Gå til innhold

Hvor gamle for julekalender?

Anonym 82

Anbefalte innlegg

Oi, så nydelig! Er det egentlig en sang, eller leses det som dikt? Tror jeg må "adoptere" den altså!

Også lurer jeg på mer da, for å velte meg skikkelig i julestemning her! Jeg tenker på utdeling av gaver på julaften... Synes andre land har en mye smartere løsning med Christmas Day. Ungene får stå opp tidlig på morgenen og kaste seg over pakkene, og deretter kan de leke med dem hele dagen:-)

Her skal ungene vente, vente og vente hele dagen, så sitte pent ved bordet i flere timer til de voksne er ferdige. Så skal de voksne prate en god stundt, og spise kaker/dessert. Sååååå - langt utpå kvelden - kommer nissen! Da får de rive av papiret på gavene samtidig som de får kjeft fordi de er for overtrøtte og støyende - de voksne skal jo fortsatt prate - og så blir de jaggu sendt i seng! Uten engang å ha fått prøve mange av lekene...! Det er jo egentlig skikkelig urettferdig!

Lurer litt på å gi babyen et par gaver tidligere på dagen, så hun kan få noe moro ut av dagen hun også! Hun skal jo i seng rett etter middagen... Og så får hun få resten neste morgen tenker jeg!

Er det helt teit? Å gå bort fra tradisjon på den måten? Mulig jeg holder litt på den noen år nemlig, hvis det funker...

''Er det helt teit? Å gå bort fra tradisjon på den måten? Mulig jeg holder litt på den noen år nemlig, hvis det funker...''

Dream on. ;o) Den vil funke helt til hun oppdager at vennene får åpne gavene kvelden før! Garantert. :o)

Man justerer tidspunktet for gaveåpning etter alderen på ungene synes jeg. Da jeg var liten var det alltid middag kl. 17, når Sølvguttene sang julen inn på tv. Nå har jeg småunger selv (de begynner å bli store nå da) og vi har hatt middagen kl. 16 så det ikke skal bli så sent for ungene, men snart begynner vi vel å flytte litt på den igjen kanskje.

Husker så godt spenningen med å gå hele dagen og kikke på pakkene som lå under treet og lure på hva som var inni, hele stemningen i huset og alt - ville ikke byttet bort det med å vente til neste morgen med å pakke opp nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 85
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Anonym 82

30

• morsan

13

• j83!

4

• pekkaline

3

Mest aktive i denne tråden

''Er det helt teit? Å gå bort fra tradisjon på den måten? Mulig jeg holder litt på den noen år nemlig, hvis det funker...''

Dream on. ;o) Den vil funke helt til hun oppdager at vennene får åpne gavene kvelden før! Garantert. :o)

Man justerer tidspunktet for gaveåpning etter alderen på ungene synes jeg. Da jeg var liten var det alltid middag kl. 17, når Sølvguttene sang julen inn på tv. Nå har jeg småunger selv (de begynner å bli store nå da) og vi har hatt middagen kl. 16 så det ikke skal bli så sent for ungene, men snart begynner vi vel å flytte litt på den igjen kanskje.

Husker så godt spenningen med å gå hele dagen og kikke på pakkene som lå under treet og lure på hva som var inni, hele stemningen i huset og alt - ville ikke byttet bort det med å vente til neste morgen med å pakke opp nei.

Ja, jeg tenkte jo frem til hun er 3 -4 år eller noe da. Da kan hun jo være oppe litt lenger på julekvelden...

Hadde vi vært hjemme på julaften og kunnet styre tidene selv, så hadde det jo ikke vært noe problem! Jeg er også vant til å spise mens sølvguttene synger... Men samboeren insisterer hardnakket på at det ikke blir jul for stedatteren hvis de ikke er hos slekten hans, slik hun er vant til. Der blir vi bedt til klokken 18.00, og middagen står gjerne på bordet 18.15 - 18.30... Dette blir veldig seint når babyen er vant til å legge seg klokken 19.30! Og en baby synes jeg ikke det er noen vits i å holde oppe, hun får jo ingenting ut av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en sang ja klarer dog ikke å gjengi melodien her ;-)

Nissen er så opptatt på kvelden, så her er han innom på formiddagen med de første par gavene. Så går vi etter vanlig program med en kjapp og grei seanse over ribba før det går nokså fort over til gavene. Der kan vi til gjengjeld holde på noen timer. Mens noen gnager en bit ribbe til og andre spiser kaker og unegen henter ut gaver etter tur fra treet, også åpner vi en og en :-)

Åhh, det høres ut som sånn jul jeg kjenner! Litt mumsing utover kvelden mens barna styrer dagen! Også bare den nærmeste familien! Nå er vi hos familien til samboeren hvert år, og vi er nok ca. 20 mennesker... Alt tar en eeeeevighet, og må skje i meget systematiske former, ellers blir det kaos! Urgh, vil være hjemme og ha kosejul jeg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh, det høres ut som sånn jul jeg kjenner! Litt mumsing utover kvelden mens barna styrer dagen! Også bare den nærmeste familien! Nå er vi hos familien til samboeren hvert år, og vi er nok ca. 20 mennesker... Alt tar en eeeeevighet, og må skje i meget systematiske former, ellers blir det kaos! Urgh, vil være hjemme og ha kosejul jeg:-)

Fordelen med en sånn mor som jeg har - all slekt bortevekk for flere tiår siden, og man kan ta av penskoene og trekke bena opp i sofaen på julaften sammen med bare oss og faren min og katten :-)

Og masse levendy lys, fyr i peisen, lukten av konjakk og ribbe i huset og goooood tid, og ikke noe stress. Elsker jul :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med en sånn mor som jeg har - all slekt bortevekk for flere tiår siden, og man kan ta av penskoene og trekke bena opp i sofaen på julaften sammen med bare oss og faren min og katten :-)

Og masse levendy lys, fyr i peisen, lukten av konjakk og ribbe i huset og goooood tid, og ikke noe stress. Elsker jul :-)

Har ikke slektninger hengende rundt på julaften jeg heller, men så var det denne familiære samboeren da... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...