de gifter seg med en ingeniør f.eks som tjener en halv mill og mer i året.

''

Men hvem sier at du må velge et typisk kvinneyrke? Eller ikke ta ingeniørutdanninga sjøl?

Kanskje fordi ingeniøryrket ikke er like lett for alle? Matematik og fysikk er ikke akkurat min sterke side....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trådstarter

''Jeg synes det er trist at vi har et samfunn som i stadig større grad forsøker å rydde barna ut av foreldrenes vei.''

Det er jeg helt enig i. Grusom utvikling. Det kommer til å bli et enormt sprik på hvordan barn har det bare på tiden fra våre foreldre hadde småbarn og til våre barn blir foreldre/besteforeldre. Forhåpentligvis så er det ikke noe som heter 08 til 16 jobb da, slik at en av partene er til stede for barna daglig eller nesten daglig..

Så sånn sett så er det ikke barnehage og sfo som bør utvide, men foreldre som bør innskrenke. Eller som jeg skrev tidligere i svaret mitt, folk bør stille opp for hverandre og ikke bare tenke på sitt.

Eneste måten å få til det på er å senke rentene på lån, senke matvareprisene og øke lønningene - jevne ut lønnsforskjellene. Greit nok det skal lønne seg med høyere utdannelse, men som tidligere nevnt er det ikke alle som har muligheten til å studere til høyere utdannelse. Og noen jeg kjenner med høyere utdannelse har faktisk ikke klart å få seg jobb innen det de utdannet seg til, og har måttet ta til takke med butikkjobb mens de venter på sin sjanse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje fordi ingeniøryrket ikke er like lett for alle? Matematik og fysikk er ikke akkurat min sterke side....

Poenget mitt er at ingen tvinger deg inn i et såkalt kvinneyrke - man bestemmer sjøl hva man skal bli når man blir stor. :)

Og man trenger ikke nødvendigvis fordypning i realfag for å få seg en høyere utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle har toppkarakterer og kommer inn på det studiet de vil, og det har litt med interesser å gjøre. En kan selvsagt ta en utdannelse til noe en egentlig ikke er interessert i bare for å tjene penger... om en kommer inn da. Det virker som de fleste utdannelser krever gode ferdigheter i matematikk og fysikk, og det er det ikke alle som har evner til. Og vi har mange som har lærevansker, som ikke klarer å lære seg teori! De har ikke det samme valget til å studere som de som er skoleflinke!

Noen får kanskje barn tidlig og, ikke et valg alltid.. vi ser jo stadig 14-18 åringer som blir gravide... noen klarer kanskje å studere når ungen blir litt større, mens andre syns det blir for travelt, og de kan liksom ikke bare flytte fra ungen, skal de ta med ungen og skille den fra vennene der de bor for at mor skal få utdannelse? Og hva med far, kanskje han har fast jobb han trives med, skal han og måtte flytte? Eller skal de flytte fra stakkars far?

Noen har det enkelt, de går ut av skolen med toppkarakterer og kan velge og vrake i utdannelser, kanskje er de så heldige at de alt bor i hovedstaden, Bergen og andre studentbyer - og derfor slipper å flytte så langt for å få utdannelsen de ønsker,

og unger har de vært så heldige å slippe å få så tidlig... de vil kanskje ikke ha unger før passert 30-35 - altså når de har fått en karriere. Karrierekvinner blir det stadig flere av, og kvinner får senere og senere barn... og vi vet jo følgende av det, noen klarer ikke få barn etter 35... og noen får misdannede barn osv. Forskerne anbefaler jo å få barn før fylte 25, men samfunnsmessig passer det ikke inn, for vi må jo gjøre karriere, og da må vi først studere 3-6 år eller mer, så må vi jobbe noen år for å få erfaring og bli attraktiv i arbeidsmarkedet, og vi kan ikke bli på tjukken da for ingen vil jo ansette noen som har planer om å bli gravid og bli borte fra jobben et år!

Jeg er for at kvinner skal ha like mye rett til å jobbe som en mann, både i lavere og høyere stillinger, men det er helt feil å si at det er et valg man har, det er ikke alltid man har muligheten til å gjøre det valget.

Jeg synes det er ganske frekt å antyde at Elextra er født med sølvskje i munnen fordi hun som kvinne har klart å skaffe seg høyere utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slik samfunnet er lagt opp i dag... Og rente på lån stiger, matvarepriser osv... og ikke i takt med lønnsveksten, de med høy utdannelse og gode jobber merker nok ikke dette så godt, men i familier hvor far og mor har vanlige jobber merker en dette svært godt, og er derfor avhengig av at begge jobber fullt, ja ofte må kanskje far eller mor jobbe en del overtid og for å få hjulene til å gå rundt. Det er ikke lett i dag.

Det handler selvsagt om valg, en kunne valgt å bo i en liten rønne og ikke ha råd til klær til barna og knapt smør på skiva - for å sette det på spissen, mens en av foreldrene var hjemme... så ille har det faktisk begynt å bli i dag.

Politikerne må tenke på sine prioriteringer.

Det er ikke samfunnet eller politikerne som tvinger folk til å overetablere seg for tidlig. Det er et moderne fenomen at man skal gå omtrent rett fra hjemmetilværelsen hos mor og far, til en stor, lånefinansiert leilighet med kule møbler og flatskjerm. Tanken på at man MÅ ha det ene og det andre på rekordtid, sitter inne i folks hoder, ikke i lovverk eller "samfunnet". Har man ikke penger til å finansiere alt på en gang, finnes det et bruktmarked hvor ting er omtrent gratis.

Det er utrolig historieløst å tro at renter, priser og betalingssatser for kommunale tilbud ikke forandrer seg.

Det er ubalanse i hva folk krever. På den ene siden skal de ha full frihet til å beholde inntekten sin selv og bruke den som de selv vil, på den annen side skal samfunnet holde dem med gratis velferdsgoder, spesielt når det passer dem å få barn. Vil vi ha barnehager til alle, får vi også finne oss i at samfunnet forventer at vi jobber. Løsningene er der for at vi skal kunne kombinere jobb og barn. Kombinasjonen jobb, barn, et plettfritt hjem, et utstrakt venne- og kaféliv, trening og bruk av kulturtilbudene er opptil hver enkelts overskudd og kan utsettes uten at verden går under.

Nå høres jeg vel ut som den gamle kjerringa jeg er, men det får være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"For noe tull, vi kvinner velger utdannelse og yrke selv, og mange av oss velger annet enn de typisk lavtlønnede "kvinneyrkene". Den tid da du måtte gifte deg med en ambisiøs og høytlønnet mann for å få rimelig god råd er heldigvis forlengst forbi."

Helt enig!! Vi lever ikke i 1940. Jeg tjener like godt som mange andre menn, og det vet jeg det er mange andre jenter/damer som gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da måte på syting.

En trenger ikke være spesielt god i matte og fysikk for å få seg en ok utdannelse og en godt betalt jobb; de aller fleste har råd til å studere i dag. Mange av oss har levd på studielån og ekstrajobber gjennom studitiden, uten at vi var noen supermennesker av den grunn.

Enhver må ta ansvar for eget liv. Selvfølgelig skal samfunnet også ta vare på de som faller utenom, blir gravide som tenåringer etc., men det er en annen diskusjon. Å hevde at en må gifte seg med en rik mann eller være født med en sølvskje i munnen for å klare seg bra er bare tøys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da måte på syting.

En trenger ikke være spesielt god i matte og fysikk for å få seg en ok utdannelse og en godt betalt jobb; de aller fleste har råd til å studere i dag. Mange av oss har levd på studielån og ekstrajobber gjennom studitiden, uten at vi var noen supermennesker av den grunn.

Enhver må ta ansvar for eget liv. Selvfølgelig skal samfunnet også ta vare på de som faller utenom, blir gravide som tenåringer etc., men det er en annen diskusjon. Å hevde at en må gifte seg med en rik mann eller være født med en sølvskje i munnen for å klare seg bra er bare tøys.

Det er slik at de som har tatt høyere utdannelse og tjener bedre enn gjennomsnittet, er avhengige av at det er mange som ikke tar slik utdannelse. Det fins en gjensidig avhengighet som innebærer at samfunnet må tilgodese alle grupper arbeidstakere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke samfunnet eller politikerne som tvinger folk til å overetablere seg for tidlig. Det er et moderne fenomen at man skal gå omtrent rett fra hjemmetilværelsen hos mor og far, til en stor, lånefinansiert leilighet med kule møbler og flatskjerm. Tanken på at man MÅ ha det ene og det andre på rekordtid, sitter inne i folks hoder, ikke i lovverk eller "samfunnet". Har man ikke penger til å finansiere alt på en gang, finnes det et bruktmarked hvor ting er omtrent gratis.

Det er utrolig historieløst å tro at renter, priser og betalingssatser for kommunale tilbud ikke forandrer seg.

Det er ubalanse i hva folk krever. På den ene siden skal de ha full frihet til å beholde inntekten sin selv og bruke den som de selv vil, på den annen side skal samfunnet holde dem med gratis velferdsgoder, spesielt når det passer dem å få barn. Vil vi ha barnehager til alle, får vi også finne oss i at samfunnet forventer at vi jobber. Løsningene er der for at vi skal kunne kombinere jobb og barn. Kombinasjonen jobb, barn, et plettfritt hjem, et utstrakt venne- og kaféliv, trening og bruk av kulturtilbudene er opptil hver enkelts overskudd og kan utsettes uten at verden går under.

Nå høres jeg vel ut som den gamle kjerringa jeg er, men det får være.

Veldig enig, laban!

Unge folk som etablerer seg i dag (som jeg kjenner til), er mye mer kresne og kjøper dyrere luksus-løsninger enn jeg,- selv om jeg nesten er ferdig med barn (ikke så mange årene til vi er uten barn i huset) og vi har veldig god råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slik at de som har tatt høyere utdannelse og tjener bedre enn gjennomsnittet, er avhengige av at det er mange som ikke tar slik utdannelse. Det fins en gjensidig avhengighet som innebærer at samfunnet må tilgodese alle grupper arbeidstakere.

Ikke uenig i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig, laban!

Unge folk som etablerer seg i dag (som jeg kjenner til), er mye mer kresne og kjøper dyrere luksus-løsninger enn jeg,- selv om jeg nesten er ferdig med barn (ikke så mange årene til vi er uten barn i huset) og vi har veldig god råd.

''Unge folk som etablerer seg i dag (som jeg kjenner til), er mye mer kresne og kjøper dyrere luksus-løsninger enn jeg,- selv om jeg nesten er ferdig med barn (ikke så mange årene til vi er uten barn i huset) og vi har veldig god råd.''

Helt enig. Og mine foreldre ville nok si det samme om meg og mitt pengeforbruk i forhold til deres opp gjennom årene ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Unge folk som etablerer seg i dag (som jeg kjenner til), er mye mer kresne og kjøper dyrere luksus-løsninger enn jeg,- selv om jeg nesten er ferdig med barn (ikke så mange årene til vi er uten barn i huset) og vi har veldig god råd.''

Helt enig. Og mine foreldre ville nok si det samme om meg og mitt pengeforbruk i forhold til deres opp gjennom årene ;).

''Og mine foreldre ville nok si det samme om meg og mitt pengeforbruk i forhold til deres opp gjennom årene ;).''

Sant nok ;-)

Men jeg tror ikke jeg både har kjøpt luksus (i mine foreldres øyne) og samtidig har klaget over hvor høye utgifter jeg har...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...