Gå til innhold

Mattelekse

Snikkersen

Anbefalte innlegg

Det kan jo hende at læreren trodde at det gikk greit hvis f eks alle de andre elevene klarte det. Av og til hender det at lærerne ikke har full oversikt, da er det jo fint å gjøre dem oppmerksom på hva de ikke har fått med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Holmes

8

• Bookworm

8

• Snikkersen

6

• Dorthe

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest mandolina

Jeg skjønner jo det med ressurser (er ikke helt dum). Og som sagt, det dreier seg ikke om at jeg ikke "gidder".

Men når barna mine må gå på en skolen kun til kl. 13.00 og deretter i timesvis påsfo; så skulle jeg ønske det var mer tid på skolen og mindre på sfo. I en ideell verden.

Jeg skulle også ønske meg flere lærerkrefter, bedre plass, skolekjøkken, plassi gymsal til min 2.klassing m.m.

Og leksefri! Synes det er synd at barna må ta med seg jobben hjem. De er sliten. Vet ikke om de lærer mer hjemme heller.

Men selvfølgelig: jeg hjelper dem mer enn gjerne!!!

Det er jo du selv som har valgt å la barnet ditt gå på sfo fra kl 13, hver dag, det er ikke noe krav fra skolen. Barna kan gjerne gå hjem, når skolen er slutt.

Du kunne ha jobbet deltid og være hjemme sammen med ham i alle de mange timene og gjort lekser sammen med ham da, og da hadde han helt sikkert heller ikke vært så trøtt, og hatt bedre overskudd til innlæring.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo du selv som har valgt å la barnet ditt gå på sfo fra kl 13, hver dag, det er ikke noe krav fra skolen. Barna kan gjerne gå hjem, når skolen er slutt.

Du kunne ha jobbet deltid og være hjemme sammen med ham i alle de mange timene og gjort lekser sammen med ham da, og da hadde han helt sikkert heller ikke vært så trøtt, og hatt bedre overskudd til innlæring.

Hilsen

Jeg forstår at du gjerne vil provosere meg ;)

Selvfølgelig er det ikke et valg for meg å jobbe deltid. Kunne aldri tenkt meg det! Jeg har en lederstilling, og elsker jobben min. Dessuten trenger vi mer enn n oe inntekten! Og jeg ville aldri latt meg bli avhenig av mannen min, slik at jeg ike hade egen inntekt. Men dette er liksom en helt annen sak, føler jeg. Nå var det snakk om min sønns lærers pedagogikk....og litt polikk ;)

De aller fleste barn i 2.trinn går på sfo, enten vi liker det eller ei. Og sfo ligger unner utdanningsetaten, i hvert fall i Oslo. Da burde det kunne gå an å samordne noe, slik at skoledagen var noe lenger, og sfo tiden noen kortere. Mer pedagogikk, mindre kaotisk frilek (selv om frilek også har sin verdi selvfølgelig). OG mindre lekser som fører til krangler og gråt i heimen.

Jeg hjelper gjerne barna med lekser. Jeg vil gjerne inspirer til leseglede. Og telle på fingrene og pugge gloser. Men ungene mine er som jeg sliten etter kl. 17. Da kunne de ha brukt tiden til noe smartere frem til jeg og min mann kommer hjem fra jobb. De kunne hatt den tiden sammen men oss og vennene sine til å lære sosiale goder, vennskap, baking what ever. I steden blir det masing om mer skolearbeid.

Men det er klart vi følger opp! Er systemetsånn så er det sånn. Men jeg synes ikke det er ideelt.

God natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bør jo få hjelp på SFO siden de er der fra kl 13.00.

Nå har ikke SFO lenger men siste gangen synes jeg det hadde vært greit med lekselesing der. Det hadde faktisk mine to eldste da de gikk der for 15 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bør jo få hjelp på SFO siden de er der fra kl 13.00.

Hjelp og hjelp....på "vår" sfo er det kaos og mye støy. Jeg mener fremdeles at det bør være mer skole og mindre sfo. De kunne hatt f.eks en time mer hver dag. Mer enn nok til å dekke leksene, og de ville lært mer. Så sfo med frilek etterpå, mellom 14 og 16.00 (eller når det er de går hjem/blir hentet).

Samt ingen lekser....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg tror muligens du misforstår meg.

Jeg har ingenting imot hjelpe barnet mitt med leksene, og han slipper ikke lett unna. Selv om jeg synes at ungene burde ha flere timer PÅ skolen (i steden for å slutte kl. 13.00 og gå å henge på sfo hver dag i timesvis) og heller slippe ALLE lekser.

Jeg vil gjerne at det stilles krav til barnet mitt. MEN da bør han ha lært metodene som skal til for å løse oppgavene først, læreren bør gi en tilbakemelding og oppgavene må stå i forhold til det enkelte barns evner og forutsetninger.

Men altså: jeg er for en leksefri skole. La barna gjøre lekser på skolen, der lærerkreftene allerede er. Foreldrene skal ikke fris fra alt arbeid, det bør stilles enda mer krav til foreldresamarbeid.

Men endeløse rekker med mattestykker tror jeg ikke bedrer Pisa-resultatenene. Sorry!

''MEN da bør han ha lært metodene som skal til for å løse oppgavene først''

Dette er jeg helt enig med deg i. Har flere ganger sittet med min datter som skal gjøre mattelekser, og hun har ikke blitt forklart fremgangsmåten for oppgavene. Jeg kan gjerne vise henne hvordan vi gjorde det på skolen, men det har flere ganger vist seg at de lærer en ny måte å gjøre det på nå (jeg har blitt for gammel)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar lærerutdanning nå, og vi har lært at det er vist at det er viktigere å FORSTÅ det man driver med, enn å pugge det (altså, noe må man pugge, men det meste må man forstå), og at det derfor er mye mer fokus på det nå, etter K06. Hvis man har skjønt et subtraksjonsstykke skjønner man det ikke MER etter 50 nye regnestykker, og hvis man IKKE skjønner det, forstår man det vel heller ikke av å sitte og gjøre feil gang på gang.

Takk:-) Dette er nettopp det jeg mener også... jeg hjelper gjerne min datter med leksene, men jeg skjønner også at den dagen hun ikke spør meg etter hjelp med matteleksen, da har hun skjønt hvordan det skal gjøres:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Øvelse gjør mester" er et fint ondtak

Det er ved repetisjon at ting innlæres, så det sitter.

Hilsen

Repetisjon er sikker vel og bra det, men det er jo viktigere at man _skjønner_ hvordan det skal gjøres...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilsen

OMG - du er virkelig ute etter å provosere om dagen?

Er du ikke i stand til å se at folk lever forskjellige liv, og at man kanskje ikke har noe _valg_ når det gjelder å jobbe og hvor mye tid man har til barna sine???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp og hjelp....på "vår" sfo er det kaos og mye støy. Jeg mener fremdeles at det bør være mer skole og mindre sfo. De kunne hatt f.eks en time mer hver dag. Mer enn nok til å dekke leksene, og de ville lært mer. Så sfo med frilek etterpå, mellom 14 og 16.00 (eller når det er de går hjem/blir hentet).

Samt ingen lekser....

Det finnes verken økonomi eller personell til å øke skoledagen med en time pr. dag. Sett bort fra det, er jeg enig i at norske barn har det for slapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk beskjed på foreldremøtet denne uken (4 trinn) at vi skulle kutte leksegjøringen etter 30 min, uansett hvor mye de har gjort. Mer enn det er for lenge å sitte.

Det syns jeg var et merkelig mål. På den tiden ville min datter rukket å gjøre alt, mens min sønn på en dårlig dag ikke ville vært kommet skikkelig igang....

Syns mentaliteten blir litt sånn, " nei vi slipper å gjøre så mye hvis vi bare somler litt her.. altså lære seg og ikke fullføre ting"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mandolina

OMG - du er virkelig ute etter å provosere om dagen?

Er du ikke i stand til å se at folk lever forskjellige liv, og at man kanskje ikke har noe _valg_ når det gjelder å jobbe og hvor mye tid man har til barna sine???

Hvorfor får man barn, når man ikke har tid til å gi barna den tiden de trenger?

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mandolina

Samt ingen lekser....

Sfo er bare ren oppbevaringsplass for at barn ikke skal være alene hjemme til foreldrene kommer hjem fra den viktige jobben sin.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sfo er bare ren oppbevaringsplass for at barn ikke skal være alene hjemme til foreldrene kommer hjem fra den viktige jobben sin.

Hilsen

Ja, det har det blitt, men det var ikke slik da de store mine var små. Lekselesing og organisert leking og matservering, det var andre tider. Og til en pris på 125 kr pr barn for meg. Man betalte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har det blitt, men det var ikke slik da de store mine var små. Lekselesing og organisert leking og matservering, det var andre tider. Og til en pris på 125 kr pr barn for meg. Man betalte

etter inntekt ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mandolina

Mandolina, er du på hugget i dag? Det ligner ikke deg :)

Jeg er bare lei av å lese om at det er alle andre sine feil, at folk ikke får tid nok til å hjelpe barna med lekser eller til å pleie ekteskapet.

De har jo selv valgt å arbeide full tid og å få barn, og kjøpe hus, bil, hytte, campingvogn, båt, garasje, hage eller hva de nå kan finne på å bruke de pengene til, som de absolutt må ut i arbeidslivet for å tjene, slik at de får for lite tid til familien sin.

Så de klager over at skolen skal hjelpe barna med leksene, eller at de evt. ikke skal ha lekser, fordi det krever noe av foreldrene.

Ellers klager de over at de ikke kan komme på hotellovernatting fordi besteforeldrene ikke vil passe barnebarna.

Jeg vil prøve å få folk til å få folk til å snu på problemstillingen deres og se på behovene deres fra en annen vinkel. Vise at folk er blitt for kravstore til andre, og at de kanskje er de selv, som må redusere på kravene sine.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare lei av å lese om at det er alle andre sine feil, at folk ikke får tid nok til å hjelpe barna med lekser eller til å pleie ekteskapet.

De har jo selv valgt å arbeide full tid og å få barn, og kjøpe hus, bil, hytte, campingvogn, båt, garasje, hage eller hva de nå kan finne på å bruke de pengene til, som de absolutt må ut i arbeidslivet for å tjene, slik at de får for lite tid til familien sin.

Så de klager over at skolen skal hjelpe barna med leksene, eller at de evt. ikke skal ha lekser, fordi det krever noe av foreldrene.

Ellers klager de over at de ikke kan komme på hotellovernatting fordi besteforeldrene ikke vil passe barnebarna.

Jeg vil prøve å få folk til å få folk til å snu på problemstillingen deres og se på behovene deres fra en annen vinkel. Vise at folk er blitt for kravstore til andre, og at de kanskje er de selv, som må redusere på kravene sine.

Hilsen

Hehe, vi er nok på nett der ja. Jeg synes alltid det blir klaget på at besteforeldre enten bryr seg for lite eller for mye. Og så synes jeg folk har store forventninger til det meste og at samfunnet blir mer og mer egoistisk. Eller egentlig har det vel vært slik hele tida, kanskje ting er forskjellig fra familie til familie.

Jeg kommer til å kaste meg over en ev baby, det blir jo nesten som å få en sjøl. Og var livredd at dattera mi ikke ville tørre å la meg passe babyen. Men da lo hun og mente at når jeg hadde klart å ta vare på mine egne så ville jeg nok klare hennes eventuelle også.

Men det blir nok ikke noen baby med det første, hun har gjort det slutt med samboeren og en av grunnene var faktisk at hun synes at alt ble så egoistisk fra hans side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor får man barn, når man ikke har tid til å gi barna den tiden de trenger?

Hilsen

Å herregud, tror jeg venter til du er ferdig med PMS eller hva det enn er som rir deg om dagen...

So long...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest soulshine

Hilsen

Jeg er faktisk helt enig med deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...