Gå til innhold

"Aldersgrense" på å sykle til skolen?

Gjest aldersgrense

Anbefalte innlegg

Gjest aldersgrense

Bor i utkantsnorge, veiene er ikke sånn kjempetrafikkert, skoleveien er ca 2 km, oppoverbakker til skolen og nedoverbakker fra skolen.

Det finnes en snarvei opp gjennom skogen, noen sykler til starten av denne bakken og går opp. Barna sykler da gjennom sentrumet her.

Nå har FAU hatt møte og vil ha aldersgrense på å bruke sykkelen til skolen, ingen under 5.kl får bruke sykkelen. Greit nok for oss, snuppa vår får ikke sykle i sentrum enda allikevel, noe hun er inneforstått med. Men noen foreldre er uenige i denne aldersgrensen.

Har "din" skole aldersgrense på dette ?

Det finnes ingen regler for dette fra Trygg Trafikk o.l., de har kun anbefalninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

4

• Katt-ja

4

• Lillemus

2

• Anka

2

Mest aktive i denne tråden

Det er aldersgrense på mine barns skole, tror de kan sykle fom. 5. klasse. Det var også aldersgrense da jeg gikk på skolen, der tok vi sykkelprøven i 5. klasse og fikk sykle fom. 6. klasse (som tilsvarer 7. nå...). Vanlig med aldersgrense, og helt greit, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vår skole er aldersgrensa 5. klasse, og de har sykkelkurs på våren i 4. klasse der politiet kommer og orienterer og de tar "sykkellappen"

Gjett om guttungen min gleder seg til neste år ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det faktisk 12-årsgrense, altså først i 7. klasse får de sykle til skolen.

Oj,- det var seint :-)

På ungdomsskolen dabber det jo gjerne av igjen litt - i alle fall for dem som har hysteriske mødre som krever hjelm... Med et nøye frisert hår, går man heller enn å sykle. I alle fall et par år - er min erfaring :-) Omtrent de samme årene tykke jakker og støvler heller ikke kan brukes om vinteren. For ikke å snakke om regntøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På skolene her i kommunen får ingen under 5. klasse bruke sykkel til skolen. Og før de får lov til å ta sykkelen i bruk på skoleveien, må de avlegge sykkelprøven, og ta "sykkellappen". Den innebærer også at sykkelen er i forsvarlig stand. Sånn var det også i min barndom i en helt annen kommune, og med mye mindre trafikk enn det er nå tildags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fra og med 5. klasse her også, samt siste få ukene i 4. klasse etter at de har bestått sykkelprøven.

''etter at de har bestått sykkelprøven''

Holder de på med sykkelprøven ennå!? Husker godt fokuset på denne da jeg gikk på barneskolen og konkurransen om å få færrest prikker. I sjette klasse klarte jeg omsider å få null! *S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''etter at de har bestått sykkelprøven''

Holder de på med sykkelprøven ennå!? Husker godt fokuset på denne da jeg gikk på barneskolen og konkurransen om å få færrest prikker. I sjette klasse klarte jeg omsider å få null! *S*

Hvis det var sykkelprøve på min skole da jeg var barn, har jeg glemt det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det var sykkelprøve på min skole da jeg var barn, har jeg glemt det:-)

Samme her... Eller muligens kunne ordet vært "fortrengt"...

I min barndom - eller kanskje det var mest i min familie(?) - hadde man ikke barnesykler... Det ble å bruke store sykler. Jo, barnsykler fantes nok,- man de var ikke så vanlige å kjøpe som nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min barndom - eller kanskje det var mest i min familie(?) - hadde man ikke barnesykler... Det ble å bruke store sykler. Jo, barnsykler fantes nok,- man de var ikke så vanlige å kjøpe som nå.

Slik var det hos meg også.

Husker jeg fikk en brukt 17'' - en liten voksensykkel - da jeg var rundt 8 år. Det var stort :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var mest store sykler, men så kom kombisyklene, og de ble umåtelig populære blant jentene. Husker hvor stort det var da jeg fikk min splitter nye, røde kombisykkel fra DBS! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var mest store sykler, men så kom kombisyklene, og de ble umåtelig populære blant jentene. Husker hvor stort det var da jeg fikk min splitter nye, røde kombisykkel fra DBS! :-)

Kjæresten fikk kombisykkel da han var 6-7 år slik at søstra skulle kunne arve den. Tror det har satt varige spor for han snakker om det fremdeles, det var jo ingen _guttesykkel_! ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresten fikk kombisykkel da han var 6-7 år slik at søstra skulle kunne arve den. Tror det har satt varige spor for han snakker om det fremdeles, det var jo ingen _guttesykkel_! ;o)

*ha ha* stakkars gutt!! Nei de skulle ha Apache og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kombisykkel, ja. Det fikk vi aldri ;-) Husker det var stas... (noe skal man jo ha å være bitter for med barndommen....hehe. Vi brukte også gammeldagse beksømstøvler - arvede saker - huff :-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kombisykkel, ja. Det fikk vi aldri ;-) Husker det var stas... (noe skal man jo ha å være bitter for med barndommen....hehe. Vi brukte også gammeldagse beksømstøvler - arvede saker - huff :-) )

Min bestevenninne hadde kombisykkel, og jeg var såå misunnelig. Husker det ennå. Og broren min hadde Apachesykkel, og jeg hadde en arvet sykkel med sånn "damesykkelfasong". Det var bare såå urettferdig altså!

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...