Gå til innhold

Hvor gamle for julekalender?

Anonym 82

Anbefalte innlegg

Hehe, neida e du gal!?? =) Eg e ikke så rik.. =) Kjøper også ofte pakker m feks flere blyanter og viskelær i en og deler det opp i flere gaver ( til 3 åringen ) .. =) Og på julaften får de en litt større ting da =)

Det hørtes mer vettig ut ja:-) Ja, på julaften skal det jo være noe ekstra! Da regner jeg julestrømpa som den siste kalenderluka jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 85
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Anonym 82

30

• morsan

13

• j83!

4

• pekkaline

3

Mest aktive i denne tråden

Eldstemann fik pakke kaldender da han var tre år.

Da kjøpte jeg gjerne en stor pose med figurer som jeg delte opp.

Og hver lørdag ble det godteri i stedet for leke.

Han har også hele tiden måtte gi bort en leke, for å kunne motta en pakke. Gi og få. Dermed blir jeg kvitt noen minst 24 ting fra rommet hans. De tingene han gir bort, gir vi til barn som ikke har så mange leker. første året ble det mye skrot som vi bare kastet, (det visste så klart ikke han) I fjor pakket vi lekene inn i en fin boks, å sendte dem med ei som jobber på et barnehjem i Ukraina. Dermed lærer Snuppan at ikke alle har det like greit som han, og at det lønner seg å dele det man har.

Lille snuppa skal få kalender i år, da er hun rett over 2år.

Men nå er hun så stor at hun veil reagere om snuppen får gaver og ikke henne.

På selveste julaften få de en gave hver av oss foreldrene, og en liten ting fra hverandre. Jeg ser ikke vitsen i å kjøpe masse gaver, de får nok....

Å, jeg gleder meg til jul :0)

Åja, det stemmer det! Du nevnte det i fjor, og da tenkte jeg at det skal jaggu jeg gjøre også! Kjekk måte å få ryddet litt på da! Men hva om han plukker ut noe du ikke vil han skal gi bort da? En spesiell bok for eksempel, som du også har lyst til å lese for minstemor når hun blir eldre... Får han gi bort akkurat hva han vil, eller styrer du det til en viss grad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, det stemmer det! Du nevnte det i fjor, og da tenkte jeg at det skal jaggu jeg gjøre også! Kjekk måte å få ryddet litt på da! Men hva om han plukker ut noe du ikke vil han skal gi bort da? En spesiell bok for eksempel, som du også har lyst til å lese for minstemor når hun blir eldre... Får han gi bort akkurat hva han vil, eller styrer du det til en viss grad?

Han får lov å å gi det han vil.

Husker det var en bil i fjor jeg ville han skulle spare, da snek jeg bare unna før vi pakket inn alt. Han glemmer etterhvert hva han gir, og ofte vil han bytte litt på gavene ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min blir snart fire, og han skal vel få for første gang i år. Skal lage sånn at han og lillesøster på snart to får annenhver dag eller noe sånt, har ikke helt tenkt ut detaljene enda:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har hatt kalendere fra etter de har vært året.

De har flotte hjemmelagede kalendere med pakker, men i de fleste pakkene er det en liten pepperkake, også er det noe spennende en sjelden pakke innimellom.

Gleder meg til jul i år - og aller mest til forberedelsene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får lov å å gi det han vil.

Husker det var en bil i fjor jeg ville han skulle spare, da snek jeg bare unna før vi pakket inn alt. Han glemmer etterhvert hva han gir, og ofte vil han bytte litt på gavene ;0)

He he, første setning stred litt mot resten men... Men han "tror" han får lov til å gi hva han vil;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gutten min blir snart fire, og han skal vel få for første gang i år. Skal lage sånn at han og lillesøster på snart to får annenhver dag eller noe sånt, har ikke helt tenkt ut detaljene enda:-)

Ja det er jo også en mulighet, for de som har to! Men tror du at de klarer å tenke sånn altså, når den ene får og ikke den andre? At jeg får jo i morgen...

Men førstemann har ikke fått før nå nei... Trodde faktisk at de fleste nå for tiden pleide å gi fra de var babyer jeg! Diverse ting og tang de trenger likosom. Men så var det visst ikke bare jeg som var kjip likevel:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har flotte hjemmelagede kalendere med pakker, men i de fleste pakkene er det en liten pepperkake, også er det noe spennende en sjelden pakke innimellom.

Pepperkaker ja! Det går jo selvfølgelig ann å lage pakkekalendere uten at det koster all verden!

Men for min del blir det nok fyrstikkalender... Det er en tradisjon for meg, og det betyr mye å få lov til å fortsette den:-) Jeg hadde en litt spesiell barndom, men jeg har mange gode juleminner og tradisjoner!

Men etter å ha lest svarene deres, venter jeg nok til neste år tenker jeg... Da er hun nærmere to, og vil nok ha glede av kalenderen sin:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, første setning stred litt mot resten men... Men han "tror" han får lov til å gi hva han vil;-)

He,he, ja ser den!

Men jeg diskuterer alldri med han om det han gir, så det blir riktigere å si som du ja ;0)

Han tror han får gi hva han vil! Hihi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He,he, ja ser den!

Men jeg diskuterer alldri med han om det han gir, så det blir riktigere å si som du ja ;0)

Han tror han får gi hva han vil! Hihi!

Sånn må det være:-) Er en del av mammaoppgaven det, å mikse og trikse litt innimellom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør du forresten av forberedelser til jul som du gleder deg sånn til? Bare nysgjerrig jeg altså...

Jeg tenker alltid at jeg skal så mye koselig før jul! Men innen desember kommer, er det gjerne ikke like koselig likevel... Stress og mas! Men det kommer vel ann på hva man forventer av seg selv, og hvor godt forberedt man er på det man skal gjøre!

I år skal heldigvis det meste av slekten få fotobøker med bilder av tulla:-) Det krever noen timer foran pc`n, men det er jo bare moro! Også håper jeg at søsteren min og jeg skal ta en tur til Oslo igjen! Vi har gjort det noen år. Reiser inn for å kjøpe julegaver, men kommer hjem igjen med masse fint til oss selv:-) I tillegg har vi gått i julegatene og mimret om barndomen, og vi har spist god middag og drukket rødvin. Ingen av oss tåler imidlertid alkohol, så da blir det en lystig busstur hjem:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør du forresten av forberedelser til jul som du gleder deg sånn til? Bare nysgjerrig jeg altså...

Jeg tenker alltid at jeg skal så mye koselig før jul! Men innen desember kommer, er det gjerne ikke like koselig likevel... Stress og mas! Men det kommer vel ann på hva man forventer av seg selv, og hvor godt forberedt man er på det man skal gjøre!

I år skal heldigvis det meste av slekten få fotobøker med bilder av tulla:-) Det krever noen timer foran pc`n, men det er jo bare moro! Også håper jeg at søsteren min og jeg skal ta en tur til Oslo igjen! Vi har gjort det noen år. Reiser inn for å kjøpe julegaver, men kommer hjem igjen med masse fint til oss selv:-) I tillegg har vi gått i julegatene og mimret om barndomen, og vi har spist god middag og drukket rødvin. Ingen av oss tåler imidlertid alkohol, så da blir det en lystig busstur hjem:-)

Jeg baker masse - mye mer enn det som trengs. Baker kaker, småkaker, lefser, vanlige kaker, rundstykker, horn osv så fryseren holder på å renne over. Lager lekre fruktfat og setter overalt så hele huset lukter klementiner.

Kjøper en syk haug med gaver - jeg har ikke slekt, så hele gavelasset til ungene kommer fra meg, faren min og samboeren. Men jeg elsker å handle inn, så det er greit det.

Så vasker jeg bad og oppå kjøkkenskapene og sånt så det lukter rent og godt overalt. Kjøper håndlagede lys som jeg synes er veldig vakre og har stearinlys overalt hver dag.

Jeg legger ned en innsats i å finne et tiltak for de som ikke hr det like godt og like mye overflod som oss så noen andre skal få ta del i juleoverskuddet også.

Så ser vi på julekalenderen på nrk. Også fyller jeg huset med julepynt. Har ikke mye pynt ellers i året, men til jul tar det av. Da har jeg tilogmed blomster... (Må kjøpe dem lille julaften - så lever de akkurat til ca tredje juledag)

Noen år lager jeg litt julegaver selv - litt strikkevotter eller noe annet som kan lages foran tv'en.

Også går jeg på julemarked på folkemuseet - der er det veldig stemning.

Når julaften endelig kommer trekker jeg bena opp i sofaen med magen full av ribbe og et glass med konjakk i hånden og venter spent på at ungene skal finne de kuleste presangene under treet - og gleder meg minst like mye som dem til å se hvor glade de blir.

Dessuten er vi flinke til å ta julen til oss selv her i huset, så det betyr at vi har masse tid til å kose oss sammen. Lese bøker, spille ludo, fyre på peisen hele dagen og sånn. Og å gå ut og ake hvis det er snø ute.

Hmmmm... Stemningen siger på her nå :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det er jo også en mulighet, for de som har to! Men tror du at de klarer å tenke sånn altså, når den ene får og ikke den andre? At jeg får jo i morgen...

Men førstemann har ikke fått før nå nei... Trodde faktisk at de fleste nå for tiden pleide å gi fra de var babyer jeg! Diverse ting og tang de trenger likosom. Men så var det visst ikke bare jeg som var kjip likevel:-)

''Men tror du at de klarer å tenke sånn altså, når den ene får og ikke den andre? At jeg får jo i morgen...''

Det tror jeg går fint hvis dette blir innført som regelen fra starten av. Verre hvis storesøskenet har hatt pakke hver dag i noen år for så deretter å måtte dele med lillebrøster;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg baker masse - mye mer enn det som trengs. Baker kaker, småkaker, lefser, vanlige kaker, rundstykker, horn osv så fryseren holder på å renne over. Lager lekre fruktfat og setter overalt så hele huset lukter klementiner.

Kjøper en syk haug med gaver - jeg har ikke slekt, så hele gavelasset til ungene kommer fra meg, faren min og samboeren. Men jeg elsker å handle inn, så det er greit det.

Så vasker jeg bad og oppå kjøkkenskapene og sånt så det lukter rent og godt overalt. Kjøper håndlagede lys som jeg synes er veldig vakre og har stearinlys overalt hver dag.

Jeg legger ned en innsats i å finne et tiltak for de som ikke hr det like godt og like mye overflod som oss så noen andre skal få ta del i juleoverskuddet også.

Så ser vi på julekalenderen på nrk. Også fyller jeg huset med julepynt. Har ikke mye pynt ellers i året, men til jul tar det av. Da har jeg tilogmed blomster... (Må kjøpe dem lille julaften - så lever de akkurat til ca tredje juledag)

Noen år lager jeg litt julegaver selv - litt strikkevotter eller noe annet som kan lages foran tv'en.

Når julaften endelig kommer trekker jeg bena opp i sofaen med magen full av ribbe og et glass med konjakk i hånden og venter spent på at ungene skal finne de kuleste presangene under treet - og gleder meg minst like mye som dem til å se hvor glade de blir.

Dessuten er vi flinke til å ta julen til oss selv her i huset, så det betyr at vi har masse tid til å kose oss sammen. Lese bøker, spille ludo, fyre på peisen hele dagen og sånn. Og å gå ut og ake hvis det er snø ute.

God jul, Valnøtt!

Jeg fikk skikkelig julestemning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min var 3,5 år da han fikk pakkekalender første gang, og det var en helt flott alder, synes jeg.

Ja, jeg har slått fra meg kalender i år! Hadde egentlig tenkt til å droppe det, fordi hun er så lita enda. Men så tenkte jeg at det kanskje bare var jeg som er kjip, og at de fleste gir babyene sine kalender... Ikke at det egentlig har noe å si når hun er så lita, men jeg ville liksom vite hva som er vanlig da:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har slått fra meg kalender i år! Hadde egentlig tenkt til å droppe det, fordi hun er så lita enda. Men så tenkte jeg at det kanskje bare var jeg som er kjip, og at de fleste gir babyene sine kalender... Ikke at det egentlig har noe å si når hun er så lita, men jeg ville liksom vite hva som er vanlig da:-)

:-)

Jeg hadde opprinnelig tenkt han skulle få det jula året før, da han var 2,5 år gammel, men jeg ble rett og slett ikke ferdig med å brodere kalenderen det året! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O` julestemning - vik fra meg! Vil ikke komme i julestemning enda altså, må holde på den til desember! I hvert fall til midten av november... ;-)

Men ærlig talt! Er det faktisk sånn du lever i desember, eller tittet du på et romantisk julekort fra i fjor og drømte litt nå??!

Åhh, nå gleder jeg meg altså! Min første jul med eget barn:-) Sååå moro! Gledet meg enormt til hennes første 17. mai også, men den blei jo steinkald og regnet bort! Men julaften skal ingenting få ødelegge:-) Oi oi oi! Tror jeg skal ta vare på svaret ditt jeg, og bruke det som inspirasjon når desember kommer:-) Får jeg lov?

Nå har jeg null husmorevner og bitteliten fryser, så det blir nok kjøpekaker her! Og etter det sier lommeboka stopp, så da blir det ingen pakkelass heller... Men vi skal nok klare å kose oss likevel vi, med masseproduserte stearinlys og en tier på Frelsegryta:-)

Si meg, dropper du hele slankingen på julaften, eller kan du spise ribbe og drikke alkohol på den "dietten" du går på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-)

Jeg hadde opprinnelig tenkt han skulle få det jula året før, da han var 2,5 år gammel, men jeg ble rett og slett ikke ferdig med å brodere kalenderen det året! ;-)

He he, skulle jeg BRODERT kalender, så hadde det blitt noen stusselige adventstider fremover ja...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men tror du at de klarer å tenke sånn altså, når den ene får og ikke den andre? At jeg får jo i morgen...''

Det tror jeg går fint hvis dette blir innført som regelen fra starten av. Verre hvis storesøskenet har hatt pakke hver dag i noen år for så deretter å måtte dele med lillebrøster;-)

Jeg har to gutter som no er 4 og 6 år. I år blir 3. året de får pakke kalender. De får pakke annenhver dag, med undtak av 1 og 24 desember da får de pakke begge to. Dette har fungert utmerket.

I pakkene har jeg litt forskjellige ting. prøver å finne noe de har brukt for, som sokker og truser, men det er også gøye ting som såpebobbler, små biler, bøker osv. På julaften har jeg pleid å gi dem hver sin DVD. Dette for at tiden skal gå litt fortere for dem. Jeg putter aldri snop i pakkene.

Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det til neste år da jenten min skal ha kalender også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...