Gå til innhold

Hjemme etter skoletid..

Widder

Anbefalte innlegg

Hva gjør deres poder når de ikke vil være på SFO etter skolen lenger? Vår sønn på 8 vil alltid gjøre som sine nærmeste kompiser, og de har slutta på SFO. Fått nøkkel og låser seg inn selv. Noen ganger er de med hverandre hjem. For å være litt i forkant ønsker jeg meg noen tips til hva jeg kan legge til rette for når sønnen skal være et par timer alene hjemme, evt. sammen med en kompis. Vi kommer til å gjemme Nintendoen og TV-spillet. Kanskje også Hanna Montana-kanalen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest halv plass

Det kommer jo litt an på hvor mange timer det er snakk om (om du eller pappaen kommer hjem klokken tre eller om dere kommer hjem halv seks..

Vi hadde halv plass en overgangsperiode, og brukte denne til to hele ettermiddager, samt en kort (den dagen han sluttet tidligst på skolen). De hele dagene ble valgt ut både på bakgrunn av hvilke aktivitetter som var på sfo disse dagene (her følger sfo til allidrett, skitrening osv, samt at de har sjakk, kor og andre aktiviteter noen ettermiddager).

De ettermiddagene han gikk hjem til tomt hus, byttet vi på å ikke jobbe kjempelenge, slik at han ikke var hjemme veldig mange timer.

Vii snakket en del om mat (hva han kunne lage seg, og hva han ikke skulle ta), og jeg kuttet også ned på tilgjengelige nudler, kjeks og annen mat som ikke gir næring. Han er supertynn, og orker ihvertfall ikke noe sunn mat til middag hvis han har spist "junk" og herdet fett når han kommer hjem..

Han hadde en gammel mobil liggende hjemme, og gikk alltid hjemom og satte fra seg sekken og sendte en melding om hvor han evt gikk hvis han gikk hjem til noen.

I og med at dette bare var to korte ettermiddager i uken, var jeg ikke så nøye på nintendo og tv, jeg begrenset det heller de andre dagene. Vi har ikke så veldig mange kanaler heller..

Vi har to 100% stillinger og litt reisevei, i motsetning til mange av kameratene hans som har mor som jobber deltid. Det var ikke vanskelig for sønnen min å forstå at han måtte være litt mer på sfo enn disse. Særlig når det var dager da han kunne gå på trening osv i sfo-tiden, gikk det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa mi gjør lekser og ser på TV, bl.a. Hanna Montana... Mulig jeg burde være strengere, men... Det henner også at hun leker med en venninne, ute eller inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

Vår 8åring er også hjemme alene opptil et par timer ennkelte ganger. Det går helt fint. Vi ringer han alltid på mobil som ligger hjemme når han kommer hjem, og har skjært opp brød som han spiser. Vi har ordnet kodelås på døra, bruker ene fingeren sin, så vi slipper at han mister nøkkelen eller noe slikt. Det er vi veldig fornøyd med. han er ikke så ofte hjemme alene slik da jeg jobber halvt nå, og snart skal ut i permisjon. Men, jeg hadde uansett sluttet helt med sfo etter jul. Det begynner å bli kjedlig for han nå. Har ingen restriksjoner på tv, når det er så sjelden som nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa er 9. Ho kommer hjem og gjør lekser og spiser. 3 dager i uka drar ho på trening kl. 15. Utenom det så leker de, er ute, leser og gjør det de har lyst til. Noen ganger spør ho om de kan surfe litt eller se på TV. Jeg synes det er greit når leksene er gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...