AneM1365380603 Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 De store barna på 10 og 13 år har det med å si krenkende ting til hverandre når de krangler. Det ender alltid opp med at jeg blir sladret til, og da koser sladreren seg. Jeg har hatt denne kranglingen deres rundt meg fra de var små, og ser at det hjelper å la dem ordne opp selv. Når stygge ord hagler griper jeg inn. Kanskje jeg burde la være der også? Hva tåler dere av skjellsord? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Mine er ikke store ennå, men allikevel: Jeg har en 6-åring med mange gloser jeg ikke aksepterer. "Din jævla kuk", f.eks, hylte han til storebror i morges = Nintendo DS er borte for resten av dagen. Harmonisk morgen i dette hjemmet... *s* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Tenåringene imellom? Tja,- det går vel i dust og idiot med tilhørende mimikk og fakter... Med en påfølgende automatisk korreks fra oss voksne - uten det helt store engasjementet :-) Det er ikke så mange år siden de lekte godt sammen - og det er nok ikke mange år før de er gode venner igjen ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Minimalt! Jeg blir sint og sender de ut eller opp for seg selv. Jeg sier det hver gang, at: har du ikke noe fint å si, så får du holde munnen lukket. Her i huset er det mest tv de har kranglet om, problemet har løst seg noe med flere tv i hus. De vet at dersom de krangler, da slår jeg av tv. Jeg sier at de bør kunne snakke sammen som vanlige mennesker, avtale tv-program så det blir greit for de begge. *Huff* dette er ikke pent, men likevel .... Mine nevøer kranglet. Storebroren ropte: jævla horeunge, til lillebroren ",) min sønn hadde overhørt dem og flirte litt ,for da var jo storebror også horeunge..... Huff, unger sier mye fælt, og jeg slår ned på det der og da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 11. september 2008 Forfatter Del Skrevet 11. september 2008 [quote name=Lotte )' timestamp='1221116712' post='3955476] Mine er ikke store ennå, men allikevel: Jeg har en 6-åring med mange gloser jeg ikke aksepterer. "Din jævla kuk", f.eks, hylte han til storebror i morges = Nintendo DS er borte for resten av dagen. Harmonisk morgen i dette hjemmet... *s* ''Jeg har en 6-åring med mange gloser jeg ikke aksepterer. "Din jævla kuk", f.eks, hylte han til storebror i morges'' Uff, nei slike ord vil ikke jeg heller høre. Her går det mer på sånt som "Har du et problem med hjernen din?", "Er du ikke helt normal?", "Er du homo?", "Ditt kvisetryne". Det med kvisetryne er svært så krenkende for tenåringen som kanskje har 2 kviser. En skulle jo tro de dekket hele ansiktet. Hun vil ikke høre ordet kvise her i huset, he he. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 11. september 2008 Forfatter Del Skrevet 11. september 2008 Tenåringene imellom? Tja,- det går vel i dust og idiot med tilhørende mimikk og fakter... Med en påfølgende automatisk korreks fra oss voksne - uten det helt store engasjementet :-) Det er ikke så mange år siden de lekte godt sammen - og det er nok ikke mange år før de er gode venner igjen ;-) Jeg ser sånn fram til den tiden kommer. De har jo alltid kranglet, og som regel prøver de å ha meg med som tredjepart. Jeg orker ikke det mer :-/ 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 ''Jeg har en 6-åring med mange gloser jeg ikke aksepterer. "Din jævla kuk", f.eks, hylte han til storebror i morges'' Uff, nei slike ord vil ikke jeg heller høre. Her går det mer på sånt som "Har du et problem med hjernen din?", "Er du ikke helt normal?", "Er du homo?", "Ditt kvisetryne". Det med kvisetryne er svært så krenkende for tenåringen som kanskje har 2 kviser. En skulle jo tro de dekket hele ansiktet. Hun vil ikke høre ordet kvise her i huset, he he. Den "Er du homo" ville jeg ha slått kraftig ned på om det blir sagt som skjellsord. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Mine er ikke fullt så store (8 og 10), men om jeg overhører at den ene kaller den andre noe stygt så reagerer jeg tvert ja. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 11. september 2008 Forfatter Del Skrevet 11. september 2008 Minimalt! Jeg blir sint og sender de ut eller opp for seg selv. Jeg sier det hver gang, at: har du ikke noe fint å si, så får du holde munnen lukket. Her i huset er det mest tv de har kranglet om, problemet har løst seg noe med flere tv i hus. De vet at dersom de krangler, da slår jeg av tv. Jeg sier at de bør kunne snakke sammen som vanlige mennesker, avtale tv-program så det blir greit for de begge. *Huff* dette er ikke pent, men likevel .... Mine nevøer kranglet. Storebroren ropte: jævla horeunge, til lillebroren ",) min sønn hadde overhørt dem og flirte litt ,for da var jo storebror også horeunge..... Huff, unger sier mye fælt, og jeg slår ned på det der og da. Her er problemet at de elsker å dra meg inn i kranglene. Jeg ønsker ikke å høre på eller megle lenger. Vi har også småbarn her som kan høre skjellsordene. Den med horeunge ville jeg steilet over, he he. Hvis jeg ber dem ordne opp selv og den ene sier noe stygt som medfører at jeg kommer ilende, så har de jo oppnådd noe likevel :-/ 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 11. september 2008 Forfatter Del Skrevet 11. september 2008 Mine er ikke fullt så store (8 og 10), men om jeg overhører at den ene kaller den andre noe stygt så reagerer jeg tvert ja. Men hvor går grensen? Er det ved ord som du selv ikke tar i din munn, eller bør en la søsken ordne opp selv om de f eks sier "Du er jo helt syk i hodet"? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Her tåles ikke skjellsord i det hele tatt i noen retninger, med unntak av at det hender husets yngste kalles feks katteslasken. Men han er katt da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Her er problemet at de elsker å dra meg inn i kranglene. Jeg ønsker ikke å høre på eller megle lenger. Vi har også småbarn her som kan høre skjellsordene. Den med horeunge ville jeg steilet over, he he. Hvis jeg ber dem ordne opp selv og den ene sier noe stygt som medfører at jeg kommer ilende, så har de jo oppnådd noe likevel :-/ Det skal ikke være lett nei. Med hunder kan man kaste skranglebokser i gulvet og det vil føre til at de lærer, men..hehe det kan du nok ikke gjøre. Hva med å prøve det jeg gjorde? Jeg hadde problemer med at de mistet fjernkontrollen i gulvet, dine mister "munnkontroll", da måtte mine gjøre noe for meg med det samme, der og da. Kreativiteten lenge leve... de løp ut med søppel, brettet tøy, ryddet oppvaskmaskin, ryddet div steder, hentet ved osv, eller de kan rett og slett sitte å skrive _jeg skal være snill_ et visst antall ganger (det må ta tid). Det jeg gjorde var å ta av tiden de sin. Det går også an å fjerne en viktig gjenstand fra dem. Når dette har holdt på en stund så blir de lei, og skjerper seg 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 11. september 2008 Forfatter Del Skrevet 11. september 2008 Her tåles ikke skjellsord i det hele tatt i noen retninger, med unntak av at det hender husets yngste kalles feks katteslasken. Men han er katt da. Katteslasken?? He he. Jeg ville jo reagert langt verre om de små holdt på slik, men ser at stygge ord brukes mer dess eldre de blir. Egentlig bannes det lite her, det er bare det at de sier ting til hverandre for å såre. Det er stygt! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Her er problemet at de elsker å dra meg inn i kranglene. Jeg ønsker ikke å høre på eller megle lenger. Vi har også småbarn her som kan høre skjellsordene. Den med horeunge ville jeg steilet over, he he. Hvis jeg ber dem ordne opp selv og den ene sier noe stygt som medfører at jeg kommer ilende, så har de jo oppnådd noe likevel :-/ Jeg har ofte sagt til dem, før de går ut av døren om morgenen at du ikke skal gjøre noe mot andre som du ikke vil at de skal gjøre mot deg................................... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 11. september 2008 Forfatter Del Skrevet 11. september 2008 Det skal ikke være lett nei. Med hunder kan man kaste skranglebokser i gulvet og det vil føre til at de lærer, men..hehe det kan du nok ikke gjøre. Hva med å prøve det jeg gjorde? Jeg hadde problemer med at de mistet fjernkontrollen i gulvet, dine mister "munnkontroll", da måtte mine gjøre noe for meg med det samme, der og da. Kreativiteten lenge leve... de løp ut med søppel, brettet tøy, ryddet oppvaskmaskin, ryddet div steder, hentet ved osv, eller de kan rett og slett sitte å skrive _jeg skal være snill_ et visst antall ganger (det må ta tid). Det jeg gjorde var å ta av tiden de sin. Det går også an å fjerne en viktig gjenstand fra dem. Når dette har holdt på en stund så blir de lei, og skjerper seg Du mener at jeg kan be dem gjøre noe nyttig når de har tatt av tiden min ved å involvere meg? Kanskje si at det får dem på andre tanker? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamma til ni Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Det hender ofte at dei kaller kvarandre. Viss eg ikkje høyrer det, så får dei stort sett ordne opp sjølv. Høyrer eg det, reagerer eg med å komentere. Blir det krangel av det, jager eg bort den som starta. Uansett om det er 16 åringen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Du mener at jeg kan be dem gjøre noe nyttig når de har tatt av tiden min ved å involvere meg? Kanskje si at det får dem på andre tanker? Gjøre noe nyttig ja,ikke bare for å ha tatt av tiden din, men for å ha sagt noe feil."straffen er ikke det de gjør, men at de _må_ gjøre noe, og at de må gjøre det øyeblikkelig. Jeg har sett det hjelpe her, for de har som regel noe de skal til med eller holder på med. Hva med å ta dem begge når de sier noe feil til den andre? De sier like mye? Eller ta bort idretten den dagen/uken, eller noe annet de er veldig opptatt av.(jeg har aldri måttet ta det valget....) Spør barna selv om hva som ville vært ille for dem kanskje? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 11. september 2008 Forfatter Del Skrevet 11. september 2008 Gjøre noe nyttig ja,ikke bare for å ha tatt av tiden din, men for å ha sagt noe feil."straffen er ikke det de gjør, men at de _må_ gjøre noe, og at de må gjøre det øyeblikkelig. Jeg har sett det hjelpe her, for de har som regel noe de skal til med eller holder på med. Hva med å ta dem begge når de sier noe feil til den andre? De sier like mye? Eller ta bort idretten den dagen/uken, eller noe annet de er veldig opptatt av.(jeg har aldri måttet ta det valget....) Spør barna selv om hva som ville vært ille for dem kanskje? Jeg synes ikke dette er så enkelt, for jeg ønsker egentlig ikke å bli involvert i det hele tatt. Jeg synes de blir verre straks jeg kommer, for da har de en megler. Så legger de jo alltid skylda på hverandre. Begge vil gjerne fortelle sin versjon, og da får jeg høre alt to ganger til. (Det støyet jeg allerede var vitne til) Kanskje det hjelper å gi dem hver sin kjedelige oppgave, selv om begge to nok mener det er høyst urettferdig, for det var jo den andres feil.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Den "Er du homo" ville jeg ha slått kraftig ned på om det blir sagt som skjellsord. Helt enig! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Her i huset er det _ikke_ ytringsfrihet. Si noe positivt eller ti! Skjellsord er ikke tillat. Det betyr jo ikke at de ikke forekommer... Når de krangler bare for å krangle holder jeg samtilige involverte ansvarlig. Så om den som 'sladret' står og godter seg over at den andre får kjeft, får h*n seg også raskt en stripe. Så langt det er mulig, må de ordne opp selv. En eller annen gang håper jeg at det gir resultater. Men ordbruken ungene imellom ville definitivt vært verre om jeg valgte å ignorere slikt. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.