Gå til innhold

Hvor gamle for julekalender?

Anonym 82

Anbefalte innlegg

Leste innlegget under her, og kom til å tenke på dette med kalendere... Jenta mi er 9 mnd i desember, og jeg har ikke tenkt på å ha noen kalender til henne i år. Hun vil jo heller ikke savne det, eller reagere på at halvsøster på 11 får når hun er her! Har dere gitt til deres babyer? Hva har kalenderen i så fall inneholdt?

Jeg har vokst opp med fyrstikkalender, og synes det er innmari koselig! Det kommer hun til å få når hun blir litt eldre. Synes ikke noe om å bruke hauger med penger på pakkekalenderting - da kjøper jeg heller en større pakke til jul! Hva slags kalendere har dere til deres barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 85
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Anonym 82

30

• morsan

13

• j83!

4

• pekkaline

3

Mest aktive i denne tråden

Enig med deg! Jeg gidder heller ikke pakkekalender-prosjekt.

Vi har hatt Smarties-kalender og Lego-kalender. Morfar kjøper kalendere til alle tre barnebarna, så da slipper jeg unna den adventsforberedelsen :o)

Forresten så har jeg kjøpt Flax-kalender, og ungene synes det er spennende på skrape fram symbol, og krysse av på baksiden av kalenderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste datter hadde pakke-kalender fra den jula hun var 1 1/2 år. Første året fikk hun Duplo-dyrehage, ett nytt dyr hver dag. Byggeplatene med gjerder osv fikk hun til jul. Det var stor stas! I den alderen tror jeg hun hadde mye mere glede av å få ett dyr pr dag, enn å få den store esken med hele dyrehagen en gang, på julaften. Hun fikk et veldig spesielt forhold til den dyrehagen og hadde glede av den i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1221383476' post='3958193]

Enig med deg! Jeg gidder heller ikke pakkekalender-prosjekt.

Vi har hatt Smarties-kalender og Lego-kalender. Morfar kjøper kalendere til alle tre barnebarna, så da slipper jeg unna den adventsforberedelsen :o)

Forresten så har jeg kjøpt Flax-kalender, og ungene synes det er spennende på skrape fram symbol, og krysse av på baksiden av kalenderen.

Flaxkalender ja, det er nok spennende:-) Men da bør de være litt eldre enn mi...!

Det er nok ikke umulig at det kommer kalendere fra farmor hit i desember heller nei, men jeg vil liksom ha gjort meg opp en mening før den tid!

Hvor gamle var barna dine da du begynte å gi dem kalender da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flaxkalender ja, det er nok spennende:-) Men da bør de være litt eldre enn mi...!

Det er nok ikke umulig at det kommer kalendere fra farmor hit i desember heller nei, men jeg vil liksom ha gjort meg opp en mening før den tid!

Hvor gamle var barna dine da du begynte å gi dem kalender da?

Jeg husker ikke, men mener at de var 2½ (født på sommer'n alle tre). Tror neppe de var ett år yngre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste datter hadde pakke-kalender fra den jula hun var 1 1/2 år. Første året fikk hun Duplo-dyrehage, ett nytt dyr hver dag. Byggeplatene med gjerder osv fikk hun til jul. Det var stor stas! I den alderen tror jeg hun hadde mye mere glede av å få ett dyr pr dag, enn å få den store esken med hele dyrehagen en gang, på julaften. Hun fikk et veldig spesielt forhold til den dyrehagen og hadde glede av den i mange år.

Ja det er jo også en måte å gjøre det på! Hvis man deler opp selve julegaven i flere pakker er det nok vel så stas for de helt minste! Da får de jo mange pakker istedet for èn, sånn de ser det:-) Men å gi pakkekalender i tillegg til julegaver, det synes jeg blir for mye...!

Men hun fikk altså første gang da hun var 1,5 år? Lurer på det se, å rett og slett droppe det dette første året! Det blir bare for syns skyld liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1221383887' post='3958201]

Jeg husker ikke, men mener at de var 2½ (født på sommer'n alle tre). Tror neppe de var ett år yngre...

Ja i den alderen har de jo glede av det! Vil ikke gi mi godteri enda, og noen annen kalender ser jeg ikke at hun vil få noe ut av... Blir nok utsatt et år tenker jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja i den alderen har de jo glede av det! Vil ikke gi mi godteri enda, og noen annen kalender ser jeg ikke at hun vil få noe ut av... Blir nok utsatt et år tenker jeg!

Fornuftig, synes jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna våre har fått pakkekalender fra de var ca 2 år gamle. Før det var det ikke noen vits.

Minstemann hadde en sjokoladekalender jula da han var 14 mnd gammel. (Fikk den gratis på en butikk.)

Det var helt greit for ham, selv om søstrene hadde pakkekalender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste fikk det året hun var 1 år og 8 mnd, da var det mest små ting ( små leker, smokker, body ol ) og liten snopeting på lørdagene.. Hun hadde nok ikke savnet det det året om hun ikke fikk, men jeg hadde så lyst å lage til henne.. =)

I år er minste jenten 1 år og 9 mnd i desember og eldste er 3 år og 8 mnd og i år får de nok begge to =) Også i år mest fordi jeg selv synes det er gøyt både å lage til og å være med de å åpne og telle ned til jul =)

Hva er forresten fyrstikkkalender? =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er fyrstikk-kalender? Stikker man er fyrstikk i en leirklump eller noe, sånn at det til slutt blir et piggsvin? Mener å ha hørt om at noen gjorde noe sånt i min barndom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste fikk det året hun var 1 år og 8 mnd, da var det mest små ting ( små leker, smokker, body ol ) og liten snopeting på lørdagene.. Hun hadde nok ikke savnet det det året om hun ikke fikk, men jeg hadde så lyst å lage til henne.. =)

I år er minste jenten 1 år og 9 mnd i desember og eldste er 3 år og 8 mnd og i år får de nok begge to =) Også i år mest fordi jeg selv synes det er gøyt både å lage til og å være med de å åpne og telle ned til jul =)

Hva er forresten fyrstikkkalender? =)

Fyrstikkalender er 24 fyrstikkesker som man limer sammen. 4 i høyden og 6 i bredden. Så trekker man den med filt eller glanspapir eller noe i fine farger og mønstre.På hver "skuff" skriver man et tall. Dermed har man 24 små kammere der man putter en smågodt eller to for eksempel... Kjempekoselig synes nå jeg:-) Barna kan jo også være med på å lage dem! Men man bør ikke putte i alle godtene på en gang da... For det første er det veldig lett å sniktitte, og for det andre smaker det mer papp enn godt etter et par uker;-)

Så du venter også til de nærmer seg to ja! Lurer på det jeg også se! Blir nok neste jul i alle fall, men i år slår jeg det nok fra meg. Blir jo å se kalenderen på tv likevel da, og telle ned til julaften på den måten... Mest for mor det også foreløpig men:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er fyrstikk-kalender? Stikker man er fyrstikk i en leirklump eller noe, sånn at det til slutt blir et piggsvin? Mener å ha hørt om at noen gjorde noe sånt i min barndom.

He he, nei, ikke min type fyrstikkalender i hvert fall! Du finner forklaring i svaret mitt til j83:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barna våre har fått pakkekalender fra de var ca 2 år gamle. Før det var det ikke noen vits.

Minstemann hadde en sjokoladekalender jula da han var 14 mnd gammel. (Fikk den gratis på en butikk.)

Det var helt greit for ham, selv om søstrene hadde pakkekalender.

Ja jeg tror som sagt ikke de ser på hva andre får i forhold til dem selv når de er så små! Jeg tror ikke det blir noe problem om jenta mi ikke får, selv om 11-åringen får! Ifølge alle svarene her er det nok like greit å vente minst et år ja:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyrstikkalender er 24 fyrstikkesker som man limer sammen. 4 i høyden og 6 i bredden. Så trekker man den med filt eller glanspapir eller noe i fine farger og mønstre.På hver "skuff" skriver man et tall. Dermed har man 24 små kammere der man putter en smågodt eller to for eksempel... Kjempekoselig synes nå jeg:-) Barna kan jo også være med på å lage dem! Men man bør ikke putte i alle godtene på en gang da... For det første er det veldig lett å sniktitte, og for det andre smaker det mer papp enn godt etter et par uker;-)

Så du venter også til de nærmer seg to ja! Lurer på det jeg også se! Blir nok neste jul i alle fall, men i år slår jeg det nok fra meg. Blir jo å se kalenderen på tv likevel da, og telle ned til julaften på den måten... Mest for mor det også foreløpig men:-)

Ja, jeg har ventet til deres andre jul når de skjønner litt mere av det... Om du ska ha dette året blir det vel mest for din skyld, snuppa skjønner nok ikke så veldig mye av alt styret =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har ventet til deres andre jul når de skjønner litt mere av det... Om du ska ha dette året blir det vel mest for din skyld, snuppa skjønner nok ikke så veldig mye av alt styret =)

Nei, hun koser seg nok med kalenderen på tv og å få herje litt med hyssing og papir mens vi pakker inn julegaver hun tenker jeg:-) Er stemning nok i det for henne! Er sikkert mest for min skyld neste år også, men da forstår hun litt mer i hvert fall!

Du må jo forresten bruke en formue på pakkekalendere?! Hvis du kjøper smokker og bodyer og greier til to barn... Jøssamei, det har ikke jeg råd til altså! Men har du først råd, så er det jo praktiske gaver da:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hun koser seg nok med kalenderen på tv og å få herje litt med hyssing og papir mens vi pakker inn julegaver hun tenker jeg:-) Er stemning nok i det for henne! Er sikkert mest for min skyld neste år også, men da forstår hun litt mer i hvert fall!

Du må jo forresten bruke en formue på pakkekalendere?! Hvis du kjøper smokker og bodyer og greier til to barn... Jøssamei, det har ikke jeg råd til altså! Men har du først råd, så er det jo praktiske gaver da:-)

Jeg finner alltid ting på tilbud.. body til 30 kr feks.. og så kjøper jeg gjerne en blyant til noen kroner en annen dag.-- så prøver å ha noen veldig billige andre dager =) og i år blir det nok litt mere snop, men bare en liten billig ting noen dager og gjerne strikk og slike billige ting også.. Litt lettere å gjøre det billig når de blir eldre.. når de er rundt 1,5 år så kan de jo ikke få så mange småting siden de fortsatt er veldig gla i å ta ting i munnen, så må nok ut me litt mere til hun minste.. Og så kjøper jeg litt små ting i månedene før desember om jeg kommer over noe på tilbud.. =) Så blir det fordelt litt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner alltid ting på tilbud.. body til 30 kr feks.. og så kjøper jeg gjerne en blyant til noen kroner en annen dag.-- så prøver å ha noen veldig billige andre dager =) og i år blir det nok litt mere snop, men bare en liten billig ting noen dager og gjerne strikk og slike billige ting også.. Litt lettere å gjøre det billig når de blir eldre.. når de er rundt 1,5 år så kan de jo ikke få så mange småting siden de fortsatt er veldig gla i å ta ting i munnen, så må nok ut me litt mere til hun minste.. Og så kjøper jeg litt små ting i månedene før desember om jeg kommer over noe på tilbud.. =) Så blir det fordelt litt =)

Ok, da legger du nok ikke så mye i det som jeg "fryktet":-) Så liksom for meg 50 kr pr barn hver dag, det blir 2400 kroner det! Og for 1200 kr hver, kunne de fått skikkelig fine julegaver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da legger du nok ikke så mye i det som jeg "fryktet":-) Så liksom for meg 50 kr pr barn hver dag, det blir 2400 kroner det! Og for 1200 kr hver, kunne de fått skikkelig fine julegaver!

Hehe, neida e du gal!?? =) Eg e ikke så rik.. =) Kjøper også ofte pakker m feks flere blyanter og viskelær i en og deler det opp i flere gaver ( til 3 åringen ) .. =) Og på julaften får de en litt større ting da =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstemann fik pakke kaldender da han var tre år.

Da kjøpte jeg gjerne en stor pose med figurer som jeg delte opp.

Og hver lørdag ble det godteri i stedet for leke.

Han har også hele tiden måtte gi bort en leke, for å kunne motta en pakke. Gi og få. Dermed blir jeg kvitt noen minst 24 ting fra rommet hans. De tingene han gir bort, gir vi til barn som ikke har så mange leker. første året ble det mye skrot som vi bare kastet, (det visste så klart ikke han) I fjor pakket vi lekene inn i en fin boks, å sendte dem med ei som jobber på et barnehjem i Ukraina. Dermed lærer Snuppan at ikke alle har det like greit som han, og at det lønner seg å dele det man har.

Lille snuppa skal få kalender i år, da er hun rett over 2år.

Men nå er hun så stor at hun veil reagere om snuppen får gaver og ikke henne.

På selveste julaften få de en gave hver av oss foreldrene, og en liten ting fra hverandre. Jeg ser ikke vitsen i å kjøpe masse gaver, de får nok....

Å, jeg gleder meg til jul :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...