Gå til innhold

Kontaktbok på skolen

Gjest miras

Anbefalte innlegg

At hun ikke vil bli forstyrret i friminuttene er en selvfølge. At hun ikke vil kommunisere via email er bare teit. Snakk med rektor om det.

Jeg er selv lærer og all kommunikasjon foregår via sms, telefon og mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lærerne våre sa at det var krav til at alle kontaktlærere måtte ha det. Kanskje det bare er Trondheim kommune?

Jeg liker heller ikke meldeboka. Skulle ønske alle lærere og SFO brukte mail litt mer aktivt. Skjønner at kapasiteten kan være et problem, men jeg tror også at mange lærere kvier seg for å ta i bruk noe nytt...

Pøh, er du lærer er du forpliktet til å ta i bruk nye ting. Nå er ikke mail akkurat nytt lenger så det er ikke en unnskyldning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at du ikke liker det opplegget. Vi har faktisk opplevd å få kontaktboka til en klassekamerat av guttungen med hjem i guttungen sekk. Sekkene ligner, og læreren hadde lagt den feil.

Snakk med rektor og evt fau, dette bør kunne ordnes på en langt bedre måte, som feks med mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en merkelig lærer. Læreren til datteren min er stikk motsatt, vi sliter litt med skolen og min datter om dagen, og læreren ga med umiddelbart sitt mobilnummer og fastnummer med beskjed om å ringe når jeg måtte ønske, også om _jeg_ trengte å snakke:-) En fantastisk lærer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trygg kommunikasjon er viktig

Det høres her merkelig ut at ikke læreren ønsker annen kontakt enn via ei bok.

Hos oss har vi flere muligheter for å komme i kontakt med kontaktlærer, andre lærere eller skoleledelse; kontaktbok, pedit (læringsplattform og kontaktmulighet mellom lærer/foresatte/elever som er nettbasert), telefon som er åpen hele uka, dvs vi legger igjen beskjed og de ringer opp igjen i løpet av dagen og til slutt vanlig e-post. Jeg tror vi har brukt alle disse mulighetene, og kontaktlærer virker å synes det er greit uansett hvilken måte vi tar kontakt på.

Om ikke vedkommende kontaktlærer ønsker kontakt med dere på annen måte enn gjennom denne fysiske boka (som enhver i praksis kan lese), så ville jeg gått til skoleledelsen og forhøre meg om dette virkelig er skolens praksis. Slik skal det ikke være og trenger det heller ikke være med dagens muligheter til kommunikasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei! Du må nekte. Jeg har hatt det samme med min sønn, og da ble meldingsboka brukt. Jeg er livredd for at den kommer bort (tenk om andre får tak i dag og begynner å mobbe el.l). Krev telefoner eller mail, eller kanskje lukkede brev (det er litt bedre enn en hel bok som samler alt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På forrige foreldremøte ble det opplyst at alle kontaktlærere skal ha en time telefontid i uka.

Så nå har vår lærer satt opp telefontid i 45 minutter en fast dag i uka. Vi har også fått opplyst telefontiden til den andre læreren på trinnet.

Lærerne våre vil heller ikke ha mail eller sms. De har ikke egen PC på skolen, og de bruker sin private mobil.

Jeg synes det er ille i dagens samfunn, at lærere ikke bruker epost og har utstyr til å kunne bruke det!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ille i dagens samfunn, at lærere ikke bruker epost og har utstyr til å kunne bruke det!!!

Vi har noen få personal pc'er å dem er det rift om, skulle gjerne hatt en hver og det trengs absolutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått mailadresser og mobilnr til lærerne med beskjed om at vi bare må bruke dem! :o)

Meldeboka er kjekk om det er en beskjed læreren MÅ ha om morgenen, det er jo ikke alltid lærern leser mail om morgenen eller at man selv har mailtilgang da.

Det er ikke alltid man får anledning til å åpne mail før på ettermiddagen, nei. Derfor er det veldig greit med SMS. Jeg har bedt foreldrene sende det hvis det gjelder korte beskjeder, eller for å gi beskjed om at de har sendt en mail. Det fungerer veldig bra. Ellers er de selvsagt velkomne til å ringe. Jeg har mobilen med meg i pausa, som er betalt, jeg må derfor være tilgjengelig også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vår skole får ikke meldingsboken brukes til mer kompliserte ting enn fravær, bortkomne klær og annet praktisk.

Jeg synes den kontaktboken høres ganske så forkastelig ut. Det må da gå an å skrive brev som sendes i lukkede konvolutter og lagres i en perm hjemme om behov om læreren har e-post- og SMS-skrekk.

Jeg synes ikke du skal akseptere denne løsningen. Men det kan jo være lurt å tenke strategi på hvordan du legger fram saken.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått mailadresser og mobilnr til lærerne med beskjed om at vi bare må bruke dem! :o)

Meldeboka er kjekk om det er en beskjed læreren MÅ ha om morgenen, det er jo ikke alltid lærern leser mail om morgenen eller at man selv har mailtilgang da.

Hvis meldeboka blir vist fram og lest...

Jeg har gitt opp meldeboka.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å ta opp saken med rektor. Men rektor jatter bare med lærerne sannsynligvis p.g.a skolen har læremangel. De er på lærenes side uansett er min oppfatning.

Har du gjort en velbegrunnet, adjektivfattig _skriftlig_ henvendelse til rektor? Det hender folk forandrer mening om de ellers vil bli nødt til å skrive ned en masse sludder og signere det...

Det er jo også en sak for FAU.

Om en meldingsbok / kontaktbok full av sensitive opplysninger ligger å flyter rundt omkring og andre får tilgang på det er det et alvorlig brudd på taushetsplikten og altså lovstridig.

Om skolen insisterer på denne kontaktboken bør du be dem om å nøye redegjøre for hvordan den skal oppbevares og passes på slik at den ikke kommer i hendene på uvedkommende. Eventuelt still krav til hvordan det skal gjøres. F.eks. oppbevares i et låst skap som bare ... har tilgang til. Utleveres til eleven uten påsyn av andre elever. Den skal jo oppbevares like sikkert som all annen sensitiv informasjon. Nevn at det alt har skjedd brudd på taushetsplikten. Kanskje skolen da finner det enklere å komme opp med noe bedre.

Et annet problem med en slik bok er at det fratar hjem/skole muligheten til komminikasjon som ikke barnet kjenner til.

Ta også opp hvor absurd demoraliserende det er for et barn å bære med seg et synderegister i skolesekken hver dag.

Barns feiltrinn og nederlag skal tas der og da, og så viskes ut og glemmes. Deres bragder og seiere skal hugges i stein.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rektor er sannsynligvis livredd for å miste lærerne og jatter derfor med de hele tiden, uansett hvor ille det er er mitt inntrykk.

Da alle desse problemene oppsto hadde jeg diskusjoner og krangler med rektor. det ble bare verre. Nå har jeg vært sykmeldt i flere måneder p.g.a jeg ble helt utslitt, fikk store søvnproblmer osv. Det er jammen ikke enkelt nar man har uflaks med læreren og rektor.

Det er vel omtrent på dette stadiet jeg ville sett meg om etter en annen skole.

Når skolen ikke en gang kan/vil løse de praktiske sidene ved kommunikasjon med hjemmet og ivaretagelse av taushetsplikten - altså konstruerer problemer, hvordan skal det da gå med de virkelige problemene?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har akkurat samme problemet med læreren til minstemann, ikke telefon og ikke mail. Men jeg kan maile med spesialpedagogen slik at jeg kan få vite noe. Men som regel blir det glemt, så egentlig vet jeg lite om hva som foregår før jeg kommer på foreldresamtaler og da får jeg beskjeder jeg burde fått for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...