UlrikkeE Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 LITT tidlig å snakk om jul, men allikevel: Jeg er stemor til tre (13, 9 og 8) og sambo og jeg har ei på snart 3 sammen. Min mor, altså snuppas mormor, har brodert kalender til henne og vil lage pakkekalender til henne. Hun er deres eneste barnebarn... Stebarna mine har ikke pakkekalender, de har en "gjøre-kalender", altså med aktiviteter istedenfor pakker... Er det fryktelig dumt om mormora faktisk får lov til å gi denne kalenderen til sitt barnebarn? Når de andre ikke har? Jeg er usikker selv, men synes samtidig det er dumt å ikke kunne ta imot noe som hun har lyst til å gi... Stebarna er hos oss nesten 40%, og hun som vil være 3 når kalenderen er aktuell vil absolutt huske den - det er altså ikke mulig å "gjemme den bort" når de andre tre er her... Innspill? Må bare for syns skyld si at jeg ikke har planer om å lage pakkekalender til de tre for å "rettferdiggjøre" at den minste evt har... Mulig det var det jeg burde, men samtidig innbiller jeg meg at de fint klarer å skjønne forskjellen på at dette er noe hun har fått av sin mormor og ikke av oss... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Jeg synes det er helt greit. Jeg tipper de store barna fortår hvorfor det er forskjell. For mine barn er den saken helt naturlig. Det ville vært verre om det var du som gjorde forskjell. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Jeg synes det er helt greit at hun har selv om de ikke har. De har sikkert ting hos sin mor som din datter ikke har. Sånn må det bare være i familier med mine, dine og våre barn. Det er komplett umulig å sørge for at alt er likt hele veien. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 13. september 2008 Forfatter Del Skrevet 13. september 2008 Jeg synes det er helt greit. Jeg tipper de store barna fortår hvorfor det er forskjell. For mine barn er den saken helt naturlig. Det ville vært verre om det var du som gjorde forskjell. Det ville ikke falt meg inn å lage bare til henne og ikke til de andre... Og å lage fire er uaktuelt! Derfor hadde jeg overhodet ikke tenkt at hun skulle ha pakkekalender før mormora sa i går at hun hadde ordnet... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 13. september 2008 Forfatter Del Skrevet 13. september 2008 Jeg synes det er helt greit at hun har selv om de ikke har. De har sikkert ting hos sin mor som din datter ikke har. Sånn må det bare være i familier med mine, dine og våre barn. Det er komplett umulig å sørge for at alt er likt hele veien. Du har jo helt rett, og stort sett går det helt uproblematisk... Men jenta på 8 sliter innimellom litt med å skjønne/godta (vet ikke helt hva det bunner i) at livet går videre her i huset selvom de ikke er her - veldig ofte fortsetter hun liksom der hun var forrige gang hun dro til mamma'n sin... Men akkurat dette får jeg gi henne sjansen til å godta, tror jeg 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Vanskelig. Men jeg tenker det kanskje kan bli sårt for de andre, så jeg hadde latt de alle hatt lik kaldender... (Ikke at alle trenger ha brodert kaldener, men at alle har pakkekalender) Og som du sier , det er lenge til jul, så man rekker fint kjøpe inn noen små ting, evt forhøre seg med barnas mor. Kanskje de får pakke kalender av henne. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Det ville ikke falt meg inn å lage bare til henne og ikke til de andre... Og å lage fire er uaktuelt! Derfor hadde jeg overhodet ikke tenkt at hun skulle ha pakkekalender før mormora sa i går at hun hadde ordnet... Hos oss er det slik at mannen min sin familie kjøper gaver til alle barna mine, mens ingen fra eksen sin kjøper til andre enn sine egne. Dermed skulle ingen ha dårlig samvittighet for å lage julekalender til de små. Heldigvis forstår barna sammenhengen. Det er viktig at dere også forteller hvorfor det er slik. I dag er det jo ganske vanlig med mine, dine og felles barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Mora mi laget pakkekalender til mine to eldste unger som de fikk når de var små. Da minstemann var 3 år var det eldstedattera mi som laget i stand pakkekalenderen til ham. Så lenge alderforskjellen er stor så tror jeg det spiller liten rolle. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest diff Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Dette burde gå geit for 13-åringen, det er nok litt mye forlangt av en 8- og 9-åring. Jeg synes altså at barna burde ha det likt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soulshine Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Jeg synes i høyeste grad dette er forskjellsbehandling fra mormors side. Er hun bare en perifer person i forhold til de andre? Alle barn forstår det meste, det utelukker imidlertid ikke tanker og følelser rundt det som skjer. Jeg synes mormor, hvis hun har ønsker om å være noe for de andre 3 også får finne på et eller annet de kan få som viser at hun også setter pris på dem Det behøver ikke være pakkekalender i og med at de allerede har en aktivitetskalender. Hva er det forresten? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 De behøver ikke ha broderte kalendere alle sammen, men skal en ha pakkekalender så bør alle få tilbudet. Kan du ikke spørre de andre om de vil fortsette med gjøre-kalender eller gå over på pakker de også da? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brilleslangen Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Hva med å ordne pakker til de store for de dagene de er hos dere da? Jeg tror jeg ville syntes det var urettferdig hvis jeg var barn. Det trenger ikke være store dyre ting, skrivesaker(kjøp et sett og fordel tingene over flere dager, hårspenner, et godteri, kjøp noe i feks lego, og gi litt for hver dag slik at tingen blir ferdig etter noen dager eller til jul. Eller et puslespill, der det gis noen brikker hver dag e.l. Jeg synes ikke du skal hindre mormor i å gi gavekalenderen ho tydeligvis har brukt mye tid på, men samtidig tror jeg det vil være sårt for de andre å ikke ha noe... Og selv om en er 13 år vil de gjerne ha det samme som resten i noen år til, så jeg anbefaler å gjøre likedag for den største... Det trenger som sagt ikke være noen stor ting, bare det er NOE Det med å dele opp et puslespill ble forresten forsøkt til ei av mine søstre engang, det ble mer populært jo nærmere jul vi kom, for da greide ho å få plassert brikkene. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kompromiss Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Er det hos dere de ha "gjøre-kalender"? Hvem lager og utfører oppgavene sammen med barna? Er det mannen din? I og med at dere har så god tid, ville jeg snakket ordentlig med mannen din, og laget forlsag til noe som ikke gjorde så stor forskjell på dem når de er samtidig hos dere. Kunne ikke datteren din fått farmorpakkene de 15 dagene hun er alenebarn, og fått gjøreoppgaver hengende på sin kalender de dagene hun har søsknene boende sammen med seg? Treåringen får vel være med på mange av gjøreoppgavene uansettt, og hvis hun først får en gave (når de andre barna får en lapp med beskjed om at vi skal ut og ake eller vi skal lage pepperkaker), og så får hun bli med på aktivitetene hun også, blir det jo litt skjevt? Hvis mormor er en relativt fornuftig og empatisk dame, forstår hun dette, og kan tilpasse sine gaver til de 15 dagene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 14. september 2008 Forfatter Del Skrevet 14. september 2008 De behøver ikke ha broderte kalendere alle sammen, men skal en ha pakkekalender så bør alle få tilbudet. Kan du ikke spørre de andre om de vil fortsette med gjøre-kalender eller gå over på pakker de også da? De tre store vil gjerne ha pakkekalender... Men denne "gjøre-kalenderen" er det mamma'n som ordner, og hun nekter plent å lage pakkekalender til dem... Denne diskusjonen har de hatt med henne MANGE ganger... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 14. september 2008 Forfatter Del Skrevet 14. september 2008 Hva med å ordne pakker til de store for de dagene de er hos dere da? Jeg tror jeg ville syntes det var urettferdig hvis jeg var barn. Det trenger ikke være store dyre ting, skrivesaker(kjøp et sett og fordel tingene over flere dager, hårspenner, et godteri, kjøp noe i feks lego, og gi litt for hver dag slik at tingen blir ferdig etter noen dager eller til jul. Eller et puslespill, der det gis noen brikker hver dag e.l. Jeg synes ikke du skal hindre mormor i å gi gavekalenderen ho tydeligvis har brukt mye tid på, men samtidig tror jeg det vil være sårt for de andre å ikke ha noe... Og selv om en er 13 år vil de gjerne ha det samme som resten i noen år til, så jeg anbefaler å gjøre likedag for den største... Det trenger som sagt ikke være noen stor ting, bare det er NOE Det med å dele opp et puslespill ble forresten forsøkt til ei av mine søstre engang, det ble mer populært jo nærmere jul vi kom, for da greide ho å få plassert brikkene. :-) Jeg ser den altså... Må tenke litt til... Takk for innspill! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Jeg ville gjort som en eller annen her foreslo - laget pakker til stebarna de dagene de er hos dere. For jeg vet at mine to på 8 og 10 år ville blitt veldig lei seg om de så kalenderen til et lite søsken og ikke fikk noe lignende selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 14. september 2008 Forfatter Del Skrevet 14. september 2008 Er det hos dere de ha "gjøre-kalender"? Hvem lager og utfører oppgavene sammen med barna? Er det mannen din? I og med at dere har så god tid, ville jeg snakket ordentlig med mannen din, og laget forlsag til noe som ikke gjorde så stor forskjell på dem når de er samtidig hos dere. Kunne ikke datteren din fått farmorpakkene de 15 dagene hun er alenebarn, og fått gjøreoppgaver hengende på sin kalender de dagene hun har søsknene boende sammen med seg? Treåringen får vel være med på mange av gjøreoppgavene uansettt, og hvis hun først får en gave (når de andre barna får en lapp med beskjed om at vi skal ut og ake eller vi skal lage pepperkaker), og så får hun bli med på aktivitetene hun også, blir det jo litt skjevt? Hvis mormor er en relativt fornuftig og empatisk dame, forstår hun dette, og kan tilpasse sine gaver til de 15 dagene. "Gjøre-kalenderen" er det mamma'n som ordner. Hun vil ikke lage pakkekalender, hun synes det blir for mye styr og for dyrt (det har hun sagt i mange år). Stort sett er det sambo som ordner den når de er her... Men det er altså ikke noe vi har valgt, men noe vi "må" videreføre når de er her... Men et alternativ er selvfølgelig at jeg blir nødt til å lage pakker til dem de dagene de er her.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 14. september 2008 Forfatter Del Skrevet 14. september 2008 Jeg ville gjort som en eller annen her foreslo - laget pakker til stebarna de dagene de er hos dere. For jeg vet at mine to på 8 og 10 år ville blitt veldig lei seg om de så kalenderen til et lite søsken og ikke fikk noe lignende selv. Jeg ser den som en løsning, så klart... Kanskje jeg får gå for den... Hvis jeg begynner NÅ, så blir det jo ikke så ille... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 14. september 2008 Forfatter Del Skrevet 14. september 2008 Jeg synes i høyeste grad dette er forskjellsbehandling fra mormors side. Er hun bare en perifer person i forhold til de andre? Alle barn forstår det meste, det utelukker imidlertid ikke tanker og følelser rundt det som skjer. Jeg synes mormor, hvis hun har ønsker om å være noe for de andre 3 også får finne på et eller annet de kan få som viser at hun også setter pris på dem Det behøver ikke være pakkekalender i og med at de allerede har en aktivitetskalender. Hva er det forresten? Snuppas mormor er ganske perifer for de andre, ja... Hun har ikke tatt avstand fra dem på noen måte, men de sees bare ikke veldig ofte. Men de får julepresanger og bursdagspresanger osv... Disse tre har jo en mormor de også, og jeg synes faktisk ikke det ALLTID er riktig at alle skal få alt av alle heller... Men jeg får vel kanskje fikse noe til dem de dagene de er her... Kanskje den beste løsningen... Men jeg lager ikke tre fulle pakkekalendere til HELE advent fordi min mor vil lage til sitt eneste barnebarn altså... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 14. september 2008 Forfatter Del Skrevet 14. september 2008 Dette burde gå geit for 13-åringen, det er nok litt mye forlangt av en 8- og 9-åring. Jeg synes altså at barna burde ha det likt. Takk for innspill! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.