Gå til innhold

Høstferien - hva gjør dere?

mariaflyfly

Anbefalte innlegg

Etter en del år i arbeidslivet, har jeg satt meg på skolebenken og blitt student. Tidligere har jeg som regel hatt så mye avspasering til gode at jeg har kunnet ta ut noen dager i forbindelse med høstferien for å ta med ungene på hytta, men i år har jeg en eksamensoppgave å levere i den aktuelle uka, så det er "out of the question"...

Lillesøster kan være i barnehagen som vanlig, så det er ikke noe problem.

Storebror er 9 og har for så vidt SFO-plass, men hater å være der, og vil sikkert heller være aleine hjemme. Jeg synes det er litt for lange dager, og trenger dessuten arbeidsro hjemme en dag, samt at jeg har undervisning på skolen som er obligatorisk nesten hver dag. Det er en gruppeoppgave som skal leveres, så jeg trenger å kunne være på skolen en del og jobbe sammen med de andre på gruppa.

Hva gjør dere andre i forbindelse med høstferien? Må innrømme at jeg er på gråten av rein misunnelse når jeg hører om de som har besteforeldre som tar med seg ungene på hyttetur deler av høstferieuka... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du sjekket idrettslag og -haller i nærheten? Jeg husker ikke hvor dere bor, men det arrangeres litt her og der i høstferien, noen ganske få ting i bydelsregi, og litt mer med utgangspunkt i idrettsklubbene. Her er et eksempel:

http://idrett.speaker.no/Organisation.asp?WCI=wiKlubbKassaNews&WCU=775003&CatId=172728

Min egen 9-åring skal på fotballskole i Valhall, men det er dyrt og fristen er utløpt. Det er første gang han prøver seg der, så jeg kan avgi rapport før neste sjanse (som er i vinterferien).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket idrettslag og -haller i nærheten? Jeg husker ikke hvor dere bor, men det arrangeres litt her og der i høstferien, noen ganske få ting i bydelsregi, og litt mer med utgangspunkt i idrettsklubbene. Her er et eksempel:

http://idrett.speaker.no/Organisation.asp?WCI=wiKlubbKassaNews&WCU=775003&CatId=172728

Min egen 9-åring skal på fotballskole i Valhall, men det er dyrt og fristen er utløpt. Det er første gang han prøver seg der, så jeg kan avgi rapport før neste sjanse (som er i vinterferien).

Særingen min er komplisert og vil ikke i nærheten av noe som lukter av organisert idrett... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du fortsatt har mailen din fra ca. 14. mai liggende, så ser du der hva jeg gjør i høstferien. :bitter, ja:

Og jentungen må på sfo. Hun har ikke lyst, men hun må.

Egentlig skjønner jeg ikke hvordan så mange har mulighet til å ta ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du fortsatt har mailen din fra ca. 14. mai liggende, så ser du der hva jeg gjør i høstferien. :bitter, ja:

Og jentungen må på sfo. Hun har ikke lyst, men hun må.

Egentlig skjønner jeg ikke hvordan så mange har mulighet til å ta ferie.

Misunner deg ikke... :(

Klem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått skolebarn og må forholde meg til skoleferier. Hrmf...

I år i høstferien har vi gjort det sånn at jeg tar 2 fridager. Da har jeg begge ungene hjemme (selv om lillesøster kunne gått i b.hagen) og så venninna til storesøster, som også er førsteklassing. Så skal foreldrene til venninna ha en dag eller to, og da skal storesøster hos oss være hos dem. Og så blir det enten en eller to dager i fulldags SFO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis vi ikke har hatt anledning til å ta fri, har våre vært på sfo i feriene. De er ikke så lykkelige i utgangspunktet, men det går alltid bra når de først er der. I år går eldstemann i 5., så han har ikke sfo og må være alene hjemme noen dager, men jeg regner med at det går bra.

Vi er to foreldre, så vi har også ofte jobbet "skift" for å få feriene til å gå rundt, dvs. at en har reist grytidlig på jobb og den andre har jobbet utover kveldene, men det er vel ikke aktuelt for deg.

Har han ikke noen kamerater hvor du kan alliere deg med foreldrene?

Noen av kameratene til min sønn skal gå på friidrettsskole, du kan jo undersøke om det er noe slikt i nærheten av dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Særingen min er komplisert og vil ikke i nærheten av noe som lukter av organisert idrett... ;)

Ikke hockey / skøyter heller? Det er mange åpne ishaller, med eller uten hockeyskoletilbud.

Men det lukter jo litt sport, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet på mine fridager nå etter sommerferien, for å spare opp til å ha fri i høstferien - så vi skal reise til Vestlandet hele uka :-)

Kan du ikke avtale med noen av guttens venner, så kan de kanskje være én dag hos dere, og to dager hos to andre - og så klarer du kanskje å ha en eller to dager fri med ungene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat i høstferien skal jeg avspasere, men ellers har guttungen på 9 vært aleine hjemme på dagtid første og siste uka av sommerferien. Han har kost seg glugg ihjel, besøkt venner, puslet med lego etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der med ferier er en av hovedgrunnene til at jeg har jobbet 80%..... Jeg sliter med å sende en unge som rågleder seg til skoleferien på sfo.

Nå er hun omsider blitt så stor at det er stas å være alene hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høstferien - enda en gang hvor jeg velsigner hjemmekontor.

Men kan du ikke samarbeide litt med noen andre foreldre i klassen? Du passer fire stk en dag, så tar de andre foreldrene hver sin dag også - dermed får du fire dager fri til stuidene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høstferien - enda en gang hvor jeg velsigner hjemmekontor.

Men kan du ikke samarbeide litt med noen andre foreldre i klassen? Du passer fire stk en dag, så tar de andre foreldrene hver sin dag også - dermed får du fire dager fri til stuidene?

Det var i grunnen en ganske lur idé. Skal sjekke litt rundt med foreldrene til naboungene her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det der med ferier er en av hovedgrunnene til at jeg har jobbet 80%..... Jeg sliter med å sende en unge som rågleder seg til skoleferien på sfo.

Nå er hun omsider blitt så stor at det er stas å være alene hjemme.

''Nå er hun omsider blitt så stor at det er stas å være alene hjemme''

Vi snakka akkurat litt om det her hjemme, og han hadde veldig lyst til å være aleine hjemme. ;) Så da får vi se hvordan det går. Jeg kan ta ganske korte dager på skolen to av dagene, men må jobbe en del hjemme md eksamensoppgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat i høstferien skal jeg avspasere, men ellers har guttungen på 9 vært aleine hjemme på dagtid første og siste uka av sommerferien. Han har kost seg glugg ihjel, besøkt venner, puslet med lego etc.

9-åringen min vil visst være aleine hjemme han også. Så da ser det ut til at det blir slik ihvertfall noen av dagene. :) Kanskje jeg må stikke ut og kjøpe en ny Legoeske til han for å ha den uka. ;) Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått skolebarn og må forholde meg til skoleferier. Hrmf...

I år i høstferien har vi gjort det sånn at jeg tar 2 fridager. Da har jeg begge ungene hjemme (selv om lillesøster kunne gått i b.hagen) og så venninna til storesøster, som også er førsteklassing. Så skal foreldrene til venninna ha en dag eller to, og da skal storesøster hos oss være hos dem. Og så blir det enten en eller to dager i fulldags SFO.

Jeg har også kunnet ta meg to-tre fridager vanligvis, men det er litt annerledes i år. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet på mine fridager nå etter sommerferien, for å spare opp til å ha fri i høstferien - så vi skal reise til Vestlandet hele uka :-)

Kan du ikke avtale med noen av guttens venner, så kan de kanskje være én dag hos dere, og to dager hos to andre - og så klarer du kanskje å ha en eller to dager fri med ungene?

Prøver å få til en fridag, men er litt redd for å ta det ut siden jeg i så fall misser 4 obligatoriske timer med undervisning i ett fag. Og kvota med fravær må jeg nesten spare til ungene garantert blir syke i løpet av året... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi ikke har hatt anledning til å ta fri, har våre vært på sfo i feriene. De er ikke så lykkelige i utgangspunktet, men det går alltid bra når de først er der. I år går eldstemann i 5., så han har ikke sfo og må være alene hjemme noen dager, men jeg regner med at det går bra.

Vi er to foreldre, så vi har også ofte jobbet "skift" for å få feriene til å gå rundt, dvs. at en har reist grytidlig på jobb og den andre har jobbet utover kveldene, men det er vel ikke aktuelt for deg.

Har han ikke noen kamerater hvor du kan alliere deg med foreldrene?

Noen av kameratene til min sønn skal gå på friidrettsskole, du kan jo undersøke om det er noe slikt i nærheten av dere.

Skal sjekke litt med noen av naboene. Så regner jeg med at det går greit å være aleine ihvertfall noen av dagene. :) Takk for svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SFO er åpen, hun må nok pent gå der. Det er jo derfor vi betaler for tilbudet, for å sende dem der når vi selv ikke har mulighet til å være med dem, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var i grunnen en ganske lur idé. Skal sjekke litt rundt med foreldrene til naboungene her. :)

Jeg har vært med på et slikt opplegg som Valnøtt beskriver i en uke av sommerferien, og det har funket utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...