Soulshine Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 I en familie som er så sammensatt både aldersmessig, mor- og mormormessig og bostedsmessig er det helt klart at man ikke kan gjøre alt likt for ungene hele tiden. Det må ungene før eller siden kunne talke. Barn fra 8 og oppåver må tåle å se at en treåring får noe de ikke får. De får da flust av ting treåringen ikke får ta del i. Å begynne å pese med at alt skal være likt hele tiden, er ris til egen bak. mvh Din mening Jeg har aldri og kommer aldri til å bli tilhenger av forskjellsbehandling. Sånn er det bare. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Din mening Jeg har aldri og kommer aldri til å bli tilhenger av forskjellsbehandling. Sånn er det bare. Jeg kommer aldri til å bli tilhenger av å behandle forskjellige personer likt. Likheten må bestå i at det over tid blir en ca jevn fordeling av godene. Millimeterretferdighet i hver minste detalj er en sykdom. Hadde jeg da jeg var åtte år fått nyss om at mine foreldre stresset med å likebehandle meg med en treåring, ville jeg blitt dødelig fornærmet. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Takk... Da er det ikke bare jeg som mener at mormor skal ordne alt til alle... De andre tre får jo masse av sin mormor som 3-åringen aldri får... Med de familiekonstillasjonene som finnes rundt omkring, med mine, dine, hans/hennes og våre ikke bare barn, men også verdier kan det bli ganske mye for en bestemor å holde styr på. Jeg ser det som ganske uproblematisk at et barn som er så mye yngre får litt særbehandling, om de så var "helsøsken" og bodde sammen hele tiden. Det er som regel de eldste barnabarna som stikker av med mest. Så blir det mindre og mindre etter som besteforeldrene blir eldre og det blir flere barnabarn og dele godene på. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soulshine Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Jeg kommer aldri til å bli tilhenger av å behandle forskjellige personer likt. Likheten må bestå i at det over tid blir en ca jevn fordeling av godene. Millimeterretferdighet i hver minste detalj er en sykdom. Hadde jeg da jeg var åtte år fått nyss om at mine foreldre stresset med å likebehandle meg med en treåring, ville jeg blitt dødelig fornærmet. mvh Jeg tenker du ville blitt glad og takknemlig for gavekalenderen jeg og heller dødlig fornærmet av å føle deg oversett hvis du ikke fikk. Hvem blir dødlig fornærmet over at foreldre ønsker at barna skal behandles likt? Det høres i hvertfall ut som sykdom Det er lett som voksen og sitte å skrive det du nå skriver. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BMS! Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Ja, siden du ikke vil gjøre det likt for di andre, for å "rettferdiggjøre" det, nei da ville jeg sagt til mormor at pakkekalenderen kunne Minsten ha hos henne. Evnt. ville jeg spurt de andre barna. Men jeg ville ikke favorittisert mitt eget barn, selv ikke når det er mormor som gjør det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BMS! Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 En ting til jeg tenkte på... Jeg er selv oppvokst i en familie av dine/mine/våre barn. Takk og lov, så er min erfaring at besteforeldre ikke så "slekt" når det gjalt slike ting. Kanskje mormor, kunne hengt på pakker til alle di dagene di bor hjemme hos dere? Vi bodde alle sammen, sammen hele tiden, untatt annen hver helg når vi var hos pappan/mamman vår. Mulig jeg bare har vært heldig.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Laban har helt klart et poeng... Jeg vet ikke helt om det går an å gjøre dette på en måte som gjør at man IKKE gjør noe feil... Kalenderproblematikken er vanskelig nok selvom man ikke har stebarn inne i bildet. Jeg tror jeg hadde lagt fram situasjonen for moren - uansett løsning er det lettere å "selge" den til barna når du vet at dere er enige. Hvis du trodde dette dreide seg om bagateller, kan du kose deg med denne kronikken fra fjorårets adventstid. Jeg har lagt den ut før, men betrakt den som en ønskereprise - jeg synes den er minst like morsom i år: http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article2132266.ece 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Kalenderproblematikken er vanskelig nok selvom man ikke har stebarn inne i bildet. Jeg tror jeg hadde lagt fram situasjonen for moren - uansett løsning er det lettere å "selge" den til barna når du vet at dere er enige. Hvis du trodde dette dreide seg om bagateller, kan du kose deg med denne kronikken fra fjorårets adventstid. Jeg har lagt den ut før, men betrakt den som en ønskereprise - jeg synes den er minst like morsom i år: http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article2132266.ece He he. Den har jeg ikke lest før. Jeg ble nesten svett av hele greia. Jeg kommer ikke til å lage pakkekalender, men i fjor snakket mannen min om å lage i år. Vi får se da om han er like gearet på å pakke inn 96 smågaver i år Det byr meg i mot like mye som å sette bokbind på bøker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 He he. Den har jeg ikke lest før. Jeg ble nesten svett av hele greia. Jeg kommer ikke til å lage pakkekalender, men i fjor snakket mannen min om å lage i år. Vi får se da om han er like gearet på å pakke inn 96 smågaver i år Det byr meg i mot like mye som å sette bokbind på bøker. Jeg tror det er 24 dager i advent for at det skal være lett å dele, nesten uansett hvor mange barn man har. Du trenger derfor "bare" finne på 6 gaver til hver, hvis jeg husker riktig. Pakk i papir med ulike farger, så er det lett å holde orden på rekkefølge osv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Jeg tror det er 24 dager i advent for at det skal være lett å dele, nesten uansett hvor mange barn man har. Du trenger derfor "bare" finne på 6 gaver til hver, hvis jeg husker riktig. Pakk i papir med ulike farger, så er det lett å holde orden på rekkefølge osv. Mener du at de skal trekke hver sin dag? Det kommer de aldri til å godta. Alternativet er jo å gi dem det samme. Altså 4 ting i hver pakke hver dag. Hvis det går an å finne noe som interesserer både tenåringen og 3-åringen ;-D 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Mener du at de skal trekke hver sin dag? Det kommer de aldri til å godta. Alternativet er jo å gi dem det samme. Altså 4 ting i hver pakke hver dag. Hvis det går an å finne noe som interesserer både tenåringen og 3-åringen ;-D Ja, jeg mente de skulle åpne hver sin dag. Men jeg garanterer ikke at det bidrar til julefred i heimen... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Ja, jeg mente de skulle åpne hver sin dag. Men jeg garanterer ikke at det bidrar til julefred i heimen... Hvis det ble gjort sånn ville de husket den adventstiden som den mest kjipe og urettferdige 3 av 4 dager kommer 3-åringen til å få anfall. Nei, jeg får høre med mannen min om han fortsatt er lysten på pakkekalender, eller om vi gjør det enkelt og greit med 4 ferdige. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BMS! Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 De tre store vil gjerne ha pakkekalender... Men denne "gjøre-kalenderen" er det mamma'n som ordner, og hun nekter plent å lage pakkekalender til dem... Denne diskusjonen har de hatt med henne MANGE ganger... Når du vet at barna helst VIL ha pakke kalender, syns jeg i alle fall at om minsten skal ha det, kan det henge en liten pakke til hver av di store også på di dagene som alle er hos dere. For meg ville det vært en selvfølge. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Jeg ser den som en løsning, så klart... Kanskje jeg får gå for den... Hvis jeg begynner NÅ, så blir det jo ikke så ille... Jeg er enig med Lillemus, men synes det er hipp som happ om det er aktivitet eller gave. Men at det kanskje blir litt feil hvis lillesøster får både aktivitet og gave. Du kan jo avtale med bestemor, at de dagene barna er hos dere så blir det foreksempel aktiviteter på alle. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Jeg synes faktisk dette er greit. De får antagelig ting av sine besteforeldre som deres fellesbarn ikke får. Det er jo greit å minne dem på dette da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.