Gå til innhold

Kontaktbok på skolen

Gjest miras

Anbefalte innlegg

Sønnen min på syv har desverre litt atferdsproblemer på skolen. Han har også lese og skrivevansker. Dette medfører selvsgat mere smarabeid med skolen.

Ettersom det har blitt en del problemer så har læreren sendt med en kontaktbok i sekken.

Jeg har foreslått mailing men det vil ikke læreren.

Grunnen er at jeg liker ikke at min sønn skal rå rundt omkring med sin sensitive "journal" på skolen. Boken har også blitt glemt igjen på skolen så dermed hadde en elev lest i boka.

Men hvis vi ikke godtar kontaktbok så får vi heller ingen kontakt med læreren. Hun er umulig å få kontakt med på telefon og hun vil ikke at vi skal forstyrre henne i friminuttene.

Hva gjør man da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når læreren ikke vil ha direktekontakt eller mailkontakt så blir det jo vrient. Jeg hadde nok handlet inn noe som boken kan låses inn i, men finnes det i mappeform tro? Med lås der tallene må stilles inn for å åpne den. Eller så må boken ha en fast dag i uken i sekken, mendet blir kanskje for lite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde nettopp ikke kontaktboka var beregnet for sånt.

Håpløs lærer,- kanskje du kan ta det opp med foreldrekontaktene? Der det er spesielle problemer/behov skal da læreren ta seg tid til å svare på telefoner/mail?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde nettopp ikke kontaktboka var beregnet for sånt.

Håpløs lærer,- kanskje du kan ta det opp med foreldrekontaktene? Der det er spesielle problemer/behov skal da læreren ta seg tid til å svare på telefoner/mail?

Takk for råd. Skal ta det opp på neste konferansetime for det holder ikke mål slik det er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når læreren ikke vil ha direktekontakt eller mailkontakt så blir det jo vrient. Jeg hadde nok handlet inn noe som boken kan låses inn i, men finnes det i mappeform tro? Med lås der tallene må stilles inn for å åpne den. Eller så må boken ha en fast dag i uken i sekken, mendet blir kanskje for lite?

Skal tenke over det med lås. Det eneste jeg frykter med det er at andre elever da skal bli enda mere nygerrig på denne boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kontaktbok er ikke løsningen for sensitive opplysninger. Dersom læreren nekter kontakt via telefon eller mail, ville jeg tatt saken opp med rektor, straks! Jeg forstår at læreren vil spise i fred, men det må da være mange andre tider i løpet av dagen hun kan kontaktes. Be henne sette opp telefontid. Dessuten syns jeg det ville være naturlig om hun ringer deg dersom hun vil ta opp episoder/problemer som har oppstått på skolen. En lærer kan ikke nekte kontakt med foreldrene. Dette ville jeg ikke funnet meg i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal tenke over det med lås. Det eneste jeg frykter med det er at andre elever da skal bli enda mere nygerrig på denne boken.

Tull og tøys!! Selvfølgelig må læreren skjønne at dette er glat. Gutten din kan ikke gå runt med en slik bok i sekken. Lås eller ikke lås, vi lever i 2008 og mail og telefon er måten man kommuniserer på i dag. Læreren er også pliktig å svare på telefoner så lenge h*n er på skolen.

Ta opp dette med rektor.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun høres ut til å være litt vrang... Men når det gjelder mail kan jeg forstå henne altså. På skolen til mitt yngste barn deler alle lærerne på to pc'er og det hender at elevene må bruke de pc'ene også. Så de har oppfordret oss til å ikke sende mail med "hemmelig" eller sensitivt innhold.

Likevel bør hun ha ha en telefontid. Hvis ikke dere kan ringe i friminuttene, da må dere ringe henne på ettermiddagen da. Spør hva hun foretrekker av de to alternativene, så får dere nok en telefontid temmelig kjapt tenker jeg :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis læreren nekter alt, mail og telefon, kunne det da være et alternativ å be om å få brev i lukket konvolutt i stedet for kontaktbok? Altså at læreren skriver på et løst ark, putter i en konvolutt og skriver "til miras" utenpå? Så er det i det minste bare en episode om gangen som ligger i sekken, og ikke hele historien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis læreren nekter alt, mail og telefon, kunne det da være et alternativ å be om å få brev i lukket konvolutt i stedet for kontaktbok? Altså at læreren skriver på et løst ark, putter i en konvolutt og skriver "til miras" utenpå? Så er det i det minste bare en episode om gangen som ligger i sekken, og ikke hele historien...

Det kunne vært en god ide. Telefontid går hun nok ikke med på tipper jeg men skal prøve på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kontaktbok er ikke løsningen for sensitive opplysninger. Dersom læreren nekter kontakt via telefon eller mail, ville jeg tatt saken opp med rektor, straks! Jeg forstår at læreren vil spise i fred, men det må da være mange andre tider i løpet av dagen hun kan kontaktes. Be henne sette opp telefontid. Dessuten syns jeg det ville være naturlig om hun ringer deg dersom hun vil ta opp episoder/problemer som har oppstått på skolen. En lærer kan ikke nekte kontakt med foreldrene. Dette ville jeg ikke funnet meg i!

Jeg har prøvd å ta opp saken med rektor. Men rektor jatter bare med lærerne sannsynligvis p.g.a skolen har læremangel. De er på lærenes side uansett er min oppfatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull og tøys!! Selvfølgelig må læreren skjønne at dette er glat. Gutten din kan ikke gå runt med en slik bok i sekken. Lås eller ikke lås, vi lever i 2008 og mail og telefon er måten man kommuniserer på i dag. Læreren er også pliktig å svare på telefoner så lenge h*n er på skolen.

Ta opp dette med rektor.

Lykke til!

Rektor er sannsynligvis livredd for å miste lærerne og jatter derfor med de hele tiden, uansett hvor ille det er er mitt inntrykk.

Da alle desse problemene oppsto hadde jeg diskusjoner og krangler med rektor. det ble bare verre. Nå har jeg vært sykmeldt i flere måneder p.g.a jeg ble helt utslitt, fikk store søvnproblmer osv. Det er jammen ikke enkelt nar man har uflaks med læreren og rektor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På forrige foreldremøte ble det opplyst at alle kontaktlærere skal ha en time telefontid i uka.

Så nå har vår lærer satt opp telefontid i 45 minutter en fast dag i uka. Vi har også fått opplyst telefontiden til den andre læreren på trinnet.

Lærerne våre vil heller ikke ha mail eller sms. De har ikke egen PC på skolen, og de bruker sin private mobil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På forrige foreldremøte ble det opplyst at alle kontaktlærere skal ha en time telefontid i uka.

Så nå har vår lærer satt opp telefontid i 45 minutter en fast dag i uka. Vi har også fått opplyst telefontiden til den andre læreren på trinnet.

Lærerne våre vil heller ikke ha mail eller sms. De har ikke egen PC på skolen, og de bruker sin private mobil.

Det høres bra ut. Skal jeg våge å foreslå det tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vet du, det syns jeg ikke du skal foreslå. Det syns jeg du skal _kreve_. Det må da være mulig å få tak i læreren!

Stram deg opp, og så _krever_ du en fast telefontid. Får du ikke det, så ringer du læreren privat på ettermiddagen. Klager hun, får du si noe sånt som at: "Men du har jo sagt at du ikke har tid til å ta i mot telefoner i skoletiden og dette er viktig." Så kanskje hun finner ut at hun heller vil ha telefoner i friminuttene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rektor er sannsynligvis livredd for å miste lærerne og jatter derfor med de hele tiden, uansett hvor ille det er er mitt inntrykk.

Da alle desse problemene oppsto hadde jeg diskusjoner og krangler med rektor. det ble bare verre. Nå har jeg vært sykmeldt i flere måneder p.g.a jeg ble helt utslitt, fikk store søvnproblmer osv. Det er jammen ikke enkelt nar man har uflaks med læreren og rektor.

Da er det en sak for FAU. Ikke gi deg!

Høres ut som en dårlig skole....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kontaktmåten har læreren ingen rett til å holde på med (jeg er lærer selv).

Jeg forslår at du tar dette opp en gang til med rektoren. Gjør det tydelig på møtet at hvis skolen ikke kommer fram til en løsning som er akseptabelt, vil du ta saken opp videre i systemet.

Hvis det ikke blir en snarlig bedring tar du kontakt med opplæringssjefen i kommunen din, eller den i kommunen som er sjefen til rektorene.

Dette må du ikke finne deg i - det er helt uakseptabelt at slik sensitiv informasjon skal bli liggende i sekken til eleven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærerne våre sa at det var krav til at alle kontaktlærere måtte ha det. Kanskje det bare er Trondheim kommune?

Jeg liker heller ikke meldeboka. Skulle ønske alle lærere og SFO brukte mail litt mer aktivt. Skjønner at kapasiteten kan være et problem, men jeg tror også at mange lærere kvier seg for å ta i bruk noe nytt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærerne våre sa at det var krav til at alle kontaktlærere måtte ha det. Kanskje det bare er Trondheim kommune?

Jeg liker heller ikke meldeboka. Skulle ønske alle lærere og SFO brukte mail litt mer aktivt. Skjønner at kapasiteten kan være et problem, men jeg tror også at mange lærere kvier seg for å ta i bruk noe nytt...

Vi har fått mailadresser og mobilnr til lærerne med beskjed om at vi bare må bruke dem! :o)

Meldeboka er kjekk om det er en beskjed læreren MÅ ha om morgenen, det er jo ikke alltid lærern leser mail om morgenen eller at man selv har mailtilgang da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mandolina

Det kunne vært en god ide. Telefontid går hun nok ikke med på tipper jeg men skal prøve på det.

Alle lærene skal ha kontortid på skolen, så du mp da kunne ringe henne i kontortiden. Ofte lettere å forholde seg til problemene, når de blir drøftet i stedet for at det blir skrevet i en kontaktbok.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...