Gå til innhold

Dilemma - ang dine barn / vårt barn...

UlrikkeE

Anbefalte innlegg

Mora mi laget pakkekalender til mine to eldste unger som de fikk når de var små. Da minstemann var 3 år var det eldstedattera mi som laget i stand pakkekalenderen til ham. Så lenge alderforskjellen er stor så tror jeg det spiller liten rolle.

Tydelig at det er ulike meninger her... Takk for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• UlrikkeE

22

• morsan

6

• PieLill

5

• AneM1365380603

5

Vanskelig. Men jeg tenker det kanskje kan bli sårt for de andre, så jeg hadde latt de alle hatt lik kaldender...

(Ikke at alle trenger ha brodert kaldener, men at alle har pakkekalender)

Og som du sier , det er lenge til jul, så man rekker fint kjøpe inn noen små ting, evt forhøre seg med barnas mor.

Kanskje de får pakke kalender av henne.

De får helt sikkert ikke pakkekalender av mor, så om de skal få det, så er det jeg som må ordne (denne diskusjonen har de hatt før med mor)

Jeg får vel ordne til dem de dagene de er her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mormor bor ikke like i nærheten da? sånn at snuppa kan dra dit å åpne kalenderen? Om ikke så trur jeg at jeg ville ha ordnet pakker til de tre andre, de dagene de var der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes i høyeste grad dette er forskjellsbehandling fra mormors side. Er hun bare en perifer person i forhold til de andre?

Alle barn forstår det meste, det utelukker imidlertid ikke tanker og følelser rundt det som skjer.

Jeg synes mormor, hvis hun har ønsker om å være noe for de andre 3 også får finne på et eller annet de kan få som viser at hun også setter pris på dem :) Det behøver ikke være pakkekalender i og med at de allerede har en aktivitetskalender. Hva er det forresten? :)

jeg er ikke enig med deg om at mormor forskjellsbehandler, de andre barna har jo sin egen mormor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stebarna dine har sine egne morsslektninger, og får sikkert noe ekstra derfra innimellom!

Jeg tok det akkurat opp med min samboer, og han ville ikke tenkt på å gi sin eldste datter på 11 noe ekstra selv om vår felles datter fikk noe av min mor! Hun får av sine slektninger hjemme! Hun har kalender her også, og det vil jo også vår felles datter få etterhvert! Men om minstemor får noe ekstra fra min familie, så får ikke hun på 11 noe ekstra her likevel...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ikke enig med deg om at mormor forskjellsbehandler, de andre barna har jo sin egen mormor

Takk... Da er det ikke bare jeg som mener at mormor skal ordne alt til alle...

De andre tre får jo masse av sin mormor som 3-åringen aldri får...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk... Da er det ikke bare jeg som mener at mormor skal ordne alt til alle...

De andre tre får jo masse av sin mormor som 3-åringen aldri får...

Og der manglet det et IKKE da... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mormor bor ikke like i nærheten da? sånn at snuppa kan dra dit å åpne kalenderen? Om ikke så trur jeg at jeg ville ha ordnet pakker til de tre andre, de dagene de var der.

Det tar nesten en time å kjøre... Så det lar seg nok ikke gjøre, men ideen var jo ikke så dum dersom det hadde latt seg gjennomføre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stebarna dine har sine egne morsslektninger, og får sikkert noe ekstra derfra innimellom!

Jeg tok det akkurat opp med min samboer, og han ville ikke tenkt på å gi sin eldste datter på 11 noe ekstra selv om vår felles datter fikk noe av min mor! Hun får av sine slektninger hjemme! Hun har kalender her også, og det vil jo også vår felles datter få etterhvert! Men om minstemor får noe ekstra fra min familie, så får ikke hun på 11 noe ekstra her likevel...!

Takk..

Det er jo ikke sånn at ting på død og liv må være HELT likt hele tiden...

Jeg har jo aldri tenkt på at mormor til de tre store burde gi noe til 3-åringen hver gang de får noe av henne, men det er jo tydeligvis mange som mener at det burde hun? Eller teller det ikke den veien, bare andre veien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk..

Det er jo ikke sånn at ting på død og liv må være HELT likt hele tiden...

Jeg har jo aldri tenkt på at mormor til de tre store burde gi noe til 3-åringen hver gang de får noe av henne, men det er jo tydeligvis mange som mener at det burde hun? Eller teller det ikke den veien, bare andre veien?

Nei, de har vær sin morsslekt, og må tåle at halvsøsken får noe de selv ikke får noen ganger!

Slik blir jo julaften også! Vi har stedatteren min hos oss i jula i år, og hun vil jo bare få gavene fra sin farsslekt på selve kvelden. Gavene fra morsslekten vil de jo åpne hjemme hos moren hennes en annen dag! Mens jenta vår vil jo få alle sine på julaften, og sikkert flere enn 11-åringen uansett, da de minste gjerne får fra alle mulige kanter. Litt skjevt blir det, men det må de nå bare tåle! Tror ikke 11-åringen tenker noe over det heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tre store vil gjerne ha pakkekalender... Men denne "gjøre-kalenderen" er det mamma'n som ordner, og hun nekter plent å lage pakkekalender til dem... Denne diskusjonen har de hatt med henne MANGE ganger...

Aha Da skjønner jeg poenget ja.

Kan de kanskje ha pakker hengende på datteren din sin kalender for de dagene de er hos dere da? Det gjør jo sikkert ikke noe for henne at det er flere pakker noen av dagene så alle får? Eller at dere kjører eget løp hos dere?

Mine har hatt pakkekalender her hos meg med alle dagene i, også har det variert litt hos faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tre store vil gjerne ha pakkekalender... Men denne "gjøre-kalenderen" er det mamma'n som ordner, og hun nekter plent å lage pakkekalender til dem... Denne diskusjonen har de hatt med henne MANGE ganger...

Jeg burde ikke uttale meg om denne problematikken uten erfaring med den, men jeg får følelsen av at det vil være lurt om du og de store barnas mor har mulighet til å bli enige om løsningen.

Dette fordi det ellers kan bli feil uansett hva du gjør: Hvis du lager pakker til de tre store fordi det (etter manges mening) er urettferdig at den minste får, kan jeg tenke meg at ikke moren blir overbegeistret hvis de drar hjem og strålende forteller den delen av historien som handler om at Ulrikke, hun kjører ikke den dødskjedelige aktivitetslinja, men har pakker til alle...

Gjør du det ikke, kan situasjonen også se urettferdig ut, det viser jo mange av svarene du har fått her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får helt sikkert ikke pakkekalender av mor, så om de skal få det, så er det jeg som må ordne (denne diskusjonen har de hatt før med mor)

Jeg får vel ordne til dem de dagene de er her...

Det hørtes lurt ut :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gammeldags jeg..

Uansett hvordan du vrir og vender på det vil det aldri bli kunne blir "likt", og personlig forstår jeg ikke denne treben etter å "likhet".

Stebarna får helt sikkert spesielle ting fra sin morsside og det burde jo din datter også få. Jeg ville heller sett på dette som en mulighet til å snakke litt om familier, at i denne familien er det to mormor'r som gjør ting forskjellig, og at det er helt greit. Og heller risikere at noen kan bli sjalu eller såre, det er ikke farlig eller dødelig, men en naturlig del av å vokse opp å forstå at livet faktisk ikke er helt rettferdig. Sånn er det bare. ;)

Mulig jeg er litt gammeldags..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvordan du vrir og vender på det vil det aldri bli kunne blir "likt", og personlig forstår jeg ikke denne treben etter å "likhet".

Stebarna får helt sikkert spesielle ting fra sin morsside og det burde jo din datter også få. Jeg ville heller sett på dette som en mulighet til å snakke litt om familier, at i denne familien er det to mormor'r som gjør ting forskjellig, og at det er helt greit. Og heller risikere at noen kan bli sjalu eller såre, det er ikke farlig eller dødelig, men en naturlig del av å vokse opp å forstå at livet faktisk ikke er helt rettferdig. Sånn er det bare. ;)

Mulig jeg er litt gammeldags..

Mulig du er gammeldags, men det er sånn jeg innerst inne tenker også, så det var veldig godt å lese... ;)

De store får jo gjøre ting som den minste ikke får... De får ting hun ikke får... Ikke bare pga alder, men fordi hjemmene er forskjellige...

Jeg er såpass naiv at jeg faktisk tror at de kunne taklet det greit, det er det verste... Jeg fortalte sambo at min mor hadde tenkt å lage pakkekalender til snuppa, og han svarte vel noe sånt som: "hvis hun orker det så er da det bare hyggelig"... Han nevnte ikke noe om de andre ungene, og jeg tok det ikke opp da...

Men vi får vel ta en runde på problemstillingen... Men som sagt, jeg TROR at han mener at de får takle at sånn er det bare... Så får vi se da, om jeg da føler meg som den slemme stemora eller ikke... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du er gammeldags, men det er sånn jeg innerst inne tenker også, så det var veldig godt å lese... ;)

De store får jo gjøre ting som den minste ikke får... De får ting hun ikke får... Ikke bare pga alder, men fordi hjemmene er forskjellige...

Jeg er såpass naiv at jeg faktisk tror at de kunne taklet det greit, det er det verste... Jeg fortalte sambo at min mor hadde tenkt å lage pakkekalender til snuppa, og han svarte vel noe sånt som: "hvis hun orker det så er da det bare hyggelig"... Han nevnte ikke noe om de andre ungene, og jeg tok det ikke opp da...

Men vi får vel ta en runde på problemstillingen... Men som sagt, jeg TROR at han mener at de får takle at sånn er det bare... Så får vi se da, om jeg da føler meg som den slemme stemora eller ikke... ;)

For meg er det stor forskjell på at de (eldre søsknene) ser at hun lever hele sitt liv hos pappaen deres (og derfor får ting fra ham og andre når de ikke er der), og på at de skal behandles ulikt de dagene de bor sammen som søsken.

Når kalenderen henger på veggen, så er forskjellen (for barna) minimal om det er du eller din mor som har kjøpt inn gavene. Så hvis du og mannen din ikke ville laget en pakkekalender bare til det ene barnet (og ikke til de to andre), så ville jeg ikke hengt opp en kalender og tenkt det var helt uproblemstisk, bare fordi det er en som ikke er i biologisk familie med de to eldste barna som har laget den.

Jeg synes de lærer nok om at alt ikke er likt, hvis de ser at det henger gaver til lillesøsteren også de seksten (?) dagene de ikke bor der. Disse dagene er de sammen med sin mor, og har hennes (og hennes mors) førjulstradisjoner.

Og så får de åtte desembermorgenene de våkner der sammen, være like (da henger det gave til alle tre søsknene).

Om dere velger å gå for de stores tradisjon med aktiviteter (og lage lapper med aktiviteter lillesøster også kan være med på), eller om dere lar aktivitetskalenderen være hos mor, og henger gaver til alle tre disse dagene, får dere finne ut sammen.

Hvis dere går for at alle tre barna får gaver de dagene de våkner i samme hus, så kan dere jo i god tid la pappaen gi beskjed til de eldstes mor at lillesøster vil få hjemmelaget gavekalender av mormor, og at dere derfor endrer litt på adventstradisjonene fra og med i år.

Og dere kan jo samarbeide litt med mormor slik at gavene som henger på samme dag, ikke skiller seg for mye fra hverandre (selvsagt er de tilpasset alder, men ..)

De lærer at lillesøster har et liv (og familie) utenom dem også når de ikke er der, ved å se de 15 ekstra gavene som henger på kalenderen som bare hun får.

Men ved at de også får en oppmerksomhet, får de bekreftet at de er søsken og at de ikke er annenrangs i forhold til faren.

Jeg tror som sagt ikke de tar det veldig inn over seg at kalenderen kommer fra noen andre enn dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det stor forskjell på at de (eldre søsknene) ser at hun lever hele sitt liv hos pappaen deres (og derfor får ting fra ham og andre når de ikke er der), og på at de skal behandles ulikt de dagene de bor sammen som søsken.

Når kalenderen henger på veggen, så er forskjellen (for barna) minimal om det er du eller din mor som har kjøpt inn gavene. Så hvis du og mannen din ikke ville laget en pakkekalender bare til det ene barnet (og ikke til de to andre), så ville jeg ikke hengt opp en kalender og tenkt det var helt uproblemstisk, bare fordi det er en som ikke er i biologisk familie med de to eldste barna som har laget den.

Jeg synes de lærer nok om at alt ikke er likt, hvis de ser at det henger gaver til lillesøsteren også de seksten (?) dagene de ikke bor der. Disse dagene er de sammen med sin mor, og har hennes (og hennes mors) førjulstradisjoner.

Og så får de åtte desembermorgenene de våkner der sammen, være like (da henger det gave til alle tre søsknene).

Om dere velger å gå for de stores tradisjon med aktiviteter (og lage lapper med aktiviteter lillesøster også kan være med på), eller om dere lar aktivitetskalenderen være hos mor, og henger gaver til alle tre disse dagene, får dere finne ut sammen.

Hvis dere går for at alle tre barna får gaver de dagene de våkner i samme hus, så kan dere jo i god tid la pappaen gi beskjed til de eldstes mor at lillesøster vil få hjemmelaget gavekalender av mormor, og at dere derfor endrer litt på adventstradisjonene fra og med i år.

Og dere kan jo samarbeide litt med mormor slik at gavene som henger på samme dag, ikke skiller seg for mye fra hverandre (selvsagt er de tilpasset alder, men ..)

De lærer at lillesøster har et liv (og familie) utenom dem også når de ikke er der, ved å se de 15 ekstra gavene som henger på kalenderen som bare hun får.

Men ved at de også får en oppmerksomhet, får de bekreftet at de er søsken og at de ikke er annenrangs i forhold til faren.

Jeg tror som sagt ikke de tar det veldig inn over seg at kalenderen kommer fra noen andre enn dere.

Dette høres ut som et godt svar, for mine uerfarne ører! ;-)

Dog med henblikk til labans svar lenger ned om å snakke med moren til de store barna om dette opplegget:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde ikke uttale meg om denne problematikken uten erfaring med den, men jeg får følelsen av at det vil være lurt om du og de store barnas mor har mulighet til å bli enige om løsningen.

Dette fordi det ellers kan bli feil uansett hva du gjør: Hvis du lager pakker til de tre store fordi det (etter manges mening) er urettferdig at den minste får, kan jeg tenke meg at ikke moren blir overbegeistret hvis de drar hjem og strålende forteller den delen av historien som handler om at Ulrikke, hun kjører ikke den dødskjedelige aktivitetslinja, men har pakker til alle...

Gjør du det ikke, kan situasjonen også se urettferdig ut, det viser jo mange av svarene du har fått her.

Gode poenger her, synes en like uerfaren morsan;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg helt enig med deg i, og det er et viktig poeng!

Men en viktig forskjell er jo at snuppa til UlrikkeE ikke deler hjem med de store barna når de er hos sin mor og ser eventuelle ting som kommer fra mormoren der, mens de store barna deler hjem med snuppa der hun bor.

Det kan neimen ikke være lett å være besteforelder til barn som har halvsøsken heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for langt og reflektert svar...

Jeg tenker videre - men heller nok mer og mer dithen at jeg evt får ordne pakker til de tre andre de dagene de er her...

Men er det ok da at de får det ISTEDENFOR "gjøre-kalenderen" da eller??? Eller må de få begge deler??? Det må da holde med en ting??

Sjokoladekalendere får alle fire av farmor og farfar (som jo er farmor og farfar til alle fire, så klart...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...