Gå til innhold

"Aldersgrense" på å sykle til skolen?

Gjest aldersgrense

Anbefalte innlegg

På vår skole får de ikke sykle før i 7. klasse.

Dette er en veldig stor skolekrets, hvor noen har veldig lang vei. Mange har også bakker.

Nærmere skolen er det en del trafikk, men det finnes fortau og underganger (noen unntak).

Hørte en gang at begrunnelsen er at det ikke er plass til så mange sykler ved skolen, men jeg tror vel helst at det har med sikkerhet å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

4

• Katt-ja

4

• Lillemus

2

• Anka

2

Mest aktive i denne tråden

Her er det aldersgrense. Kjempeleit for snuppa som har gang og sykkelsti hele veien med unntak av en vei som må krysses. Men reglene må jo være like for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vår skole er det ikke noen aldersgrense. Vi bor utenfor by og har dermed en skolekrets med store avstander. Siden grensen for gratis skoleskyss er 4 km etter 1. klasse, akn de nesten ikke forlange at ungene skal gå nesten 4 km. Her sykler alle fra vårt tettsted fra 2.klasse. Sykler da gjennom tettstedet, videre gjennom skogen og over riksveien før veien videre går på sykkelstien. Omtrent ingen sykler langs den offisielle skoleveien med undergang til riksveien, da dette blir en relativ stor omvei, med mye mer bakker begge veier.

Er det dårlig vær eller ungene ikke gidder å sykle kan de ta skolebussen som kommer fra sør i kretsen mot vanlig bussbillett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal FAU (eller skolen for den del) legge seg opp i aldersgrense for sykling til skolen? Er ikke det opp til foreldrene til hver enkelt elev, å avgjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det aldersgrense. Kjempeleit for snuppa som har gang og sykkelsti hele veien med unntak av en vei som må krysses. Men reglene må jo være like for alle.

Det synes jeg faktisk er tull. Reglene må ikke være lik for alle - det bør være en vurdering basert på hva slags skolevei den enklete eleven som vil sykle har.

Nå bor vi dessverre ikke slik at mine unger kan sykle til skolen, de må ta buss, men de sykler mye og er betydelig flinkere til å sykle enn mange gjevnaldrende. Selvfølgelig har de akkurat den samme fysiske utviklingen som andre barn, dvs sidesynet osv er ikke fult utviklet før de er ca. 12 år.

Hadde vi bodd slik at de hadde en trygg sykkelsti til skolen hadde jeg gitt beskjed at mine unger sykler til skolen og gitt blaffen i det som skolen sier. Det er mitt ansvar hvordan ungene kommer seg til skolen og det kan ikke skolen legge seg opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mine barns skole må ungene ta en sykkelprøve på slutten av 5. klasse. Det er både teori og praksis. Hvis de består prøven uten for mange feil kan de sykle fra starten av 6. klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det synes jeg faktisk er tull. Reglene må ikke være lik for alle - det bør være en vurdering basert på hva slags skolevei den enklete eleven som vil sykle har.

Nå bor vi dessverre ikke slik at mine unger kan sykle til skolen, de må ta buss, men de sykler mye og er betydelig flinkere til å sykle enn mange gjevnaldrende. Selvfølgelig har de akkurat den samme fysiske utviklingen som andre barn, dvs sidesynet osv er ikke fult utviklet før de er ca. 12 år.

Hadde vi bodd slik at de hadde en trygg sykkelsti til skolen hadde jeg gitt beskjed at mine unger sykler til skolen og gitt blaffen i det som skolen sier. Det er mitt ansvar hvordan ungene kommer seg til skolen og det kan ikke skolen legge seg opp i.

Enig med deg!

For syns skyld kan man jo "søke" til rektor, slik at ungen kan si at mamma har søkt, så derfor er det lov for meg.

Desverre er ikke min eldste så flink til å sykle at dette er aktuelt¨for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest aldersgrense

Hvorfor skal FAU (eller skolen for den del) legge seg opp i aldersgrense for sykling til skolen? Er ikke det opp til foreldrene til hver enkelt elev, å avgjøre?

FAU er en instans hvor foreldre henvender seg til, og som da igjen må ta saken for å "få til regler" bl.a.

Skolen har "ansvar" for barnet ditt fra det går ut av døra hjemme, for da er barnet på skolevei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest aldersgrense

Godt ingen av foreldrene her er som deg :), en regel er en regel, lærer du dine barn at regler er til å brytes fra de er små, så værsågod. Vi velger å følge skolens regler.

Barnet ditt er skolens "ansvar" så fort barnet er ute av døren hjemme på morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår skole opererer også med 5. klasse som grense for når ungene får lov til å sykle på skolen alene.

Det er lov til å sykle tidligere om man er sammen med foreldre eller andre voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen aldersgrense her. De fleste som sykler har 2-2,5 km vei, sykkelvei/gangvei men en fylkesvei må krysses på to steder. Så vidt jeg vet har det ikke vært trafikkulykker annet enn vanlige fall/unger som har kjørt i grøfta/sklidd på grusen.

Det er få førsteklassinger som sykler uten følge nå på høsten, men fra våren i førsteklasse blir det som regel fler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mandolina

Forklaringen på skolen til ungene var at det var aldersgrense for sykling til skolen pga forsikringsordningen i skolen (kommunen), barna er forsikret gjennom skolen på skoleveien, og derfor satte de grense for når barna fikk lov til å sykle til skolen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ja til sykling

Forklaringen på skolen til ungene var at det var aldersgrense for sykling til skolen pga forsikringsordningen i skolen (kommunen), barna er forsikret gjennom skolen på skoleveien, og derfor satte de grense for når barna fikk lov til å sykle til skolen.

Vennlig hilsen

Har hørt forklaringen om forsikring og at det er skolens ansvar på vår skole også, men da vi kontaktet skolens ledelse i forhold til mobbing/trakassering på skoleveien av eldre elever fikk vi til svar at da måtte vi heller kontakte heimen til mobberne for skoleveien var ikke skolens ansvar og de kunne ikke gjøre noe i fornhold til det... Så - mine barn sykler til skolen når jeg synes de er modne til det i forhold til ferdigheter og hvor "trygg" vår vei er, samme hva skolen har vedtatt..

Er vanligvis veldig lovlydig, og prinispielt for å holde regler selv om jeg ikke er enig, men så inkonsekvent som dette..! Og det er forskjell på skoleveien til elevene, så det må være rom for å vurdere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mandolina

Har hørt forklaringen om forsikring og at det er skolens ansvar på vår skole også, men da vi kontaktet skolens ledelse i forhold til mobbing/trakassering på skoleveien av eldre elever fikk vi til svar at da måtte vi heller kontakte heimen til mobberne for skoleveien var ikke skolens ansvar og de kunne ikke gjøre noe i fornhold til det... Så - mine barn sykler til skolen når jeg synes de er modne til det i forhold til ferdigheter og hvor "trygg" vår vei er, samme hva skolen har vedtatt..

Er vanligvis veldig lovlydig, og prinispielt for å holde regler selv om jeg ikke er enig, men så inkonsekvent som dette..! Og det er forskjell på skoleveien til elevene, så det må være rom for å vurdere.

Skoleveien er skolens ansvar.

Om barna blir mobbet på skoleveien, plikter skolens ledelse å ta affære, på lik linje om det skjer i skolegården.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor på landet, mange av elevene har gang og sykkelsti til skolen. Hos oss må barna bestå sykkelprøven før de kan sykle til skolen, noe de tar i 4. klasse. Vår skole er "heldig" og får tatt prøven på høsten, de fleste andre skoler må vente til våren.

Trodde det var en helt vanlig regel rundt forbi i landet, jeg.

Vi har også hatt diskusjoner om sykling i FAU. Mange mener at det er vanskelig å nekte mindre søsken å sykle siden de får lov til å sykle samme strekning ellers, memn unger må da lære seg at det er forskjellige regler på ulike arenaer.

Det er en grunn til at sykkelprøven ikke skal tas før i 4. klasse; ungene må ha den nødvendige modenhet til å forstå og tolke traffikkbildet rundt seg. Det har de generelt ikke forutsetning til tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt ingen av foreldrene her er som deg :), en regel er en regel, lærer du dine barn at regler er til å brytes fra de er små, så værsågod. Vi velger å følge skolens regler.

Barnet ditt er skolens "ansvar" så fort barnet er ute av døren hjemme på morgenen.

''Godt ingen av foreldrene her er som deg :), en regel er en regel, lærer du dine barn at regler er til å brytes fra de er små, så værsågod. Vi velger å følge skolens regler.

Barnet ditt er skolens "ansvar" så fort barnet er ute av døren hjemme på morgenen''

*Megadulte*

Holdninger er mye viktigere en lettvintheten for den enkelte familie.

Våre unger har ikke krav på skoleskyss, men det oppleves for langt å gå for ungene i småskolealder. Størstemann sykler til skolen mens snuppa må ta bussen (som vi selvfølgelig må koste selv) Det hadde jo helt klart vært mye enkler og ikke minst billigere for oss at ungene hadde syklet sammen, men prinsippet her er mye vikigere, synes jeg. Soklen har en regel, og regler må vi forholde oss til.

*slik er det med den saken som nissemor sier*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn gikk på en barne og ungdomsskole hvor det ikke var lov å sykle i det hele tatt, selv om mange kun brukte gangvei hjemmefra til skolen.

Husker ikke helt men mener at skolen begrunnet det med at de ikke hadde plass til syklene og/eller at de ville unngå sykling i frikvarterene. Lov var det iallefall ikke....-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen enkel sak, det der!:-) Ved min skole, står det i ordensreglene at ingen under 4.klasse _bør_ sykle til skolen. Dette er vedtatt i diverse utvalg, med bakgrunn i anbefalinger fra bl.a. Trygg Trafikk.

Men- det er nesten ingen som bryr seg om det. Så lenge det står _bør_, er det intet pålegg, og det er opp til foreldrene å bruke sunn fornuft.

Noe de aller fleste ikke gjør.

Dessverre.

Jeg synes godt at FAU kan bestemme en slik regel, men kutt ut _bør_, skriv _skal ikke_, da er det mer "gjeldende".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...