Gå til innhold

Dilemma - ang dine barn / vårt barn...

UlrikkeE

Anbefalte innlegg

Dette høres ut som et godt svar, for mine uerfarne ører! ;-)

Dog med henblikk til labans svar lenger ned om å snakke med moren til de store barna om dette opplegget:-)

Laban har helt klart et poeng... Jeg vet ikke helt om det går an å gjøre dette på en måte som gjør at man IKKE gjør noe feil... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• UlrikkeE

22

• morsan

6

• PieLill

5

• AneM1365380603

5

Det er jeg helt enig med deg i, og det er et viktig poeng!

Men en viktig forskjell er jo at snuppa til UlrikkeE ikke deler hjem med de store barna når de er hos sin mor og ser eventuelle ting som kommer fra mormoren der, mens de store barna deler hjem med snuppa der hun bor.

Det kan neimen ikke være lett å være besteforelder til barn som har halvsøsken heller.

Nei, det er jo sant - de andre ser hva hun får av andre her, mens hun ser jo ikke hva de får... Nå er hun så liten at hun ikke bryr seg særlig om det foreløpig uansett, men...

Og det kan umulig være mest rettferdig at disse som har fått nye søsken hos en av foreldrene skal få firedobbelt opp av alle ting heller...

De tre har fått en stesøster, forresten... Jeg lurer på om mammaen til denne stesøsteren og mamma'n til stebarna mine gjør det likt, jeg... Og hva farmoren og farfaren til stesøsteren gjør, om de inkluderer alle fire hver gang og gjør helt likt... Det tror jeg nemlig ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laban har helt klart et poeng... Jeg vet ikke helt om det går an å gjøre dette på en måte som gjør at man IKKE gjør noe feil... ;)

Nei, jeg skjønner at det ikke er lett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er jo sant - de andre ser hva hun får av andre her, mens hun ser jo ikke hva de får... Nå er hun så liten at hun ikke bryr seg særlig om det foreløpig uansett, men...

Og det kan umulig være mest rettferdig at disse som har fått nye søsken hos en av foreldrene skal få firedobbelt opp av alle ting heller...

De tre har fått en stesøster, forresten... Jeg lurer på om mammaen til denne stesøsteren og mamma'n til stebarna mine gjør det likt, jeg... Og hva farmoren og farfaren til stesøsteren gjør, om de inkluderer alle fire hver gang og gjør helt likt... Det tror jeg nemlig ikke...

''Og det kan umulig være mest rettferdig at disse som har fått nye søsken hos en av foreldrene skal få firedobbelt opp av alle ting heller...''

Nei, det blir jo som å la søsken få 'trøstegave' i søsters/brors bursdag;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tre store vil gjerne ha pakkekalender... Men denne "gjøre-kalenderen" er det mamma'n som ordner, og hun nekter plent å lage pakkekalender til dem... Denne diskusjonen har de hatt med henne MANGE ganger...

Hvis det er slik at mor har "nektet" å lage pakkekalender opptil flere ganger, så virker det jo som om det har vært et tema/ønske også for de tre eldste.

Kan ikke minstemann få ha den fine broderte kalenderen fra mormor, og så lager dere andre pakkekalendere til de andre? På f.eks Europris får du kjøpt fine julebilder i kartong, der det er laget hull til å henge pakker i. Så kjøper dere kalenderposer med tilhørende datoklistremerker - da går det kjapt å pakke inn, og de store får kalenderpakker, de også :-)

Det KAN jo være lurt å høre med mormor hva hun fyller kalenderen ti minstemann med, så det blir sånn noenlunde likt og rettferdig.

- Og så kan det være greit å sette en øvre aldersgrense for pakkekalender, slik at dere kke må holde på til evig tid ;-) Her i huset har de hatt pakkekalender til de var ferdige med barneskolen, for så å gå over til skrapekalender, Flax eller lignende.

Men altså - velger dere å lage pakkekalender til særkullsbarna, så må jo 13-åringen får oppleve å få kalender én gang, i det minste ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for langt og reflektert svar...

Jeg tenker videre - men heller nok mer og mer dithen at jeg evt får ordne pakker til de tre andre de dagene de er her...

Men er det ok da at de får det ISTEDENFOR "gjøre-kalenderen" da eller??? Eller må de få begge deler??? Det må da holde med en ting??

Sjokoladekalendere får alle fire av farmor og farfar (som jo er farmor og farfar til alle fire, så klart...)

Hvorfor ikke spørre dem? Det er jo store unger, så de har nok garantert en mening :-)

Si det som det er, at dere lurer på om de også vil ha pakkekalender når lillesøster får - eller om de helst vil fortsette med "gjøre-kalenderen".

Enten - eller :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor ikke spørre dem? Det er jo store unger, så de har nok garantert en mening :-)

Si det som det er, at dere lurer på om de også vil ha pakkekalender når lillesøster får - eller om de helst vil fortsette med "gjøre-kalenderen".

Enten - eller :o)

Jeg er enig i enten-eller, men da må det gjelde for de dagene de er hos Ulrikke.

Jeg synes ikke at Ulrikke kan påtvinge et valg som også skal gjelde hjemme hos barnas mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i enten-eller, men da må det gjelde for de dagene de er hos Ulrikke.

Jeg synes ikke at Ulrikke kan påtvinge et valg som også skal gjelde hjemme hos barnas mor.

Jeg har på ingen måte noe ønske om å påvirke hva som skal skje hjemme hos mor altså! Jeg liker mor godt, og jeg har svart på hvitt at det er gjensidig - men vi er selvfølgelig ikke enige i alt den andre gjør. Allikevel er konfliktnivået på et absolutt minimum, og vi lever godt med situasjonen alle sammen.

Men jeg har full respekt for at hun gjør som hun gjør. Spørsmålet er bare hva som er "minst feil" av meg/oss å gjøre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde ikke uttale meg om denne problematikken uten erfaring med den, men jeg får følelsen av at det vil være lurt om du og de store barnas mor har mulighet til å bli enige om løsningen.

Dette fordi det ellers kan bli feil uansett hva du gjør: Hvis du lager pakker til de tre store fordi det (etter manges mening) er urettferdig at den minste får, kan jeg tenke meg at ikke moren blir overbegeistret hvis de drar hjem og strålende forteller den delen av historien som handler om at Ulrikke, hun kjører ikke den dødskjedelige aktivitetslinja, men har pakker til alle...

Gjør du det ikke, kan situasjonen også se urettferdig ut, det viser jo mange av svarene du har fått her.

Du har så rett så rett...

Kanskje jeg skal vurdere å spørre mamma'n deres... Hun er jo egentlig veldig ok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er slik at mor har "nektet" å lage pakkekalender opptil flere ganger, så virker det jo som om det har vært et tema/ønske også for de tre eldste.

Kan ikke minstemann få ha den fine broderte kalenderen fra mormor, og så lager dere andre pakkekalendere til de andre? På f.eks Europris får du kjøpt fine julebilder i kartong, der det er laget hull til å henge pakker i. Så kjøper dere kalenderposer med tilhørende datoklistremerker - da går det kjapt å pakke inn, og de store får kalenderpakker, de også :-)

Det KAN jo være lurt å høre med mormor hva hun fyller kalenderen ti minstemann med, så det blir sånn noenlunde likt og rettferdig.

- Og så kan det være greit å sette en øvre aldersgrense for pakkekalender, slik at dere kke må holde på til evig tid ;-) Her i huset har de hatt pakkekalender til de var ferdige med barneskolen, for så å gå over til skrapekalender, Flax eller lignende.

Men altså - velger dere å lage pakkekalender til særkullsbarna, så må jo 13-åringen får oppleve å få kalender én gang, i det minste ;-)

Jeg kan ihvertfall ikke lage til to av dem og utelate eldstemann, nei! DET kjenner jeg at hadde vært råttent... Så om jeg lager til de andre de dagene de er her, så får alle...

Må vel i så fall høre med mormora om dette er noe hun har tenkt å fortsette med, men det er det vel kanskje siden hun har brodert hele kalenderen også... I så fall får vi vel lage en øvre grense, ja...

Men jeg hadde jo venninner som fikk pakkekalender av sine foreldre ihvertfall fram til de var russ ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ihvertfall ikke lage til to av dem og utelate eldstemann, nei! DET kjenner jeg at hadde vært råttent... Så om jeg lager til de andre de dagene de er her, så får alle...

Må vel i så fall høre med mormora om dette er noe hun har tenkt å fortsette med, men det er det vel kanskje siden hun har brodert hele kalenderen også... I så fall får vi vel lage en øvre grense, ja...

Men jeg hadde jo venninner som fikk pakkekalender av sine foreldre ihvertfall fram til de var russ ;)

Joda, det er jo opp til hver enkelt hvor lenge de gidder å holde på - jeg fikk pakkekalender for siste gang det året jeg begynte på videregående ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm..jeg tror at jeg som mormor (med tiden) kommer til å gi pakker til alle barna om situasjonen blir slik. Dere er jo samboere og du har tatt hans barn som dine på en måte.

Om ikke mormor her gir en liten pakke til de tre andre de få dagene de er der, så ville jeg som stemor ha ordnet gave til dem. Men så sier du at dere har aktivitetslapper og det er jo fint. Det trenger jo ikke tre åringen å få. Jeg ville hørt både med barnas mor (om de har gavekalender hjemme) og med barna selv, om de synes noe blir urettferdig.

Men jeg er ikke en som har erfart noe av dette, så hør mest på dem som har erfaringen på området. Håper dere finner en løsning alle blir fornøyde med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de har vær sin morsslekt, og må tåle at halvsøsken får noe de selv ikke får noen ganger!

Slik blir jo julaften også! Vi har stedatteren min hos oss i jula i år, og hun vil jo bare få gavene fra sin farsslekt på selve kvelden. Gavene fra morsslekten vil de jo åpne hjemme hos moren hennes en annen dag! Mens jenta vår vil jo få alle sine på julaften, og sikkert flere enn 11-åringen uansett, da de minste gjerne får fra alle mulige kanter. Litt skjevt blir det, men det må de nå bare tåle! Tror ikke 11-åringen tenker noe over det heller...

Jeg synest dette høres litt rart ut. Min bror har en stesønn, og det kunne ikke falle meg inn og ikke gi julegave til han. Jeg gir gave til han i samme prisklasse som jeg gir til min brors biologiske barn. Det samme gjør resten av familien min.

Familien til guttens far skal selvsakt ikke gi gaver til min brors biologiske barn da de ikke har noe slekts forhold, hverken biologisk eller annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synest dette høres litt rart ut. Min bror har en stesønn, og det kunne ikke falle meg inn og ikke gi julegave til han. Jeg gir gave til han i samme prisklasse som jeg gir til min brors biologiske barn. Det samme gjør resten av familien min.

Familien til guttens far skal selvsakt ikke gi gaver til min brors biologiske barn da de ikke har noe slekts forhold, hverken biologisk eller annet.

Hva mener du høres rart ut? At min datter kan få gaver fra sider av min slekt som ikke gir til min stedatter? Vel, de kunne nok funnet på å gi henne en håndsydd kalender uten å gi til stedatteren min ja... Men hadde de kjøpt en i butikken, ville begge fått! Denne forskjellsbehandlingen har hos oss også litt med aldersforskjellen å gjøre da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du høres rart ut? At min datter kan få gaver fra sider av min slekt som ikke gir til min stedatter? Vel, de kunne nok funnet på å gi henne en håndsydd kalender uten å gi til stedatteren min ja... Men hadde de kjøpt en i butikken, ville begge fått! Denne forskjellsbehandlingen har hos oss også litt med aldersforskjellen å gjøre da!

Jeg la innlegge mitt litt feil for det var ikke ment direkte som svar på bare ditt innlegg.

Men ja, jeg mener at viss det biologiske barnebarnet får en håndbrodert kalender av mormor bør stebarnebanet få noe av stemormor også. Ikke nødvendigvis det samme men bare en ting for å vise at de setter pris på stebarnet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la innlegge mitt litt feil for det var ikke ment direkte som svar på bare ditt innlegg.

Men ja, jeg mener at viss det biologiske barnebarnet får en håndbrodert kalender av mormor bør stebarnebanet få noe av stemormor også. Ikke nødvendigvis det samme men bare en ting for å vise at de setter pris på stebarnet også.

Ok, da skjønner jeg noe:-)

I utgangspunktet er jeg enig. Stedatteren min har alltid fått gaver av min familie! Nå kan det godt hende at datteren min får mer enn stedatteren min, men de får nok begge to! Min mor har jeg ingen kontakt med, og hun har aldri møtt min stedatter. Det er godt mulig datteren vår får en gave, men antagelig ikke stedatteren. Men som sagt, så synes jeg det er litt annerledes her, fordi aldersforskjellen er så stor! Hadde stedatteren vært 5, hadde jeg sett annerledes på det!

Pluss at stebarna også har sin morsfamilie, som de også får fra! Derfor må de tåle å få litt mindre når de er hos pappa, da de også får hos mamma...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kombinasjonen av stor aldersforskjell og at dette er noe hun har fått av bestemor, gjør at jeg tror det kan gå greit. De andre får jo en kalender de setter pris på.

Innholdet i kalenderen til en treåring kan neppe friste så store barn. Er det godteri i den, får tråringen pent åpne den når de andre er ute av synet og ikke friste andre med godsakene. Men det går kanskje an å gjøre en avtale om at det ikke skal være godteri i kalenderen?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for langt og reflektert svar...

Jeg tenker videre - men heller nok mer og mer dithen at jeg evt får ordne pakker til de tre andre de dagene de er her...

Men er det ok da at de får det ISTEDENFOR "gjøre-kalenderen" da eller??? Eller må de få begge deler??? Det må da holde med en ting??

Sjokoladekalendere får alle fire av farmor og farfar (som jo er farmor og farfar til alle fire, så klart...)

De trenger ikke to ting.

Det er da helt vanlig å gjøre ting forskjellig i søskenflokker med stor aldersspredning. Jo eldre barna blir, jo mer meningsløst nipsete blir som regel en gavekalender.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes i høyeste grad dette er forskjellsbehandling fra mormors side. Er hun bare en perifer person i forhold til de andre?

Alle barn forstår det meste, det utelukker imidlertid ikke tanker og følelser rundt det som skjer.

Jeg synes mormor, hvis hun har ønsker om å være noe for de andre 3 også får finne på et eller annet de kan få som viser at hun også setter pris på dem :) Det behøver ikke være pakkekalender i og med at de allerede har en aktivitetskalender. Hva er det forresten? :)

I en familie som er så sammensatt både aldersmessig, mor- og mormormessig og bostedsmessig er det helt klart at man ikke kan gjøre alt likt for ungene hele tiden.

Det må ungene før eller siden kunne talke. Barn fra 8 og oppåver må tåle å se at en treåring får noe de ikke får. De får da flust av ting treåringen ikke får ta del i.

Å begynne å pese med at alt skal være likt hele tiden, er ris til egen bak.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ikke enig med deg om at mormor forskjellsbehandler, de andre barna har jo sin egen mormor

Neimenn vi behøver ikke være enige vi. Det kunne i hvertfall ikke falt meg inn som mormor og gitt en gavekalender til mitt barnebarn som skal henge der hele desember uten å gi de andre barna en liten oppmerksomhet også.

Hadde de andre barna fått kalender av mormor på sin side hadde de vel neppe hengt den opp hjemme hos denne familien, hvis du forstår hva jeg mener. Dvs de kalenderne hadde ikke minstemor sett hver dag og visst at her er det bare jeg som ikke har fått.

Så vi er uenige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...