Gjest Lasses mamma Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Jeg har flere barn, men et av barna gir meg mer bekymring enn de andre. Han viser trekk som jeg forbinder med psykopati. Han glemmer aldri urett eller at noen har vært frekk med han, han tilgir aldri, han kan ødelegge en trivelig situasjon ved å være frekk, spydig, slå osv. , og skjønner ikke hvorfor vi blir irritert på han. Han turer fram for å få sin vilje igjennom og har tusen argumenter på hvorfor det er rettferdig og andre løsninger ikke er rettferdig. Han skal alltid være først, få mest og best. Osv. Ja, jeg er bekymret og av og til tenker jeg at jeg burde nok ikke fått det barnet, han kommer til å gjøre mange mennesker ulykkelig hvis han ikke endrer seg. Samtidig er han verdens mest sjarmerende gutt og jeg elsker han av hele mitt hjerte. Kan man i det hele tatt oppdra bort slike trekk? Jeg må legge til at de fire søsknene hans har normal adferd og utvikler seg bra, de har mange venner og er fredelige (som sin mor..) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prøv å få hjelp av ekspertise. Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Du skriver ikke hvor gammel han er, men du kan hendvende deg til bup for å få råd og hjelp. Kanskje har han en diagnose eller lign. Kanskje kan han få ekstra hjelp på skolen osv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Hmm..Vanskelig, men jeg ville prøvd finne ut grunnen til at han er slik. Kanskje han har et problem som ikke synes for dere? Du har flere barn, kanskje han føler han ikke passer inn? Søk hjelp, før det går over stokk og stein... :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Uansett kan det kanskje være lurt å oppsøke hjelp hos BUP. Kanskje en idé å også poste dette innlegget på forum for psykiatri. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geir Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 ''Kan man i det hele tatt oppdra bort slike trekk?'' NHD har sagt en gang her tidligere at ca. 65% er arvelig betinget, og resten påvirkes av oppvekstmiljøet. Og at barn _kan_ bli bedre om de får profesjonell hjelp tidlig, tror han sa før de fyller 12 år. Men nå er det jo ikkje sikkert at din sønn faller inn under "Psykopat" kategorien, sjøl om det (desverre) kan høres slik ut. Hvordan er guttens far? Og har dine øvrige barn samme far? Ps! Det beste du kan gjøre (tror eg) er å søke han opp til BUP og å legge frem dine misstanker, samtidig som du fortsetter å gi av din kjærlighet men setter _klare_ og utvetydige grenser for hva som aksepteres av adferd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trafalgar Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 I tillegg til de andre rådene her. Et særtrekk hos psykopater er manglende evne til empati. Du kan jo fokusere på å lære ham empati. Dette er noe de fleste mennesker lærer uten spesielt å tenke over det, men kanskje sønnen din trenger litt ekstra hjelp her. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Tja... Jeg vet ikke om dette høres direkte psykopatisk ut. Men det høres ut som et barn med mye vilje, og stort behov for å hevde seg. Noen barn har et større behov enn andre for bekreftelse og oppmerksomhet, og i en søskenflokk på 5 vil det vel naturlig nok bli mere rivalisering og vanskeligere å få dekket dette behovet? Du skriver ikke hvor gammel han er, eller om han er yngst, eldst, eller midt i flokken. Dette kan jo også ha en viss betydning for adferden hans. Forøvrig er det typisk for psykopater at de er manipulerende, og spiller på folks samvittighet. De har liten evne til empati, og har også vanskelig for å se sammenhengen i hvordan deres egen adferd påvirker andre. De innser sjelden / aldri egne feil, og viser ikke anger eller ydmykhet med mindre de selv kan oppnå fordeler ved å gjøre dette. Slike trekk nevner du ikke om sønnen din. Men som sagt vet jeg jo ikke hvor gammel han er, eller i hvilken alder / situasjon slike trekk vanligvis blir fremtredende. Er enig med de som ber deg søke hjelp og råd hos fagpersoner, og ellers prøve å sette de samme grenser og regler som for de andre barna. Han bør ihvertfall ikke oppleve at han oppnår fordeler når han oppfører seg masete og krevende, ved at du gir etter for å slippe bråk og mas. Det er nok ikke lett, alltid. Men jeg tror dette er det eneste du kan gjøre for å forhindre at den negative adferden utvikler seg.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snikkersen Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Vel, psykopat er han sikkert ikke. Men hantrenger sikkert å lære mer om empati. Hvordan vet jeg ikke, men er du virkelig bekymret kan du sikkert kontakte en barnepsykolog eller noe....Samtaler runt slike ting kan også virke, samt lese bøker med slike problemstillinger. Å melde han på aktiviteter der han blir nødt til å samhandle mer med andre barn (idrett, speider, korps el.l) er sikkert også lurt. Samt å gi han MYE positiv oppmerksomhet og ros når han er snill og grei og samarbeider godt.....Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Du skriver at du er bekymret for gutten din, og at han kommer til å gjøre mange ulykkelige om han ikke endrer seg.. Du skriver ingenting om hvor gammel han er. Men psykiateren her på dol skrev dette til meg: '' I følge de barnepsykiaterne jeg har snakket med, må alvorlige adferdsproblemer av typen som utvikler seg til antisosial pf, behandles før 12 år dersom en skal ha moen mulighet til å endre skjevutviklingen.'' Jeg kan ikke si noe om hvor ille dette er, men jeg synes det er flott at du som mor ser at noe er galt, og at du vil hjelpe sønnen din. Det er du som kjenner han best. Og siden du er så bekymret for han, synes jeg du skal ta en prat med fastlegen din om dette allerede nå, og be om henvisning til BUP. Det er kun legen som kan henvise dit. Evt kan du starte hos helsesøster på skolen eller ppt (har ikke erfaring fra ppt selv). Masse lykkeønskninger fra mor til ei jente med adferdsproblemer... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Jeg synes du bør kontakte Bup hvis du har slike bekymringer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.