Gjest what you think? Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Begynte med grøt til min baby da hun var rundt 4 mnd. Jeg gir nå grøten til kvelden. Hun har ikke begynt å mase om mer ennå, så jeg vil prøve å vente med flere grøtmåltider til hun blir 6 mnd om mulig. Bør jeg da begynne med 2 måltider? Jeg tenkte sånn at hun kunne få første grøtmåltidet etter første formiddagsluren, hun pleier å sovne i 10-11-tiden, så da kunne hun få grøt i 12-13-tiden? Og deretter kveldsgrøt i 19-tiden? Hva syns dere om det? Hva med fruktpure, når kan jeg gi det? Jeg har pleid å blande litt i grøten da hun ikke liker ren grøt. Og når bør jeg begynne med tre måltider? Da tenker jeg på middagsmåltidet. Bør middagen være disse glassene, f.eks. potet og gulrot? Når kan jeg servere det? I 15-16-tiden kanskje? Etterhvert skal hun vel begynne med frokost og, når er det greit å servere den og ved hvilken alder? Hun skal begynne i barnehage når hun er 9 mnd, jeg tenkte da kanskje hun fikk pupp når hun stod opp, så fikk hun frokost i barnehagen? Har vel begynt med skiver da. Men jeg bør kanskje begynne med frokostmåltidet en stund før hun begynner i barnehagen? F.eks. 8 mnd alder? Når kan hun begynne å få brød? Jeg spør dumt da, men jeg er ung og uerfaren... Hør her planen min: Frokost: pupp. Deretter brød med leverpostei. Vann til tørstedrikk. (avvenning av pupp etterhvert - når bør det skje helt?) Lunsj: Grøt. Vann til tørstedrikk. Middag: Middagsglass. Vann til tørstedrikk. Kvelds: Grøt. Vann til tørstedrikk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Jeg ville prøvd å innrettet babyens måltider til resten av familiens spisetider så du ikke ender opp med å lage mat hele dagen. ) Gi henne morsmelk så lenge du har og hun er fornøyd i alle fall, så kan du spe på med litt forskjellig mat etterhvert. Tror ikke du skal henge deg så veldig opp i at når hun blir så og så gammel skal hun få sånn og sånn mat klokka da og da. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Jeg ville prøvd å innrettet babyens måltider til resten av familiens spisetider så du ikke ender opp med å lage mat hele dagen. ) Gi henne morsmelk så lenge du har og hun er fornøyd i alle fall, så kan du spe på med litt forskjellig mat etterhvert. Tror ikke du skal henge deg så veldig opp i at når hun blir så og så gammel skal hun få sånn og sånn mat klokka da og da. ) Hun sier jo at barnet skal i barnehage ved 9 mnd! Hvis babyen nå nærmer seg 6 mnd og kun spiser ett måltid om dagen, er det sikkert greit å ha en plan for å innføre flere måltider før barnehagetid... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest velprøvd Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 http://www.shdir.no/ernaering/spedbarnsern_ring/fast_f_de/ 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Hun sier jo at barnet skal i barnehage ved 9 mnd! Hvis babyen nå nærmer seg 6 mnd og kun spiser ett måltid om dagen, er det sikkert greit å ha en plan for å innføre flere måltider før barnehagetid... Ooopsss.... Sorry. Fikk ikke med meg det. *Lusker duknakket ut av tråden igjen* ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Ooopsss.... Sorry. Fikk ikke med meg det. *Lusker duknakket ut av tråden igjen* ;o) He he:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest what you think? Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Hun sier jo at barnet skal i barnehage ved 9 mnd! Hvis babyen nå nærmer seg 6 mnd og kun spiser ett måltid om dagen, er det sikkert greit å ha en plan for å innføre flere måltider før barnehagetid... Ja, det er liksom det jeg tenker, at det er greit å få inn rutinene før barnehagen begynner da... så blir overgangen til barnehage så myk som mulig. Jeg ønsker jo å amme lengst mulig, men må jo trappe ned etterhvert som barnehagen nærmer seg... Er det greit å gi frokostpupp til babyen f.eks. er 1 år og så slutte helt? Jeg vet jo de anbefaler å amme til barnet blir nærmere 2 år, men jeg føler det litt unaturlig å amme så lenge. Men til 1 år skal vel gå Hva tror dere? Og middagsmåltidet, får ungen det i barnehagen? Jeg kommer ikke til å klare å hente henne før i 16-tiden og da er vi ikke hjemme før i 16-17-tiden. Har selvsagt med mat til ungen i barnehagen. Helst ville jeg vært hjemme til ungen ble rundt 1 år, men sånn ting er lagt opp til i dag har jeg ikke råd til å ha ulønnet permisjon. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Ja, det er liksom det jeg tenker, at det er greit å få inn rutinene før barnehagen begynner da... så blir overgangen til barnehage så myk som mulig. Jeg ønsker jo å amme lengst mulig, men må jo trappe ned etterhvert som barnehagen nærmer seg... Er det greit å gi frokostpupp til babyen f.eks. er 1 år og så slutte helt? Jeg vet jo de anbefaler å amme til barnet blir nærmere 2 år, men jeg føler det litt unaturlig å amme så lenge. Men til 1 år skal vel gå Hva tror dere? Og middagsmåltidet, får ungen det i barnehagen? Jeg kommer ikke til å klare å hente henne før i 16-tiden og da er vi ikke hjemme før i 16-17-tiden. Har selvsagt med mat til ungen i barnehagen. Helst ville jeg vært hjemme til ungen ble rundt 1 år, men sånn ting er lagt opp til i dag har jeg ikke råd til å ha ulønnet permisjon. I barnehagen er det vel vanlig med frokost rundt 8-8:30 tiden, lunsj ca. 11:30-12 og så et fruktmåltid i 15-tiden? Var sånn da mine gikk i bhg i alle fall. Du kan jo spørre om de kan gi henne middagsglass til 15-måltidet? Hvor gammel er hun nå da? Jeg forsto det sånn at hun er rundt 5 mnd nå, da har du jo enda 4 mnd å gjøre det på. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Ja, det er liksom det jeg tenker, at det er greit å få inn rutinene før barnehagen begynner da... så blir overgangen til barnehage så myk som mulig. Jeg ønsker jo å amme lengst mulig, men må jo trappe ned etterhvert som barnehagen nærmer seg... Er det greit å gi frokostpupp til babyen f.eks. er 1 år og så slutte helt? Jeg vet jo de anbefaler å amme til barnet blir nærmere 2 år, men jeg føler det litt unaturlig å amme så lenge. Men til 1 år skal vel gå Hva tror dere? Og middagsmåltidet, får ungen det i barnehagen? Jeg kommer ikke til å klare å hente henne før i 16-tiden og da er vi ikke hjemme før i 16-17-tiden. Har selvsagt med mat til ungen i barnehagen. Helst ville jeg vært hjemme til ungen ble rundt 1 år, men sånn ting er lagt opp til i dag har jeg ikke råd til å ha ulønnet permisjon. Jeg ga frokostpupp til ungene var hhv 16 og 14 mndr. Det var det siste puppemåltidet vi kuttet ut. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Jeg ga frokostpupp til ungene var hhv 16 og 14 mndr. Det var det siste puppemåltidet vi kuttet ut. Det lar seg altså gjøre? Å bare amme èn gang om dagen. Eller måtte du pumpe deg ellers på dagen da? Har lurt litt på dette selv se. Frokostpuppen er det veldig mye kos med, og veldig praktsik da jeg kan få våkne litt sakte... Men så har jeg tenkt at det kanskje ikke går ann å amme kun èn gang om dagen. At man da enten fikk spreng, eller mistet melken helt! Har baby på 6 mnd selv se... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest what you think? Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 I barnehagen er det vel vanlig med frokost rundt 8-8:30 tiden, lunsj ca. 11:30-12 og så et fruktmåltid i 15-tiden? Var sånn da mine gikk i bhg i alle fall. Du kan jo spørre om de kan gi henne middagsglass til 15-måltidet? Hvor gammel er hun nå da? Jeg forsto det sånn at hun er rundt 5 mnd nå, da har du jo enda 4 mnd å gjøre det på. ) Ja det stemmer hun er 5 mnd nå 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Det lar seg altså gjøre? Å bare amme èn gang om dagen. Eller måtte du pumpe deg ellers på dagen da? Har lurt litt på dette selv se. Frokostpuppen er det veldig mye kos med, og veldig praktsik da jeg kan få våkne litt sakte... Men så har jeg tenkt at det kanskje ikke går ann å amme kun èn gang om dagen. At man da enten fikk spreng, eller mistet melken helt! Har baby på 6 mnd selv se... Amming bare om morgenen og kvelden er vel mer vanlig når barnet er eldre enn jenta di. ) Men mange småttiser på 1 år får pupp om morran og om kvelden bare, ikke uvanlig det. Puppene innstiller seg etter etterspørselen vet du. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Amming bare om morgenen og kvelden er vel mer vanlig når barnet er eldre enn jenta di. ) Men mange småttiser på 1 år får pupp om morran og om kvelden bare, ikke uvanlig det. Puppene innstiller seg etter etterspørselen vet du. Ja det er ikke snakk om nå! Jeg vil amme så mye som mulig foreløpig jeg, men synes det hadde vært fint å kunne gi morgenpupp når hun er rundt året... Også kveldpupp egentlig, men da er jeg nødt til å være hjemme ved leggetid hver dag, og det hadde jo vært praktisk om jeg kunne reise noe sted etterhvert... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Det lar seg altså gjøre? Å bare amme èn gang om dagen. Eller måtte du pumpe deg ellers på dagen da? Har lurt litt på dette selv se. Frokostpuppen er det veldig mye kos med, og veldig praktsik da jeg kan få våkne litt sakte... Men så har jeg tenkt at det kanskje ikke går ann å amme kun èn gang om dagen. At man da enten fikk spreng, eller mistet melken helt! Har baby på 6 mnd selv se... Man mister ikke melken helt, og hvis man trapper ned gradvis (det gikk helt av seg selv egentlig) får man ikke spreng heller. En liten sup om dagen holdt vi på helt til ungen spytta ut puppen om morgenen og forlangte yoghurt isteden. "Jeg pise yukkukk mine" Melka kan ikke bare bli borte, de fleste jeg kjenner som har ammet kan klemme ut melk flere år etter avsluttet amming. En gang ku, alltid ku! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Man mister ikke melken helt, og hvis man trapper ned gradvis (det gikk helt av seg selv egentlig) får man ikke spreng heller. En liten sup om dagen holdt vi på helt til ungen spytta ut puppen om morgenen og forlangte yoghurt isteden. "Jeg pise yukkukk mine" Melka kan ikke bare bli borte, de fleste jeg kjenner som har ammet kan klemme ut melk flere år etter avsluttet amming. En gang ku, alltid ku! Flere år??! Wow! Så når man får nr to, kommer kanskje melken fortere igang enn med nr en da? Min svigermor hadde ikke melk med sin første. Med nr to hadde hun melk nok, men med èn gang hun innførte første grøtmåltid, så stoppet melken fullstendig! Min egen mor har jeg ikke kontakt med, så jeg mangler nok litt "opplæring" i hvordan dette fungerer:-) Men da kan jeg altså bare trappe rolig ned etterhvert som hun får flere måltider da, også kan vi holde på frokostpuppen så lenge hun vil! Så bra:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Flere år??! Wow! Så når man får nr to, kommer kanskje melken fortere igang enn med nr en da? Min svigermor hadde ikke melk med sin første. Med nr to hadde hun melk nok, men med èn gang hun innførte første grøtmåltid, så stoppet melken fullstendig! Min egen mor har jeg ikke kontakt med, så jeg mangler nok litt "opplæring" i hvordan dette fungerer:-) Men da kan jeg altså bare trappe rolig ned etterhvert som hun får flere måltider da, også kan vi holde på frokostpuppen så lenge hun vil! Så bra:-) Husk at da våre mødre og sikkert også bestemødre var småbarnsmødre så hersket et stramt regnime med amming hver 4. time. Om barnet skrek etter 2 timer og var mat fikk det ikke mat, ikke rart at mange mistet melken fort... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Husk at da våre mødre og sikkert også bestemødre var småbarnsmødre så hersket et stramt regnime med amming hver 4. time. Om barnet skrek etter 2 timer og var mat fikk det ikke mat, ikke rart at mange mistet melken fort... Det er sant! Usj, får vondt av de stakkars barna jeg! Når de er nyfødte trenger de jo mat flere ganger i timen! :-( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Det er sant! Usj, får vondt av de stakkars barna jeg! Når de er nyfødte trenger de jo mat flere ganger i timen! :-( Og da de lå på føden fikk de ungene inn til seg kun de minuttene de fikk legge dem til puppen hver fjerde time, ellers lå babyene på babystua hvor pleierne stelte dem. Så det var i grunnen liten stimulanse for mor for å få ammingen i gang. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Og da de lå på føden fikk de ungene inn til seg kun de minuttene de fikk legge dem til puppen hver fjerde time, ellers lå babyene på babystua hvor pleierne stelte dem. Så det var i grunnen liten stimulanse for mor for å få ammingen i gang. Det er nettopp det min svigermor mener er grunnen til at hun ikke fikk igang melken med sitt første barn (min samboer). De kom inn til henne med ham hver 4. time. Hvis han tilfeldigvis var trøtt og ikke spiste noe særlig da, så blei han jo sulten etterpå. Da ga de ham sukkervann for at han ikke skulle skrike sånn, og da blei han jo helt i hundre! Så blei han utslitt, og var trøtt igjen når de tok ham inn til moren for mat... Virker jo helt uforståelig for oss nå! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Ja det er ikke snakk om nå! Jeg vil amme så mye som mulig foreløpig jeg, men synes det hadde vært fint å kunne gi morgenpupp når hun er rundt året... Også kveldpupp egentlig, men da er jeg nødt til å være hjemme ved leggetid hver dag, og det hadde jo vært praktisk om jeg kunne reise noe sted etterhvert... Frøkna mi er på morgen- og kveldspupp nå,og har vært det flere mnd. Det funker helt fint, det - og jeg kan godt være borte under legginga, hun klarer seg uten kveldspuppen om jeg ikke er der. Morgenpuppen har vi ikke prøvd å hoppe over enda, så det vet jeg ikke hvordan ville gå.... De aller, aller fleste kan amme en gang eller to pr dag lenge uten å miste melka. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.